Miten se vehnätön juhlatarjoilu voi olla niin vaikeaa?
Miksi te yleensä järjestätte juhlia, tai kutsutte ihmisiä, kun tuntuu ihan mahdotonta olevan sellainen tarjoilu, että joku tuote olisi ilman vehnää. Teette itselle ongelmista suurempia kuin ne ovat. Meillä oli viime keväänä yo-juhlat ja omassa perheessä erikoisruokavaliota, on kasvissyöjää, on muna-allergiaa. Ei mulla tuottanut mitään vaikeuksia se, että pöydässä oli muutakin kuin hiilarimättöä. Tosin sain kyllä kiitosta siitä, että oli otettu ihmisiä huomioon. Kaikkea ei ole tarvis tehdä kaikille sopivaksi, kun eihän nekään, joilla ei ole rajoitteita, kaikkea ota. Ei sääntökirjassa sanota että juhlatarjoilun pitää olla rasvaista ja vehnäjauholeivonnaisia, paremminkin se on jo vanhanaikaista jättää kevyet versiot tekemättä. Eikä kaiken tarjoilun tarvitse olla leivonnaisia, leipominenhan se kesällä juuri tympeintä onkin.
Kommentit (139)
Oon ollu juhlissa joissa pöydässä oli monen montaa sorttia. Ainoa vehnätön oli irtokarkit. Salaatissakin oli makaronia.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 18:43"]
2. kun tarpeeksi monta kertaa on tehnyt erikoistarjoilun, jota kukaan ei ole edes maistanut, ei enää turhan tähden viitsi vaivautua.
Selitä sinä, miksi ne vehnättömät/munattomat/maidottomat eivät edes maista varta vasten heille valmistettuja herkkuja?
[/quote]
Hmm, tulee mieleeni vain, että nuo erikoisruokavaliolla olevat eivät luota leipomustesi sopivuuteen. Oletko varma, että osasit jättää juuri oikeat ruoka-aineet pois? Niin ja jos on kyse lapsista, niin hehän eivät välttämättä syö mitään muutenkaan.
Itselläni on kokemusta laktoosittoman, gluteenittoman, munattoman ja maidottoman tarjoilun valmistamisesta. Ja aina on ollut ilahtunut vastaanotto! :)
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 17:42"]
Meillä oli ihana hääjuhla -menu <3 oli kaksi erilaista vihersalaattipohjaa, marinoituja herkkusieniä, marinoitua artisokkaa, marinoitua mozzarrellaa, chilimarinoituja katkarapuja, sitten oli lämminsavustettua lohta, karitsanpaistia, kastiketta, perunoita ja kasvisgratiinia
Leipänä oli jotain vaaleaa leipää ja gluteeniton leipä
Jälkkäriksi moussekakku ja mansikoita, kahvikermalikööriä ja "konjakkia"
Blue angel-booli ja yöpalaksi oli lasagnea
Mielestäni ihan kivasti huomioitu parin sukulaisen keliakia, kun ruoka oli suurimmaksi osaksi sellaista kaikille sopivaa, kakkupohja oli gluteeniton ja yksi leipä myös.
[/quote]
Hyi helevetti. Tuollaiset marinoidut jutut on kyllä tosi pahoja.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 17:48"]
Kun juhlia järjestän, otan tietenkin huomioon allergiat ja uskontoon perustuvat rajoitteet. Pari kasvisjuttua teen aina. Mutta en varmasti osaisi ajatella, että pitäisi tehdä vehnätöntäkin erikseen, jollei sellaista pyydetä.
Mua jäi kiinnostamaan, että miksi aloittaja peräänkuuluttaa nimenomaan vehnättömyyttä, jollei hänelle kuitenkaan tuota ongelmia syödä vehnää sisältäviä tuotteita? Onko vehnä jotenkin erityisen paha, ja siksi pitäisi älytä jättää juuri vehnä joistain jutuista pois? Miksi ei yksinkertaisesti voinut kehottaa ihmisiä huomioimaan ruokarajoitteisia paremmin, vaan nimenomaan vehnä nostettiin esiin?
[/quote]
Ja hiilarihöttö. Ihmettelin silti, miksi suositteli jotain hapankorppuja, koska siinäkinhän on hiilareita. Toiseksi hapankorpputaikinaan käytetään vehnää usein jonkin verran
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 18:15"]
No helppoahan se on. Ottaa vain mitä tahansa "luontaisesti gluteenitonta" jauhoseosta, ja korvaa sillä vehnäjauhot. Semperin Fin mix on omasta mielestäni paras jauhoseos (eikä ole maksettu mainos :)). Samalla tulee gluteenittomuuskin kaupan päälle.
Aika aggressiivisesti täällä monet suhtautuvat ruoka-ainevammoihin.
Olen itse keliaakikko, ja voi hemmetti, hankalin asia tässä taudissa on juuri tuo sosiaalinen ongelma. On näköjään väärin ilmoittaa ruokavaliostaan, sillä on sitten "vaivaksi". Toisaalta jos ei ilmoita, niin emäntä on ihan hädissään, kun en otakaan tarjottavia. Surettaa! Ja välillä niin vietävän paljon harmittaa se, kun ei enää saa syödä niitä tuttuja ihania herkkuja. Ja sitten pitää esittää kuin ei harmittaisi, ettei tulisi jankattua ruokavaliosta. "En mä oikeastaan välitä noista herkuista, kahvi riittää. Ai sulla ois mulle marenkia? No ihanaa, kiitti, se on tosi hyvää, namimaiskis!" (oikeesti hyi yök, voiko olla ällömpää!) Huoh.
No ei vais. Ei tää nyt näin rankkaa aina ole, mutta kyllä mua harmittaa tuollaiset kommentit, että "en kutsu ruokarajoitteisia ihmisiä kylään" tms. Voisitte vähän miettiä millaista se ruokarajoitteisen elämä on! Vähän perspektiiviä siihen, kun joutuu kerran hommaamaan sen gluteenittoman keksipaketin tarjolle...
[/quote]
Oikeiden keliaatikkojen kanssa ei ole ikinä ollut ongelmaa. Mutta sitten nämä muotiallergiat, kun vaaditaan vehnätöntä, kun se on nyt muodikasta ja laihduttaa kuulemma. Tai laktoosi-intolerantikot, jotka pikkuisen kuitenkin maistaa sitä kermakakkua, kun se näyttää niin hyvältä. Tai sitten karpityms. Lisäksi minulla on kaverilla lapsi, joka on kuulemma pahasti kananmuna-allerginen ja vaatii aina pitkän listan, mitä lapselle pitää antaa. Eli sille pitää ostaa jäätelökakkua ja tehdä ihan erilliset herkut. Ja silti poika jättää jäätelökakun syömättä ja vetää kaksin tavallista kakkua ja pullaa, vaikka niissä on kananmunaa ja ikinä ei ole mitään oireita ollut.
Näihin tekoallergioihin on kyllästynyt ja kasvissyöjiin, joille väkertää kasvisruoat ja sitten he vetävät lihapullia massunsa täyteen.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 18:15"]No helppoahan se on. Ottaa vain mitä tahansa "luontaisesti gluteenitonta" jauhoseosta, ja korvaa sillä vehnäjauhot. Semperin Fin mix on omasta mielestäni paras jauhoseos (eikä ole maksettu mainos :)). Samalla tulee gluteenittomuuskin kaupan päälle.
Olen itse keliaakikko, ja voi hemmetti, hankalin asia tässä taudissa on juuri tuo sosiaalinen ongelma. On näköjään väärin ilmoittaa ruokavaliostaan, sillä on sitten "vaivaksi". Toisaalta jos ei ilmoita, niin emäntä on ihan hädissään, kun en otakaan tarjottavia. Surettaa! Ja välillä niin vietävän paljon harmittaa se, kun ei enää saa syödä niitä tuttuja ihania herkkuja. Ja sitten pitää esittää kuin ei harmittaisi, ettei tulisi jankattua ruokavaliosta. "En mä oikeastaan välitä noista herkuista, kahvi riittää. Ai sulla ois mulle marenkia? No ihanaa, kiitti, se on tosi hyvää, namimaiskis!" (oikeesti hyi yök, voiko olla ällömpää!) Huoh.
No ei vais. Ei tää nyt näin rankkaa aina ole, mutta kyllä mua harmittaa tuollaiset kommentit, että "en kutsu ruokarajoitteisia ihmisiä kylään" tms. Voisitte vähän miettiä millaista se ruokarajoitteisen elämä on! Vähän perspektiiviä siihen, kun joutuu kerran hommaamaan sen gluteenittoman keksipaketin tarjolle...
[/quote]
Ei tässä ole keliaakikkoja tai oikeasti allergisia tarkoitettukaan vaan niitä joilla rajoitteet ovat henkistä laatua.
Vehnästä se olla pitää ja voileipäkakku
Onneksi on taito hyppysissä ja kukaan ei ole tyhjin vatsoin kotoani lähtemään.
Huomioin aina erikoisruokavaliot jo ammattini puolesta.
Olen tuo aiempi keliaakikko, ja ajattelin vielä huomauttaa, että monilla allergisilla on kausia, jolloin oireet eivät ole niin pahoja. Esim. jotkut ruoka-aineet ristiinreagoivat vain siitepölyaikaan.
Samoin laktoosi-intolerantikoilla on joskus kausia, jolloin vatsanväänteitä ei tule vaikka kuinka vetäisi laktoosipitoisia tuotteita. Ja saattaa olla, että vain tietyt laktoosipitoiset tuotteet aiheuttavat reaktioita, mutta toiset eivät (esim. monet voivat ainakin välillä syödä laktoosipitoista jäätelöä, sillä siinä rasva voi jotenkin sitoa sen laktoosin huonommin imeytyvään muotoon).
Ja joskus voi käydä niin, että kun tekee laktoositonta omenapiirakkaa, niin se laktoosi-intolerantikko onkin todella allerginen omenalle (mistä ei ole muistanut sanoa), ja ottaakin siksi pienen palan jotain muuta herkkua, ja vaivihkaa sellaisen apteeekin "laktoosipillerin" nassuun.
Eli älkää nyt aina heti tuomitko ihmisiä, jos "lipsuvat" ruokavalioistaan. Tai ajatelko, että he ovat kiusallaan ilmoittaneet jonkin ruokavalion. Syitä voi olla monia.
Niin ja vielä tästä muotidieettijutusta. Jos tämä nykyinen muoti-gluteenittomuus auttaa joitakin ihmisiä saamaan paremman olon, niin en minä ainakaan sitä paheksu! Itse asiassa se on meille keliaakikoille hyvä juttu, sillä kysyntä luo tarjontaa, ja gluteenittomien tuotteiden valikoima kehittyy. :)
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 18:15"]
No helppoahan se on. Ottaa vain mitä tahansa "luontaisesti gluteenitonta" jauhoseosta, ja korvaa sillä vehnäjauhot. Semperin Fin mix on omasta mielestäni paras jauhoseos (eikä ole maksettu mainos :)). Samalla tulee gluteenittomuuskin kaupan päälle.
[/quote]
Aika monet ovat minusta tässäkin ketjussa sanoneet ymmärtävänsä allergiaan perustuvat ruoka-ainerajoitteet hyvin. Onhan tuo nyt ihan eri juttu, että keliaakikko pyytää gluteenitonta vaihtoehtoa, kuin se, että ihminen jolla ei ole vehnäallergiaa eikä muutoinkaan ongelmaa vehnän kanssa, tulee kiekumaan, että miksette tee vehnättömiä tarjoiluja.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 18:52"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 17:29"]
Jos mä pidän juhlat, niin tarjoan juhlaruokia, myös kaloripitoisia. Eihän niitä taritse syödä kaksin käisin. Juhlaa ei kuitenkaan ole jokapäivä. Ja jos jollakin on allergia, otan sen toki huomioon. Mutta en mä jokaiselta kysy etukäteen , mitä he haluavat syödä. Jos ei maistu, jättäköön syömättä. ravintola on se paikka, jossa voi tilata ruuan ( ja maksaa itse).
[/quote]
Mutta laihduttaja pahoittaa mielensä, kun hänen on pakko ahtaa kaloripitoisia ruokiaa naamaansa
[/quote]
Täällä yksi laihduttaja, joka ei tosiaan pahoita mieltään kaloripitoisista juhlatarjoiluista. Syön sen verta kuin haluan ja jaksan ja se siitä. Miksi siitä mieltään pahoittamaan? Kyseessähän on kuitenkin juhla, ei mun elämä ainakaan pelkkää juhlaa ole, joten yhden päivän herkuttelut ei laihtaria mihinkään kaada :)
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 17:14"]
Aikuisille harvoin on vehnäallergiaa, se poistuu kouluikään mennessä. Se on taas päänsisäinen ongelma, jos yököttelee, kun on hiilarihöttöä tarjolla. Onneksi nämä on vähemmistö ja vieraita riittää ilman heitäkin
[/quote]
Mulla itse asiassa puhkes aikuisiällä vehnä-allergia ja maitoallergia (maitoproteeini, eli ei käy edes laktoositon). En kuole jos näitä syön, mutta ei se mulle hyvääkään tee.. En kuitenkaa tee tästä koskaan numeroa: jossei oo tarjolla niin sit ei oo ja sitten en syö. Enkä myöskään valita. Hyvä olo on tärkeämpi :) Mutta joo sit on näitä myös sun mainitsemia ja monien muidenkin mainitsemia "allergikkoja", joten välillä munkin allergioita vähätellään. Ei kivaa..
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 18:51"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 17:28"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 17:14"]
Aikuisille harvoin on vehnäallergiaa, se poistuu kouluikään mennessä. Se on taas päänsisäinen ongelma, jos yököttelee, kun on hiilarihöttöä tarjolla. Onneksi nämä on vähemmistö ja vieraita riittää ilman heitäkin
[/quote]
Kyllä meidän teinipoika on ja ei suinkaan yökkää, vaan vatsa menee sekaisin. Testit on tehty uusiksi, eikä allergia ole poistunut, vaan pahentunut. Maitoa on saanut luvan pieniä määriä syödä, siinä oli rajat 0,50 eli aika vähän päälle normaalin. Vehnässä oli huomattavasti voimakkaammat. Kyllä tuolle pojalle todellakin kelpaisi, jos voisi syödä. Kokeilut menivät metsään.
[/quote]
ja poikasi on sitten juhlissa kiljumassa että vittu,ku täällä on tätä hiilarihöttöä tarjolla.
Sorppa vaan, mutta en teidän kullannupuille ala karppiruokaa vääntämään. Jos ei kelpaa mikään tarjottava,pysyy juhlista pois
[/quote]
Helvetti mikä kommentti! Mäkään en pysty syömään MITÄÄN maitotuotteita saati vehnää sisältävää, enkä todellakaan oo juhlissa itkemässä jossei oo mitään mitä syödä. Mielummin oon ilman, kuin kärsin sitten niistä vatsakivuista ja iho-ongelmista, jotka seuraa, kun syön jotain mille olen allerginen. Sä et tiedä mistään mitään.
Tein yhtenä jouluna jokaisesta ruoasta laktoosittoman (helppo) maidottoman (laatikoitia piti hieman soveltaa, hyvä tuli) ja gluteenittoman version.
Tämä Henkilö joka oli minulta näitä ruokavaliota vaatinut tuli tunnin myöhässä, söi juustot (ei kuulemma haittaa, vaikka nimenomaan maidotonta pyydettiin) ja veti korppujauholla kuorrutettua kinkkua kermakastikkeella kun se on niin hyvää. ( olin tehnyt vastaavat ja herkullisia nekin olivat). Hemmetisti meni rahaa, koska otan ruokalallergiat tosissani.
Lisäksi sain haukut, koska en jättänyt ruokia koko yöksi esille. (Kyllä niitä sai jääkaapista hakea).
Hämmentää, haluan olla tarkka, ettei kukaan saa anafylaktista shokkia tarjoilustani. Lisäksi huomioin myos uskonnolliset ja eettiset vaatimukset, nämäkin ihan ok..
Olisi se silti kiva kun on juhlat, ettei se ravitsemus olisi siinä kuitenkaan pääasia.
Niin, kaikkien muidenkin pitää ankeuttaa jopa juhlapäivät ja syödä ankeita leipomuksia kun yksi ei voi syödä vehnää tai kuka mitäkin, nyyh!
MunaTON, maidoTON, laktoosiTON, gluteiiniTON ----> MAUTON!
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 19:15"]
Olen tuo aiempi keliaakikko, ja ajattelin vielä huomauttaa, että monilla allergisilla on kausia, jolloin oireet eivät ole niin pahoja. Esim. jotkut ruoka-aineet ristiinreagoivat vain siitepölyaikaan.
Samoin laktoosi-intolerantikoilla on joskus kausia, jolloin vatsanväänteitä ei tule vaikka kuinka vetäisi laktoosipitoisia tuotteita. Ja saattaa olla, että vain tietyt laktoosipitoiset tuotteet aiheuttavat reaktioita, mutta toiset eivät (esim. monet voivat ainakin välillä syödä laktoosipitoista jäätelöä, sillä siinä rasva voi jotenkin sitoa sen laktoosin huonommin imeytyvään muotoon).
Ja joskus voi käydä niin, että kun tekee laktoositonta omenapiirakkaa, niin se laktoosi-intolerantikko onkin todella allerginen omenalle (mistä ei ole muistanut sanoa), ja ottaakin siksi pienen palan jotain muuta herkkua, ja vaivihkaa sellaisen apteeekin "laktoosipillerin" nassuun.
Eli älkää nyt aina heti tuomitko ihmisiä, jos "lipsuvat" ruokavalioistaan. Tai ajatelko, että he ovat kiusallaan ilmoittaneet jonkin ruokavalion. Syitä voi olla monia.
Niin ja vielä tästä muotidieettijutusta. Jos tämä nykyinen muoti-gluteenittomuus auttaa joitakin ihmisiä saamaan paremman olon, niin en minä ainakaan sitä paheksu! Itse asiassa se on meille keliaakikoille hyvä juttu, sillä kysyntä luo tarjontaa, ja gluteenittomien tuotteiden valikoima kehittyy. :)
[/quote]
Eli minun pitää tehdä niin runsaasti ruokaa, että se ristiallerginen ja laktoosivammainen saattaakin juuri nyt tänään olla sillä tuulella, että voi syödä vaikka mitä. Mutta silti pitää heille olla varattuna erikoisruoat, jos siinä tavallisessa ei olekaan mitään kivaa,että juuri tänään vois syödä tavallista ruokaa.
Alkaa mennä turhan vaivalloiseksi. Meillä on 3 ruoka-aineallergista ja ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa kylässä. On syöty sitä, mitä pystyy, eikä suu vaahdossa vaadittu mitään erikoista ja sitä, että tänään koivu pölyttää ja minulle saattaa tulla omenasta oireita, miksi on omenapiirakkaa, kun just olisin tuota piirakkaa halunnut, eikä sitä olisi voinut tehdä vaikka mustikkaan.
Olisiko parasta pysyä kotona, jos juhlan emännän ruokatarjoilu herättää noin paljon raivoa ja marttyyrielkeitä
Näitä hörhöjä varten voi kaupasta ostaa parii laatu joitain mauttomia ja hajuttomia pipareita.
Niin eivät pääse rutiseen.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 20:34"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 19:15"]
[/quote]
Eli minun pitää tehdä niin runsaasti ruokaa, että se ristiallerginen ja laktoosivammainen saattaakin juuri nyt tänään olla sillä tuulella, että voi syödä vaikka mitä. Mutta silti pitää heille olla varattuna erikoisruoat, jos siinä tavallisessa ei olekaan mitään kivaa,että juuri tänään vois syödä tavallista ruokaa.
Alkaa mennä turhan vaivalloiseksi. Meillä on 3 ruoka-aineallergista ja ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa kylässä. On syöty sitä, mitä pystyy, eikä suu vaahdossa vaadittu mitään erikoista ja sitä, että tänään koivu pölyttää ja minulle saattaa tulla omenasta oireita, miksi on omenapiirakkaa, kun just olisin tuota piirakkaa halunnut, eikä sitä olisi voinut tehdä vaikka mustikkaan.
Olisiko parasta pysyä kotona, jos juhlan emännän ruokatarjoilu herättää noin paljon raivoa ja marttyyrielkeitä
[/quote]
Öö, taidat kuule sinä olla se enempi raivoava. Itse vain kerroin esimerkkejä omasta tuttavapiiristäni (työkavereita, kavereita), että miksi joku ei ole syönyt sitä "allergiaruokaa", kun tässä on joku sitä paheksunut.
Mutta jos ei ymmärrystä riitä, niin sitä ei riitä. Ihan kuule rauhaa vaan! :)
Mulla on 3 lasta, joista nuorin on 8 v. Tähän mennessä lastenkutsuilla yhden ainoan kerran yhden lapsen äiti ilmoitti lapsen olevan muna- ja maitoallerginen ja sehän oli ihan ok ja tein kaiken näiden speksien ehdoilla. Mutta siis, kun noita juhlia on ollut tähän mennessä n. karkeasti laskettuna 25 kpl ja aina on kysytty kutsussa erikseen allergiat, niin ihan kivasti on mennyt. Olettaisin siis edelleen, että allerginen henkilö ilmoittaisi jo ilmoittautumisvaiheessa mahdolliset ruokarajoitteet ja niiden huomioiminen on tietenkin itsestäänselvyys. Ja jokainen normaali ihminen myös laitata kutsuun maininnan siitä, että ilmoitathan ruokarajoitteet tms.
Huppaisaa on myös se, että todellakin näiden nyt iältään 8 v- 13 v kohdalla yhden kerran on ollut allergian takia hieman hankalampaa järjestää tarjoilua, koska on pitänyt leipoa munatonta jne. mutta toki sekin ihan ok. Sitten taas työssäni järjestän tilaisuuksia, joissa on ruokatarjoilu ja keski-ikäisten naisten ruokarajoitekirjo on melkein uskomaton: Ei lihaa, ei kalaa, ei paprikaa, ei sieniä, ei sipulia, ei papuja, ei vehnää, ei perunaa...Välillä on hieman vaikea miettiä että mitä näille ihmisille voi oikeasti tarjota? Sitten muutaman lasillisen jälkeen menee kuitenkin melkein mikä vaan ja iltapalan pizzaslicet uppoaa just näihin kaikelle "allergisiin" eniten, koska he ovat voineet tarjoilusta syödä lähinnä pari salaatinlehteä ennakkoon ilmoittamamansa perusteella, mutta muutaman lasillisen jälkeen pizzakin on ihan vegeä ja vehnätöntä ja kerrankos sitä lipsuu...
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 17:29"]
Jos mä pidän juhlat, niin tarjoan juhlaruokia, myös kaloripitoisia. Eihän niitä taritse syödä kaksin käisin. Juhlaa ei kuitenkaan ole jokapäivä. Ja jos jollakin on allergia, otan sen toki huomioon. Mutta en mä jokaiselta kysy etukäteen , mitä he haluavat syödä. Jos ei maistu, jättäköön syömättä. ravintola on se paikka, jossa voi tilata ruuan ( ja maksaa itse).
[/quote]
Mutta laihduttaja pahoittaa mielensä, kun hänen on pakko ahtaa kaloripitoisia ruokiaa naamaansa