Miten maustat maustamattomat broilerinfileet/suikaleet?
Yhden kerran maistettiin maustamattomina ja hyi järkky, minkä makuisia!!!!
Maustevinkkejä kehiin...
Kommentit (56)
Yleisin marinadini on tämä: oliiviöljyä, soijakastiketta, hunajasinappia ja yrttejä.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 11:22"]Kaupan valmiiksi marinoidut suikaleet on halpoja, nopeita ja maukkaita. Se että kanasuikaleita marinoisi itse, vie useita tunteja, ei ne mausteet muuten siihan kanaan imeydy, vaan jäävät paistinpannulle.[/quote]
Marinadin sekoittaminen vie 2-3 min. Broilerinpalat marinadiin, kulhon päälle kelmu, kulho jääkaappiin, n. 30 sek. Sen jälkeen voi lähteä töihin, ulkoilemaan, pyykkihommiin, nukkumaan, ties mitä tekemään. Broileria toki voi marinoida tuntikausia, mutta se ei ole tuntien aktiivista työtä. Se hoitaa itse itsensä. Broilerin liha kuitenkin myös marinoituu nopeasti, nopeammin kuin esim. lampaanlapa tai naudanliha. Tuntikin riittää, mutta ei siinä silloinkaan tarvitse vieressä seistä, vahtia ja tuijottaa sitä marinoitumista.
'Lopputulos on maukkaampi, parempi, siihen käytetty broileri tuoreempaa, lisukkeet voi säätää mausteiden ja marinadin mukaan, koska kokki tietää mitä marinadissa on, ei ole lisäaineita jne jne. Lisäksi ruoka ei ole kummallisen väristä. Win-win-win!
Suolaa, pippuria ja cayannea. Marinoidut kanafileet/suikaleet ovat aivan hirveitä.
Mihin haluat käyttää niitä?
jos kyseessä on joku vokkityyppinen kanakasvispaistos niin yleensä maustan pippuriseoksella, timjamilla tai rosmariinilla ja hunajalla.
jos kyse on currykanasta, tietenkin currylla Jos kyse on kanaviillokista, valpippurilla ja tillillä. Jos kanakeitosta, marinoin suikaleet etukateen ja sit maustan keiton liemen.
Olisiko provo, en ymmärrä kuka niitä marinadissa lilluvia ostaa jos maustamattomia on saatavilla eikä etsi sitä halvinta vaihtoehtoa. Itse maustan käyttötarkoituksen mukaan, yksinkertaisimmillaan suolalla ja pippurilla. Käytän kyllä aina paistamiseen voin ja öljyn sekoitusta, joten nekin antavat makua vaikka en paljon pistäkään.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 10:55"]
Olisiko provo, en ymmärrä kuka niitä marinadissa lilluvia ostaa jos maustamattomia on saatavilla eikä etsi sitä halvinta vaihtoehtoa. Itse maustan käyttötarkoituksen mukaan, yksinkertaisimmillaan suolalla ja pippurilla. Käytän kyllä aina paistamiseen voin ja öljyn sekoitusta, joten nekin antavat makua vaikka en paljon pistäkään.
[/quote]
Kauppiaat sitten ihan vaan näön ja valikoimien laajuuden vuoksi niitä sinne hyllyille tilaa asiakkaiden kiusaksi? Tappiolla?
Katsopas muutama "keittiökaappaus"-ohjelma, niin ymmärrät...
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 10:48"]Mihin haluat käyttää niitä?
jos kyseessä on joku vokkityyppinen kanakasvispaistos niin yleensä maustan pippuriseoksella, timjamilla tai rosmariinilla ja hunajalla.
jos kyse on currykanasta, tietenkin currylla Jos kyse on kanaviillokista, valpippurilla ja tillillä. Jos kanakeitosta, marinoin suikaleet etukateen ja sit maustan keiton liemen.
[/quote]
Ihan oon pannulla paistanut riisin lisukkeeksi.
Ap
Kanasuikaleet saa makunsa kastikkeesta. Sweet&sour-kastike, kookosmaito-vihreä curry-soijakastike ja chili-tomaattikastike oreganolla on mulla yleisimmät.
Currylla, suolalla, paprikajauheella ja joskus laitan jotain pippuria
Suolaa, pippurisekoitusta, chilijauhetta. Hyvää tulee kun voissa vielä paistaa. En ikinä osta marinoituja hyi helvata.
Voita ja salvianlehtiä pannulle, paista ja lisää suolaa ja sitruunanmehua
Onko kaupassa valmiskastikkeita? Niinkuin siinä mainoksessa sille kalalle? "Äiti, voidaanko syödä kalaa huomennakin?"
Soijakastiketta ja valkoviinietikkaa raakoihin kanoihin ja anna maustua. Lisään itse vielä vähän mustapippuria paistaessa. Bongasin tämän olisikohan ollut gordon ramsayn ohjelmasta tai vastaavasta. Kana mureutuu sekoituksen avulla ja on älyttömän hyvää!
Riippuu ihan ruuasta. Joka tapauksessa suolaa ja mustapippuria, tietysti (etkö laittanut niitäkään, ap?).
Salvia, rakuuna, persilja, curry, Dijonin sinappi, paprikajauhe, sitruuna, valkosipuli sopii hyvin kanan kanssa. Monet makeat hedelmät myös: appelsiini, persikka, ananas. Aasialaisiin ruokiin tietty ainakin chiliä, korianteria (jauhettu ja/ tai tuore), sitruunaruohoa, limettiä, kookosmaitoa, soijaa erilaisina kombinaatioina ... Jeera (juustokumina) on mainio mauste. Pohjois-afrikkalaisiin ruokiin mm. kanelitanko hautumaan broilerin kanssa.
Ihan loputtomasti mahdollisuuksia. Ja itsetehdyt marinadit päälle (joihin voi siis ruuan mukaan laittaa noita samoja mausteita).
Älä osta niitä oranssissa litkussa lilluvia paloja, ne eivät tarkkaan ottaen ole ruokaa. Itse tekeminen on helppoa ja nopeaa ja kokkailun opetteleminen kivaa.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 10:59"]
Kanasuikaleet saa makunsa kastikkeesta. Sweet&sour-kastike, kookosmaito-vihreä curry-soijakastike ja chili-tomaattikastike oreganolla on mulla yleisimmät.
[/quote]
Eikö idea ole kertoakin, miten tuon kastikkeen maustat tai valmistat? Yleensä kastike kannattaa rakentaa kanasuikaleiden ympärille oli se mikä tahansa noista. Kun kanasuikaleet maustaa ja antaa niiden hetken lämmetä ennen pannulle laittamista, kastike on täyteläisempi.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 10:59"]
[/quote]
Kerro nyt vielä, että tuo sweet&sour-kastike on sitä kaupan valmista soosia. Sehän on ihan sama, ostatko valmiiksi marinoituja suikaleita vai laitatko itse sitä kaupan litkua niihin...
Laitan raakaan kanaan sitruunan mehua, valkosipulia, kurkumaa, currya ja juustokuminaa. Tulee muuten hyvää:)