Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten se vehnätön juhlatarjoilu voi olla niin vaikeaa?

Vierailija
02.05.2014 |

Miksi te yleensä järjestätte juhlia, tai kutsutte ihmisiä, kun tuntuu ihan mahdotonta olevan sellainen tarjoilu, että joku tuote olisi ilman vehnää. Teette itselle ongelmista suurempia kuin ne ovat. Meillä oli viime keväänä yo-juhlat ja omassa perheessä erikoisruokavaliota, on kasvissyöjää, on muna-allergiaa. Ei mulla tuottanut mitään vaikeuksia se, että pöydässä oli muutakin kuin hiilarimättöä. Tosin sain kyllä kiitosta siitä, että oli otettu ihmisiä huomioon. Kaikkea ei ole tarvis tehdä kaikille sopivaksi, kun eihän nekään, joilla ei ole rajoitteita, kaikkea ota. Ei sääntökirjassa sanota että juhlatarjoilun pitää olla rasvaista ja vehnäjauholeivonnaisia, paremminkin se on jo vanhanaikaista jättää kevyet versiot tekemättä. Eikä kaiken tarjoilun tarvitse olla leivonnaisia, leipominenhan se kesällä juuri tympeintä onkin. 

Kommentit (139)

Vierailija
21/139 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Informoitko etukäteen kyläpaikkaa allergioistasi? Vai oletatko että automaattisesti tehdään tietty määrä erikoistarjoiluja, jos joku sattuu olemaan allerginen?

Vierailija
22/139 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi tekisin, kun kukaan ei ole sitä vailla? Osaan tarpeen vaatiessa tehdä maidotonta, laktoositonta tai gluteenitonta.. Lihatonta, kalatonta, mansikatonta, herneetöntä Ja vehnätöntä... Mutta että tekisin vehnätöntä kun sitä ei tarvii.. Vain koska on muotia?? My ass!! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/139 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok.

- salaattia

- pieniä lihapullia, helppo tehdä ilman vehnää, ihan vain jauhelihaa ja mausteita

- leipäjuustoa

- kääretortun voi tehdä helposti pelkkiin perunajauhoihin, munattomana tosin en osaa

- kaupasta vaikkapa semperin piruett-keksejä, ne ei tosin käy soija-allergiselle

- paahtopaistia siivuina

- cocktail-tikkuja, mielikuvitus rajana, tosin isoihin juhliin en työläyden takia suosittele

- pelkästään vehnättömälle voi tehdä vaikka hapankorppurullia, jotka tosin ei käy ruisallergiselle. Meillä ne käy. 

Ei näistä kaikkea, mutta näistä voi koota sopivan paketin ja laittaa itse lisää. 

Vierailija
24/139 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aikani tein kunkin vatsalle ja makuun sopivaa, mutta kyllästyin kun laktoositonta (ei hylaa vaan laktoositonta kun on niiiiiin paha tauti!) vaatineet söivätkin tavallista, kasvissyöjiä ei haitannutkaan porsas, Pommacia tilanneet joivatkin samppanjaa jne.

Nykyään tarjoan mitä itse haluan syödä, jos vieraat eivät löydä sopivaa syötävää niin grillin kautta kotiin sitten vaan. 

Vierailija
25/139 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on niin paljon kaikenlaista että en jaksa huomioida jokaista. Ottaa tai jättää.

Vierailija
26/139 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein ylppäreihin varmuuden vuoksi moneen ruokavalioon sopivaa, sellaista, mikä kuitenkin itselläkin menee. Tein voileipäkakkujakin, vaikka itse inhoan niitä, mutta tiesin monen niistä kuitenkin tykkäävän. Kuulemma hyviä olivat, vaikka omasta mielestäni kauheita ja osa santsasi, joten kai ne hyviä olivat. En nimittäin voi sietää tuorejuustoja ja kermaviilejä vielä vähemmän. 

Vierailija
27/139 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 16:06"]

Miksi te yleensä järjestätte juhlia, tai kutsutte ihmisiä, kun tuntuu ihan mahdotonta olevan sellainen tarjoilu, että joku tuote olisi ilman vehnää. Teette itselle ongelmista suurempia kuin ne ovat. Meillä oli viime keväänä yo-juhlat ja omassa perheessä erikoisruokavaliota, on kasvissyöjää, on muna-allergiaa. Ei mulla tuottanut mitään vaikeuksia se, että pöydässä oli muutakin kuin hiilarimättöä. Tosin sain kyllä kiitosta siitä, että oli otettu ihmisiä huomioon. Kaikkea ei ole tarvis tehdä kaikille sopivaksi, kun eihän nekään, joilla ei ole rajoitteita, kaikkea ota. Ei sääntökirjassa sanota että juhlatarjoilun pitää olla rasvaista ja vehnäjauholeivonnaisia, paremminkin se on jo vanhanaikaista jättää kevyet versiot tekemättä. Eikä kaiken tarjoilun tarvitse olla leivonnaisia, leipominenhan se kesällä juuri tympeintä onkin. 

[/quote]itseleivottu pulla nam. harvoin enää saa ellei itse tee. Osaavatko nämä nuoret edes tehdä pullaa?

Vierailija
28/139 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on mukava kokeilla uusia reseptejä, ja tykkään aina jos joukossa on joku allerginen, ihan sillä että pääsen selaamaan netistä jotain uutta. Jos kutsun ihmisiä syömään, tarjoan totta kai ruokaa jota he voivat syödä!!

Vierailija
29/139 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 16:21"]

Ok.

- salaattia

- pieniä lihapullia, helppo tehdä ilman vehnää, ihan vain jauhelihaa ja mausteita

- leipäjuustoa

- kääretortun voi tehdä helposti pelkkiin perunajauhoihin, munattomana tosin en osaa

- kaupasta vaikkapa semperin piruett-keksejä, ne ei tosin käy soija-allergiselle

- paahtopaistia siivuina

- cocktail-tikkuja, mielikuvitus rajana, tosin isoihin juhliin en työläyden takia suosittele

- pelkästään vehnättömälle voi tehdä vaikka hapankorppurullia, jotka tosin ei käy ruisallergiselle. Meillä ne käy. 

Ei näistä kaikkea, mutta näistä voi koota sopivan paketin ja laittaa itse lisää. 

[/quote]

Näitähän löytyy joka juhlapöydästä! Lihapullia ja coctail-tikkuja 80-luvulta lähtien.

Vierailija
30/139 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nyt suuri vaiva ollut minusta. Ei ole pakko tehdä erikseen munatonta, erikseen maidotonta, erikseen vehnätöntä, vaan tein leivoksia, jotka olivat noita kaikkia yhtä aikaa. Netistä löytyi ohjeita. Enkä tehnyt suurta määrää, näitä vähän panttasin tarvitseville ja laitoin vähän erikseen. 

Vierailija
31/139 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 16:06"]

[/quote]

Minä selviän näistä nykyään helpolla, kun en enää kutsu näitä tympeänaamaisia ruokarajoitteisia.

Nyt meillä käy vain iloisia ihmisiä, joille tarjoilut kelpaa, eikä ole kukaan ronkkimassa, että hyi yök, en mää tätä kyllä saata syödä ja tää ei kuulu mun karppivalioon ja hyi yök, tätä hiilaria taas ja paskaruikkareihin tehtyjä leipäpaloja.

Vierailija
32/139 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 16:25"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 16:21"]

Ok.

- salaattia

- leipäjuustoa

- paahtopaistia siivuina

[/quote]

Näitähän löytyy joka juhlapöydästä! Lihapullia ja coctail-tikkuja 80-luvulta lähtien.

[/quote]

Juuri niin! Siksi ihmettelenkin miksi asiasta on tullut niin iso numero, eli ihan peruseväitä voi tehdä erikoisruokavalioon sopivaksi. Asiaa ei pitäisi edes ajatella liikaa. Ap. 

Vierailija
33/139 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kertoo vielä, että itsellä ei ole kovinkaan paljon ruokarajoitteita, mutta perheessä muilla on. 

Noita salaatteja yms. löytyy monesta juhlasta, mutta jos joku ilmoittaa etukäteen, että on rajoitteita, sitten se onkin yhtäkkiä vaikea tehdä erikoisruokavalioon sopivaa, vaikka ilman tätä ilmoittamista sitä syötävää löytäisi helposti. 

Vierailija
34/139 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai sulleko pitäisi jotain erityistä järjestää? Yleensä kutsutut menevät juhliin ja ovat kiitollisia jos siellä jotakin tarjotaan.

Vierailija
35/139 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäisin listaan vielä esim:

Graavilohirullat

Täytetyt kananmunat

Kaurarieskarullat

Sushi

Hedelmäsalaatti

Erilaiset rahka/moussejälkkärit

Vierailija
36/139 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä pettyisin, jos juhlissa tarjotaan leipäjuustoa ( mautonta) ja lihapullia ( työpaikkaruokaa) tai hapankorppurullia ( korpun pitää olla rapea!), tai paahtopaistia (onkos kastiketta myös?) tai vocatilrikkuja ( se oli köyhää jo 70-luvulla). 

Vierailija
37/139 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin leivottu pulla hyvää, jätän väliin kaikenmaailman bisketit, täytekakut jne.

Vierailija
38/139 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 16:33"]

Ai sulleko pitäisi jotain erityistä järjestää? Yleensä kutsutut menevät juhliin ja ovat kiitollisia jos siellä jotakin tarjotaan.

[/quote]

Minulle ei tarvitse järjestää. Mutta minä en koe mitenkään vaikeana sitä, että minun pöydässäni on muutakin kuin vehnämössöä. Meillä juhlat on vieraita varten ja minulle on kunnia-asia, että kaikki saavat jotain. Vieraat sen juhlan tekevät. Mutta niinhän se nykyaikana on, että vieraissa tärkeintä on että tuovat arvokkaan lahjan, mieluummin rahaa. Muuten heillä ei ole väliä. 

Vierailija
39/139 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei tarjottavat kelpaa, niin ei ole pakko syödä.

Vierailija
40/139 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 16:37"]

Mä kyllä pettyisin, jos juhlissa tarjotaan leipäjuustoa ( mautonta) ja lihapullia ( työpaikkaruokaa) tai hapankorppurullia ( korpun pitää olla rapea!), tai paahtopaistia (onkos kastiketta myös?) tai vocatilrikkuja ( se oli köyhää jo 70-luvulla). 

[/quote]

Eli sinä petyt, jos juhlapöydässä on jotain sellaista, mistä sinä et tykkää, koska haluat maistaa kaikkea? Minusta voileipäkakut on kamalia, vaikka se on usein se ainoa suolainen. En silti pety, koska aina siellä jotain muuta on mitä voi vähän maistaa. Vai tarkoitatko, että sinulla on erikoisruokavalio, mutta noista mikään ei kelpaa? Meillä salaatti kelpasi kaikille, raukat ottivat sitä vaikka oli niin huonot tarjottavat. Meillä sitäpaitsi meillä mummo aina pettyy, jos juhlapöydässä ei ole leipäjuustoa ja  karjalanpiirakoita. Hän ei "nykyajan kotkotuksia" syö. Kasvispiirakka ei esim. meidän vanhuksille kelpaa, ja nyt puhutaan juuri meidän vanhuksista, jollekin muulle voi kelvata. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi