Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: J.K. Rowling pyörityksen keskellä = jos sanot, että nainen ja mies ovat ainoat sukupuolet, olet vihapuhuja

Vierailija
13.12.2020 |

Olen itsekin lukenut Rowlingin tekstit sen jälkeen kun aloin ihmetellä, miten näin on käynyt. Kuulosti tosi takapajuiselta, että hän vastustaisi seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä. Ilmeni, että Rowlingin rikos on se, että hän ei usko, että sukupuolia olisi nykyisin loputtoman monia, vaan että olemme edelleen miehiä ja naisia. Kokemus omasta identiteetistä voi toki olla hyvin monenlainen.

Rowling myös puolustaa naisten oikeutta tiloihin, jonne ei ole pääsyä sellaisilla naiseksi identifioituvilla miehillä, jotka ovat ulkoisesti edelleen miehiä. Olen erittäin samaa mieltä. Tyttäreni ei pidä joutua pukuhuoneeseen, jossa hän joutuu katsomaan kenenkään p enist ä.

En myöskään ole "Ihminen, joka vuotaa verta", kuten tännekin linkatussa tampax-mainoksessa luki. Jos joku ei koe itseään naiseksi, se on toki ok. Ei ole ok redusoida naisia ruumiinosiksi ja -toiminnoiksi. Tuo verenvuotaja-ilmaisu on täysin järjetön ylipäätään. IHan jokainen ihminen vuotaa verta sukupuoleen katsomatta, kuukautiset ovat vain naisilla. En ole ruumiintoiminto, olen nainen.

*jatkuu*

Kommentit (693)

Vierailija
1/693 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

*jatkuu*

Linkki: 

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000007677268.html

Teksti on maksumuurin takana, mutta tässä muutamia katkelmia kirja.arvostelusta, jossa puhuttiin pääosin Rowlingin "transvastaisuudesta". 

"Seuraava myräkkä syntyi vuotta myöhemmin, kun Rowling julisti tukensa henkilölle, joka oli erotettu työstään ajatushautomossa, koska hän oli toistuvasti kirjoittanut Twitterissä transihmisten ihmisarvoa vähätteleviä kommentteja sekä ilmoittanut, että ”ihmisen syntymässä todettua sukupuolta ei voi muuttaa”."

Ja toinen:

"KESÄLLÄ 2020 kuohunta saavutti lakipisteensä. Rowling jakoi Twitter-tilillään artikkelin, jossa käytettiin ilmaisua ”ihmiset joilla on kuukautiset” (”people who menstruate”), ja Rowling teki selväksi, mitä mieltä on kyseisen termin käytöstä."

Vierailija
2/693 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuen täysin Rowlingia <3 mutta jos sanon tämän ääneen, mut lynkataan täysin. Useat Harry Potter fanit jopa kieltävät Rowlingin Pottereiden kirjoittajaksi. Voitteko kuvitella?

N27

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/693 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea vaan tulevat sukupolvet. Minkälaista taidetta luulette enää syntyvän?

Vierailija
4/693 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kommentoinut hesariin, koska en halua kommentoida nimelläni. Cancel-kulttuuri, jota sivutaan artikkelissa myös, on syy. Se tarkoittaa, että jos näitä aloituksessa mainuttuja asioita sanoo omalla nimellään, transaktivistit aloittavat mustamaalauskampanjan, jonka tarkoituksena on viedä ihmiseltä työpaikka, ystävät ja kaikki muukin mahdollinen. 

Naisten oikeuksien puolustaminen johtaa siihen, että sinulta halutaan viedä kaikki. Hienosti pelattu, aktivistit. Ennemmin tai myöhemmin enemmistö tajuaa, että tämä järjettömyys tulee koskemaan ihan kaikkia, jos itseidentifioitumislaki menee läpi. Naisia se koskee jo nyt. Sana "nainen" on loukkaava jonkun mielestä, joten meistä on ok puhua eliminä ja ruumiintoimintoina. Jos sanoo, että kokee sen loukkaavaksi, onkin taas vihapuhuja. 

Jännästi niitä oikeuksia tuntuu olevan vain joillain .

ap

Vierailija
5/693 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

LGBT-väen tavoitteena on luoda yhteiskunta, jossa lainsäädäntö, kulttuuri, kieli, uskonnot ja julkilausutut mielipiteet ovat LGBT-ideologian mukaisia. Siinä ei ole toisinajattelijoille sijaa, varsinkaan kuuluisille sellaisille.

Vierailija
6/693 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaaksi on mennyt jos ei saa esittää omia mielipiteitään! Nämä vähemmistöt vahtivat jokaista sanaa

ja loukkaantuvat jos joku uskaltaa vähänkin esittää eriävää ajatusta. 

se siitä suvaitsevaisuudesta jota itse peräänkuuluttavat.

Vierailija
7/693 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, ja uskon että vähintään 90% ihmisistä on. Silti pienen vähemmistön pillin mukaan pompitaan ja aiheutetaan kohuja. Pitäisi edelleen pitää erillään biologinen sukupuoli, joita on tasan kaksi ja sitten ihmisten oma kokemus, joita voi olla miljoona erilaista.

Biologisissa sukupuolissa saattaa olla joku promillen murto-osa, jossa sukupuolta ei voida määritellä, mutta eiköhän niissäkin tapauksissa saada asia kohtuullisesti järjestettyä esim. leikkauksella.

Vierailija
8/693 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, että jollakulla on vielä pokkaa seisoa mielipiteensä takana ilman tarvetta nöyristellä joitain marginaalisia sekopäitä. Ymmärtäisin reaktiot, jos Rowling todella olisi transvihamielinen, mutta hänhän puhuu lähinnä biologiasta, ja biologia on biologiaa eikä muutu kulloisenkin joukkopsykoosi mukaan. Itsekin pidän huolestuttavana sitä, että naiseudesta pyritään tekemään vain jotain sosiaalisbiologista poikkeavuutta, jota voidaan soveltaa miten huvittaa.

Vierailija
9/693 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakkaat ihmiset, miksi sitten äänestätte niitä puolueita, jotka tällaista maailmaa edistävät? Jopa kokoomuksen mielestä sukupuolia on enemmän kuin kaksi.

Vierailija
10/693 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakkaat ihmiset, miksi sitten äänestätte niitä puolueita, jotka tällaista maailmaa edistävät? Jopa kokoomuksen mielestä sukupuolia on enemmän kuin kaksi.

Aivan. Vain KD, PS, kepu ja Liike Nyt uskovat että sukupuolia on kaksi.

Vierailija
11/693 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biologisia sukupuolia on edelleen vain kaksi. Jokainen saa mieleltään olla mitä lajia tai sukupuolta tahtoo.

Vierailija
12/693 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä, ja uskon että vähintään 90% ihmisistä on. Silti pienen vähemmistön pillin mukaan pompitaan ja aiheutetaan kohuja. Pitäisi edelleen pitää erillään biologinen sukupuoli, joita on tasan kaksi ja sitten ihmisten oma kokemus, joita voi olla miljoona erilaista.

Biologisissa sukupuolissa saattaa olla joku promillen murto-osa, jossa sukupuolta ei voida määritellä, mutta eiköhän niissäkin tapauksissa saada asia kohtuullisesti järjestettyä esim. leikkauksella.

On myöskin niin, että nämä intersukupuoliset ovat joko miehiä tai naisia, joilla on kehityshäiriö. He eivät ole mikään kolmas sukupuoli. 

Nisäkkäillä on kaksi sukupuolta: se, joka tuottaa pieniä sukusoluja (siittiöt) ja se, joka tuottaa suuria sukusoluja (munasolu). Loput ovat häiriöitä.

Jotta sukupuolia voisi olla enemmän, tulisi myös olla niitä kolmansia, neljänsiä jne. sukusoluja. Eipä ole näkynyt. 

Vierailija
13/693 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupuolia on tasan kaksi.

t. miljardin vuoden suvullisen lisääntymisen evoluutio

Vierailija
14/693 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän monen puolueen mielestä ole sukupuolia juuri niin monta kuin he kuvittelevat suvaitsevien ihmisten haluavan. Toisin sanoen, ei heitä kiinnosta sukupuolet tippaakaan, vaan se kuinka paljon äänestäjiä pystyvät kalastelemaan. Voi olla vaan, että ampuvat itseään jalkaan, kun enemmistö ei enää jaksa tätä marginaalien sekoilua.

Vierailija
15/693 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaaksi on mennyt jos ei saa esittää omia mielipiteitään! Nämä vähemmistöt vahtivat jokaista sanaa

ja loukkaantuvat jos joku uskaltaa vähänkin esittää eriävää ajatusta. 

se siitä suvaitsevaisuudesta jota itse peräänkuuluttavat.

Ikinä en ole törmännyt yhtä ahdasmielisiin tuputtajiin kuin nämä LGBT-ihmiset.

Heihin verrattuna jopa lehtisiään asemalla jakavat fundamentalistilahkolaiset ovat suvaitsevaisia, koska he sentään eivät raivostu tai ala järjestämään sinulle potkuja vaikka et suostuisi liittymään heidän lahkoonsa.

Vierailija
16/693 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kommentoinut hesariin, koska en halua kommentoida nimelläni. Cancel-kulttuuri, jota sivutaan artikkelissa myös, on syy. Se tarkoittaa, että jos näitä aloituksessa mainuttuja asioita sanoo omalla nimellään, transaktivistit aloittavat mustamaalauskampanjan, jonka tarkoituksena on viedä ihmiseltä työpaikka, ystävät ja kaikki muukin mahdollinen. 

Naisten oikeuksien puolustaminen johtaa siihen, että sinulta halutaan viedä kaikki. Hienosti pelattu, aktivistit. Ennemmin tai myöhemmin enemmistö tajuaa, että tämä järjettömyys tulee koskemaan ihan kaikkia, jos itseidentifioitumislaki menee läpi. Naisia se koskee jo nyt. Sana "nainen" on loukkaava jonkun mielestä, joten meistä on ok puhua eliminä ja ruumiintoimintoina. Jos sanoo, että kokee sen loukkaavaksi, onkin taas vihapuhuja. 

Jännästi niitä oikeuksia tuntuu olevan vain joillain .

ap

Kyseistä artikkelia pystyy kommentoimaan nimimerkilläkin.

Vierailija
17/693 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häpeäkseni myönnän tehneeni näin. En tiennyt äänestäessäni, että nykyinen hallitus on näin sekaisin. 

On kohtuullisen dystooppista, että Suomen isoin sanomalehti julkaisee tällaista tiededenialistista soopaa. 

Ne, jotka edelleen pitävät biologiaa sukupuolen perustana, ovat sitten näiden hs-toimittajan kaltaisten mukaan äärioikeistolaisia, homofobisia konservatiiveja. 

Olen itse demareita äänestänyt akateeminen lesbo. Täyttää kyllä kieltämättä nuo kaikki oikeistokonservatiivin kriteerit. 

ap

Itse olen akateeminen vanhan liiton feministi, joka on jopa opiskellut naistutkimusta yliopistolla (silloin kun oppiaineen nimi vielä oli naistutkimus). Pidän nykyistä transkeskustelua naisten kannalta hyvin vahingollisena, ja sananvapauden kannalta erittäin ongelmallisena. Minun on luultavasti pakko äänestää ensi vaaleissa ps:ää. Valitsen jonkun järkevän naisen, joka ajattelee myös ympäristökysymyksiä, toivottavasti sellainen ehdokas löytyy.

Vierailija
18/693 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että kirjailijan ammatti on ajattelu ja tekstin tuottaminen ei todellakaan tarkoita sitä että kirjailijat olisivat mitään hirveän kehittyneitä ajattelijoita, esimerkkeinä just vaikka Rowling ja Aro.

Vierailija
19/693 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häpeäkseni myönnän tehneeni näin. En tiennyt äänestäessäni, että nykyinen hallitus on näin sekaisin. 

On kohtuullisen dystooppista, että Suomen isoin sanomalehti julkaisee tällaista tiededenialistista soopaa. 

Ne, jotka edelleen pitävät biologiaa sukupuolen perustana, ovat sitten näiden hs-toimittajan kaltaisten mukaan äärioikeistolaisia, homofobisia konservatiiveja. 

Olen itse demareita äänestänyt akateeminen lesbo. Täyttää kyllä kieltämättä nuo kaikki oikeistokonservatiivin kriteerit. 

ap

Itse olen akateeminen vanhan liiton feministi, joka on jopa opiskellut naistutkimusta yliopistolla (silloin kun oppiaineen nimi vielä oli naistutkimus). Pidän nykyistä transkeskustelua naisten kannalta hyvin vahingollisena, ja sananvapauden kannalta erittäin ongelmallisena. Minun on luultavasti pakko äänestää ensi vaaleissa ps:ää. Valitsen jonkun järkevän naisen, joka ajattelee myös ympäristökysymyksiä, toivottavasti sellainen ehdokas löytyy.

Tuossa nyt ei ole järjen häivää. Oletko valmis hävittämään aborttioikeuden? Allekirjoitatko persujen ajatushautomon näkemykset naisten asemasta? Kannattaisit naisten aseman viemistä vuosisadan taaksepäin.

Tässä onkin vain huonoja vaihtoehtoja. Joko otat riskin, että viedään aborttioikeus tai sitten riskin, että viedään naiserityiset tilat ja sinua aletaan kutsua joksikin irralliseksi ruumiintoiminnoksi. 

Vierailija
20/693 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Tuossa nyt ei ole järjen häivää. Oletko valmis hävittämään aborttioikeuden? Allekirjoitatko persujen ajatushautomon näkemykset naisten asemasta? Kannattaisit naisten aseman viemistä vuosisadan taaksepäin.

Persunaiset itsekin järkyttyivät ajatushautomon tekstistä. Kuka persuista on valmis hävittämään aborttioikeuden? Älä jaa virheellistä tietoa, ole niin ystävällinen. Persuja saa ja pitääkin arvostella, enkä todellakaan ole heidän kanssaan kaikesta samaa mieltä, mutta kritiikin on pohjauduttava faktoihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi