Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen kateellinen suunnitellun sektion saaville

Vierailija
02.05.2014 |

Katsoinpahan tässä juuri jonkun amerikkalaisen äidin tuoreen videoblogin synnytyksestä, joka tapahtui suunnitellun sektion avulla. Eniten nainen stressasi kanyylin laittoa käsivarteen, se kun sattuu niin kovasti. Itse synnytys sujui mallikkaasti, nainen makasi leikkauspöydällä hymyillen jännityksestä ja kohta kuuluikin jo lapsen itkua.

Itse olen ensisynnyttäjä ja loppumetreillä raskaana. Synnytys tulee tapahtumaan alakautta, mistään muusta ei ole edes keskusteltu. Tietysti olen saanut kuulla ystäviltä ja läheisiltä miten alatiesynnytys on luonnollinen tapahtuma ja siitä toipuminen nopeampaa yms, mutta mitä lähemmäksi h-hetkeä mennään, kaikki se valtava kipu, punnertaminen ja fyysinen rankkuus on alkanut hirvittää. Pystynkö minä muka siihen? Entä jos en pysty, ja lapsi on vaarassa? Lisäksi en voi tietää, kuinka monta viikkoa ja päivää pahimmassa tapauksessa mennään yli lasketun ajan. Suunnitellussa sektiossa on sekin hyvä puoli, että päivän tietää etukäteen, se tuntuu jotenkin turvalliselta ja hallitulta.

Onko muita, jotka tuntevat samalla tavalla? Entä miten te sektiolla synnyttäneet olette kokeneet synnytyksen ja siitä toipumisen? Ei tarvitse kommentoida "mitäs läksit", koska tietysti ajattelen kaikesta huolimatta, että lapsi on kaiken sen kivun arvoinen. Olen vain hieman kateellinen heille, jotka pääsevät (ainakin näennäisesti) helpommalla.

Kommentit (105)

Vierailija
41/105 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 16:27"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 16:25"][quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 15:14"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 14:28"]

Katsoinpahan tässä juuri jonkun amerikkalaisen äidin tuoreen videoblogin synnytyksestä, joka tapahtui suunnitellun sektion avulla. Eniten nainen stressasi kanyylin laittoa käsivarteen, se kun sattuu niin kovasti. Itse synnytys sujui mallikkaasti, nainen makasi leikkauspöydällä hymyillen jännityksestä ja kohta kuuluikin jo lapsen itkua.

Itse olen ensisynnyttäjä ja loppumetreillä raskaana. Synnytys tulee tapahtumaan alakautta, mistään muusta ei ole edes keskusteltu. Tietysti olen saanut kuulla ystäviltä ja läheisiltä miten alatiesynnytys on luonnollinen tapahtuma ja siitä toipuminen nopeampaa yms, mutta mitä lähemmäksi h-hetkeä mennään, kaikki se valtava kipu, punnertaminen ja fyysinen rankkuus on alkanut hirvittää. Pystynkö minä muka siihen? Entä jos en pysty, ja lapsi on vaarassa? Lisäksi en voi tietää, kuinka monta viikkoa ja päivää pahimmassa tapauksessa mennään yli lasketun ajan. Suunnitellussa sektiossa on sekin hyvä puoli, että päivän tietää etukäteen, se tuntuu jotenkin turvalliselta ja hallitulta.

Onko muita, jotka tuntevat samalla tavalla? Entä miten te sektiolla synnyttäneet olette kokeneet synnytyksen ja siitä toipumisen? Ei tarvitse kommentoida "mitäs läksit", koska tietysti ajattelen kaikesta huolimatta, että lapsi on kaiken sen kivun arvoinen. Olen vain hieman kateellinen heille, jotka pääsevät (ainakin näennäisesti) helpommalla.

[/quote]kiireellinen sektio tehtiin minulle. En ehtinyt edes jännittää, helppohan se on, senkus makaat "lääketokkurassa" ja vauva tuli maailmaan itkien ja nähdessään minut tutkaili hyvin arvioivasti. Pian simahdin kun saunalyhty ja seuraavanakin päivänä vielä pökerryksissä. Ei tullut komplikaatioita, ei tulehduksia, hyvin meni.  Sai olla naistenklinikalla viikon mitä pidin hyvänä.

[/quote]

Missä ihmeen lääketokkurassa?? Samat "lääkkeet" siinä saa kuin alatiesynnytyksessä... 

[/quote]

Kiireellisessä sektiossa eri mömmöt

[/quote]

No ei ollut, ihan samat kuin elektiivisessä. Hätäsektiossa voidaan joutua nukuttamaan. Sektiossa ei olla yhtään sen enempää pöhnässä kuin alatiesynnytyksen epiduraalissa. Ehkä vähemmän, koska yleensä ennen epiduraalia annetaan ilokaasua...

Vierailija
42/105 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 16:25"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 15:14"]

[/quote]kiireellinen sektio tehtiin minulle. En ehtinyt edes jännittää, helppohan se on, senkus makaat "lääketokkurassa" ja vauva tuli maailmaan itkien ja nähdessään minut tutkaili hyvin arvioivasti. Pian simahdin kun saunalyhty ja seuraavanakin päivänä vielä pökerryksissä. Ei tullut komplikaatioita, ei tulehduksia, hyvin meni.  Sai olla naistenklinikalla viikon mitä pidin hyvänä.

[/quote]

Missä ihmeen lääketokkurassa?? Samat "lääkkeet" siinä saa kuin alatiesynnytyksessä... 

[/quote]en tiedä alatiesynnytyksistä vaan sektiosta. Ei kaikki ota lääkkeitä alatiesynnytyksessä haluavat synnyttää luomuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/105 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 16:27"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 16:25"][quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 15:14"]

[/quote]

[/quote]

Kiireellisessä sektiossa eri mömmöt

[/quote]oli todella mömmöt, seuraavanakin päivänä tokkurassa, olisi pitänyt ottaa joku hoitajista vessaan mutta minä tyttö painelin yksin ja olin jonkimmoisessa horroksessa vielä.

Vierailija
44/105 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheaa miten vääristyineitä mielikuvia ilmisillä oikein on :O Olen tieteellinen/tilastollinen tosiasia että suunnitellussakin sektiossa on paljon suuremmat riskit kuin alatiesynnytyksessä. Suurentunut kuolemanriski sekä itse operaation aikana että sen jälkeen, mm. hallitsemattomien verenvuotojen, infektioiden ja laskimoveritulppien riski on kasvanut. Kohtu voidaan joutua yllätäen poistamaan kokonaan tai se voi revetä seuraavassa raskaudessa. Jos kaikki sujuu hyvin, niin toki sektio varmaan on äidille miellyttävämpi (??) kokemus kuin keskimääräinen synnytys, mutta brutaalimmalta ulkopuolisen silmissä se sektio kyllä näyttää...Ei sitä vauvaa sieltä kohdusta mitenkään nätisti kaiveta. 

Vierailija
45/105 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulosteenkarkailuvaiva tuli toisesta synnytyksestä ja olisin kolmannen kohdalla halunnut sektion ko syystä, mutta alakautta pitää kuulemma synnyttää kolmaskin. Olen itse alatien kannalla, mutta tämän karkailuvaivan takia olisin todella halunnut synnyttää sektiolla koklmannen.

Vierailija
46/105 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 16:42"] Jos kaikki sujuu hyvin, niin toki sektio varmaan on äidille miellyttävämpi (??) kokemus kuin keskimääräinen synnytys, mutta brutaalimmalta ulkopuolisen silmissä se sektio kyllä näyttää...Ei sitä vauvaa sieltä kohdusta mitenkään nätisti kaiveta. 

[/quote]

No mille kuvittelet alatiesynnytyksen näyttävän!? Ei sekään ole mitään kaunista katsottavaa. Kumpaakaan ei synnyttäjä itse kuitenkaan näe, ja kätilöt ja lääkärit ovat tottuneet näkemään molempia.

Vierailija
47/105 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 16:42"]

Kauheaa miten vääristyineitä mielikuvia ilmisillä oikein on :O Olen tieteellinen/tilastollinen tosiasia että suunnitellussakin sektiossa on paljon suuremmat riskit kuin alatiesynnytyksessä. Suurentunut kuolemanriski sekä itse operaation aikana että sen jälkeen, mm. hallitsemattomien verenvuotojen, infektioiden ja laskimoveritulppien riski on kasvanut. Kohtu voidaan joutua yllätäen poistamaan kokonaan tai se voi revetä seuraavassa raskaudessa. Jos kaikki sujuu hyvin, niin toki sektio varmaan on äidille miellyttävämpi (??) kokemus kuin keskimääräinen synnytys, mutta brutaalimmalta ulkopuolisen silmissä se sektio kyllä näyttää...Ei sitä vauvaa sieltä kohdusta mitenkään nätisti kaiveta. 

[/quote]

Niin no, tilastollisesti edelleen melkoisen epätodennäköinen asia. Sen sijaan riskit vauvalle ovat melkoisen suuria alatiesynnytyksessä... Minunkin vauvani joutui osastolle alatiesynnytysyrityksen jälkeen. Mietipä hetki kuinka monta lasta olisi säästynyt aivovauriolta, jos synnytyksen aikana ei olisi tullut hapenpuutetta? Iso osa näistäkin diagnosoidaan vasta lapsuudessa, jolloin ne eivät edes päädy oikeisiin tilastoihin. Kuinka monta erbin pareesia jäisi syntymättä? Kuinka monta tulehdusta jäisi välistä vesienmenon jälkeen? 

Sitä paitsi, tilastollisesti on epätodennäköistä vaikkakin mahdollista, että sektiossa käy mitään äidillekään, mutta kuinka monta kohdunlaskeumaa (diagnosoidaan myöskin liian myöhään päätyäkseen oikeisiin tilastoihin), kuinka monta elämää hankaloittavaa repeämää, kuinka monta virtsan- ja ulosteenpidätyskyvyttömättömyyttä jäisi tulematta jos sektiot olisivat yleisempiä?

Kaiken kaikkiaan riskit ovat melko fifty-fifty, siksi pitäisi antaa synnyttäjälle aidot faktat kummastakin tavasta ja toki ohjata ennemmin alatiesynnytykseen, koska se on totta, että hyvin onnistunut alatiesynnytys on aina parempi kuin hyvin onnistunut sektio. Mutta päätös pitäisi tehdä aidosti yhteisymmärryksessä synnyttäjän kanssa ja ottaa hänen kantansa tosissaan.

Vierailija
48/105 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 16:13"][quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 14:34"]

Joo suomessa et saa suunniteltua sektiota muuta kuin OIKEASTI itkemällä, huutamalla, käymällä armottomasti lääkärillä jne. Kaverini sai kun sai loppuviimein 10 lekurireissupsykologikäynnin jälkeen, itki ja karjui ettei AIO synnyttää alakautta. Painostivat kuulemma koko ajan. Minulle sanottiin heti että et tule sitä saamaan. Sun on _pakko_ synnyttää alakautta, se on vaan helpompi ja kaikille mukavampaa. Kuka ajatteli minua kun tuon sanoi, minä sen pusken pihalle, ei kukaan muu!

[/quote]

tuskinpa huutamalla mitään sektiota saa? ihan vaan kertomalla synnytyspelostaan ja ilmaisemalla tahtonsa sen sektion kyllä saa.

[/quote]

ota joo kirjaimellisesti.. Jos toiselle ei luvata sektiota ennen kuin pitää itkeä ja lähes anella kun pelottaa niin paljon, niin silloin on jotain häikkää. Te olette ehkä saaneet nuin vain, mutta ei se ole sama kaikille vaikka kuinka psykologit tutkis ja ronkkis.

Vierailija
49/105 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 17:54"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 16:13"][quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 14:34"]

Joo suomessa et saa suunniteltua sektiota muuta kuin OIKEASTI itkemällä, huutamalla, käymällä armottomasti lääkärillä jne. Kaverini sai kun sai loppuviimein 10 lekurireissupsykologikäynnin jälkeen, itki ja karjui ettei AIO synnyttää alakautta. Painostivat kuulemma koko ajan. Minulle sanottiin heti että et tule sitä saamaan. Sun on _pakko_ synnyttää alakautta, se on vaan helpompi ja kaikille mukavampaa. Kuka ajatteli minua kun tuon sanoi, minä sen pusken pihalle, ei kukaan muu!

[/quote]

tuskinpa huutamalla mitään sektiota saa? ihan vaan kertomalla synnytyspelostaan ja ilmaisemalla tahtonsa sen sektion kyllä saa.

[/quote]

ota joo kirjaimellisesti.. Jos toiselle ei luvata sektiota ennen kuin pitää itkeä ja lähes anella kun pelottaa niin paljon, niin silloin on jotain häikkää. Te olette ehkä saaneet nuin vain, mutta ei se ole sama kaikille vaikka kuinka psykologit tutkis ja ronkkis.

[/quote]

Höpöhöpö, ehkä joskus 1990-luvulla on ollut tuollaista, mutta nykyään sen saa ihan ilman mitään aneluita. 

Vierailija
50/105 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 00:27"]

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 21:13"]

Siis pakko sanoa ohiksena (ei liity sektioon vaan aloittajan viestiin), että juuri siitähän on terveydenhuollossa paljon puhuttu; synnytys ei missään tapauksessa ole sellainen asia, jota voisi kontrolloida tai jota olisi tarpeen kontrolloida, vaan luonnollinen tapahtuma! Meilläkin ylilääkäri oikein puhisi, että naiset ovat niin irtaantuneita todellisuudesta, että oikeasti kuvittelevat jonkin almanakan kanssa tulevansa vastaanotolle sopimaan, koska synnytys sopisi aikatauluihin. Eikä siinä mitään, mutta lapsen saaminen on aina riski ja synnytys on aika pieni riski siihen verrattuna, mitä muuta se saattaa tuoda mukanaan tai olla tuomatta. Kaikkea ei voi kontrolloida, ja on vain hyvä että täysin luonnollista tapahtumaa ei liiaksi medikalisoida meillä. Etenkin, kun sektion riskit esim. äidille ovat huomattavasti korkeammat kuin alatiesynnytyksen. Väestötasolla meidän vakavat synnytyskomplikaatiot tulevat kasvamaan sektioiden määrän kasvaessa (lue: äitien ikääntyessä, koska sektio on yleisempi vanhemmilla naisilla).

[/quote]

Ylilääkärin henkilökohtainen mielipidekö tämän ratkaisee ;)

[/quote]

On aika hyvä pointti ottaa huomioon, että tässä on kyse nimenomaan henkilökohtaisista mielipiteistä. Myös ylilääkärin ollessa kyseessä. Monien suomalaisten sairaaloiden ylilääkärit tällä hetkellä taitaa olla melko sektiovastaisia. Toisaalta, esim. Yhdysvalloista, Saksasta ja Kiinasta löytyy paljon (yli)lääkäreitä, jotka pitävät sektiota sekä lapselle että äidille turvallisempana vaihtoehtona.

Vierailija
51/105 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 22:52"]

Minulle oli varattuna pelkosektio. Vaan luontopa päätti toisin, esikoinen syntyi lähes syöksynä (synnytyksen kokonaiskesto 2,5 h) ja mun olisi pitänyt pidätellä syntymässä olevaa vauvaa sellaiset puolisen tuntia, että olisin ehtinyt leikkaussaliin. Synnyttäneet varmaan tietävät, että ei muuten onnistu, joten pakko oli yrittää alateitse ja hyvin onnistui. Kakkonen tulikin sitten vielä reippaampaa tahtia, synnytyksen kokonaiskesto 1 h 10 min. Toisen kohdalla pelottikin lähinnä se, ehdimmekö sairaalaan ja olin henkisesti valmistautunut siihen, että mitään kipulääkitystä en ehdi saamaan, kuten kävikin ja hyvin pärjättiin silti.

Pointti: noi synnytykset on vaan sellaisia asioita, että niihin ei auta muu kuin mennä valmiina ottamaan se mikä on tullakseen. Vaikka kuinka olisi pelkosektiokin varattuna, niin ihan voi käydä niinkin, että synnytys käynnistyy ja sektioon ei ehdi. Mitään synnytykseen liittyvää ei siis kannata liikaa suunnitella etukäteen, vaan ottaa se sellaisena kuin on tullakseen. 

[/quote]

Aina voi käydä niin kuin sinulle kävi. Ei ole kovin harvinaista, että synnytys käynnistyy ennen sovittua sektioaikaa. Jokaisen pelkosektioon menijän kannattaa pitää huolta siitä, että papereihin on kirjattu, että sektio tehdään myös tässä tapauksessa. Se puolestaan on todella harvinaista, että ei ehdi kiireelliseenkään sektioon. Syöksysynnytykset on todella harvinaisia. Samoin on harvinaista se, että samaan aikaan saliin olisi menossa niin monta kiireellisempää sektiota, että sairaalaan kapasiteetti ei riittäisi.

Tarkoitan sitä, että on alle prosentin todennäköisyys, että näin suuri epäonni kohtaisi. Kannattaako sen vuoksi jättää kaikki suunnitelmat tekemättä ja ottaa vaan, mitä vastaan tulee? Tällä logiikalla ei esim. sydänleikkauksiakaan kannattaisi suunnitella kenellekään, koska on riski, että potilas kuolee ennen kuin leikkaukseen pääsee.

Vierailija
52/105 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivulla sinun on synnyttämäsi, eikö Raamatussakin sanota niin.

Vierailija
53/105 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 14:37"]

Mene pelkopolille ja sano että olet synnytyspelkoinen. Niin minäkin tein ekan lapsen kohdalla ja kun kerran sain pelkomerkinnän papereihin, niin sen jälkeen ei kukaan edes tuputtanyt kahden seuraavan kohdalla alatiesynnytystä. Alateitse synnyttäminen repii paikat ja on iso riski sekä äidille että lapselle. Kuolleisuus sektioon verrattuna on huima! Itse toivuin sektioista nopeasti ja lapset ovat olleet terveitä ja nukkuneet hyvin. Tuttavien alateitse syntyneillä sen sijaan on tues mitä terveysongelmia ja nukkuvat huonosti ja valvottavat runsaasti puhumattakaan niistä alapään ongelmista joista äidit kärsivät, mm. pidätysongelmat ja repeämät.

[/quote]

mahtavaa fiktiota kirjoittelet :)

Vierailija
54/105 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 19:33"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 00:27"]

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 21:13"]

Siis pakko sanoa ohiksena (ei liity sektioon vaan aloittajan viestiin), että juuri siitähän on terveydenhuollossa paljon puhuttu; synnytys ei missään tapauksessa ole sellainen asia, jota voisi kontrolloida tai jota olisi tarpeen kontrolloida, vaan luonnollinen tapahtuma! Meilläkin ylilääkäri oikein puhisi, että naiset ovat niin irtaantuneita todellisuudesta, että oikeasti kuvittelevat jonkin almanakan kanssa tulevansa vastaanotolle sopimaan, koska synnytys sopisi aikatauluihin. Eikä siinä mitään, mutta lapsen saaminen on aina riski ja synnytys on aika pieni riski siihen verrattuna, mitä muuta se saattaa tuoda mukanaan tai olla tuomatta. Kaikkea ei voi kontrolloida, ja on vain hyvä että täysin luonnollista tapahtumaa ei liiaksi medikalisoida meillä. Etenkin, kun sektion riskit esim. äidille ovat huomattavasti korkeammat kuin alatiesynnytyksen. Väestötasolla meidän vakavat synnytyskomplikaatiot tulevat kasvamaan sektioiden määrän kasvaessa (lue: äitien ikääntyessä, koska sektio on yleisempi vanhemmilla naisilla).

[/quote]

Ylilääkärin henkilökohtainen mielipidekö tämän ratkaisee ;)

[/quote]

On aika hyvä pointti ottaa huomioon, että tässä on kyse nimenomaan henkilökohtaisista mielipiteistä. Myös ylilääkärin ollessa kyseessä. Monien suomalaisten sairaaloiden ylilääkärit tällä hetkellä taitaa olla melko sektiovastaisia. Toisaalta, esim. Yhdysvalloista, Saksasta ja Kiinasta löytyy paljon (yli)lääkäreitä, jotka pitävät sektiota sekä lapselle että äidille turvallisempana vaihtoehtona.

[/quote]

Kiinassa sille sektiolle on monia syitä, suurimpia kaksi: 1. Synnytettävän lapsen koko on väestön ruokakulttuurin/saatavan ruuan määrän muuttuessa kasvanut, osa niistä ei mahdu tulemaan alakautta ulos 2. On sairaalalle tehokkaampaa (saavat enemmän rahaa) kun suosivat sektiota. Sairaalasängyt voidaan varata etukäteen ja ne ovat tehokkaammasta käytössä

Vierailija
55/105 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 00:56"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 17:19"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 16:42"] Jos kaikki sujuu hyvin, niin toki sektio varmaan on äidille miellyttävämpi (??) kokemus kuin keskimääräinen synnytys, mutta brutaalimmalta ulkopuolisen silmissä se sektio kyllä näyttää...Ei sitä vauvaa sieltä kohdusta mitenkään nätisti kaiveta. 

[/quote]

No mille kuvittelet alatiesynnytyksen näyttävän!? Ei sekään ole mitään kaunista katsottavaa. Kumpaakaan ei synnyttäjä itse kuitenkaan näe, ja kätilöt ja lääkärit ovat tottuneet näkemään molempia.

[/quote]

Sektiossa ainoat näkymät on se verho ja sen takaa nostettava lapsi. Sen, mitä verhon takana tapahtuu näkevät vain ammattilaiset ja sen he kyllä kestävät.

[/quote

]

aika kirahvikaula saa olla, jos näkee oman vauvansa syntymisen alakautta, riippuen toki synnytysasennosta

Vierailija
56/105 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektion kannalla olen, vaikka kolme lasta luomuna synnyttänyt. Lapsen ja/tai äidin paras valinta on sektio.

Vierailija
57/105 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei palaudu kroppa niin hyvin kuin alateitse synnyttäjällä tekee.

Vierailija
58/105 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voihan sitä ihminen olla kateellinen vaikka amputoinnista...

Eiköhän se luonnollinen tapa ole loppupeleissä paras, ellei sektioon ole kunnollista syytä.

En usko että Suomessa saa sektiota löyhin perustein. Joskus se on ehkä jopa liian vaikeaa, vauvan kokoarviot ei aina pidä paikkaansa jne. Mutta joo, onhan sektio kalliskin, ei sitä kannata verorahoin tukea jos mammat vaan haluaa vauvansa tiettynä päivänä tähän maailmaan. paljonkohan sektio yksityisenä maksais?

t. kaksi luomusynnytystä takana

Vierailija
59/105 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 20:27"]

[/quote]

Ei se aina niin mene. Kun tulee tarpeeksi pahat repeämät sulkijalihakseen saakka niin vaivat ovat pysyviä. 

Vierailija
60/105 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 21:07"]

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 20:27"]

[/quote]

Ei se aina niin mene. Kun tulee tarpeeksi pahat repeämät sulkijalihakseen saakka niin vaivat ovat pysyviä. 

[/quote]

Mutta ulosteenpidätyskyvyttömyys on niiin ihq luomua!