Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

14-vuotias sijoitukseen?

Vierailija
13.12.2020 |

Onko sijoitus ainoa hyvä vaihtoehto silloin kun nuori ei asetu rajoihin?
Teinimme ei tullut kotiin viime yönä ja tämä on jo toinen kerta kun tekee näin.Ilman lupaa lähti muutenkin ulos heti aamusta.Joka päivä pitää hengailla saman kaveriporukan(uuden)kanssa niin heti koulun jälkeen iltaan asti.On jäänyt kiinni varastamisesta useaan otteeseen parin kk sisään(yksi oli jo poliisiasia).Pääsee kulkemaan bussilla vaikka emme itse anna rahaa.Koulussa käy mutta alisuoriutuu.
Takki haisee röökille mutta kiistää...snapchatissa oli viestejä joissa puhuttiin pilvestä ja pilven polttamisesta mutta sanoo että ne on olleet läppää.Tiedän siis missä seurassa oli ja missä yötä mutta ei suostunut tulemaan kotiin yöksi vaan ilmoitti että jää.3 tuntia jankutettiin viestein kunnes klo oli jo seuraavan päivän puolella.Kerrottiin mitä tapahtuu jos ei tule kotiin mutta ei välittänyt.
Itse oon valmis katkaisemaan tämän tilanteen rajuin keinoin eli 30 päivän kiireellisellä sijoituksella...täytyy vaan sanoa sossuille että emme enää pysty tähän!!

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soita reippaasti vaan lastensuojeluu ja kerrot, että tarvitsette ammattiapua 14 v. lapsenne kanssa, joka on lipsumassa huonoille teille ja vääriin porukoihin ja ette enää tiedä mitä hänen kanssa tehdä.  Perhetyö on ihan hyvä ottaa mukaan, kun teidän jaksamisenne rupeaa olemaan äärirajoilla. 

Soitettu on!

Ajattelen että jos on tarpeen niin kiireellinen sijoitus voi pysäyttää tilanteen mutta en usko että pidempi laitosasuminen välttämättä olisi paras vaihtoehto...juurikin siksi että sieltä voi löytyä vielä huonompaa seuraa.

Mutta jos meidän vanhempien auktoriteetti ei riitä niin ulkopuolisen täytyy selventää hänelle asioita.

Ap

Älä jaksa olla lapsellinen. Lastensuojelu ei toimi niin, että se tulee heti apuun kun lapsi ei käyttäydy tismalleen niin kuin vanhempi haluaa. 

Vierailija
42/76 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sijoitin erääseen firmaan ja nyt tulee tuottoa, paljonkohan tosta 14 vuotiaasta tulis ja mihin sijoittais.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD nuoret ja mielenterveys ongelmaiset nuoret myyvät omia lääkepillereitään toisille nuorille. Ei kaikki mutta pieni osa heistä.

Vierailija
44/76 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

hakkaa kurittomuus pois pennusta viikoksi sairaalaan sitten saa valita tuleeko kotiin kodin ehdoilla vai lähteekö sijoitukseen.

Vierailija
45/76 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hakkaa kurittomuus pois pennusta viikoksi sairaalaan sitten saa valita tuleeko kotiin kodin ehdoilla vai lähteekö sijoitukseen.

eiköhän tuossa tapauksessa viranomainen sen valinnan tee

Vierailija
46/76 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitus on ihan viimeinen keino. Itse hain nuoren kotiin yöllä kymmeniä kertoja ja yritin pitää keskusteluyhteyden. Nyt hän on ihan tolkku nuori aikuinen:)

Vierailija
47/76 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olisikohan nyt jo ehtinyt tulla, kun aloitus on reilun neljän vuoden takainen. Mitenköhän lie asiassa käynyt. Toivottavasti hyvin ja nuoresta on kasvanut järkevä täysi-ikäinen. 

Vierailija
48/76 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisi tai sosiaalipäivystys hakee kotiin. Pitää oppia että sääntöjä ei rikota ilman seuraamuksia.

Vierailija
49/76 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poliisi tai sosiaalipäivystys hakee kotiin. Pitää oppia että sääntöjä ei rikota ilman seuraamuksia.

🥱

Vierailija
50/76 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei taida löytyä vapaata paikkaa tohon laitoksista.

Vierailija
51/76 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha trolli, mutta sosiaalitoimesta ei voi tilata teinin sijoittamista kodin ulkopuolelle kuin pizzaa pikkunälkään. Siellä on oikeitakin töitä eikä ketään kiinnosta, jos jonkun teini oikuttelee. Sijoituspaikkoja on vain vaikeimmin oireileville eikä aina heillekään. Ap saisi etsiä apua koulun kautta ensin.

Vierailija
52/76 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koskaan missään tilanteessa laittaisi lastani sijoitukseen. Nyt kaikki mahdollinen rakkauden näyttö ensin peliin.

Meillä 70-luvulla sisarukseni oli täysin mahdoton, koki avioeron ja muuton toiselle paikalle vaikeaksi. Löi äitiäni, karkasi, juopotteli jne. Vanhemmilleni ehdotettiin, että hänet lähetettäisiin laitokseen, mutta äitini ei halunnut vaan hänet lähetettiin isovanhemmille toisiin maisemiin pariksi viikoksi ja ilmoitettiin, että käytöksen tulee muuttua tai muuten...tämä tehosi. Lapselle tuli olo, että häntä rakastetaan eikä luovuteta helpolla. Teinisi voi pahoin, yritä miettiä olisiko jonkunlainen irtiotto mahdollinen. Esim itse veisit lapsen vaikka Lappiin ja olisitte kahdestaan, antaisit mahdollisuuden avautua rauhassa. Voimia vaikeaan tilanteeseen.

Ei tuollaista noin vain voi viskata isovanhemman murheeksi. Saattaa sieltäkin varastella ja hatkata. 

Vierailija
53/76 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sä et ap hakenut sitä teiniä yöllä kotiin?

Isä odotti tunnin autossa siellä päin missä tämä kaveri asuu.Kaverin isään ei saatu yhteyttä koska oli kuulema jo nukkumassa.Äiti joka asuu toisaalla vahvisti että siellä ovat.Teinini ei siis vaan suostunut tulemaan kyytiin ja kotiin.

Ymmärrän kyllä että tuossa iässä kaverit on todella tärkeitä mutta itse pelkään että jos ollaan koko ajan vaan menossa ns.aamusta iltaan niin jossain kohtaa siitä saattaa seurata jotain todella ikävää.Ja merkkejä siitä on jo ollut...levottomuus huolestuttaa siksi.

Keskusteluyhteys,jonkinlainen on mutta hän ei millään ymmärrä mitä pahaa tai väärää on olla menossa koko ajan.Ei sen jälkeen vaikka on jäänyt kiinni varastamisesta...enemmän kuin yhdestä tässä lähiaikoina.

Sanoi että tilaisuus teki varkaan mutta silti.

Ap

Ite ku oisin noin tehnyt, ois mun isä raahannut korvasta autoon jos ovi auki kaverin isällä. T. 80- luvulla syntynyt

Vierailija
54/76 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie en kyllä meijän 14 vuotiasta chichua anaa mihikää sijoituksee vaik ois kui hyvä korko.

Vierailija
55/76 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. Ei 14 vuotias välttämättä pysty avaamaan vanhemmille seksuaalisiuteen liittyviä asioita. Pelkäävät reaktioita.

Vanhempana on ihan ok kysyä tai avata aihetta. Nuori vielä hakee itseään.

Meillä lukko aukesi kun kerroin että meille on ihan sama tykkääkö tytöistä tai pojista vai molemmista. Nuori oli yllättynyt ja helpottunut kun asia ei ollut big deal. Sittemmin tyttö päätyi seurustelemaan pojan kanssa mutta ei nuorempana ollut varma tuntemuksistaan.

Juurikin näin. Minä olen myös aina puhunut että sitten kun teillä on tyttö tai poikakaveri. Voisiko AP kysyä sopivassa tilanteessa että onko lapsella ketään tyttöä tai poikaa josta tykkää. Ei se sen kummempaa tarvitse olla.

Vierailija
56/76 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa soittaa sossupossuille ja vaatia veroille vastinetta. Puhu nuorellesi että siellä saisi olla typeriltä vanhemmilta rauhassa ja saa mitä haluaa saada, soittaa suutansa myös ilman kiukuttelua.

Vierailija
57/76 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojelulta varmaankin saa faktat siitä miten menetellä, mitkä ovat haitat ja hyödyt. Kun on ollut jo poliisiasia niin eikö tämä kontakti ole jo luotu ? Huumeita saadakseen voivat myös päätyä diilereiksi.

Vierailija
58/76 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi poliisiasia? Kaikista poliisiasia ja teinille selvät säännöt, että on ihan samat lait mitä muillakin on. Olen itsekin pitänyt kiinni huutavaa teiniä joka olisi halunnut karata kotoa ja valvonut monta yötä. Kuin uhmaikäistä kasvattanut. Olen kertonut, että jos tekevät rikoksia niin minä en heitä suojele vaan teen itse ilmoituksen poliisille jos kauppa tai vaikka naapuri ei sitä tee. Eivät ole varastaneet, tietääkseni, mutta ovat sotkeneet paikkoja nuorempina ennen teini-ikää ja pakotin pyytämään anteeksi ja korjaamaan sotkunsa. Joka kerta tiukka puhuttelu ja ennen kaikkea niin, että miltä itsestäsi tuntuisi ja muistutus, että kyse on omasta elämästä. Korvausvelvollisuus on nuorellakin ja mä en niitä ole maksamassa. En myöskään kärsi nahoissani jos onnistuvat aiheuttamaan jonkun riippuvuuden itselleen tms. Aina katse peiliin ja mieti millaisen ihmisen kanssa haluat olla tekemisissä? Voi lisäksi miettiä millaisia kohtaa ulkona. Haluaako omaksi tulevaisuudeksi olla normaali työssä käyvä ja palkkansa ansaitseva, vai puistossa makoileva päihteiden käyttäjä. Vapaasti valittavissa sekin. Jos ei osaa päättää niin voin yhdessä käydä tutustumassa eri vaihtoehtoihin. Mutta täysikäisyyteen asti koti on täällä ja piste. 

Vierailija
59/76 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on nyt vähän villi idea ja ajankohta on hankala, kun lomat olette varmaan pitäneet, mutta itse kokeilisin tätä: pakkaisin lapselle kamat mukaan, vuokraisin viikoksi mökin jostain tylsästä paikasta yms eristyksistä. Veisin lapsen sinne kanssani viikoksi kertomatta etukäteen, siis varoittamatta. Kännykkä kokonaan pois ettei pääse olemaan yhteydessä kavereihin ja dataamaan/googlaamaan että miten voi ottaa hatkat. Parasta olisi jos voisi itse ottaa vaikka palkatonta lomaa. Kouluun ilmoittaa, että lapsi on kipeänä tms. Sitten matkalla/perillä kertoisi, että olemme tulleet tänne, jotta saat hengähtää ja voimme keskustella siitä, mikä kaikki elämässä mättää. Että sinä olet niin tärkeä, että otin töistä palkatonta ja ilmoitin kouluun että olet sairas. Sitten joka päivä rutiinia: yhdessä aamupalan teko, ruoan teko, välipalaa, kirjan lukemista(hae kirjastosta nuorisokirjoja), lautapelejä. Kaikkea kivaa, mitä ei kotona "ehdi tehdä", ilman kiirettä niin että vapaalle keskustelulle on aikaa. Kun premissi on asetettu heti alussa, niin nuori voi itse avautua kun on parin päivän päästä pahin harmitus hellittänyt. Iltaisin kynttilän valossa teemuki kädessä jutustellen maailma näyttää hyvin eriltä kuin yöllä kännykän valossa snäpätessä. Tajuaisi että on muutakin elämässä

Vierailija
60/76 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on nyt vähän villi idea ja ajankohta on hankala, kun lomat olette varmaan pitäneet, mutta itse kokeilisin tätä: pakkaisin lapselle kamat mukaan, vuokraisin viikoksi mökin jostain tylsästä paikasta yms eristyksistä. Veisin lapsen sinne kanssani viikoksi kertomatta etukäteen, siis varoittamatta. Kännykkä kokonaan pois ettei pääse olemaan yhteydessä kavereihin ja dataamaan/googlaamaan että miten voi ottaa hatkat. Parasta olisi jos voisi itse ottaa vaikka palkatonta lomaa. Kouluun ilmoittaa, että lapsi on kipeänä tms. Sitten matkalla/perillä kertoisi, että olemme tulleet tänne, jotta saat hengähtää ja voimme keskustella siitä, mikä kaikki elämässä mättää. Että sinä olet niin tärkeä, että otin töistä palkatonta ja ilmoitin kouluun että olet sairas. Sitten joka päivä rutiinia: yhdessä aamupalan teko, ruoan teko, välipalaa, kirjan lukemista(hae kirjastosta nuorisokirjoja), lautapelejä. Kaikkea kivaa, mitä ei kotona "ehdi tehdä", ilman

Aloitus on 4 vuotta vanha...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän