Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten se vehnätön juhlatarjoilu voi olla niin vaikeaa?

Vierailija
02.05.2014 |

Miksi te yleensä järjestätte juhlia, tai kutsutte ihmisiä, kun tuntuu ihan mahdotonta olevan sellainen tarjoilu, että joku tuote olisi ilman vehnää. Teette itselle ongelmista suurempia kuin ne ovat. Meillä oli viime keväänä yo-juhlat ja omassa perheessä erikoisruokavaliota, on kasvissyöjää, on muna-allergiaa. Ei mulla tuottanut mitään vaikeuksia se, että pöydässä oli muutakin kuin hiilarimättöä. Tosin sain kyllä kiitosta siitä, että oli otettu ihmisiä huomioon. Kaikkea ei ole tarvis tehdä kaikille sopivaksi, kun eihän nekään, joilla ei ole rajoitteita, kaikkea ota. Ei sääntökirjassa sanota että juhlatarjoilun pitää olla rasvaista ja vehnäjauholeivonnaisia, paremminkin se on jo vanhanaikaista jättää kevyet versiot tekemättä. Eikä kaiken tarjoilun tarvitse olla leivonnaisia, leipominenhan se kesällä juuri tympeintä onkin. 

Kommentit (139)

Vierailija
41/139 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oletko vehnälle allerginen vai et vaan muuten halua syödä sitä? Jos jälkimmäinen niin en minäkään jaksaisi sen takia alkaa tehdä erikoisruokia. Ei sitä vehnää muutenkaan kaikkialla ole.

Vierailija
42/139 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä keinotekoisesti ruoka-aine vammaisia on niin paljon että ei todellakaan huvita alkaa ottamaan kaikkia karppaajia ja raakaruuan syöjiä huomioon, varsinkana kun ovat sitten höystäneet vammaansa yleisen suuntaksen lisäksi omilla variaatioilaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/139 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koettakaa nyt tomppelit tajuta, että ap ei tarvitse itselleen  mitään erikoista, vaan ap puhuu nimenomaan siitä, että ei ole mitenkään vaikeaa ottaa erikoisruokavalioita huomioon ihan perustavaralla, järjestäjän näkökulmasta - ja alkuperäinen pointti oli, että ei juhlapöydässä tartte olla pelkkää vehnää. No ei ole ensimmäinen kerta, kun saa todeta että suomalaisilta puuttuu ymmärtävän lukemisen taito.

Vierailija
44/139 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 16:45"]

Siis oletko vehnälle allerginen vai et vaan muuten halua syödä sitä? Jos jälkimmäinen niin en minäkään jaksaisi sen takia alkaa tehdä erikoisruokia. Ei sitä vehnää muutenkaan kaikkialla ole.

[/quote]

Ei kumpaakaan, huoh. 

Vierailija
45/139 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin tehdä jos joku sitä erikseen pyytää, mutta varan vuoksi en ala tekemään. Onko kyseessä siis vehnä-allergia?

Vierailija
46/139 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi riittää, että kaikille löytyy jotain. Ei se ruoka  ole juhlien tärkein asia ainakaan itselleni. Kiva saada vieraita, joilla tee se itse diagnoosit erilaisista allergioista vaihtuu joka vierailukerralla ja etukäteen tulee tekstarilla hirveät listat mitä ei voi syödä. Pitäiskö itsekin kokeilla vaikka kosher ruokavaliota.

Vierailija
47/139 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 16:47"][quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 16:45"]

[/quote]

Ei kumpaakaan, huoh. 

[/quote]

no jos ei ole todellista syytä ruokarajoitteisiinsa niin ei kannata odottaa että muutkaan niitä ottavat huomioon

Vierailija
48/139 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP itse ei ole allerginen yhtään millekään. Minulle ei tarvitse tehdä mitään erikoista, mutta teen itse muille. Oliko tarpeeksi selkokielisesti sanottu?

Vierailija
49/139 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 16:33"]

Ai sulleko pitäisi jotain erityistä järjestää? Yleensä kutsutut menevät juhliin ja ovat kiitollisia jos siellä jotakin tarjotaan.

[/quote]Samaa mieltä, ap on todella röyhkeä kun arvostelee sitä mitä on tarjolla.

Vierailija
50/139 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 16:50"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 16:47"][quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 16:45"]

[/quote]

Ei kumpaakaan, huoh. 

[/quote]

no jos ei ole todellista syytä ruokarajoitteisiinsa niin ei kannata odottaa että muutkaan niitä ottavat huomioon

[/quote]

Siis voi luoja, miten näin tyhmille vääntää rautalangasta mitään. Minua ei tarvitsekaan ottaaa huomioon, rajoitteita ei ole. Kerroin vain, että itse osaan ottaa muut huomioon. Ei näin tyhmiä ihmisiä oikeasti voi olla pliis eihän?

Vierailija
51/139 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 16:50"]AP itse ei ole allerginen yhtään millekään. Minulle ei tarvitse tehdä mitään erikoista, mutta teen itse muille. Oliko tarpeeksi selkokielisesti sanottu?

[/quote]

No mikä sun ongelma sitten on? Sekö että muut eivät ole mielestäsi yhtä täydellisiä kuin sinä? Ilmeisesti halusit tulla vain hakemaan olalletaputuksia ja kuulemaan kuinka erinomainen sinä olet.

Vierailija
52/139 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi varan vuoksi tehdä vehnätöntä jos kukaan ei sitä ole aiemmin kaivannut tai ilmaissut nytkään kaipaavansa?

Vierailija
53/139 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap koettaa nyt vielä selventää. Itse en ole ruokarajoitteinen, en nirso enkä mitään muutakaan. Paitsi voileipäkakkuja en syö, mutta niitä nyt ei sen takia tartte jättää tekemättä. Meillä on lähipiirissä ruokarajotteisia, enkä ole kokenut sitä ongelmaksi, se on viestini pointti, mitä ilmeisesti yksikään teistä ei ymmärtänyt rautalankavääntämisestä huolimatta. En missään ole antanut ymmärtää, että minua itseäni pitäisi ottaa huomioon, toivottavasti kukaan noin tulkinnut ei nyt ainakaan akateeminen ole ;). 

Vierailija
54/139 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 16:53"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 16:50"]AP itse ei ole allerginen yhtään millekään. Minulle ei tarvitse tehdä mitään erikoista, mutta teen itse muille. Oliko tarpeeksi selkokielisesti sanottu?

[/quote]

No mikä sun ongelma sitten on? Sekö että muut eivät ole mielestäsi yhtä täydellisiä kuin sinä? Ilmeisesti halusit tulla vain hakemaan olalletaputuksia ja kuulemaan kuinka erinomainen sinä olet.

[/quote]

Tyhmät. Halusin vain kertoa, ettei se ole niin vaikeaa kuin valitetaan. Mutta tyhmän kanssa pärjää kun on hiljaa, joten antaa olla. 

Vierailija
55/139 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa hyvä, että sinä ap, olet Aivan Täydellinen. Kiva kun jaoit pätemisesi tarpeen myös täällä.

Vierailija
56/139 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä olis VEHNÄpullaa pakastimessa. Tuutko ap kahville? Vai ottaisitko mieluummin VEHNÄolutta - sitäkin löytyy.

Vierailija
57/139 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 16:25"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 16:21"]

Ok.

- salaattia

- pieniä lihapullia, helppo tehdä ilman vehnää, ihan vain jauhelihaa ja mausteita

- leipäjuustoa

- kääretortun voi tehdä helposti pelkkiin perunajauhoihin, munattomana tosin en osaa

- kaupasta vaikkapa semperin piruett-keksejä, ne ei tosin käy soija-allergiselle

- paahtopaistia siivuina

- cocktail-tikkuja, mielikuvitus rajana, tosin isoihin juhliin en työläyden takia suosittele

- pelkästään vehnättömälle voi tehdä vaikka hapankorppurullia, jotka tosin ei käy ruisallergiselle. Meillä ne käy. 

Ei näistä kaikkea, mutta näistä voi koota sopivan paketin ja laittaa itse lisää. 

[/quote]

Näitähän löytyy joka juhlapöydästä! Lihapullia ja coctail-tikkuja 80-luvulta lähtien.

[/quote]

ja jos on juhlat niin haluaisin kyl arkiruasta poikkeavaa mättöä. Kakut ja herkut pöytään....

Vierailija
58/139 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlissani oli aika hyvät tarjottavat : ) Pääruokana porsaan fileitä, pottuja ja 2-3 erilaista salaattia. Lisäksi uunissa paistettuja juureksia. En muista oliko jälkiruokaa, mutta kahvin kanssa oli 2 eri kakkua (toinen perunajauhoihin tehty) ja lisäksi perinteiset karjalanpiirakat ja muita leivonnaisia + yksi gluteeniton. 

Vierailija
59/139 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 16:58"]

Meillä olis VEHNÄpullaa pakastimessa. Tuutko ap kahville? Vai ottaisitko mieluummin VEHNÄolutta - sitäkin löytyy.

[/quote]

Olutta en juo, enkä paljon alkoholia muutenkaan, kyse on nirsoudesta tässä tapauksessa - poikkeuksena kuoharit juhlissa ja harvoin ruuan kanssa viiniä. Mutta pulla käy kyllä. Muuten tulisin, mutta ollaan menossa syömään. Kyllä joskus kylässä voin ihan hyvin pullaa syödä. ap. 

Vierailija
60/139 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vehnä nyt on kyllä sellaista, että laihduttajan pitäisi välttää sitä, se turvottaa useita ilman allergiaakin. Jos tarjoatte vain rasvaisia hiilariherkkuja, älkää kutsuko ylipainoisia. Tosin kyllähän se heille kelpaakin, mutta olisi hyvä olla muutakin. Netistä löytyy nykyään vaikka mitä vinkkejä ja ohjeita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi