Miten se vehnätön juhlatarjoilu voi olla niin vaikeaa?
Miksi te yleensä järjestätte juhlia, tai kutsutte ihmisiä, kun tuntuu ihan mahdotonta olevan sellainen tarjoilu, että joku tuote olisi ilman vehnää. Teette itselle ongelmista suurempia kuin ne ovat. Meillä oli viime keväänä yo-juhlat ja omassa perheessä erikoisruokavaliota, on kasvissyöjää, on muna-allergiaa. Ei mulla tuottanut mitään vaikeuksia se, että pöydässä oli muutakin kuin hiilarimättöä. Tosin sain kyllä kiitosta siitä, että oli otettu ihmisiä huomioon. Kaikkea ei ole tarvis tehdä kaikille sopivaksi, kun eihän nekään, joilla ei ole rajoitteita, kaikkea ota. Ei sääntökirjassa sanota että juhlatarjoilun pitää olla rasvaista ja vehnäjauholeivonnaisia, paremminkin se on jo vanhanaikaista jättää kevyet versiot tekemättä. Eikä kaiken tarjoilun tarvitse olla leivonnaisia, leipominenhan se kesällä juuri tympeintä onkin.
Kommentit (139)
Oon 15 muistan hyvinkin mun ekast kerrast sen kivun. Kivun jonka takia miehen kalu ei mennu kunnolla mun sisään. Ei pystytty yrittää ekalla kerralla ollenkaa mitää ku muhun sattu niin kauheesti! Seuraavalla kerralla sama juttu, kolmannella tais onnistaa, seksi tuntu kivalta ja kalukin saatiin kokonaan sisään ja hommat saatii käyntiin. Verta ei tullut, mutta kyllä se kipu oli kamalaa!
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 22:51"]
Oon 15 muistan hyvinkin mun ekast kerrast sen kivun. Kivun jonka takia miehen kalu ei mennu kunnolla mun sisään. Ei pystytty yrittää ekalla kerralla ollenkaa mitää ku muhun sattu niin kauheesti! Seuraavalla kerralla sama juttu, kolmannella tais onnistaa, seksi tuntu kivalta ja kalukin saatiin kokonaan sisään ja hommat saatii käyntiin. Verta ei tullut, mutta kyllä se kipu oli kamalaa!
[/quote]
... Tämä pudotti tuolilta... :D Vehnä on pienin murheemme.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 21:24"]
Aika surullisia kekkereitä tulossa, kun ehtoisa emäntä on raivohulluuden partaalla tarjoiluista jo kuukausia ennen kuin juhlat on edes tulossa.
Mikä estää teitä ostamasta marketista kaiken tarjottavan? Tai tilaamasta paikallisilta martoilta tai 4H-nuorilta? Ne muutamat säästyneet eurot ihan varmasti ei ole sen arvoisia, että saadaan sydäri jostain pullakäntystä. Pahin juhlatunnelman latistaja on se, että äiti on vielä varttia ennen vieraiden saapumista juossut paplarit päässä vuoroin kuorruttamassa kakkuja, vuoroin imuroimassa ja huutamassa kaikille muille kun nämä eivät saa mitään aikaiseksi. Turha siihen soppaan vielä lisätä stressi siitä, osasiko vääntää jonkun allergiatortun just okein. Sitä varten on rahaa, että voi maksaa siitä että joku toinen tekee asioita joita ei itse halua tai osaa.
[/quote]
Missä paikallisilla martoilla on pitopalvelu, tai 4H:lla?
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 22:51"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 22:42"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 21:32"]
Ylppärit ens vuonna ja ajattelin että kaikista ykisnkertaisinta kun tilaan tuotteet mitä haluan ja en ala sen kummemmin pohtimaan mitä kenellekin.
[/quote]
Surullista, että olet noin itsekäs, etkä halua ottaa ystäviesi ruokavalioita huomioon. Ei varmaan tuon juhlan jälkeen näy muissa juhlissa vieraita.
[/quote]
Paitsi niitä joilla ei oo mitään ruokarajoitteita.
Kyllä yleissivistykseen (tai mihin vaan sosiaaliseen olemiseen) liittyy se, että juhlissa on tarjolla jotain lihatonta ja jotain laktoositonta. Laktoosittomaan voi tehdä kaikki kakut ja muut ihan vaivatta.
Muut ruokarajoitteet pyytäisin ilmoittamaan ja suhtautuisin niihin vakavasti. Ja samaa mieltä muutaman kirjoittajan kanssa, että niitä erityisruokia sitten syödään kun niitä kerran on tilattu. Sen nyt pitäisi olla itsestäänselvyys, jos nyt ihan jotkut alle 3-vuotiaat jätetään laskuista pois, he kun eivät välttämättä ota pöydästä oikein mitään muutenkaan.
[/quote]
Ja sitten pitää ottaa huomioon ekohörhöt, jotka ei syö luin luomua, joten kakut leivotaan vapaan kanan munista, tai ekohörhö ei voi niihin kakkuihin koskea. Ja jos ei ole intiaanisokeria pakurikääpäteen kanssa, menee päivä ihan pilalle.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 22:10"]
Kiinnostaisi tietää, millaisia ovat olleet teidän pahimmat muka-allergiset. Itse olen säästynyt näiltä. :) Ihan oikeita allergisia taikka eettisiä syöjiä olen tavannut, ja ilman muuta teen heille juhliin sopivat herkut, mikäli ilmoittavat ajoissa. Toki glut. näkökulma tulee lähinnä tarpeen mukaan, koska tuotteet eivät halvimmasta päästä aina ole.
Toki jos ruokavalio on kovin monimutkainen tai vaiva vaikea, niin sitten kysyn paljon tarkennuksia ja/tai apua ruokaan. Mutta ehdottomasti haluan, että vieras viihtyy, oli sitten moniarllergikko, vegaani tai sekasyöjä. Ja emäntänä voipi olla riskaabelia lähteä arpomaan, onko kyseessä oikea vaiva vai keksitty. Ei tulisi mieleenikään testata kiusallani, onko laktoosi-intolerantikko todella laktoosittomien tuotteiden tarpeessa!
Mutta joo: nirsoilu on asia vähän erikseen. Kyllähän se harmittaisi, jos pitäisi tältä istumalta loihtia gluteeniton, vegaaninen karppiruoka ilman sitä-tätä-ja-tuota ja muistaa, että vieras ei sitten siedä tomaattia eikä sipulia. Mutta ehkä siihenkin toimisi tuo oma ohjenuorani? Apu kelpaa aina kokille, jolla on seitsemän peukaloa keskellä kämmentä. :)
[/quote]
-kasvissyöjä, joka juhlissa mainosti jokaiselle olevansa eettinen syöjä. Kännissä illan päätteeksi veti kolme ryynäriä massuunsa grilliltä iloisesti
-laktoosi-intolerantikkoja, jotka ovat ilmoittaneet etukäteen, että hylatuotteita. No sitten on syöty tavallista ruokaa, missä on ollut normimaito. Paras oli, joka pillastui, kun ei ollut hylamaitoa kahviin, kun oli tarjolla into-maitoa. Vain hyla-kelpaa.
-laihduttajaystäväni karppaaja oli viikonloppuvierailulla. Etukäteen tilasi karppiruoat. Ne tein. Kun tulimme kapakasta, söi kaiken, mitä löysi kaapeista paahtoleivästä lähtien
Tässä muutama vuosien varrella sattunut :)
Olen itse keliaakikko, ja minusta on varsin helppoa koota itse sellainen lautanen, joka sopii ruokavalioon. Jos siis pääasia ei ole toitottaa joka puolelle sitä keliakiaansa ja miten olen erityistapaus. Yleensäkään en mene juhlatilaisuuksiin syömään, vaan olemaan ihmisten kanssa, joten tarjoilut ovat sivuseikka.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 16:26"][quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 16:06"]
Miksi te yleensä järjestätte juhlia, tai kutsutte ihmisiä, kun tuntuu ihan mahdotonta olevan sellainen tarjoilu, että joku tuote olisi ilman vehnää. Teette itselle ongelmista suurempia kuin ne ovat. Meillä oli viime keväänä yo-juhlat ja omassa perheessä erikoisruokavaliota, on kasvissyöjää, on muna-allergiaa. Ei mulla tuottanut mitään vaikeuksia se, että pöydässä oli muutakin kuin hiilarimättöä. Tosin sain kyllä kiitosta siitä, että oli otettu ihmisiä huomioon. Kaikkea ei ole tarvis tehdä kaikille sopivaksi, kun eihän nekään, joilla ei ole rajoitteita, kaikkea ota. Ei sääntökirjassa sanota että juhlatarjoilun pitää olla rasvaista ja vehnäjauholeivonnaisia, paremminkin se on jo vanhanaikaista jättää kevyet versiot tekemättä. Eikä kaiken tarjoilun tarvitse olla leivonnaisia, leipominenhan se kesällä juuri tympeintä onkin.
[/quote]
Minä selviän näistä nykyään helpolla, kun en enää kutsu näitä tympeänaamaisia ruokarajoitteisia.
Nyt meillä käy vain iloisia ihmisiä, joille tarjoilut kelpaa, eikä ole kukaan ronkkimassa, että hyi yök, en mää tätä kyllä saata syödä ja tää ei kuulu mun karppivalioon ja hyi yök, tätä hiilaria taas ja paskaruikkareihin tehtyjä leipäpaloja.
[/quote]
Joo, jos tällainen jostain syystä ystäväpotentiaaliksi ilmestyisi niin kiitos vaan, jättäisin väliin. Itsekin olen kasvissyöjä mutta en kuole vaikka joudun syömään lihakeittoa tai ihan mitä nyt vaan on tarjolla. Otan paljon sitä mikä käy ja kohteliaisuuden vuoksi vaikka sen pienen lihapalan. Mitään mättöä ei tietenkään voi ettei maha tule kipeäksi.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 22:45"]
99: mutta paljonko tapaat tällaisia ihmisiä, jotka ihan huvikseen tekeytyvät allergikoksi yms. tai allergikkoja, jotka eivät sitten koskekaan tarjottaviinsa?
Jos vastaat 1 tai 2, niin toivottavasti et ajattele niiden loppujen kaikista allergikoista toimivan samoin.
[/quote]
Vuosien varrella olen nähnyt useamman, varsinkin maitovammaisen. Juuri silloin, kun se oli pahinta muotia. Hylaa vaadittiin, jos oli intoa. Ja eräissäkin häissä laktoositon kakku jäi syömättä, vaikka oli ollut kuulemma monta, jotka olivat ilmoittaneet sen haluavan. Koska oikea hääkakku oli suklaakakku, niin yhtäkkiä se pieru ei haitannut. Ei tahtonut kyseinen morsian aiheuttaa vieraille mahanvääntöjä, mutta kumma kun yhtäkkiä sitä ei ollutkaan vierailla.
Olen vuosien varrella nähnyt, miten muodit ja laihdutuskuurit menee. Nyt on muotia vehnätön ruokavalio. On tuttuja, jotka haluavat hirssiin tehtyjä ruokia yms. Mutta kummasti maistuu silti se venhäpulla siinä sivussa.
Keliaatikot on minusta ainoa ryhmä, joka noudattaa ilmoittamaansa diettiä. Lisäksi tietenkin pähkinät ja muut, jotka ovat jo vaarallisia.
Mutta esim. tuttuni lapsi oli niin kamalan allerginen ja välttämisruokavaliolla. Sitä ei koskaan testattu, mutta kyllä sillä varmaan oli kaikki mahdollinen. Kun tuli toinen lapsi taloon, tämä niin allerginen lapsi veteli keksiä ja kakkkua hyvällä innolla, kun äidillä oli muuta tekemistä, eikä ollut aikaa pelleillä mukakeksittyjen allergioiden kanssa.
Voisin jatkaa vielä näistä paleoottisista ja kivikauden ruokavalioista. 80luvulla tilattiin atkinssondiettiruokia (ja heistäkään ei muuten kukaan laihtunut pysyvästi, vaan ovat lihoneet kaksi kertaa entisestään)
Työkaverini oli kyllä huvittava tapaus. Tulin kesälomalta, enkä todella hoksannut kysyä, että ketä on iltavuorossa. Kiireessäni ostin lomapulliksi jonkun perusdallaspitkon, kun en ollut ehtinyt leipomaan. No meidän keliaatikkohan oli illalla ja sai raivarin. Lähti kahvihuoneesta ja paiskasi oven kiinni, kun häntä ei ole huomioitu.
Yritin selittää, että eihän mun olis ollut pakko mitään pullaa edes tuoda iltakahville. Ei ollut edes sellainen perinteinen tapa meillä, Kunhan juolahti mieleen, että vois olla illalla kiva juoda pullakahvit.
Oli nurissut osastonhoitajallekin, että häntä kiusataan ruokarajoitteen takia.
Toitottamisesta: varmaan ainoa, mitä olen "toitottanut", on kasvisruoka. En siis ole eettinen kasvissyöjä, vaan lähinnä kehon hyvinvointia ajattelen. :) Olen vasta siis aloittanut, ja tuntui helpoimmalta heti ilmoittaa tutuimmille, että olen vege, ettei tarvitse sitä sitten jatkosyötöllä mainostaa nenä nyrpeänä ruokapöydässä, kun nyhtöpossut on jo pöydässä. :D
Mutta koska en ole eettinen syöjä, niin olen ruoan tarjoajille sitten ilmoittanut, ettei ota liikaa stressiä. Toki en humalapäissänikään vedä kokolihahampparia naamaan, mutta jos emäntä on epähuomiossa laittanut tarjolle ainoastaan liivatejuustokakun ja hätääntyy, niin tottahan minä voin ottaa ja kiitän kauniisti.
Mutta olenkohan minä sitten hankala vieras, kun on vain "muka-vege"? :) Toisaalta mukava, kun ei kenenkään tarvitse asiasta stressata.
Kyllä; teen itse vehnätöntä leipää, gluteenittomia leivonnaisia, kaikessa käytän hylaa tai vähälaktoosista, leivon juustokakkuja jne. Inhoan perinteistä suomalaista pullamössöä, saan siitä vatsavaivoja ja tirvotusta. Lisäksi minulla on sairaus joka helpottuu ruokavaliolla. Itse en käytä lainkaan vehnää, ja sen korvaaminen on todella helppoa. Kun menen kylään on omat herkut mukana varmuuden vuoksi. Itse kysyn vierailta pitääkö jotain huomioida. ja sitä pullamössöäkin on tarjolla.
Olen itse keliaakikko, ja minusta on varsin helppoa koota itse sellainen lautanen, joka sopii ruokavalioon. Jos siis minulle pääasia ei ole toitottaa joka puolelle sitä keliakiaani ja miten olen erityistapaus. Yleensäkään en mene juhlatilaisuuksiin syömään, vaan olemaan ihmisten kanssa, joten tarjoilut ovat sivuseikka.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 23:11"]
--
Vuosien varrella olen nähnyt useamman, varsinkin maitovammaisen. Juuri silloin, kun se oli pahinta muotia. Hylaa vaadittiin, jos oli intoa. Ja eräissäkin häissä laktoositon kakku jäi syömättä, vaikka oli ollut kuulemma monta, jotka olivat ilmoittaneet sen haluavan. Koska oikea hääkakku oli suklaakakku, niin yhtäkkiä se pieru ei haitannut. Ei tahtonut kyseinen morsian aiheuttaa vieraille mahanvääntöjä, mutta kumma kun yhtäkkiä sitä ei ollutkaan vierailla.
Olen vuosien varrella nähnyt, miten muodit ja laihdutuskuurit menee. Nyt on muotia vehnätön ruokavalio. On tuttuja, jotka haluavat hirssiin tehtyjä ruokia yms. Mutta kummasti maistuu silti se venhäpulla siinä sivussa.
Keliaatikot on minusta ainoa ryhmä, joka noudattaa ilmoittamaansa diettiä. Lisäksi tietenkin pähkinät ja muut, jotka ovat jo vaarallisia.
Mutta esim. tuttuni lapsi oli niin kamalan allerginen ja välttämisruokavaliolla. Sitä ei koskaan testattu, mutta kyllä sillä varmaan oli kaikki mahdollinen. Kun tuli toinen lapsi taloon, tämä niin allerginen lapsi veteli keksiä ja kakkkua hyvällä innolla, kun äidillä oli muuta tekemistä, eikä ollut aikaa pelleillä mukakeksittyjen allergioiden kanssa.
Voisin jatkaa vielä näistä paleoottisista ja kivikauden ruokavalioista. 80luvulla tilattiin atkinssondiettiruokia (ja heistäkään ei muuten kukaan laihtunut pysyvästi, vaan ovat lihoneet kaksi kertaa entisestään)
[/quote]
Huh huh! Myötätuntoni. :) Olen siis tuo, joka alun perin kysyi.
Paljolta olen säästynyt. Toki tulee omassa taloudessa tehtyä vähälaktoosista kasvisruokaa ja maidottomaan siirtyminen käy vaivattomasti, mutta kovin erikoisissa ruokavalioissa olisi varmaan pakko pyytää auttavaa kättä tai idioottivarmaa reseptiä. Mutta joo... strutsinlihaa skotlannin ylämailta en kyllä lähde hakemaan, vaikka tulisikin joskus sellainen muotidieetti. :D Ei kyläpaikkaan kenenkään kannata suhtautua ilmaisena ravintolana.
Tämä kakku on viljaton, laktoositon, vehnätön ja gluteeniton:
marenkipohjaan levitetään passionhedelmän sisuksista tahna, siihen laktoositon kermavaahtokerros päälle ja päällimmäiseksi vaikka mustikoita.
On muuten ihan järkyttävän hyvää.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 23:18"]
Toitottamisesta: varmaan ainoa, mitä olen "toitottanut", on kasvisruoka. En siis ole eettinen kasvissyöjä, vaan lähinnä kehon hyvinvointia ajattelen. :) Olen vasta siis aloittanut, ja tuntui helpoimmalta heti ilmoittaa tutuimmille, että olen vege, ettei tarvitse sitä sitten jatkosyötöllä mainostaa nenä nyrpeänä ruokapöydässä, kun nyhtöpossut on jo pöydässä. :D
Mutta koska en ole eettinen syöjä, niin olen ruoan tarjoajille sitten ilmoittanut, ettei ota liikaa stressiä. Toki en humalapäissänikään vedä kokolihahampparia naamaan, mutta jos emäntä on epähuomiossa laittanut tarjolle ainoastaan liivatejuustokakun ja hätääntyy, niin tottahan minä voin ottaa ja kiitän kauniisti.
Mutta olenkohan minä sitten hankala vieras, kun on vain "muka-vege"? :) Toisaalta mukava, kun ei kenenkään tarvitse asiasta stressata.
[/quote]
Yleensä en alapeukuista piittaa, mutta nyt kiinnostaisi kuulla mikä nyppi?
Pullaa pitää olla mikä se semmonen juhlapöytä on josta puuttuu nisupulla. Se pitää olla hyvin leipottua jos taidot ei riitä niin ei sitten vehnästä.
Mulla on 100% laktoosi-intoleranssi ja saan jatkuvasti kärsiä näiden "puoli-intolerantikkojen" luomasta harhasta, että voisin itsekin syödä hylaa ja vähän sitä kermakakkuakin vaikka maistaa. Tuloksena on ollut, että minulle on syötetty enemmän tai vähemmän erekdyksessä vähälaktoosista, jonka jälkeen olen pari päivää työkyvytön. En enää uskalla syödä mitään, ellen ole ehdottoman varma joko emännän/isännän älynlahjoista tai sitten tunnista tarjottavaa kaupan tuotetta ulkonäöltä.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 22:54"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 21:24"]
Aika surullisia kekkereitä tulossa, kun ehtoisa emäntä on raivohulluuden partaalla tarjoiluista jo kuukausia ennen kuin juhlat on edes tulossa.
Mikä estää teitä ostamasta marketista kaiken tarjottavan? Tai tilaamasta paikallisilta martoilta tai 4H-nuorilta? Ne muutamat säästyneet eurot ihan varmasti ei ole sen arvoisia, että saadaan sydäri jostain pullakäntystä. Pahin juhlatunnelman latistaja on se, että äiti on vielä varttia ennen vieraiden saapumista juossut paplarit päässä vuoroin kuorruttamassa kakkuja, vuoroin imuroimassa ja huutamassa kaikille muille kun nämä eivät saa mitään aikaiseksi. Turha siihen soppaan vielä lisätä stressi siitä, osasiko vääntää jonkun allergiatortun just okein. Sitä varten on rahaa, että voi maksaa siitä että joku toinen tekee asioita joita ei itse halua tai osaa.
[/quote]
Missä paikallisilla martoilla on pitopalvelu, tai 4H:lla?
[/quote]
Kannattaa soittaa ja kysyä. Monilla yhdistyksillä on. Itse olen löytänyt huippuleipurin paikallisen marttayhdistyksen suurpeheen äidistä, jonka omilla lapsilla on allergioita. Maksan mielelläni siitä että minun ei tarvitse miettiä, miten saan eri leivonnaiset onnistumaan, kun toinen saa niistä kauniita vuosikausien kokemuksella.
88
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 22:42"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 21:32"]
Ylppärit ens vuonna ja ajattelin että kaikista ykisnkertaisinta kun tilaan tuotteet mitä haluan ja en ala sen kummemmin pohtimaan mitä kenellekin.
[/quote]
Surullista, että olet noin itsekäs, etkä halua ottaa ystäviesi ruokavalioita huomioon. Ei varmaan tuon juhlan jälkeen näy muissa juhlissa vieraita.
[/quote]
Paitsi niitä joilla ei oo mitään ruokarajoitteita.
Kyllä yleissivistykseen (tai mihin vaan sosiaaliseen olemiseen) liittyy se, että juhlissa on tarjolla jotain lihatonta ja jotain laktoositonta. Laktoosittomaan voi tehdä kaikki kakut ja muut ihan vaivatta.
Muut ruokarajoitteet pyytäisin ilmoittamaan ja suhtautuisin niihin vakavasti. Ja samaa mieltä muutaman kirjoittajan kanssa, että niitä erityisruokia sitten syödään kun niitä kerran on tilattu. Sen nyt pitäisi olla itsestäänselvyys, jos nyt ihan jotkut alle 3-vuotiaat jätetään laskuista pois, he kun eivät välttämättä ota pöydästä oikein mitään muutenkaan.