Millaista on asua Kuusamossa?
Kommentit (5)
Olen asunut kuusamossa melkein 20 vuotta. Palveluita löytyy ihan hyvin 16 000 asukkaan kaupungiksi, tosin esim vaateliikkeistä ja muista erikoisemmista on hieman pulaa. Terveydenhuoltopalvelut toimivat hyvin! Ravintoloita ei keskustasta löydy kovin erikoisia: kiinalainen, martina, hese, subway yms. Rukalta 20 kilsan päässä onkin enemmän tarjontaa kuten colorado, piste, classic pitsa jne. Eli Kuusamon palveluilla pärjää, mutta jos haluaa shoppaila niin isompiin kaupunkeihin (Oulu, Rovaniemi) on matkaa 200 km ja pääsee joko hlöautolla tai bussilla.
Harrastuksia löytyy laidasta laitaan: jääkiekkoa, pyöräilyä, voimistelua, itsepuolustus lajeja, ryhmäliikuntaa, tanssia, spinningiä ja Ruka erinomaisine (joskin hintavineen) laskettelumahdollisuuksian kanssa on lähellä. Lisäksi Suomen parhaimistoon kuuluvia vaellusreittejä, hiihtomaastoja ja koskenlaskua tarjolla. Kesällä marjastus, melonta yms myös mahdollista!
Turvallinen paikka, satunnaisesti jotain pientä rähinää paikallisessa "yökerhossa" (dione), mutta siellä yleensä tietyt tyypit rähisee keskenään eikä ulkopuoliset ole uhattuna. Pimeällä itse uskalsin liikkua missä vain yksinkin.
Asuntoja on aika hyvin tarjolla laidasta laitaan. Taajaman asuinalueet kaikki suunnilleen hyviä, tosin en itse haluaisi asua Tolpanniemen tai Petäjäkankaan keskuksissa (pajon halpoja kaupungin vuokrataloja ongelmineen). Esim Lahdentaus, Ruostesuo ja Toranki hyviä rauhallisia omakotitaloalueita. Sopivia lapsiperheille.
Kouluissa on tulossa uudistuksia: kaksi keskustan yläkoulua yhdistetään Nilon kouluun. En tiedä millaista meno siellä nykyään on mutta kun itse olin vielä oppilaana niin välillä oli aika raisua, mutta opetus suht laadukasta. Lukiorakennus on moderni ja uusi ja opetus siellä tasokasta! Amis ihan normaali, aika kliseinen perinteinen perämetsän ammattiopisto. :D
Itse viihdyin lapsuuteni siellä hyvin, nuorena tosin oli hieman kuollut paikka: harrastuksien lisäksi ei juurikaan muuta tekemistä kuin pyöriä keskustassa kavereiden kanssa ja luuhata kotona. Opiskelemaan lähdin heti lukion jälkeen muualle.
3 jatkaa: kuten 2 mainitsikin niin naapurien asiat tunnutaan tietävän liiankin hyvin ja juorut kiertää nopeasti. Tosin niinhän se on kaikissa pienemmissä paikoissa.
Varsinkin nuorelle aika tylsä paikka.
Ihan hirveää. En tiedä olinko perheeni myötä vain väärissä "piireissä" mutta kaikki tuntu tietävän kaupungissa kaikki ja kaikkien henk. koht. asiat yhteistä riistaa. Ei mitään tekemistä, paitsi talvella toki kivaa päästä lähelle laskettelemaan. Voi toki olla että sinne syntyminen on kurjempaa kuin kaupunkiin vapaaehtoisesti muuttaminen, itse lähdin pakoon Ouluun heti kun tilaisuus tuli eli yläasteen jälkeen.