"Uusiutunut" Kodin Kuvalehti on ikävä
Muita, joiden mielestä KK on lasketellut pitkään alamäkeä? Mielestäni se alkoi selkeästi silloin, kun pitkäaikainen päätoimittaja, joka muitaakseni lähti Olivia-lehteen, jäi pois. Pitkästä aikaa ostin pääsiäisen irtonumeron ja ärsyynnyin sekä Ville Niinistön omakehusta että kommenttipalstan mummojen kirjoittelusta, miten omia lapsia ei hoideta lapsenlapsia ei hoideta, koska "me ollaan jo omat hoidettu". KK on samanlaista itsekeskeistä jauhantaa kuin ET ja Oma aika.
Kommentit (120)
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 16:38"][quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 16:32"]Toimitus innoittuu, toimitus on pastellinsävyinen ja toimitus shoppailee Helsingissä. Toimituksen paras ystävätär asuu valkoisessa rintamamiestalossa ja ripustaa hillopurkkilyhtyjä omenapuutarhaan. Maalattu eurolava on rustiikkia. Mille viimeksi nauroit, kampaaja :D
[/quote]
Joo, sisustusjutut jurppii kyllä. Kaikilla on valkoisen sisustuksen tehosteena harmaata tai mustaa, samat Eamesin tuolit ja naulakot, samat Stringhyllyt, sama nokkela trukkilavasta tehty olohuoneen pöytä jne. TYLSÄÄ!
[/quote]
Ja sitten ne jutut, joissa toimittaja luulee olevansa joku julkkis, jonka touhuilu ketään kiinnostaisi. Toimittaja kokeilee liikuntalajeja. Toimittaja kokkikurssilla. Toimittaja matkailee. Toimittaja on jotain mieltä. Ja kattia kiinnostaa.
KK on tylsä, ns. tuulella käyvä ja heppoinen. Se ei enää noudata omaa suuntaansa, johon niin monet sen uskollisista tilaajista ovat vuosien varrella tottuneet ja tykästyneet . Varmasti näillä muutoksilla se tulee menettämään lukijakuntaa radikaalisti. Toimituksessa olisi pitänyt harkita tarkkaan, miten ja kuinka paljon lehden sisältöä ja ulkoasua olisi kannattanut lähteä muuttamaan, menettämättä omaa identiteettiään. Asiakkaat rokottavat varmasti vääristä suunnanmuutoksista.
Samaa mieltä, toimittaja kokeilee uusia liikuntalajeja jne. jää kyllä lukematta. Samoin blogistien kodit ja sisustukset, nehän on jo netissä nähty. Kodin Kuvalehden parasta antia on edelleen ruokasivut, selkeät ohjeet joita on helppo seurata ja joissa kuitenkin on aina joku kiva juju. Monta hyvää ohjetta jäänyt viikottaiseen käyttöö, kiitokset Kiia Rengolle.
Ja tykkään kyllä uuden päätoimittajankin pääkirjoituksista, niihin on helppo samastua kun taidamme olla suht samassa elämänvaiheessa. Leena Karokin oli kyllä huippu.
I'm cured! Joskus tilasin Kotivinkkiä, Kodin Kuvalehteä, Koti ja Keittiötä yhtäaikaakin. Nyt en tilaa mitään enkä kaipaa! Vanhoja numeroita on tallessa ja niitä kun selaa, tuntuu, että aina on sama lehti kädessä.. Samaa paskaa.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 17:01"]KK on tylsä, ns. tuulella käyvä ja heppoinen. Se ei enää noudata omaa suuntaansa, johon niin monet sen uskollisista tilaajista ovat vuosien varrella tottuneet ja tykästyneet . Varmasti näillä muutoksilla se tulee menettämään lukijakuntaa radikaalisti. Toimituksessa olisi pitänyt harkita tarkkaan, miten ja kuinka paljon lehden sisältöä ja ulkoasua olisi kannattanut lähteä muuttamaan, menettämättä omaa identiteettiään. Asiakkaat rokottavat varmasti vääristä suunnanmuutoksista.
[/quote]
KK meni siihen halpaan, että yritetään tehdä lehteä 25-35-vuotiaille. Jotka ei osta lehtiä. Todelliset lukijat ja maksajat on 40+, jopa 60+-vuotiaita, mutta he ei ole seksikäs kohdeyleisö. Toimittaja haluaa kirjoittaa ja mainostaja mainostaa niille, joita asia ei kiinnosta. Miksi?
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 17:10"]I'm cured! Joskus tilasin Kotivinkkiä, Kodin Kuvalehteä, Koti ja Keittiötä yhtäaikaakin. Nyt en tilaa mitään enkä kaipaa! Vanhoja numeroita on tallessa ja niitä kun selaa, tuntuu, että aina on sama lehti kädessä.. Samaa paskaa.
[/quote]
Ihan samat fiilikset! Joka tammikuu on laihisjutut, joka elokuu rapujutut. Jne.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 16:46"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 16:27"]
14, oletko lukenut ko. lehteä, vai oletko Demi-ikäluokkaa?
[/quote]
Demiä ei ollut silloin, kun minä olin Demi-ikäluokkaa, meillä oli vain Suosikki ja Intro. :D Olen joskus lueskellut Kodin kuvalehteä ja Kotiliettä, mutta minun makuuni ne ovat aina olleet liian konservatiivisia ja koti-uskonto-isänmaa -henkisiä. Nyt on varmaan mennyt ainakin 15 vuotta, kun olen noihin lehtiin vilkaissutkaan.
Minulla ei ole lapsia, mutta olen ns. isoäiti-ikäluokkaa. Ehkä sen takia minä olen vahvasti isoäitien puolella. ;) :D
[/quote]
Me arvattiin kyllä, että olet näitä nykyaikaisia isoäitejä, jotka on opetettu ylihuolellisiksi, ettei heitä suinkaan vaan hyväksikäytettäisi ja pakko-orjuutettaisi lastenlasten hoidon ikeen alla... Aikaisempi KK oli sydämellinen lehti, joka arvosti perhettä ja sukua ja piti tärkeänä, että eri sukupolvet elävät elämää yhdessä. Tähän yhteisyyteen kuului se, että välitetään lähimmistä, ollaan yhdessä, puuhataan kaikenlaista ja puolin ja toisin autellaankin. Nykymeininki on just tuo, että jokainen hoitakoon omat asiansa ja ostakoot ostopalveluina kaiken. Vapaa-aika käytetään harrastaen ja matkustaen. Lapsia tavataan jouluna, ellei ole parempaa tekemistä, ja kaikki jeesaaminen on heti isovanhempien hyväksikäyttöä.
Kun noin innokkaasti olet lapsiasi työntämässä vanhemmillesi, niin kai vastavuoroisesti yhtä innokkaasti otat sitten vanhempasi luoksesi asumaan, kun he eivät itse pysty enää yksin asumaan? Vai aiotko ostopalveluna hoitaa vanhempasi, silmä silmästä ja niin edelleen?
"Me arvattiin kyllä" - oletteko kenties Italian, Venäjän vaiko Albanian mafiaa? :D :D
Joskus aikoinaan Kk lehdessä annettiin vinkkejä miten säästää, miten tehdä edullista ruokaa. Nyt tuntuu että lehti on tehty vakavaraisille ihmisille, ei tavalliselle duunarille. En tilaa, enkä osta lehteä enää.
Laittakaa kaikki uudistukseen pettyneet palautetta myös suoraan lehteen, kirjeinä ja netin kautta. Jos vain keskustelupalstalla valitetaan, ei mene viesti perille.
Eeva-lehti on ainoa oikea naisten lehti nykyään. Hyvä ! Toivottavasti jatkaa samalla hyväksi havaitulla linjalla tulevaisuudessakin.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 18:37"]Eeva-lehti on ainoa oikea naisten lehti nykyään. Hyvä ! Toivottavasti jatkaa samalla hyväksi havaitulla linjalla tulevaisuudessakin.
[/quote]
Olem 39v enkä koe olevani kohderyhmää. Jotain julkkishaastatteluja, suurin osa ihmisiä, jotka äitini ikäluokka tuntee. Hän tosin pitää kovasti Eevasta.
Sama täällä: lopetin äskettäin Annan, Mimmit ja Kodin Kuvalehden. Olen ollut niiden kaikkien (!) kestotilaaja yli 20 vuotta. Joskus Suomessa tehtiin laadukkaita naistenlehtiä, joita miehetkin lukivat. Ei enää.
Minäkin olen nykyään hyvin pettynyt. Leena Karon lähtö ei vielä vaikuttanut pahasti, minusta Minna McGill on myös hyvä päätoimittaja, mutta nämä viimeaikaiset muutokset kyllä tökkii tällaiselle alle 40v lukijallekin. On se silti vieläkin mun suosikkinaistenlehti.
Lähetän tämän ketjun tiedoksi KK:lle, josko ottaisivat opiksi!
"KK on tylsä, ns. tuulella käyvä ja heppoinen. Se ei enää noudata omaa suuntaansa, johon niin monet sen uskollisista tilaajista ovat vuosien varrella tottuneet ja tykästyneet . Varmasti näillä muutoksilla se tulee menettämään lukijakuntaa radikaalisti"
KK on muuttunut samanlaiseksi kuin kilpailijansa.
Mä olen 38 ja olen alkanut lukea Eevaa. Siinä on oikeasti mielenkiintoisia haastatteluita ja ennen kaikkea huomaa laatulehden maineen siinä, että haastateltavaksi saavat paljon myös sellaisia, jotka eivät yleensä naistenlehdissä kekkuloi.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 09:00"]
"KK on tylsä, ns. tuulella käyvä ja heppoinen. Se ei enää noudata omaa suuntaansa, johon niin monet sen uskollisista tilaajista ovat vuosien varrella tottuneet ja tykästyneet . Varmasti näillä muutoksilla se tulee menettämään lukijakuntaa radikaalisti"
KK on muuttunut samanlaiseksi kuin kilpailijansa.
[/quote]
Ja sitten ollaan ihmeissään, miksei aikakauslehdet enää myy. Ei kai ne myy, kun ei niissä ole enää oikein mitään luettavaa!
Tekisivät sellaisia lehtiä, jollaisia ne oli 80- ja vielä 90-luvulla. Jutut oli pitkiä eikä joka toinen sivu ollut mikään iso kuvasivu. Kun lukee mökillä noita vanhempia lehtiä, huomaa kyllä, että toimittaja on paneutunut juttujen tekoon. Nyt, jos olisikin aihepiiriltään mielenkiintoinen juttu, niin se on sellainen pintaraapaisu, että sen verran asiasta tiesi jo entuudestaan.
Miksi? Minne ne kunnon lukujutut jäi? Miten ne voi aikakauslehdissä olettaa, että ihmiset haluaa lehdiltä samaa sisältöä kuin netistä ja joidenkin bloggaajien esittelyä, yms? Ei netistä jaksa lukea pitkiä juttuja, lehdistä jaksaisi.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 16:15"]Loput oli sellasia koosteita tavaroista, joita voi ostaa Helsingistä. Osta nämä vaatteet. Osta nämä sisustusesineet. Osta nämä kirjat. Osta nämä astiat. Ei se ollut aikakauslehti vaan myyntikuvasto.
[/quote]
Tämä ärsyttää suunnattomasti, varsinkin jos kannessa on mainostettu jotain "juttua". Mitään juttuahan niissä ei ole, vaan pelkkiä kuvia. Todella usein (monissakin lehdissä) on olevinaan artikkeli "säilytysideoita pieneen tilaan". En pysty laskemaankaan kuinka usein olen pettynyt, kun niissä aina vain esitellään pelkin kuvin (yhdellä aukeamalla) joku tekonäppärä kori, kenkäkaappi ja seinälle naulattava hylly, jotka sitten ilmeisesti poistavat kaikki sisustushuolet. Ja minä taas erehdyin luulemaan, että sivuilta löytyisi oikeasti asiantuntevia neuvoja, miten huonekaluja kannattaisi asetella tms.