Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen kateellinen suunnitellun sektion saaville

Vierailija
02.05.2014 |

Katsoinpahan tässä juuri jonkun amerikkalaisen äidin tuoreen videoblogin synnytyksestä, joka tapahtui suunnitellun sektion avulla. Eniten nainen stressasi kanyylin laittoa käsivarteen, se kun sattuu niin kovasti. Itse synnytys sujui mallikkaasti, nainen makasi leikkauspöydällä hymyillen jännityksestä ja kohta kuuluikin jo lapsen itkua.

Itse olen ensisynnyttäjä ja loppumetreillä raskaana. Synnytys tulee tapahtumaan alakautta, mistään muusta ei ole edes keskusteltu. Tietysti olen saanut kuulla ystäviltä ja läheisiltä miten alatiesynnytys on luonnollinen tapahtuma ja siitä toipuminen nopeampaa yms, mutta mitä lähemmäksi h-hetkeä mennään, kaikki se valtava kipu, punnertaminen ja fyysinen rankkuus on alkanut hirvittää. Pystynkö minä muka siihen? Entä jos en pysty, ja lapsi on vaarassa? Lisäksi en voi tietää, kuinka monta viikkoa ja päivää pahimmassa tapauksessa mennään yli lasketun ajan. Suunnitellussa sektiossa on sekin hyvä puoli, että päivän tietää etukäteen, se tuntuu jotenkin turvalliselta ja hallitulta.

Onko muita, jotka tuntevat samalla tavalla? Entä miten te sektiolla synnyttäneet olette kokeneet synnytyksen ja siitä toipumisen? Ei tarvitse kommentoida "mitäs läksit", koska tietysti ajattelen kaikesta huolimatta, että lapsi on kaiken sen kivun arvoinen. Olen vain hieman kateellinen heille, jotka pääsevät (ainakin näennäisesti) helpommalla.

Kommentit (105)

Vierailija
81/105 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 21:13"]

Siis pakko sanoa ohiksena (ei liity sektioon vaan aloittajan viestiin), että juuri siitähän on terveydenhuollossa paljon puhuttu; synnytys ei missään tapauksessa ole sellainen asia, jota voisi kontrolloida tai jota olisi tarpeen kontrolloida, vaan luonnollinen tapahtuma! Meilläkin ylilääkäri oikein puhisi, että naiset ovat niin irtaantuneita todellisuudesta, että oikeasti kuvittelevat jonkin almanakan kanssa tulevansa vastaanotolle sopimaan, koska synnytys sopisi aikatauluihin. Eikä siinä mitään, mutta lapsen saaminen on aina riski ja synnytys on aika pieni riski siihen verrattuna, mitä muuta se saattaa tuoda mukanaan tai olla tuomatta. Kaikkea ei voi kontrolloida, ja on vain hyvä että täysin luonnollista tapahtumaa ei liiaksi medikalisoida meillä. Etenkin, kun sektion riskit esim. äidille ovat huomattavasti korkeammat kuin alatiesynnytyksen. Väestötasolla meidän vakavat synnytyskomplikaatiot tulevat kasvamaan sektioiden määrän kasvaessa (lue: äitien ikääntyessä, koska sektio on yleisempi vanhemmilla naisilla).

[/quote]  mun lapsella oli hätä, ei mulla vaikka ikää oli enemmän mitä av mammat sallii

Vierailija
82/105 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 21:11"]

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 01:13"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 21:14"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 16:35"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 16:27"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 16:25"][quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 15:14"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 14:28"]

Katsoinpahan tässä juuri jonkun amerikkalaisen äidin tuoreen videoblogin synnytyksestä, joka tapahtui suunnitellun sektion avulla. Eniten nainen stressasi kanyylin laittoa käsivarteen, se kun sattuu niin kovasti. Itse synnytys sujui mallikkaasti, nainen makasi leikkauspöydällä hymyillen jännityksestä ja kohta kuuluikin jo lapsen itkua.

Itse olen ensisynnyttäjä ja loppumetreillä raskaana. Synnytys tulee tapahtumaan alakautta, mistään muusta ei ole edes keskusteltu. Tietysti olen saanut kuulla ystäviltä ja läheisiltä miten alatiesynnytys on luonnollinen tapahtuma ja siitä toipuminen nopeampaa yms, mutta mitä lähemmäksi h-hetkeä mennään, kaikki se valtava kipu, punnertaminen ja fyysinen rankkuus on alkanut hirvittää. Pystynkö minä muka siihen? Entä jos en pysty, ja lapsi on vaarassa? Lisäksi en voi tietää, kuinka monta viikkoa ja päivää pahimmassa tapauksessa mennään yli lasketun ajan. Suunnitellussa sektiossa on sekin hyvä puoli, että päivän tietää etukäteen, se tuntuu jotenkin turvalliselta ja hallitulta.

Onko muita, jotka tuntevat samalla tavalla? Entä miten te sektiolla synnyttäneet olette kokeneet synnytyksen ja siitä toipumisen? Ei tarvitse kommentoida "mitäs läksit", koska tietysti ajattelen kaikesta huolimatta, että lapsi on kaiken sen kivun arvoinen. Olen vain hieman kateellinen heille, jotka pääsevät (ainakin näennäisesti) helpommalla.

[/quote]kiireellinen sektio tehtiin minulle. En ehtinyt edes jännittää, helppohan se on, senkus makaat "lääketokkurassa" ja vauva tuli maailmaan itkien ja nähdessään minut tutkaili hyvin arvioivasti. Pian simahdin kun saunalyhty ja seuraavanakin päivänä vielä pökerryksissä. Ei tullut komplikaatioita, ei tulehduksia, hyvin meni.  Sai olla naistenklinikalla viikon mitä pidin hyvänä.

[/quote]

Missä ihmeen lääketokkurassa?? Samat "lääkkeet" siinä saa kuin alatiesynnytyksessä... 

[/quote]

Kiireellisessä sektiossa eri mömmöt

[/quote]

No ei ollut, ihan samat kuin elektiivisessä. Hätäsektiossa voidaan joutua nukuttamaan. Sektiossa ei olla yhtään sen enempää pöhnässä kuin alatiesynnytyksen epiduraalissa. Ehkä vähemmän, koska yleensä ennen epiduraalia annetaan ilokaasua...

[/quote]

Älä höpise! Minä olen kokenut molemmat, alatiesynnytyksen johon annettiin epiduraali kun kohdunsuu oli avautunut 3cm, ja sitten kun sen vaikutus lakkasi ei annettu enenpää kun kohdunsuu oli jo 7cm avautunut. Missään pöhnässä en siitä epiduraalista ollut.

Kun sain kaksoset kiireellisellä sektiolla, niin kyllä siinä oli ihan eri juttu kun selkään laitettiin puudutus, niin että käsien alapuolelta meni tunto koko kropasta, ja kädessä oli tippa operaation aikana ja sen jälkeen vielä ainakin vuorokauden. Siinä sektion aikana annettiin myös muita aineita, esim. nitroa. Kyllä alkoi kädet täristä, jo silloin kun mahaa ommeltiin kiinni, ja toipumaan minut vietiin heräämöön moneksi tunniksi.

[/quote]

Älä itse höpise. Totta kai siinä menee tunto, mutta ei siinä saa yhtään mitään päätäsekoittavaa ainetta! Ei se siinä mielessä eroa epiduraalista ollenkaan. Ei sinne heräämöön mennä mistään lääketokkurasta toipumaan, vaan lähinnä siellä ollaan siksi, että tarkkaillaan tuleeko välittömiä leikkauskomplikaatioita, kuten massiivista vuotoa yms. 

Lääketokkura on aivan eri asia, joka johtuu mm. vahvoista kipulääkkeistä, nukutuksesta tai esim. rauhoittavista. Ei mistään sektiopuudutuksesta herranen aika sentään!

[/quote]

Kyllä siinä sektiossa laitetaan aika paljon enemmän eri lääkkeitä kroppaan kuin alatiesynnytyksessä, vaikka ei varsinaiseti päätä sekoittavia, mutta esim. kovia kipulääkkeitä kyllä sain, onhan se ihan eri asia kun on leikattu maha navasta alas asti auki kaikki kerrokset ja ommeltu takas kiinni, ei se ole mikään pikku juttu. En minä ollut normaali heräämössä, oli se tokkura mistä hyvänsä johtuvaa, niin vaikka olisin päässyt kävelemäänkin, niin en olisi mihinkään lähtenyt harhailemaan.

[/quote]  sektiossa on kipulääkitys koska en tuntenut mitään kipua

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/105 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 21:55"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 14:37"]

Mene pelkopolille ja sano että olet synnytyspelkoinen. Niin minäkin tein ekan lapsen kohdalla ja kun kerran sain pelkomerkinnän papereihin, niin sen jälkeen ei kukaan edes tuputtanyt kahden seuraavan kohdalla alatiesynnytystä. Alateitse synnyttäminen repii paikat ja on iso riski sekä äidille että lapselle. Kuolleisuus sektioon verrattuna on huima! Itse toivuin sektioista nopeasti ja lapset ovat olleet terveitä ja nukkuneet hyvin. Tuttavien alateitse syntyneillä sen sijaan on tues mitä terveysongelmia ja nukkuvat huonosti ja valvottavat runsaasti puhumattakaan niistä alapään ongelmista joista äidit kärsivät, mm. pidätysongelmat ja repeämät.

[/quote]

Nää on aina huvittavia nää alateitse synnyttäneiden alapää ongelmat joista tietää parhaiten sektiolla lapsensa synnyttäneet äidit :) Itse en ole henkilökohtaisesti kuullut näitä kauhutarinoita alatiesynnytyksistä kuin kahdelta naiselta jotka molemmat ovat synnyttäneet sektiolla. Joko he siis koittavat todistella itselleen valintaansa josta selvästi tuntevat itsekin huonoa omaa tuntoa? Tai sitten ovat muuten vaan aika omituisia.

Minulla on paljon alateitse synnyttäneitä ystäviä ja sukulaisia, eikä kenelläkään ole mitään alapää ongelmia. Yksi näistä lukuisista repesi todella pahasti ja hänelläkään ei mitään ongelmia ole. 

[/quote]  huono omatunto sektiosta? Ei todellakaan koska vauvan henki oli vaarassa ja siksi sektio. ei hätä vaan kiireellinen. 

Vierailija
84/105 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 22:03"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 17:03"]

Ulosteenkarkailuvaiva tuli toisesta synnytyksestä ja olisin kolmannen kohdalla halunnut sektion ko syystä, mutta alakautta pitää kuulemma synnyttää kolmaskin. Olen itse alatien kannalla, mutta tämän karkailuvaivan takia olisin todella halunnut synnyttää sektiolla koklmannen.

[/quote]

Siis mitä?!?! Mulle tuli ekasta synnytyksestä samanlaista vaivaa 3 asteen repeämisen jälkeen. Nyt odotan toista enkä todellakaan suostu alatiesynnytykseen! Kuka siitä ottaa vastuun jos sun vaiva pahenee uuden alatiesynnytyksen seurauksena? Mä vaatisin sektion vaikka millä perusteilla. 

[/quote]  mikäli vauvan henki vaarassa niin saat sektion, ei tehdä mukavuussyistä, maksaa yhteiskunnalle paljon, tarvitaan paljon henkilökuntaa

Vierailija
85/105 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 22:09"]

Tiedän, että saan tästä huudot, mutta sanompahan nyt kuitenkin. Minusta nämä turhilla sektioilla synnyttävät äidit ovat yhtä vässyköitä kuin ne sivarit jotka eivät vaan mukavuus syistä halua mennä inttiin. Mukavempaa loikoilla täyshoidossa äidin helmoissa kun muut on intissä ja mukavempaa makailla leikkauspöydällä kun ei tarvitse itse tikkua ristiin laittaa.

Jokainen tyylillään toki, mutta tämä on se ajatus mikä minulle tulee ensimmäisenä mieleen teistä jotka, että vain mukavuus syistä halua synnyttää normaalisti lasta, siten miten se on tarkoitettu tehtävän. 

Ei minulla muuta...

[/quote]  minulle ei tehty mukavuussyistä sektiota vaan siksi kun vauvan henki oli vaarassa, en minä, halusin sektion mutta alkuvaiheessa alettiin luonnollisella tavalla mutta ei aikaakaan kun kiidätettiin leikkaussaliin että en todellakaan ehtinyt edes jännittää. Mulla oli sormukset ja korvakorut ja siinä siunaamalla hetkellä piti ne ottaa pois, ennen leikkaussaliin menoa, se oli aika haipakkaa kun vietiin sängyssä kovalla kiireellä

Vierailija
86/105 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 22:24"]

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 22:09"]

Tiedän, että saan tästä huudot, mutta sanompahan nyt kuitenkin. Minusta nämä turhilla sektioilla synnyttävät äidit ovat yhtä vässyköitä kuin ne sivarit jotka eivät vaan mukavuus syistä halua mennä inttiin. Mukavempaa loikoilla täyshoidossa äidin helmoissa kun muut on intissä ja mukavempaa makailla leikkauspöydällä kun ei tarvitse itse tikkua ristiin laittaa.

Jokainen tyylillään toki, mutta tämä on se ajatus mikä minulle tulee ensimmäisenä mieleen teistä jotka, että vain mukavuus syistä halua synnyttää normaalisti lasta, siten miten se on tarkoitettu tehtävän. 

Ei minulla muuta...

[/quote]  minulle ei tehty mukavuussyistä sektiota vaan siksi kun vauvan henki oli vaarassa, en minä, halusin sektion mutta alkuvaiheessa alettiin luonnollisella tavalla mutta ei aikaakaan kun kiidätettiin leikkaussaliin että en todellakaan ehtinyt edes jännittää. Mulla oli sormukset ja korvakorut ja siinä siunaamalla hetkellä piti ne ottaa pois, ennen leikkaussaliin menoa, se oli aika haipakkaa kun vietiin sängyssä kovalla kiireellä

[/quote]

No mutta sinä et olekaan sellainen henkilö joita tässä aikaisemmin arvostelin. Puhuin niistä jotka mukavuus syistä (myös jotkut "vähän pelottaa" tapaukset menee siihen) päättävät tehdä sektiolla vauvan. Minulla on ystäväpiirissäkin näitä useita. En heille koskaan ole päin naamaa sanonut mitä heistä olen mieltä...

Vierailija
87/105 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle oli varattuna pelkosektio. Vaan luontopa päätti toisin, esikoinen syntyi lähes syöksynä (synnytyksen kokonaiskesto 2,5 h) ja mun olisi pitänyt pidätellä syntymässä olevaa vauvaa sellaiset puolisen tuntia, että olisin ehtinyt leikkaussaliin. Synnyttäneet varmaan tietävät, että ei muuten onnistu, joten pakko oli yrittää alateitse ja hyvin onnistui. Kakkonen tulikin sitten vielä reippaampaa tahtia, synnytyksen kokonaiskesto 1 h 10 min. Toisen kohdalla pelottikin lähinnä se, ehdimmekö sairaalaan ja olin henkisesti valmistautunut siihen, että mitään kipulääkitystä en ehdi saamaan, kuten kävikin ja hyvin pärjättiin silti.

Pointti: noi synnytykset on vaan sellaisia asioita, että niihin ei auta muu kuin mennä valmiina ottamaan se mikä on tullakseen. Vaikka kuinka olisi pelkosektiokin varattuna, niin ihan voi käydä niinkin, että synnytys käynnistyy ja sektioon ei ehdi. Mitään synnytykseen liittyvää ei siis kannata liikaa suunnitella etukäteen, vaan ottaa se sellaisena kuin on tullakseen. 

Vierailija
88/105 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 22:20"]

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 22:03"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 17:03"]

Ulosteenkarkailuvaiva tuli toisesta synnytyksestä ja olisin kolmannen kohdalla halunnut sektion ko syystä, mutta alakautta pitää kuulemma synnyttää kolmaskin. Olen itse alatien kannalla, mutta tämän karkailuvaivan takia olisin todella halunnut synnyttää sektiolla koklmannen.

[/quote]

Siis mitä?!?! Mulle tuli ekasta synnytyksestä samanlaista vaivaa 3 asteen repeämisen jälkeen. Nyt odotan toista enkä todellakaan suostu alatiesynnytykseen! Kuka siitä ottaa vastuun jos sun vaiva pahenee uuden alatiesynnytyksen seurauksena? Mä vaatisin sektion vaikka millä perusteilla. 

[/quote]  mikäli vauvan henki vaarassa niin saat sektion, ei tehdä mukavuussyistä, maksaa yhteiskunnalle paljon, tarvitaan paljon henkilökuntaa

[/quote

Ja sekö ei sitten yhteiskunnalle maksa kun korjauttaa hajalle mennyttä persettä korjausleikkauksissa, käydään fysioterapiassa, asennetaan avanne jne. koska muuten paskat tulis housuun?! Jos pahan repeämisen jälkeen haluaa sektion jotta saisi säilyttää edes jonkinlaisen pidätyskyvyn niin mun mielestä siinä ei nyt puhuta ihan mukavuussektiosta. Huomaa että sulla ei ole perse revennyt.

Vierailija
89/105 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 21:39"]

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 21:32"]

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 21:24"]

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 21:07"]

Jep jep, rahahan se ratkaisee, ei naisen oma tahto.

[/quote]

No kyllä se vaan ikävä kyllä vähän rahakin ratkaisee. Veronmaksajien rahoilla ei terveydenhuollossa ihan kaikille voida tarjota kaikkea, sen ymmärtää jokainen älyllinen ihminen. Jos jossain asiassa (kuten tässä) joku hoito on huomattavasti turvallisempaa ja lisäksi huomattavasti edullisempaa, niin toki se on se hoito joka tarjotaan ensisijaisesti. Suomestakin on muuten mahdollista lähteä omakusteisesti ulkomaille sektioon, tiesitkö sitä?

[/quote]

Selvitäpä mitä potilaan itsemääräämisoikeus tarkoittaa ja mieti miten lain mukaan tulisi synnytysten suhteen toimia. Älylliset ihmiset tämän ymmärtävät. 

[/quote]

Eli on siis ihan maalaisjärjellä perusteltavaa, että suunnitellusti hankkiutuu raskaaksi, mutta sitten kieltäytyy synnyttämästä koska ei halua? Sektio on todellakin oikea vaihtoehto niille, jotka sen lääketieteellisistä syistä tarvitsevat (myös psyykkisistä, luonnollisesti). Mutta tavallisten, terveiden naisten kohdalla tuossa viittaamassasi asiassa ei ole oikein järkeä. Itsemääräämisoikeus ei tarkoita suinkaan sitä, että voi määrätä itselleen leikkauksen.

[/quote]

jeps, synnytykseen on kaksi vaihtoehtoa. Jos kieltäytyy toisesta, niin vain toinen jää jäljeljelle ja lääkärit ovat velvollisia toimimaan sen mukaan. Toimii molemmin päin.

Vierailija
90/105 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen synnyttänyt lapseni suunnitellulla sektiolla, ei siis mikään pelkosektio, vaan lapsen ja minun terveyden takia tehty. Toipuminen oli suht nopeaa, kolmantena päivänä en tarvinnut enää ollenkaan kipulääkkeitä ja viikon päästä sektiosta olin jo lapsen kanssa vaunukävelyllä. 

Lääkäri sanoi että seuraava pyritään synnyttämään sitten alakautta jos mahdollista, saa nähdä miten käy kun itse kuitenkin pelkään alatiesynnytystä ja yksi sektio jo takana, joten halutessani varmaan seuraavakin sektiolla syntyisi.

Vierailija
91/105 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 14:52"]

Minä jouduin/pääsin ponnistusvaiheessa kiireelliseen sektioon ja ajattelin, että "huh, säästyipä persnahka täpärästi". ;)

Sitä sinun ei kannata murehtia, että jos et pysty synnyttämään, niin mitä sitten. Jos sinun tai lapsen terveys on vaarassa, niin sitten ne tekevät sektiopäätöksen.

Alatiesynnytyksestä en tiedä muuta kuin ponnistusvaiheeseen asti. Kivunlievitys oli ihan ok. Aika helvetin kipeä olin ekat pari viikkoa sektion jälkeen. Hyvä kun pääsin sängystä ylös, mutta oli pakko. Sairaalassakin pakottivat ylös jo toisena päivänä, piti vaihtaa vaippaa... kaikki sattui ihan hirveästi ja kivunlievityksenä oli pelkkä Panadol. Kuukauteen ei saa nostella vauvaa painavampia esineitä. Eikä kokonaiseen vuoteen sektion jälkeen saisi tulla uudestaan raskaaksi, ei suunnitellusti eikä vahingossa. Kohtu saattaa revetä. Tiesithän, että sektiossa vaurioituu väistämättä joitain vatsan alueen hermoja? Minun vatsani on edelleen osittain tunnoton eikä se taida muuttua siitä.

[/quote]

Tässä suurin ongelma ei ole ollut sektio vaan asianmukaisen kipulääkkeen puute. Jos olet saanut pelkkää Panadolia, ei ole ihmekään, että olet ollut kipeä. Asianmukaisella kipulääkityksellä ei ole mitään ongelmaa. Yleensä sen saa automaattisesti, mutta jos ei, se täytyy itse vaatia.

Uuden raskautumisen suhteen ei tarvitse odottaa vuotta. Vuoden aikaraja liittyy siihen, että vuoteen ei välttämättä pysty alakautta synnyttämään. Sektiolla voi kyllä synnyttää uudelleen jos haluaa toista yrittää heti perään.

Minulla ei ainakaan ole mitään vatsan alueen tunto-ongelmia sektion jälkeen.

Vierailija
92/105 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ap ole kateellinen vaan toimi ja nopeasti! Myös sinulla on oikeus pelkosektioon. Jos sektio tuntuu sinulle oikealta tavalta synnyttää, niin sitten se todennäköisesti myös on sitä. Tällä palstalla näet paljon esimerkkejä äideistä, jotka olisivat halunneet sektion, eivät ole sitä uskaltaneet lähteä vaatimaan ja purkavat sitten katkeruuttaan täällä solvaamalla sektiolla synnyttäneitä.

T:Sektion valinnut, joka pitää sitä yhtenä parhaimmista päätöksistä elämässään

Vierailija
93/105 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 21:13"]

Siis pakko sanoa ohiksena (ei liity sektioon vaan aloittajan viestiin), että juuri siitähän on terveydenhuollossa paljon puhuttu; synnytys ei missään tapauksessa ole sellainen asia, jota voisi kontrolloida tai jota olisi tarpeen kontrolloida, vaan luonnollinen tapahtuma! Meilläkin ylilääkäri oikein puhisi, että naiset ovat niin irtaantuneita todellisuudesta, että oikeasti kuvittelevat jonkin almanakan kanssa tulevansa vastaanotolle sopimaan, koska synnytys sopisi aikatauluihin. Eikä siinä mitään, mutta lapsen saaminen on aina riski ja synnytys on aika pieni riski siihen verrattuna, mitä muuta se saattaa tuoda mukanaan tai olla tuomatta. Kaikkea ei voi kontrolloida, ja on vain hyvä että täysin luonnollista tapahtumaa ei liiaksi medikalisoida meillä. Etenkin, kun sektion riskit esim. äidille ovat huomattavasti korkeammat kuin alatiesynnytyksen. Väestötasolla meidän vakavat synnytyskomplikaatiot tulevat kasvamaan sektioiden määrän kasvaessa (lue: äitien ikääntyessä, koska sektio on yleisempi vanhemmilla naisilla).

[/quote]

Ylilääkärin henkilökohtainen mielipidekö tämän ratkaisee ;)

Vierailija
94/105 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene pelkopolille ja sano että olet synnytyspelkoinen. Niin minäkin tein ekan lapsen kohdalla ja kun kerran sain pelkomerkinnän papereihin, niin sen jälkeen ei kukaan edes tuputtanyt kahden seuraavan kohdalla alatiesynnytystä. Alateitse synnyttäminen repii paikat ja on iso riski sekä äidille että lapselle. Kuolleisuus sektioon verrattuna on huima! Itse toivuin sektioista nopeasti ja lapset ovat olleet terveitä ja nukkuneet hyvin. Tuttavien alateitse syntyneillä sen sijaan on tues mitä terveysongelmia ja nukkuvat huonosti ja valvottavat runsaasti puhumattakaan niistä alapään ongelmista joista äidit kärsivät, mm. pidätysongelmat ja repeämät.

[/quote]

Nää on aina huvittavia nää alateitse synnyttäneiden alapää ongelmat joista tietää parhaiten sektiolla lapsensa synnyttäneet äidit :) Itse en ole henkilökohtaisesti kuullut näitä kauhutarinoita alatiesynnytyksistä kuin kahdelta naiselta jotka molemmat ovat synnyttäneet sektiolla. Joko he siis koittavat todistella itselleen valintaansa josta selvästi tuntevat itsekin huonoa omaa tuntoa? Tai sitten ovat muuten vaan aika omituisia.

Minulla on paljon alateitse synnyttäneitä ystäviä ja sukulaisia, eikä kenelläkään ole mitään alapää ongelmia. Yksi näistä lukuisista repesi todella pahasti ja hänelläkään ei mitään ongelmia ole. 

[/quote]

Sinä taidat olla aika omituinen jos tiedät kaikkien tuttaviesi alapääasiat ;)

Vierailija
95/105 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 17:19"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 16:42"] Jos kaikki sujuu hyvin, niin toki sektio varmaan on äidille miellyttävämpi (??) kokemus kuin keskimääräinen synnytys, mutta brutaalimmalta ulkopuolisen silmissä se sektio kyllä näyttää...Ei sitä vauvaa sieltä kohdusta mitenkään nätisti kaiveta. 

[/quote]

No mille kuvittelet alatiesynnytyksen näyttävän!? Ei sekään ole mitään kaunista katsottavaa. Kumpaakaan ei synnyttäjä itse kuitenkaan näe, ja kätilöt ja lääkärit ovat tottuneet näkemään molempia.

[/quote]

Sektiossa ainoat näkymät on se verho ja sen takaa nostettava lapsi. Sen, mitä verhon takana tapahtuu näkevät vain ammattilaiset ja sen he kyllä kestävät.

Vierailija
96/105 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 00:35"]

[/quote]

[/quote]

Sinä taidat olla aika omituinen jos tiedät kaikkien tuttaviesi alapääasiat ;)

[/quote]

Alatien aiheuttamat vauriot, kuten pidätyskyvyttömyys, ovat tabuja eikä niistä puhuta.

Vierailija
97/105 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin suunniteltu sektio ja olen siihen erittäin tyytyväinen. Koen päässeeni paljon helpommalla kuin muut samaan aikaan sairaalassa olleet, jotka synnyttivät alateitse. Minä liikuin helposti ja kaikin puolin normaalisti heti; alateitse synnyttäneet olivat eri tavoin raihnaisia, istuivat renkaiden päällä tms. Monesti näemmä sanotaan, että sektiosta toipuisi hitaammin, mutta minä kyllä nähdäkseni toivuin selvästi nopeammin kuin alateitse synnyttäneet. Mitään kipuja tai harmeja ei ollut missään vaiheessa. Tietenkin jotain olisi voinut tulla, mutta onni oli myötä. Lapsi on myös ollut erittäin terve aina (tästä on jo yli 10 vuotta).

Vierailija
98/105 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 15:46"]

Aina kun näitä lukee, tulee sellainen olo, että ei kyllä uskalla synnyttää mitään kautta. Jo silloin, jos on vähän kovempi kakka, en meinaa saada sitä millään ulos, vaan pahimmassa tapauksessa olen monta päivää kakkaamatta, tai vastaavasti istun yli tunnin hiestä märkänä vessassa, peräpää verta valuen. MILLÄ IHMEELLÄ saisin jonkun lapsen ulos alapäästäni?! 

Ja kyllä, tiedän mistä se lapsi tulee, mutta kai tuota voi edes vähän rinnastaa.

[/quote]

Just sellasta se on, synnytyksestä saa vaan kivemman palkinnon :) Se olikin mun mielestä inhottavinta synnytyksessä kun ne työntöpoltot tuntuu siltä kuin tulisi iso uloste, eikä mitään voi tehdä estääkseen, ja kätilö sanoo että joo, ponnista vaan niiku tekisit isoa kakkaa...

Vierailija
99/105 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 16:35"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 16:27"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 16:25"][quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 15:14"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 14:28"]

[/quote]kiireellinen sektio tehtiin minulle. En ehtinyt edes jännittää, helppohan se on, senkus makaat "lääketokkurassa" ja vauva tuli maailmaan itkien ja nähdessään minut tutkaili hyvin arvioivasti. Pian simahdin kun saunalyhty ja seuraavanakin päivänä vielä pökerryksissä. Ei tullut komplikaatioita, ei tulehduksia, hyvin meni.  Sai olla naistenklinikalla viikon mitä pidin hyvänä.

[/quote]

Missä ihmeen lääketokkurassa?? Samat "lääkkeet" siinä saa kuin alatiesynnytyksessä... 

[/quote]

Kiireellisessä sektiossa eri mömmöt

[/quote]

No ei ollut, ihan samat kuin elektiivisessä. Hätäsektiossa voidaan joutua nukuttamaan. Sektiossa ei olla yhtään sen enempää pöhnässä kuin alatiesynnytyksen epiduraalissa. Ehkä vähemmän, koska yleensä ennen epiduraalia annetaan ilokaasua...

[/quote]

Älä höpise! Minä olen kokenut molemmat, alatiesynnytyksen johon annettiin epiduraali kun kohdunsuu oli avautunut 3cm, ja sitten kun sen vaikutus lakkasi ei annettu enenpää kun kohdunsuu oli jo 7cm avautunut. Missään pöhnässä en siitä epiduraalista ollut.

Kun sain kaksoset kiireellisellä sektiolla, niin kyllä siinä oli ihan eri juttu kun selkään laitettiin puudutus, niin että käsien alapuolelta meni tunto koko kropasta, ja kädessä oli tippa operaation aikana ja sen jälkeen vielä ainakin vuorokauden. Siinä sektion aikana annettiin myös muita aineita, esim. nitroa. Kyllä alkoi kädet täristä, jo silloin kun mahaa ommeltiin kiinni, ja toipumaan minut vietiin heräämöön moneksi tunniksi.

Vierailija
100/105 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on oikeus vaatia sitä. En tiedä mitään alatiesynnytyksestä joten en voi verrata. Itse sektio oli helppo ja minulle oltiin todella ystävällisiä.

Raskasta oli kuitenkin se, että leikkaushaava sattui pitkään ja oli vaikea nostaa vauvaa.

Minulle sanottiin sektion jälkeen, että tein oikean ratkaisun sillä edessä olisi ollut jokatapauksessa hätäsektio.