"Uusiutunut" Kodin Kuvalehti on ikävä
Muita, joiden mielestä KK on lasketellut pitkään alamäkeä? Mielestäni se alkoi selkeästi silloin, kun pitkäaikainen päätoimittaja, joka muitaakseni lähti Olivia-lehteen, jäi pois. Pitkästä aikaa ostin pääsiäisen irtonumeron ja ärsyynnyin sekä Ville Niinistön omakehusta että kommenttipalstan mummojen kirjoittelusta, miten omia lapsia ei hoideta lapsenlapsia ei hoideta, koska "me ollaan jo omat hoidettu". KK on samanlaista itsekeskeistä jauhantaa kuin ET ja Oma aika.
Kommentit (120)
Mainostajat haluavat kohderyhmää 25-44, siksi niin moni naistenlehti muovautuu tätä ryhmää varten, vaikka tuossa aiemmin sanottu pitää paikkansa: rahaa ja ostovoimaa on enemmän yli viisikymppisillä.
" Vuosi sitten mainossivuja oli 16 ja puolikkaita vain 3-4. Ja tosiaan vanhaa oli ilo lukea kun teksti oli tekstinä eikä artikkeleina ja silppuna"
Mut nyt kaikki jututkin on puolikkaita! Yhden sivun tilkkutäkkejä, sälää, silppua. Kansi jo kertoo: pilkkuja, palloja, huutomerkkejä, hihastavedettyjä numeroita, kaiken kruununa houkuttava "Lukijoiden kakkukuvat"
Ostin irtonumeron 10/2014 (7.90 euroa) junalukemiseksi. Tuli aikasen kallis puolituntinen. Vien lehden kyllä taloyhtiömme kiertolehdeksi, mut silti...
En maksa enää yhdestäkään suomalaisesta naistenlehdestä: samaa sösöä, samat naamat, lukijaa aliarvioivaa.
Kaksi vuotta sitten olin vielä kolmen naistenlehden tilaaja: Anna, MeNaiset ja Kodin Kuvalehti. Ostin usein irtonumeroita (muun muassa Olivia, Trendi, Eeva).
Kaikki "uudistuivat". Kaikkien tilaamisen lopetin, myös irtonumerot.
En kaipaa ainuttakaan. Lööppi"julkkis"avautumiset näkee ip-lehdistä (jos kiinnostaa), levyn- ja kirjanjulkkari"avatumiset" myös.
Irtonumeroina luen ja ostan yhä silloin tällöin Vanity Fair. Kaiken muun luen ilmaiseksi netistä.
"Olen samaa mieltä siitä, että KK:n taso on laskenut, mutta tuohon raha-asiaan haluan kommentoida. Markka-aikana, siis noin 12 vuotta sitten tuntipalkkani oli 40mk/tunti. Olisin siis saanut yhden lehden sillä palkalla. Nyt tuntipalkkani on n. 15€, eli saisin kaksi lehteä. Työnantaja ja työtehtävät ovat samoja. Eli kyllä meidän palkkammekin ovat nousseet, ei pelkästään tuotteiden hinnat."
Taisit unohtaa, että eivät lehdet 12 vuotta sitten maksaneet 40 mk/kpl :D
Esim. Deko-lehti maksoi vielä vähän aikaa sitten tarjouksessa 3,2e, nyt 4,95e. Olenpa jättänyt kaikki lehdet ostamatta ja luen vain kirjastossa.
Siis ainakin 80-luvulla KK oli laatulehti.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 16:32"]Toimitus innoittuu, toimitus on pastellinsävyinen ja toimitus shoppailee Helsingissä. Toimituksen paras ystävätär asuu valkoisessa rintamamiestalossa ja ripustaa hillopurkkilyhtyjä omenapuutarhaan. Maalattu eurolava on rustiikkia. Mille viimeksi nauroit, kampaaja :D
[/quote]
juu. Toikin vielä... mille viimeksi nauroit kampaaja, sairaanhoitaja, poliisi. Sitten aeuraavalla sivulla lukijoiden rakkaimmat pesusienet ja tuhkakupit. Tommosestako vielä pitäisi maksaa?
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 16:48"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 16:15"]Loput oli sellasia koosteita tavaroista, joita voi ostaa Helsingistä. Osta nämä vaatteet. Osta nämä sisustusesineet. Osta nämä kirjat. Osta nämä astiat. Ei se ollut aikakauslehti vaan myyntikuvasto.
[/quote]
Tämä ärsyttää suunnattomasti, varsinkin jos kannessa on mainostettu jotain "juttua". Mitään juttuahan niissä ei ole, vaan pelkkiä kuvia. Todella usein (monissakin lehdissä) on olevinaan artikkeli "säilytysideoita pieneen tilaan". En pysty laskemaankaan kuinka usein olen pettynyt, kun niissä aina vain esitellään pelkin kuvin (yhdellä aukeamalla) joku tekonäppärä kori, kenkäkaappi ja seinälle naulattava hylly, jotka sitten ilmeisesti poistavat kaikki sisustushuolet. Ja minä taas erehdyin luulemaan, että sivuilta löytyisi oikeasti asiantuntevia neuvoja, miten huonekaluja kannattaisi asetella tms.
[/quote]
Samaa voi sanoa siivousjutuista. Otsikkona voi olla 10 vinkkiä makuuhuoneen kevätsivoukseen. Ja stten ne vinkit ovat tätä luokkaa: vaihda lakanat ja tuuleta petauspatja, pyyhi pölyt myös listojen päältä ym ym. Ihan niinkuin noita perusjuttuja ei osais tehdä ilman että lehdestä lukee. Lukijoiden aliarviontia tuollainen. SEllaisen lukeminen ei tuo itselle mitään uutta, muuta kuin olon että miksi tällaiseen lukemiseen tuhlaa aikaa.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 17:09"]
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 12:22"]
Mulle on tullut KK jo yli 30 vuotta ja olen aina pitänyt siitä. Kirjoitukset on ihmisläheisiä - taviksista eikä vain designkodeista ja menestyjistä.
Mutta se mikä tässä uusimmassa versiossa ärsyttää on ne kymmenet mainossivut, niiden takia en osta esim Annaa enkä Me Naiset lehteä vaan nyt KK on lähtenyt samoille linjoille - hirveästi mainossilppua joka sivulla ja itse tarinat on vaikea edes löytää!!
Muuten värit, kuvat, reseptit yms on edelleen ihania!
[/quote]
No kun henkilöhaastattelut on nykyään ihan samasta sakista kuin kaikissa muissakin medioissa. Julkipuhkijulkuista tai blogia värkkäävistä wannabe-julkuista.
Vuosikymmenien kestoystävyyteni Kodin Kuvalehden kanssa siis päättyi. Tuommoista silppua en lue, enkä missään tapauksessa maksa lukemisesta.
[/quote]
Vähän samat fiilikset alkaa olemaan:( Eilen huvikseni laskin mainossivujen määrän: 29 kokosivun ja 14 1/2 sivun mainosta - ihan oikeasti.....!!!! Vuosi sitten mainossivuja oli 16 ja puolikkaita vain 3-4. Ja tosiaan vanhaa oli ilo lukea kun teksti oli tekstinä eikä artikkeleina ja silppuna.....
Toivottavasti KK lukee tämän ketjun!!
t toinen kohta ex-tilaaja
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 18:08"]
Joskus aikoinaan Kk lehdessä annettiin vinkkejä miten säästää, miten tehdä edullista ruokaa. Nyt tuntuu että lehti on tehty vakavaraisille ihmisille, ei tavalliselle duunarille. En tilaa, enkä osta lehteä enää.
[/quote]
Yhdyn tähän t/huomioon. Hyvinvoiva ja itsetyytyväinen "keskiluokka" on ansainnut arvoisensa uudistuneen KK:n. Kotiliesi, Eeva ja ET, vaviskaa!
Ilmeisesti lehden vakituisten toimittajien on osittain pakko vieraantua ns. tavallisen köyhän arjesta, koska siinä ei ole mitään mediaseksikästä. Joku freelancer-toimittaja voi joskus kirjoittaa pienen jutun marginaalissa elävistä ihmisistä, jotta parempiosaiset lukijat voivat tuntea olevansa onnekkaita.
En tilaa enää KK:ta vaikka tilasin sitä vuosikaudet, samoin Annaa. Juuri mainituista syistä, - sisältö on samaa silppua, sälää ja somea - ja lisäksi siksi, että lehtitaloissa ei kestotilaaja ole muuta kuin kusetuksen kohde. Idari kestotilaaja maksaa monta kymppiä vuodessa enemmän tilauksestaan kuin määräaikaistilausten pompottelija. Se ärsyttää ihan julmetusti, asiakkaan aliarviointia jos mikä.
Kodin kuvalehdestä on tullut jotenkin makeileva, yhtä puuhuvilassa puuhailevaa ydinperhettä koko lehti. En tiedä miten mun mielestä koko sisällössä paistaa ihmeellinen teennäisyys?
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 10:04"]lehtitaloissa ei kestotilaaja ole muuta kuin kusetuksen kohde. Idari kestotilaaja maksaa monta kymppiä vuodessa enemmän tilauksestaan kuin määräaikaistilausten pompottelija.[/quote]
Niiiin totta. Jopa irtonumero-ostaja saa lehtensä halvemmalla kuin kestotilaaja, koska lähes jokaikinen irtonumero myydään alennettuun hintaan. Olen lopettanut kaikkien lehtien kestotilaamisen.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 10:09"]
Kodin kuvalehdestä on tullut jotenkin makeileva, yhtä puuhuvilassa puuhailevaa ydinperhettä koko lehti. En tiedä miten mun mielestä koko sisällössä paistaa ihmeellinen teennäisyys?
[/quote]
Osuvasti sanottu: teennäisyys. Ylikireä ihanuus.
Irtisanoin KK:n kestptilauksen siitä kevään numerosta, jossa ISO haastattelu Sami Syköstä. Siis vaihteeksi, Sami Sykkö. (Joka on toimittaja. Joka itse kirjoittelee Hesariin ja kk-liitteeseen, pitää palstaa Annassa ja josta olen vuosien varrella lukenut satatoista juttua.)
Kun edellisessä Kodin Kuvalehdessä oli ollut ISO juttu Laila Snellmanista - siis vaihteeksi, Laila Snellmanista - annoin lehdelle armonaikaa pari numeroa. Sitten tuli Sykkö. Se siitä kestotilauksesta.
Jonniinjoutavat Me Naiset ja Annan lopetin jo viime vuonna. Olen myös nyt pitkään katsellut Kodin Kuvalehteä sillä silmällä, että taitaa olla meidän kodissa ihan turha. En tykkää tyylistä enää yhtään, tai paremminkin: ihan samanlainen kuin kaikki muut.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 23:12"]
Kotiliesi uudistui myös ja ensimmäinen uudistunut numero oli tilkkutäkki myös.
Sääli.
[/quote]
Auts. Kotiliesi uudistui viimeksi vuonna 1956.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 09:32"]
Voi mikä pettymys taas, yhä pahemmaksi menee! No:10 oli muuttunut ihan kevyen köykäiseksi ja paperi on käsiin hajoavaa kuin Seiska :O Levoton ulkoasu, palloja, tikkuja, viivoja, skräppäystyylistä silppua ja EI MITÄÄN LUETTAVAA!!!!! Ihan täynnä koko sivun ja puolikkaan sivun mainoksia ja tekstisivuillakin vain muutaman lauseen silppua ja sälää. Ruokaohjeita, sisustusta, ruokaohjeita, sisustusta ja samaa blogityyliä potenssiin korotettuna. Ja eikö taas oltu rintamamiestalon omenapuutarhassa ja niin ihanasti boheemisti hömpsällään kaikella pieteetillä: oli huopaa nojattuolin selkämyksellä niiin tarkasti laskostettuna, että oikein hupsututti.
Selasin ja selasin ja selasin ja olin jo lehden loppupuolella, kun vastaan tuli jotakin luettavaa.
Onko lehden tyyli rahapulan sanelema juttu vain päätoimittajan ÄÄRETTÖMÄN EPÄONNISTUNUT tyylinuorennus? Tuo lehti ajaa itsensä hautaan vuoden sisällä. En ostaisi enää yhtäkään numeroa, ellei meneillään olisi äitini ostama lahjatilaus.
Kommentoija 3 ja 6, vm-70
[/quote]
Olet valitettava yksittäistapaus.
Kodin Kuvalehti on brändi. Arjen asiantuntija. Tarinoiden Tulkki. Suomen Arvostetuin Naistenlehti
terv nimim Magnolia kotipihassa
Kodin kuvalehti on mielestäni aivan mahtava lehti. Paljon mielenkiintoista luettavaa. Olen ollut kodin kuvalheden tilaajana jo 9 vuotta. :)
Tässä on yksi todella hyvä Kodin Kuvalehti tarjous. Mitä mieltä olette lehdestä? Laitanko tilaukseen? Kaupan päälle saisin 90 euron arvoisen tilaajalahjan. :)
Mutta ota sentään iltalääkkeesi. :)