Miten se vehnätön juhlatarjoilu voi olla niin vaikeaa?
Miksi te yleensä järjestätte juhlia, tai kutsutte ihmisiä, kun tuntuu ihan mahdotonta olevan sellainen tarjoilu, että joku tuote olisi ilman vehnää. Teette itselle ongelmista suurempia kuin ne ovat. Meillä oli viime keväänä yo-juhlat ja omassa perheessä erikoisruokavaliota, on kasvissyöjää, on muna-allergiaa. Ei mulla tuottanut mitään vaikeuksia se, että pöydässä oli muutakin kuin hiilarimättöä. Tosin sain kyllä kiitosta siitä, että oli otettu ihmisiä huomioon. Kaikkea ei ole tarvis tehdä kaikille sopivaksi, kun eihän nekään, joilla ei ole rajoitteita, kaikkea ota. Ei sääntökirjassa sanota että juhlatarjoilun pitää olla rasvaista ja vehnäjauholeivonnaisia, paremminkin se on jo vanhanaikaista jättää kevyet versiot tekemättä. Eikä kaiken tarjoilun tarvitse olla leivonnaisia, leipominenhan se kesällä juuri tympeintä onkin.
Kommentit (139)
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 20:39"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 20:34"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 19:15"]
Olen tuo aiempi keliaakikko, ja ajattelin vielä huomauttaa, että monilla allergisilla on kausia, jolloin oireet eivät ole niin pahoja. Esim. jotkut ruoka-aineet ristiinreagoivat vain siitepölyaikaan.
Samoin laktoosi-intolerantikoilla on joskus kausia, jolloin vatsanväänteitä ei tule vaikka kuinka vetäisi laktoosipitoisia tuotteita. Ja saattaa olla, että vain tietyt laktoosipitoiset tuotteet aiheuttavat reaktioita, mutta toiset eivät (esim. monet voivat ainakin välillä syödä laktoosipitoista jäätelöä, sillä siinä rasva voi jotenkin sitoa sen laktoosin huonommin imeytyvään muotoon).
Ja joskus voi käydä niin, että kun tekee laktoositonta omenapiirakkaa, niin se laktoosi-intolerantikko onkin todella allerginen omenalle (mistä ei ole muistanut sanoa), ja ottaakin siksi pienen palan jotain muuta herkkua, ja vaivihkaa sellaisen apteeekin "laktoosipillerin" nassuun.
Eli älkää nyt aina heti tuomitko ihmisiä, jos "lipsuvat" ruokavalioistaan. Tai ajatelko, että he ovat kiusallaan ilmoittaneet jonkin ruokavalion. Syitä voi olla monia.
Niin ja vielä tästä muotidieettijutusta. Jos tämä nykyinen muoti-gluteenittomuus auttaa joitakin ihmisiä saamaan paremman olon, niin en minä ainakaan sitä paheksu! Itse asiassa se on meille keliaakikoille hyvä juttu, sillä kysyntä luo tarjontaa, ja gluteenittomien tuotteiden valikoima kehittyy. :)
[/quote]
Eli minun pitää tehdä niin runsaasti ruokaa, että se ristiallerginen ja laktoosivammainen saattaakin juuri nyt tänään olla sillä tuulella, että voi syödä vaikka mitä. Mutta silti pitää heille olla varattuna erikoisruoat, jos siinä tavallisessa ei olekaan mitään kivaa,että juuri tänään vois syödä tavallista ruokaa.
Alkaa mennä turhan vaivalloiseksi. Meillä on 3 ruoka-aineallergista ja ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa kylässä. On syöty sitä, mitä pystyy, eikä suu vaahdossa vaadittu mitään erikoista ja sitä, että tänään koivu pölyttää ja minulle saattaa tulla omenasta oireita, miksi on omenapiirakkaa, kun just olisin tuota piirakkaa halunnut, eikä sitä olisi voinut tehdä vaikka mustikkaan.
Olisiko parasta pysyä kotona, jos juhlan emännän ruokatarjoilu herättää noin paljon raivoa ja marttyyrielkeitä
[/quote]
Öö, taidat kuule sinä olla se enempi raivoava. Itse vain kerroin esimerkkejä omasta tuttavapiiristäni (työkavereita, kavereita), että miksi joku ei ole syönyt sitä "allergiaruokaa", kun tässä on joku sitä paheksunut.
Mutta jos ei ymmärrystä riitä, niin sitä ei riitä. Ihan kuule rauhaa vaan! :)
[/quote]
No jos se massupieru menee ohi sillä pienellä pillerillä, miksi sitten erikseen vaatia maidotonta, kun voikin nassuttaa sitä kermakakkua sen pienen pillerin voimin, jos laktoosittoman tortun päällä on ollut jotain, mistä ei nyt tykkääkään (ei ku anteeksi tänään oli ristiallergia).
Olen tuo aiempi keliaakikko, ja ajattelin vielä huomauttaa, että monilla allergisilla on kausia, jolloin oireet eivät ole niin pahoja. Esim. jotkut ruoka-aineet ristiinreagoivat vain siitepölyaikaan.
Samoin laktoosi-intolerantikoilla on joskus kausia, jolloin vatsanväänteitä ei tule vaikka kuinka vetäisi laktoosipitoisia tuotteita. Ja saattaa olla, että vain tietyt laktoosipitoiset tuotteet aiheuttavat reaktioita, mutta toiset eivät (esim. monet voivat ainakin välillä syödä laktoosipitoista jäätelöä, sillä siinä rasva voi jotenkin sitoa sen laktoosin huonommin imeytyvään muotoon).
Ja joskus voi käydä niin, että kun tekee laktoositonta omenapiirakkaa, niin se laktoosi-intolerantikko onkin todella allerginen omenalle (mistä ei ole muistanut sanoa), ja ottaakin siksi pienen palan jotain muuta herkkua, ja vaivihkaa sellaisen apteeekin "laktoosipillerin" nassuun.
Eli älkää nyt aina heti tuomitko ihmisiä, jos "lipsuvat" ruokavalioistaan. Tai ajatelko, että he ovat kiusallaan ilmoittaneet jonkin ruokavalion. Syitä voi olla monia.
Niin ja vielä tästä muotidieettijutusta. Jos tämä nykyinen muoti-gluteenittomuus auttaa joitakin ihmisiä saamaan paremman olon, niin en minä ainakaan sitä paheksu! Itse asiassa se on meille keliaakikoille hyvä juttu, sillä kysyntä luo tarjontaa, ja gluteenittomien tuotteiden valikoima kehittyy. :)
[/quote]
Eli minun pitää tehdä niin runsaasti ruokaa, että se ristiallerginen ja laktoosivammainen saattaakin juuri nyt tänään olla sillä tuulella, että voi syödä vaikka mitä. Mutta silti pitää heille olla varattuna erikoisruoat, jos siinä tavallisessa ei olekaan mitään kivaa,että juuri tänään vois syödä tavallista ruokaa.
Alkaa mennä turhan vaivalloiseksi. Meillä on 3 ruoka-aineallergista ja ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa kylässä. On syöty sitä, mitä pystyy, eikä suu vaahdossa vaadittu mitään erikoista ja sitä, että tänään koivu pölyttää ja minulle saattaa tulla omenasta oireita, miksi on omenapiirakkaa, kun just olisin tuota piirakkaa halunnut, eikä sitä olisi voinut tehdä vaikka mustikkaan.
Olisiko parasta pysyä kotona, jos juhlan emännän ruokatarjoilu herättää noin paljon raivoa ja marttyyrielkeitä
[/quote]
Öö, taidat kuule sinä olla se enempi raivoava. Itse vain kerroin esimerkkejä omasta tuttavapiiristäni (työkavereita, kavereita), että miksi joku ei ole syönyt sitä "allergiaruokaa", kun tässä on joku sitä paheksunut.
[/quote]
Täältä sivusta yksi laktoosivammainen osallistuu. Minusta se, että tänään sietääkin laktoosia, ei ole perustelu jättää syömättä sitä laktoositonta versiota. Jos mua varten juhlien emäntä jotain erikseen tekee huomioiden mun laktoosi-intoleranssini, niin en kehtaisi jättää sitä syömättä! Ja mullakin on päiviä, jolloin siedän laktoosia paremmin. Minusta olisi röyhkeää olla syömättä itselle tehtyä erikoisruokaa! Ei mikään ihme, jos näihin vaivoihin ei enää muut jaksa tosissaan suhtautua, jos ihmiset jättävät syömättä niitä just heitä varten tehtyjä juttuja.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 20:56"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No jos se massupieru menee ohi sillä pienellä pillerillä, miksi sitten erikseen vaatia maidotonta, kun voikin nassuttaa sitä kermakakkua sen pienen pillerin voimin, jos laktoosittoman tortun päällä on ollut jotain, mistä ei nyt tykkääkään (ei ku anteeksi tänään oli ristiallergia).
[/quote]
Kuulemma se pilleri ei täysin auta, mutta tekee kuitenkin olosta suht. siedettävän. Hohhoh. Alan kyllä ymmärtää pikku hiljaa näitä kavereita, kun ovat jutelleet, että laktoosittomuus on hirmu hankalaa, kun oireet vaihtelee olemattomista täysin sietämättömiin kipuihin, ja suhtautuminen voi olla hirmu nuivaa. Kuten näemme tässä. Tähän meikäläisen keliakiaan sentään yleensä suhtaudutaan suopeammin, kun ihmiset tajuavat, että kyseessä on sairaus...
Itse teen aina juhlatarjottavat täysin laktoosittomina, sillä laktoosittomia tuotteita on niin hyvin saatavilla, ja yleensä on joku laktoosi-intolerantikko joukossa. Helppo siis huomioida.
Uusavuttomat. Opetelkaa tekemään pullaa, lapset tykkäävät kovasti pullasta. Lapset myös pullan tekoon, tykkäävät. Miehet tykkää, muistelevat kun oma äiti teki hyvää pullaa. Nam.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 20:10"]
Niin, kaikkien muidenkin pitää ankeuttaa jopa juhlapäivät ja syödä ankeita leipomuksia kun yksi ei voi syödä vehnää tai kuka mitäkin, nyyh!
MunaTON, maidoTON, laktoosiTON, gluteiiniTON ----> MAUTON!
[/quote]
Olet kyllä ensimmäinen tapaamani ihminen, jonka mielestä esimerkiksi suklaa on mautonta. :)
Aika surullisia kekkereitä tulossa, kun ehtoisa emäntä on raivohulluuden partaalla tarjoiluista jo kuukausia ennen kuin juhlat on edes tulossa.
Mikä estää teitä ostamasta marketista kaiken tarjottavan? Tai tilaamasta paikallisilta martoilta tai 4H-nuorilta? Ne muutamat säästyneet eurot ihan varmasti ei ole sen arvoisia, että saadaan sydäri jostain pullakäntystä. Pahin juhlatunnelman latistaja on se, että äiti on vielä varttia ennen vieraiden saapumista juossut paplarit päässä vuoroin kuorruttamassa kakkuja, vuoroin imuroimassa ja huutamassa kaikille muille kun nämä eivät saa mitään aikaiseksi. Turha siihen soppaan vielä lisätä stressi siitä, osasiko vääntää jonkun allergiatortun just okein. Sitä varten on rahaa, että voi maksaa siitä että joku toinen tekee asioita joita ei itse halua tai osaa.
Minulla on ihan lääkärissä todettu laktoosi-intoleranss, jonka testien mukaan pitäisi olla paha. Voin silti hyvin pieniä määriä maistella maitotuotteita, koska minulla se tekee vain turvotusta, eikä turvotukseen kuole, illalla sitten pierettää. Isot määrät tekevät myös kipua. Mutta moni maitotuote, esim. suurin osa kovista juustoista, on luonnostaan laktoositonta. Maidottomia ne eivät tietenkään ole. Sekin vaihtelee sen mukaan mitä muuta on syönyt. Jos joisin lasillisen maitoa tyhjään vatsaan, ripuloisin äkkiä. Mutta jos syön ihan pienen palan kermakakkua, en oireile kovinkaan paljon. Minä en pyydä erikseen laktoositonta, koska usein sitä on muutenkin jollain tapaa tarjolla. Tämä on ongelma monelle, jotka oireilevat pahasti, mutta testejä ei ole tehty, kun yksi tällainen testattu voi niitä maitotuotteita syödä. Allergioissakin taso vaihtelee, toiset saavat sairaalahoitoa vaativat oireet, toiset taas vain vähän ihottumaa.
Meidän mies ei muuten syö pullaa. Heillä kuulemma sai lapsena sitä tarpeeksi. Eikä kyse ole minun taidottomuudestani, vaan ei se missään enää kelpaa.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 21:20"][quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 20:10"]
Niin, kaikkien muidenkin pitää ankeuttaa jopa juhlapäivät ja syödä ankeita leipomuksia kun yksi ei voi syödä vehnää tai kuka mitäkin, nyyh!
MunaTON, maidoTON, laktoosiTON, gluteiiniTON ----> MAUTON!
[/quote]
Olet kyllä ensimmäinen tapaamani ihminen, jonka mielestä esimerkiksi suklaa on mautonta. :)
[/quote]
Leivonnaiset?
Ylppärit ens vuonna ja ajattelin että kaikista ykisnkertaisinta kun tilaan tuotteet mitä haluan ja en ala sen kummemmin pohtimaan mitä kenellekin.
Luojan kiitos vietän noin puolet vuodesta ulkomailla, eräässä toisessa L-Eurooppalaisessa maassa. Ei tarvitse miettiä näitä juttuja laisinkaan. Ei muuten tarvinnut vielä noin 10-20 vuotta sitten Suomessakaan. Lasten synttäreitä tai muita juhlia järjestettäessä ei ollut murheita mistään erikoisruokavalioista. Nykyään on todella vaikeaa, harvemmassa ovat ne, joille kaikki sopii. Muuten vaaditaan hylaa, laktoositonta, maidotonta, vehnätöntä, gluteenitonta, vähähiilarista, vehnätöntä, fruktoositonta jne. Näiden päälle todelliset allergiat kuten pähkinät ja kala. Loputon suo. Itse olen vege, joten lihaton hoituu helposti. Mutta tsiisös sentään noita muita vaatimuksia. Ei ole helppoa enää. Ja todellakin, jotain kun valmistat niin ei sillä ole lopulta mitään väliä. Viimeistään humalassa jokainen aikuinen mättää napaansa ihan mitä vaan on tarjolla. Tää on nähty niin monta kertaa, että en tiedä vituttaako vai naurattaako.
Suomi on tässä ihan edelläkävijä. Hienoa... Muissa maissa lähinnä ihmeteellään.
Koska vehnätön on harvoin ainoa huomioitava ruokarajoite. Jos lisäksi on laktoosittomia, kasvissyöjiä, kokonaan lisäaineettomia, pähkinä- ja mansikka-allergikkoja ja mitähän vielä lie (munaton tai maidotonkin joskus) niin kaltaiselleni "ei-niin-kätevälle-keittiössä" tulevat kyllä tukalat oltava.
Nykyään en jaksa kutsua enää niin paljon ihmisiä juhliin, koska tarjoilujen järjestäminen on mennyt niin hankalaksi.
Kiinnostaisi tietää, millaisia ovat olleet teidän pahimmat muka-allergiset. Itse olen säästynyt näiltä. :) Ihan oikeita allergisia taikka eettisiä syöjiä olen tavannut, ja ilman muuta teen heille juhliin sopivat herkut, mikäli ilmoittavat ajoissa. Toki glut. näkökulma tulee lähinnä tarpeen mukaan, koska tuotteet eivät halvimmasta päästä aina ole.
Toki jos ruokavalio on kovin monimutkainen tai vaiva vaikea, niin sitten kysyn paljon tarkennuksia ja/tai apua ruokaan. Mutta ehdottomasti haluan, että vieras viihtyy, oli sitten moniarllergikko, vegaani tai sekasyöjä. Ja emäntänä voipi olla riskaabelia lähteä arpomaan, onko kyseessä oikea vaiva vai keksitty. Ei tulisi mieleenikään testata kiusallani, onko laktoosi-intolerantikko todella laktoosittomien tuotteiden tarpeessa!
Mutta joo: nirsoilu on asia vähän erikseen. Kyllähän se harmittaisi, jos pitäisi tältä istumalta loihtia gluteeniton, vegaaninen karppiruoka ilman sitä-tätä-ja-tuota ja muistaa, että vieras ei sitten siedä tomaattia eikä sipulia. Mutta ehkä siihenkin toimisi tuo oma ohjenuorani? Apu kelpaa aina kokille, jolla on seitsemän peukaloa keskellä kämmentä. :)
nisupulla se parasta on kun se on hyvin tehty ja rumasti valion voita.
Allergiat ovat itseaiheutettuja. Niistä kukin kärsiköön itsekseen.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 20:56"]
--
[/quote]
Mutta tuskin haluat vieraallesi varta vasten tehdä epämukavan olon? Onnea heille, joiden vaivat ovat vain pieni vessassa käynti, ja sitten taas iltaa jatkamaan! Valitettavasti se laktoosi-isku saa monilla vatsan todella sekaisin kenties loppupäiväksi ja vielä hieman seuraavallekin päivälle, eikä siihen auta minkäänlainen vessassakäynti. Ja onhan se toki kiusallista mennä jättämään äänekkäät, lemahtavat terveiset vieraspaikan vessaan... :)
Pilleri on hyvä hätävara, mutta kyllähän sitä mieluusti pärjäisi ilman.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 21:03"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Täältä sivusta yksi laktoosivammainen osallistuu. Minusta se, että tänään sietääkin laktoosia, ei ole perustelu jättää syömättä sitä laktoositonta versiota. Jos mua varten juhlien emäntä jotain erikseen tekee huomioiden mun laktoosi-intoleranssini, niin en kehtaisi jättää sitä syömättä! Ja mullakin on päiviä, jolloin siedän laktoosia paremmin. Minusta olisi röyhkeää olla syömättä itselle tehtyä erikoisruokaa! Ei mikään ihme, jos näihin vaivoihin ei enää muut jaksa tosissaan suhtautua, jos ihmiset jättävät syömättä niitä just heitä varten tehtyjä juttuja.
[/quote]
Juuri näin. Emäntä ei voi tietää, sattuuko sillä vieraalla juuri tänään olemaan sellainen päivä, että kestääkin laktoosia. Kun päivän tekee vieraan toivomia laktoosittomia (kaikki eivät ole mitään jauhopeukaloita) tuotteita tai tilaa kalliilla hinnalla leipomosta, ärsyttää, kun laktoosi-intolerantikko iloisesti kikattaa, että näyttääpä tuo herkulliselta, kyllä mun maha kestääkin tänään tavallisia maitotuotteita.
Jos tilaat jotain erityistarjoilua, niin silloin syöt ne, etkä oleta, että emäntä varmuuden vuoksi tekee ne erikoistarjoilut ja niin runsaasti tavallista tarjoilua, että sitä riittääkin ruokavammaiselle, kun sillä ei tänään sattunutkaan olemaan ruokavammapäivä, kun näytti tuo maitoon ja vehnään tehty kakku niin hyvältä
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 21:24"]
Aika surullisia kekkereitä tulossa, kun ehtoisa emäntä on raivohulluuden partaalla tarjoiluista jo kuukausia ennen kuin juhlat on edes tulossa.
Mikä estää teitä ostamasta marketista kaiken tarjottavan? Tai tilaamasta paikallisilta martoilta tai 4H-nuorilta? Ne muutamat säästyneet eurot ihan varmasti ei ole sen arvoisia, että saadaan sydäri jostain pullakäntystä. Pahin juhlatunnelman latistaja on se, että äiti on vielä varttia ennen vieraiden saapumista juossut paplarit päässä vuoroin kuorruttamassa kakkuja, vuoroin imuroimassa ja huutamassa kaikille muille kun nämä eivät saa mitään aikaiseksi. Turha siihen soppaan vielä lisätä stressi siitä, osasiko vääntää jonkun allergiatortun just okein. Sitä varten on rahaa, että voi maksaa siitä että joku toinen tekee asioita joita ei itse halua tai osaa.
[/quote]
Muuta ongelmaa ei ole, kuin se, että ostat ne etukäteen tilatut allergiaaruoat ja kas, tänään onkin sitten sellainen päivä, että pystyykin syömään kaikkea normaalia, kun se näyttää niin kivalta.
Se tässä on ongelma.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 21:32"]
Ylppärit ens vuonna ja ajattelin että kaikista ykisnkertaisinta kun tilaan tuotteet mitä haluan ja en ala sen kummemmin pohtimaan mitä kenellekin.
[/quote]
Surullista, että olet noin itsekäs, etkä halua ottaa ystäviesi ruokavalioita huomioon. Ei varmaan tuon juhlan jälkeen näy muissa juhlissa vieraita.
99: mutta paljonko tapaat tällaisia ihmisiä, jotka ihan huvikseen tekeytyvät allergikoksi yms. tai allergikkoja, jotka eivät sitten koskekaan tarjottaviinsa?
Jos vastaat 1 tai 2, niin toivottavasti et ajattele niiden loppujen kaikista allergikoista toimivan samoin.
Hae gluteenittomia reseptejä. Sieltä löytyy monenlaista herkkua hienompaankin pöytään. Maistuis varmaan sullekin.