Miten se vehnätön juhlatarjoilu voi olla niin vaikeaa?
Miksi te yleensä järjestätte juhlia, tai kutsutte ihmisiä, kun tuntuu ihan mahdotonta olevan sellainen tarjoilu, että joku tuote olisi ilman vehnää. Teette itselle ongelmista suurempia kuin ne ovat. Meillä oli viime keväänä yo-juhlat ja omassa perheessä erikoisruokavaliota, on kasvissyöjää, on muna-allergiaa. Ei mulla tuottanut mitään vaikeuksia se, että pöydässä oli muutakin kuin hiilarimättöä. Tosin sain kyllä kiitosta siitä, että oli otettu ihmisiä huomioon. Kaikkea ei ole tarvis tehdä kaikille sopivaksi, kun eihän nekään, joilla ei ole rajoitteita, kaikkea ota. Ei sääntökirjassa sanota että juhlatarjoilun pitää olla rasvaista ja vehnäjauholeivonnaisia, paremminkin se on jo vanhanaikaista jättää kevyet versiot tekemättä. Eikä kaiken tarjoilun tarvitse olla leivonnaisia, leipominenhan se kesällä juuri tympeintä onkin.
Kommentit (139)
Meillä on vilja-allergikko alle 2-vuotias ja varaan kyllä yleensä hänelle omat herkut mukaan kyläillessä. Ei minua haittaa, jos pojalle ei ole tehty erikseen mitään, mutta se haittaa, että moni aikuinen, joka kyllä on tietoinen pojan allergiasta tarjoaa tälle leikillään kakkua, keksiä, pullaa tai leipää. Meillä oireet tulee jo pienestäkin suupalasta ja vatsaoireet ovat todella rajuja. Ihokin menee rikki, jos poika syö edes vähän vehnää ja paraneminen kestää helposti parikin viikkoa. Kaikki juhlat menevät vahtimiseen, ettei kukaan anna söpölle taaperolle salaa herkkuja, kun "ilkeä äiti ei anna".
Kyllä useimpien kahvipöydästä löytyy syötävää vehnärajoitteisillekin. Missä takapajulassa te elätte jos teidän mielestänne "tarjotaan vain rasvaisia hiilariherkkuja"? Mutta se vaatimus, että aivan kaiken pitäisi olla vehnätöntä, on turha ja tyhmä. Kun ihmisellä ei ole todellisia ongelmia niin sitten niitä kehitetään jostain tällaisesta. Lihavat syököön sitten vähän vähemmän jos vehnä kerran on heille niin pahasta. Pakkoko sitä on mättää itsensä täyteen.
Mä olen nirso kasvissyöjä, ja painotan aina kaikille että mua varten ei tarvii tehdä mitään ihmeellistä! Olen jo tottunut siihen että juhlapöydässä syön vain makeaa, enkä tosiaankaan valita. Mutta silti aina joskus joku on leiponut mua varten jonkun kasvispiirakan, jossa on tietysti kaikki ne ainekset joita inhoan (sieniä, aurajuusto, fetaa yms) ja sitten sitä tuputetaan ihan pakolla ottamaan. Sellaista inhoan, toivon että mun syömisestä ei tehdä numeroa ja saan rauhassa nauttia herkuista niin kuin muutkin.
Itse asiassa perinteinen suomalainen juhlapöytä, joka on siis rasvan, sokerin ja vehnän siunattu kolmiyhteys, sopii tosi harvalle. Tosi monella on jossain vaiheessa epämukava olla, kun majoneesi, kermavaahto, juusto, sokeri ja tärkkelys alkaa kiertää vatsassa ja tuottaa kaasua. Itse en voi syödä noita tyhjään vatsaan ja sitten taas täydellä vatsalla niitä ei haluta syödä. :P
Koska teen vaan tarjottavia, joita itsekin syön, olen korvannut voileipäkakut yleensä keitolla ja tavallisella leivällä tai ruokaisilla salaateilla. Kakkuihin olen käyttänyt kermaa vain koristeluun, jos on ollut pakko, mutta esimerkiksi suklaakakku näyttää menevän ihan hyvin kaupaksi pelkällä suklaakuorrutteella. En tiedä ovatko vieraat tykänneet vai kaivanneet piirakkaa ja kermakakkuja, mutta itsellä on ollut parempi olo koko juhlan ajan kun vatsassa ei mourua.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 17:21"]
Kyllä useimpien kahvipöydästä löytyy syötävää vehnärajoitteisillekin. Missä takapajulassa te elätte jos teidän mielestänne "tarjotaan vain rasvaisia hiilariherkkuja"? Mutta se vaatimus, että aivan kaiken pitäisi olla vehnätöntä, on turha ja tyhmä. Kun ihmisellä ei ole todellisia ongelmia niin sitten niitä kehitetään jostain tällaisesta. Lihavat syököön sitten vähän vähemmän jos vehnä kerran on heille niin pahasta. Pakkoko sitä on mättää itsensä täyteen.
[/quote]
Juuri niin. Usein ihmiset tulkitsevat tuon noin, vaikka ei noin ole, eli asiasta on turha edes stressata, jos on alunperinkin aikonut laittaa siihen pöytään muuta. Kukaan ei vaadi kaikkea itselleen sopivaksi, ainakan itse en ole noin kokenut. Poikkeuksena raskaana oleva, joka valitti graavilohesta voileipäkakusta ja toinen kasvisversio ei kelvannut jonkun tietyn aineosan takia. Muutakin suolaista oli, mutta hän olisi halunnut juuri sitä voileipäkakkua. Kolmea ei kannattanut niin pienelle vierasmäärälle tehdä ja yksi taas oli possuton, terveydellistä syistä (kihti).
Allergiat otan varmasti huomioon, jos vain tiedän niistä. Trendipelle-ruokavaliot jätän tahallani huomioimatta. Tuo perkele omat eväät, jos normaalille ruualle nyrpistelet.
Jos sä yhden kerran vuodessa syöt juhlaruokaa, niin mitä helvettiä se merkitsee kokonaisuuden kannalta. Kun allergiaa ei ole. Järjestin yhden tilaisuuden taannoin, 20 ilmoittautuneesta, 9 ilmoitti ruokavaliokseen gluteeniton ja sitten oli näitä, ei homejuustoa, ei sieniä, ei vuohejuustoa ei sitä ei tätä. Helvetti, aikuiset ihmiset ja kyse oli cocktailtarjoilusta. Lopulta gluteenittomia oli ottanut yksi ihminen, kun mutta oli herkullisempia.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 17:14"]
Aikuisille harvoin on vehnäallergiaa, se poistuu kouluikään mennessä. Se on taas päänsisäinen ongelma, jos yököttelee, kun on hiilarihöttöä tarjolla. Onneksi nämä on vähemmistö ja vieraita riittää ilman heitäkin
[/quote]
Kyllä meidän teinipoika on ja ei suinkaan yökkää, vaan vatsa menee sekaisin. Testit on tehty uusiksi, eikä allergia ole poistunut, vaan pahentunut. Maitoa on saanut luvan pieniä määriä syödä, siinä oli rajat 0,50 eli aika vähän päälle normaalin. Vehnässä oli huomattavasti voimakkaammat. Kyllä tuolle pojalle todellakin kelpaisi, jos voisi syödä. Kokeilut menivät metsään.
Jos mä pidän juhlat, niin tarjoan juhlaruokia, myös kaloripitoisia. Eihän niitä taritse syödä kaksin käisin. Juhlaa ei kuitenkaan ole jokapäivä. Ja jos jollakin on allergia, otan sen toki huomioon. Mutta en mä jokaiselta kysy etukäteen , mitä he haluavat syödä. Jos ei maistu, jättäköön syömättä. ravintola on se paikka, jossa voi tilata ruuan ( ja maksaa itse).
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 16:54"]
Ap koettaa nyt vielä selventää. Itse en ole ruokarajoitteinen, en nirso enkä mitään muutakaan. Paitsi voileipäkakkuja en syö, mutta niitä nyt ei sen takia tartte jättää tekemättä. Meillä on lähipiirissä ruokarajotteisia, enkä ole kokenut sitä ongelmaksi, se on viestini pointti, mitä ilmeisesti yksikään teistä ei ymmärtänyt rautalankavääntämisestä huolimatta. En missään ole antanut ymmärtää, että minua itseäni pitäisi ottaa huomioon, toivottavasti kukaan noin tulkinnut ei nyt ainakaan akateeminen ole ;).
[/quote]Kyllä meilläkin on ollut ruokarajotteisia laktoosi, maitoproteini, gluteini, kotimaiset viljat, kananmuna. Muta ei ole koskaan tullut mieleenkään vaatia että juhlissa suunniteltaisiin tarjottavat meidän rajoitusten mukaan. Juhlan emäntä tarjoaa mitä hyväksi näkee.
Miksi just vehnätön? Miksi ei munaton, kalaton, lihaton tai laktovegaaninen?
Jokainen pärjätköön itse omien rajotteidensa kanssa.
Kun meillä oli paha vilja-allergia lapsella, niin en todellakaan olisi uskaltanut antaa hänelle kenenkään omatekemää "viljatonta" leipomusta. Jos ei ole allergiasta ja ruoka-aineista oikeasti kärryillä, niin voi luulla asiat väärin.
Meillä oli ihana hääjuhla -menu <3 oli kaksi erilaista vihersalaattipohjaa, marinoituja herkkusieniä, marinoitua artisokkaa, marinoitua mozzarrellaa, chilimarinoituja katkarapuja, sitten oli lämminsavustettua lohta, karitsanpaistia, kastiketta, perunoita ja kasvisgratiinia
Leipänä oli jotain vaaleaa leipää ja gluteeniton leipä
Jälkkäriksi moussekakku ja mansikoita, kahvikermalikööriä ja "konjakkia"
Blue angel-booli ja yöpalaksi oli lasagnea
Mielestäni ihan kivasti huomioitu parin sukulaisen keliakia, kun ruoka oli suurimmaksi osaksi sellaista kaikille sopivaa, kakkupohja oli gluteeniton ja yksi leipä myös.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 17:19"]
Meillä on vilja-allergikko alle 2-vuotias ja varaan kyllä yleensä hänelle omat herkut mukaan kyläillessä. Ei minua haittaa, jos pojalle ei ole tehty erikseen mitään, mutta se haittaa, että moni aikuinen, joka kyllä on tietoinen pojan allergiasta tarjoaa tälle leikillään kakkua, keksiä, pullaa tai leipää. Meillä oireet tulee jo pienestäkin suupalasta ja vatsaoireet ovat todella rajuja. Ihokin menee rikki, jos poika syö edes vähän vehnää ja paraneminen kestää helposti parikin viikkoa. Kaikki juhlat menevät vahtimiseen, ettei kukaan anna söpölle taaperolle salaa herkkuja, kun "ilkeä äiti ei anna".
[/quote]Sama täällä, kun meillä oli vilja-allergikko. Lapsi sai ihollekkin allergisen reaktion jos koski esimerkiksi vehnäpullataikinaan. En todellakaan olisi antanut jonku omatekemää "viljatonta pullaa" hänelle. Otin omat varmasti viljattomiksi tietämäni tuotteet mukaan. Onneksi tuo meni pääosin kouluikään mennessä ohi, ainoastaan ohra on jäänyt vältettävien tuotteiden listalle, niistäkin menee enää vain vatsa sekaisin.
Kun juhlia järjestän, otan tietenkin huomioon allergiat ja uskontoon perustuvat rajoitteet. Pari kasvisjuttua teen aina. Mutta en varmasti osaisi ajatella, että pitäisi tehdä vehnätöntäkin erikseen, jollei sellaista pyydetä.
Mua jäi kiinnostamaan, että miksi aloittaja peräänkuuluttaa nimenomaan vehnättömyyttä, jollei hänelle kuitenkaan tuota ongelmia syödä vehnää sisältäviä tuotteita? Onko vehnä jotenkin erityisen paha, ja siksi pitäisi älytä jättää juuri vehnä joistain jutuista pois? Miksi ei yksinkertaisesti voinut kehottaa ihmisiä huomioimaan ruokarajoitteisia paremmin, vaan nimenomaan vehnä nostettiin esiin?
Meillä on isot laput pöydässä, joiden mukaan vieraiden sopii ottaa. Olen asetellut valmiiksi lautasille jokaisen annoksen, joten jos Maija sanoo, että maidoton niin se on sitten maidoton eikä hän saa ottaa niitä herkkuja joita haluaa. Sokeriton on sokeriton, vehnätön on vehnätön jne. Ja joka kerta alkaa marina, että olisin minä voinut sitä kakkua maistaa - no et voi, koska ällittelit aikasi, että vain vehnätön käy.
Vehnätön on aika hankala, koska sellainen täytyy tehdä eri veitsillä, eri leikkuulaudalla, eri kulhossa jne. kuin kaikki muu. Veitsi ei ole saanut olla vehnän kanssa missään tekemisissä, ja mielellään vehnätön ruoka tehdään ihan eri keittiössä kuin missä on käsitelty vehnäjauhoja. Minulla ei ole mahdollisuutta sellaiseen tilaan, jossa takuuvarmasti ei leijaile yhtäkään pölyhiutaletta, jossa on vehnää mukana.
No helppoahan se on. Ottaa vain mitä tahansa "luontaisesti gluteenitonta" jauhoseosta, ja korvaa sillä vehnäjauhot. Semperin Fin mix on omasta mielestäni paras jauhoseos (eikä ole maksettu mainos :)). Samalla tulee gluteenittomuuskin kaupan päälle.
Aika aggressiivisesti täällä monet suhtautuvat ruoka-ainevammoihin.
Olen itse keliaakikko, ja voi hemmetti, hankalin asia tässä taudissa on juuri tuo sosiaalinen ongelma. On näköjään väärin ilmoittaa ruokavaliostaan, sillä on sitten "vaivaksi". Toisaalta jos ei ilmoita, niin emäntä on ihan hädissään, kun en otakaan tarjottavia. Surettaa! Ja välillä niin vietävän paljon harmittaa se, kun ei enää saa syödä niitä tuttuja ihania herkkuja. Ja sitten pitää esittää kuin ei harmittaisi, ettei tulisi jankattua ruokavaliosta. "En mä oikeastaan välitä noista herkuista, kahvi riittää. Ai sulla ois mulle marenkia? No ihanaa, kiitti, se on tosi hyvää, namimaiskis!" (oikeesti hyi yök, voiko olla ällömpää!) Huoh.
No ei vais. Ei tää nyt näin rankkaa aina ole, mutta kyllä mua harmittaa tuollaiset kommentit, että "en kutsu ruokarajoitteisia ihmisiä kylään" tms. Voisitte vähän miettiä millaista se ruokarajoitteisen elämä on! Vähän perspektiiviä siihen, kun joutuu kerran hommaamaan sen gluteenittoman keksipaketin tarjolle...
Mitenkö?
Tässä tulee monta vastausta:
1. ihmiset ovat perinteisesti tottuneet siihen, että juhlissa on täytekakkua, pullaa, jne
Ne on helpoin tehdä tavallisesta vehnäjauhosta.
2. kun tarpeeksi monta kertaa on tehnyt erikoistarjoilun, jota kukaan ei ole edes maistanut, ei enää turhan tähden viitsi vaivautua.
Selitä sinä, miksi ne vehnättömät/munattomat/maidottomat eivät edes maista varta vasten heille valmistettuja herkkuja?
3. ne vehnättömät ovat tavallisesti selvästi kalliimpia kuin tavalliset. Toki hyvin vaivattamasti saa aikaan pari vehnätöntä.
Perustomppelina ymmärrän täydellisesti, että kyllä erikoisruokavaliot otetaan tavallisesti huomioon siten, että jokaiselle on useampaa sopivaa herkkua. Kyllä yleensä aina on "joku tuote" ilman vehnää, ei kuitenkaan kaikesta ole vehnätöntä versiota.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 17:28"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 17:14"]
Aikuisille harvoin on vehnäallergiaa, se poistuu kouluikään mennessä. Se on taas päänsisäinen ongelma, jos yököttelee, kun on hiilarihöttöä tarjolla. Onneksi nämä on vähemmistö ja vieraita riittää ilman heitäkin
[/quote]
Kyllä meidän teinipoika on ja ei suinkaan yökkää, vaan vatsa menee sekaisin. Testit on tehty uusiksi, eikä allergia ole poistunut, vaan pahentunut. Maitoa on saanut luvan pieniä määriä syödä, siinä oli rajat 0,50 eli aika vähän päälle normaalin. Vehnässä oli huomattavasti voimakkaammat. Kyllä tuolle pojalle todellakin kelpaisi, jos voisi syödä. Kokeilut menivät metsään.
[/quote]
ja poikasi on sitten juhlissa kiljumassa että vittu,ku täällä on tätä hiilarihöttöä tarjolla.
Sorppa vaan, mutta en teidän kullannupuille ala karppiruokaa vääntämään. Jos ei kelpaa mikään tarjottava,pysyy juhlista pois