Miksi alkoholistin vaimo on aina uhri, mutta alkoholistin mies ei?
Pitkäaikainen suhde taustalla. Vaimolla alkoholi vei terveyden ja sen myötä jätin. Vaimolla ei ajokorttia, ja kauppaan oli jonkin verran matkaa, joten hän ylipuhui (=painosti ja uhkaili jättää) vuosien ajan minut hankkimaan hänelle juomat. Jäätyäni kiinni alkoholin tuomisesta vaimolle, syyttelivät ja haukkuivat omaiset minua. Heidän näkökulmasta VAIMO on tässä se uhri. Näinkö se vielä 2000-luvulla menee?
M79
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Itsellä myös ex-muija oli, ja on edelleen alkoholisti. Koskaan tai erittäin harvoin puhutaan että mies olisi uhri vaikka vaimo on täydellinen juoppo.
Ei niin, koska jos vaimo on täydellinen juoppo, niin vaimo on miehen uhri.
En jaksaisi elämää juopon kanssa.
Olen pahoillani tilanteestasi, aloittaja.
Vierailija kirjoitti:
En jaksaisi elämää juopon kanssa.
Olen pahoillani tilanteestasi, aloittaja.
Minä jaksoin.
Sitä en olisi jaksanut, että omaiset syyllistivät toisen juoppoudesta. Ihan sama kuin potkisi maassa makaavaa päähän. Ja sitä että alkoholisteista tehdään miesten uhreja.
--Ap
Sukulaisenne on id i o o t t e j a, mutta en kyllä ymmärrä sinuakaan? Lohduttaako se tuossa nyt kovastikkin jos todetaan että olet uhri? Mitä jos vain lähtisit siitä.
Miespuolinen serkkuni on naimisissa väkivaltaisen alkoholistin kanssa. Kyllä minä näen kilometrin päähän että hän on se jota siinä kohdellaan väärin, mutta ei minun myötätuntoni ole mitään auttanut.
Kauanko haluaisit tulla nähdyksi uhrina, ennen kuin haluat tulla nähdyksi selviytyjänä, joka jatkoi omaa elämäänsä?
Vierailija kirjoitti:
Sukulaisenne on id i o o t t e j a, mutta en kyllä ymmärrä sinuakaan? Lohduttaako se tuossa nyt kovastikkin jos todetaan että olet uhri?
Ei, mutta minusta vaikuttaa kyllä järjettömältä, että itse alkoholistia voidaan pidetään kumppaninsa uhrina. Onko tämä sitten sitä "tasa-arvoa?"
--Ap
Jos tuntematon nainen kopeloi miestä joka ei sitä halua, asialle vain nauretaan ja pidetään miestä surkimuksena, mutta jos mies tekee tämän naiselle niin siitä nousee kauhea meteli ja johan on naisella puolustelijoita ja ei kestä kauaa kun on poliisit paikalla. Miksi tämä yhteiskunta toimii näin? Missä se kuuluisa tasa-arvo jota naiset vaativat?
Olisit vain kieltäytynyt hakemasta jos ryyppääminen haittasi sinuakin.
Vierailija kirjoitti:
Olisit vain kieltäytynyt hakemasta jos ryyppääminen haittasi sinuakin.
Joo, ootko koskaan sanonut vastaan alkoholistille? Hirveä riita siitä seuraa joka kerran jos ei tee niinkuin toinen haluaa.
Höpö höpö. Naista syyllistetään ihan yhtä paljon miehensä juoppoudesta. Oma vika, miksi nait juopon. Onko tuttu lausahdus?
Jeppehän juo siksi kun on huono vaimo.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Naista syyllistetään ihan yhtä paljon miehensä juoppoudesta. Oma vika, miksi nait juopon. Onko tuttu lausahdus?
Minulle ei-tuttu lausahdus on, että mies, jolla nainen ostaa viinat, on uhri.
Alkoholistin vaimo on uhri ehkä siitä syystä, että mies on ainakin aiemmin nähty perheenpäänä, elättäjänä, tukena, miehenä, perheen edustajana ulkomaailmaan nähden. Nainen on ollut alistuvassa asemassa, kotona lasten kanssa ja miehestä taloudellisesta riippuvaisena.
Mies yleensä on myös naista fyysisesti vahvempi ja alkoholin vaikutuksen alaisena mies saattaa käyttäytyä väkivaltaisesti naista kohtaan. On hyvin paljon harvinaisempaa, että nainen käyttää väkivaltaa miestä kohtaan ja jos käyttää, kykenee mies tämän estämään - nainen ei.
Nainen nähdään altavastaajana, toisin kuin mies.
En usko, että miestä tai naista pidetään syyllisenä toisen alkoholismiin sen perusteella kumpi on alkoholia kotiin kantanut. Se miten joku kokee asian, on tämän oma asia ja siihen en osaa ottaa kantaa.
Meistä jokainen, joka ei ole holhouksen alla, on kykenevä lähtemään pois tällaisesta suhteesta sekä kykenevä olemaan tuomatta toiselle alkoholia. Jos toinen tuo sitä alkoholia, on se ihan oma ongelma.
Haukutaanhan sitä alkoholistin vaimoakin jos kantaa juopolle miehelleen viinatkin kaupasta. Haukutaan jo siitäkin että meni valitsemaan juopon miehen, "oma vika".
Keskittyisit selviämään traumaattisesta liitostasi ja parantamaan omaa elämääsi sen sijaan että purat katkeruutta koko naissukupolveen. Ihan jo itsesi takia.
Vierailija kirjoitti:
Jep ja jättää ei saa, koska sitten se juoppo on ihan yksin ja kuka sen sitten hoitaa. Reppanan, sairashan se on. Pitää ymmärtää. Lapsetkin se nainen vei mennessään. Miehelle ei jäänyt mitään. Samoin jos mies ratkeaa ryyppäämään eron jälkeen niin vika on naisessa joka jätti. Oikeestaan ainoa joka on sallittua jättää on väkivaltainen juoppo. Jos mies vaan ryyppää niin sitä ei saa jättää, koska juoppoa pitää hoitaa ja ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Meistä jokainen, joka ei ole holhouksen alla, on kykenevä lähtemään pois tällaisesta suhteesta sekä kykenevä olemaan tuomatta toiselle alkoholia.
Ei, elämässä joskus kuulee ihan riittävästi valitusta ja moittimista, että sitä jaksaisi vielä kuunnella lisää. Ihminen tuo toiselle alkoholia jotta ei tarvitsisi kuunnella sitä lisää.
Tasa-arvon kannattajat täällä alapeukuttavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meistä jokainen, joka ei ole holhouksen alla, on kykenevä lähtemään pois tällaisesta suhteesta sekä kykenevä olemaan tuomatta toiselle alkoholia.
Ei, elämässä joskus kuulee ihan riittävästi valitusta ja moittimista, että sitä jaksaisi vielä kuunnella lisää. Ihminen tuo toiselle alkoholia jotta ei tarvitsisi kuunnella sitä lisää.
Saattaa kuulostaa ymmärtämättömältä, mutta tämä on valinta. Ihminen valitsee sen tavan, jolla tämä toimii.
Itsellä myös ex-muija oli, ja on edelleen alkoholisti. Koskaan tai erittäin harvoin puhutaan että mies olisi uhri vaikka vaimo on täydellinen juoppo.