Miten maustat maustamattomat broilerinfileet/suikaleet?
Yhden kerran maistettiin maustamattomina ja hyi järkky, minkä makuisia!!!!
Maustevinkkejä kehiin...
Kommentit (56)
Paistamisen aikana kurkumaa, suolaa ja paprikajauhetta. Joskus teen pippurikanaa ja sitten vaan pippuria ja suolaa. Pitää varoa, ettei paista kuivaksi, mutta kuitenkin kypsäksi. Joku marinadi pitäisi itselläkin keksiä, mutta perheessä on maidoton ruokavalio yhdellä. Valmiiksi marinoituja en osta minäkään ja olen huomannut, että niiden suosio on hiipumassa. Kaupassa on niitä eniten laputettuna ja maustamattomat usein loppu jos illalla menee etsimään.
Ihan hyvän makuisia tulee kun maustaa paistaessa, ripottelen vaan päälle molemmin puolin.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 11:22"]Kaupan valmiiksi marinoidut suikaleet on halpoja, nopeita ja maukkaita. Se että kanasuikaleita marinoisi itse, vie useita tunteja, ei ne mausteet muuten siihan kanaan imeydy, vaan jäävät paistinpannulle.[/quote]
No ei todellakaan kestä useita tunteja, ellei halua häivyttää kana pois siitä mausta. Hyvin riittää, kun laittaa laakeaan astiaan, laittaa mausteet, esim. pippuri, curry, kurkuma, niiden päälle puristaa puolikkaan sitruunan ja jättää ne hetkeksi lämpenemään, että saa muut valmistelut tehtyä. Vähän ennen paistoa merisuolaa ja muut kastikeaineet vasta pannulla.
parempi valmiiksi maustetut kun jos ei osaa maustaa ollenkaan
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 11:31"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 11:22"]Kaupan valmiiksi marinoidut suikaleet on halpoja, nopeita ja maukkaita. Se että kanasuikaleita marinoisi itse, vie useita tunteja, ei ne mausteet muuten siihan kanaan imeydy, vaan jäävät paistinpannulle.[/quote]
No ei todellakaan kestä useita tunteja, ellei halua häivyttää kana pois siitä mausta. Hyvin riittää, kun laittaa laakeaan astiaan, laittaa mausteet, esim. pippuri, curry, kurkuma, niiden päälle puristaa puolikkaan sitruunan ja jättää ne hetkeksi lämpenemään, että saa muut valmistelut tehtyä. Vähän ennen paistoa merisuolaa ja muut kastikeaineet vasta pannulla.
[/quote]
Ne mausteet eivät tod imeydy puolessa tunnissa lihaan, vaan jäävät pinnalle ja siitä paistinpannulle. Kastikkeessa olevat kananpalat maistuvat siis tosiaan... Ei miltään. Kastike sen sijaan on sit hyvää...
Jotain lisäarvoa noista kokkausohjelmista on tullut. Kauppoihin on alkanut ilmestyä paljon enemmän marinoimatonta lihaa ja ne valmismarinoidut on vähentyneet. Joitakin vuosia sitten oli tuskaa etsiä marinoimatonta kanaa, jos ei halunnut ostaa vain isoja koipia. Ihmiset on oppineet, hurraa!
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 11:12"][quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 10:59"]
Kanasuikaleet saa makunsa kastikkeesta. Sweet&sour-kastike, kookosmaito-vihreä curry-soijakastike ja chili-tomaattikastike oreganolla on mulla yleisimmät.
[/quote]
Eikö idea ole kertoakin, miten tuon kastikkeen maustat tai valmistat? Yleensä kastike kannattaa rakentaa kanasuikaleiden ympärille oli se mikä tahansa noista. Kun kanasuikaleet maustaa ja antaa niiden hetken lämmetä ennen pannulle laittamista, kastike on täyteläisempi.
[/quote]
Sweet&sour: etikkaa, kalakastiketta, soijakastiketta, sokeria, ketsuppia, vettä. Tämän ja kanan lisäksi voi laittaa vihanneksia, cashewita ja ananasta.
Vihreä curry: sipulia, vihreää thai currytahnaa, kookosmaitoa, kalakastiketta. Kanan lisäksi voi laittaa pannulle vihreitä kasviksia esim. broccoli, zucchini, kiinankaalta.
Tomaattikastike: chili-tomaattimurskaa, sipulia, valkosipulia, oreganoa, ehkä basilikaa. Tavallisen tomaattimurskan kanssa chilikastiketta.
Netistä löytyy variaatoita muilla aineksilla.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 11:36"]
[/quote] Ne mausteet eivät tod imeydy puolessa tunnissa lihaan, vaan jäävät pinnalle ja siitä paistinpannulle. Kastikkeessa olevat kananpalat maistuvat siis tosiaan... Ei miltään. Kastike sen sijaan on sit hyvää... [/quote]
Kokeilepa joskus. Saatat yllättyä, kuinka hyvin kana tai yleensä liha saa makua. Toki jos sinua häiritsee lihassa lihan maku, silloin ne pitää marinoida viikkokausia kaupan pakkauksissa, jolloin liha ei maistu enää kuin marinadilta.
Etikkapohjaisia marinadeja saatetaan käyttää vähän useamman tunnin tai jonkun vuorokaudenkin, mutta pääasiassa jos haluaa kunnon kanakastiketta, tarkoitus on, että se maistuu myös kanalta.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 11:09"]Riippuu ihan ruuasta. Joka tapauksessa suolaa ja mustapippuria, tietysti (etkö laittanut niitäkään, ap?).
Salvia, rakuuna, persilja, curry, Dijonin sinappi, paprikajauhe, sitruuna, valkosipuli sopii hyvin kanan kanssa. Monet makeat hedelmät myös: appelsiini, persikka, ananas. Aasialaisiin ruokiin tietty ainakin chiliä, korianteria (jauhettu ja/ tai tuore), sitruunaruohoa, limettiä, kookosmaitoa, soijaa erilaisina kombinaatioina ... Jeera (juustokumina) on mainio mauste. Pohjois-afrikkalaisiin ruokiin mm. kanelitanko hautumaan broilerin kanssa.
Ihan loputtomasti mahdollisuuksia. Ja itsetehdyt marinadit päälle (joihin voi siis ruuan mukaan laittaa noita samoja mausteita).
Älä osta niitä oranssissa litkussa lilluvia paloja, ne eivät tarkkaan ottaen ole ruokaa. Itse tekeminen on helppoa ja nopeaa ja kokkailun opetteleminen kivaa.
[/quote]
No en laittanut mitään mausteita, paistoin vaan. Mä oon niinku siinä kaappaus keittiössä-ohjelman äiti, joka laittoi lohen uuniin laittamatta päälle mitään mausteita. :-D
Ap
No, onhan noita maustamattoman näköisiä, joihin on lisätty suola ja vettä, esim. rainbow, mahtavatko kaikki huomata sitä edes.
Onhan niissä mausteissa puolensa:
Kyllä meillä ostetaan siinä "kauheassa oranssissa liemessäkin", tosin ei ole kiva jos sitä on puoli pakettia. Ja jos tarkoitus on maustaa tuliseksi jollain chilillä jne., on mielestäni yhdentekevää vaikka siellä alla se mieto perusmauste onkin.
Laitan pakastepussiin ja sinne sekaan öljyä, suolaa, jotain pippuria ja jotain yrttejä, joskus valkosipulia myös tai vaikka tuoretta inkivääriä. Saa olla siellä tunnin, pari ja sitten valmistan.
Jos paistan, laitan chiliä suolaa ja hunajaa. Marinadiin laitan suolaa, hiukan mustaa pippuria, chiliä, hunajaa ja soijakastiketta.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 11:36"] [quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 11:31"]
[/quote] Ne mausteet eivät tod imeydy puolessa tunnissa lihaan, vaan jäävät pinnalle ja siitä paistinpannulle. Kastikkeessa olevat kananpalat maistuvat siis tosiaan... Ei miltään. Kastike sen sijaan on sit hyvää... [/quote]
Kyllä kastikkeeseen saa makua tuossa ajassa. Kuullottaa vielä hetken sipuleita siinä pannulla ennen kuin laittaa kanasuikaleet, niin loput mausteista jää sipuleihin. Paprikajauheen voi korvata hyvin paprikalla, jonka lisää pilkottuna vasta pannulla.
Varsinkin, kun käyttää tuoretta sipulia tai purjoa, paprikaa jne, saa kastikkeen oikein maukkaaksi. Kastikkeesta riippuen kaupan vihannesosasto on täynnä loistavia makuja kastikkeeseen ja kun käyttää tuorevihanneksia, silloin varsinkin se kaupan marinadi erottuu lähinnä makua heikentävänä.
"Vihreä curry: sipulia, vihreää thai currytahnaa, kookosmaitoa, kalakastiketta. Kanan lisäksi voi laittaa pannulle vihreitä kasviksia esim. broccoli, zucchini, kiinankaalta."
Se on Suomessa parsakaali, ei broccoli! Voi perse, että tuo broccoli-sanan ärsyttää, kun muut on sitten kiinankaalia ja kesäkurpitsaa yms. Siis seriously, mä oon niin pissed!
Tee itse marinadi, esim. öljyä, soijaa ja sitruunamehua. Myös valkosipuli ja sweetchili-kastike toimii. Anna maustua hetki jääkaapissa (tai jopa yön yli) ja valmistusvaiheessa lisäät tarpeenmukaan suolaa ja pippuria.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 12:04"]"Vihreä curry: sipulia, vihreää thai currytahnaa, kookosmaitoa, kalakastiketta. Kanan lisäksi voi laittaa pannulle vihreitä kasviksia esim. broccoli, zucchini, kiinankaalta."
Se on Suomessa parsakaali, ei broccoli! Voi perse, että tuo broccoli-sanan ärsyttää, kun muut on sitten kiinankaalia ja kesäkurpitsaa yms. Siis seriously, mä oon niin pissed! [/quote]
Parsakaali sekoittuu helposti parsaan, varsinkin aloittelevilla kokeilla. Kokitkin sanoo broccoli ja zucchini. Tiesin, että tästä joku vetää herneen nenään.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 12:04"]Se on Suomessa parsakaali, ei broccoli! Voi perse, että tuo broccoli-sanan ärsyttää, kun muut on sitten kiinankaalia ja kesäkurpitsaa yms. Siis seriously, mä oon niin pissed! [/quote]
Siis seriouslyko sä kuvittelit, että tuo viestisi broccolista pitäisi ottaa todesta? Jos oot niin pissed, silloin kannattaa selvittää pää.
No eihän niitä kukaan ilman mausteita syö:) Voi ap...
Mä laitan esim niin että öljyä/voita pannulle siihen india maustetta, jeeraa, currytahnaa, chiliä, savupaprikajauhetta yms ja annan mausteiden lämmetä. Sitten siihen broilerinpalat paahtumaan. Kun on kevyesti ruskistuneet lisään kermaa ja smetanaa ja haudutan kypsäksi n 10-15 min.
Toinen variaatio: öljyä/voita pannulle ja siihen yrttejä: tuoretta rosmariinia, salviaa, oreganoa, mikä nyt lempparia on ja valkosipulia. Annetaan taas lämmetä ja sitten ruskistetaan palat mukaan. Tuohon voi sitten laittaa joko kermaa tai tomaattimurskeen sekaan ja kypsyttää.
Ja tosiaan oikeaa kermaa, ei mitään ruokakermoja tms.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 11:56"]
No, onhan noita maustamattoman näköisiä, joihin on lisätty suola ja vettä, esim. rainbow, mahtavatko kaikki huomata sitä edes.
Onhan niissä mausteissa puolensa:
Kyllä meillä ostetaan siinä "kauheassa oranssissa liemessäkin", tosin ei ole kiva jos sitä on puoli pakettia. Ja jos tarkoitus on maustaa tuliseksi jollain chilillä jne., on mielestäni yhdentekevää vaikka siellä alla se mieto perusmauste onkin.
[/quote]
Käytössä kyllä huomaa eron oikeasti maustamattoman ja vedellä sekä suolalla kyllästetyn broilerin välillä. Nuo Rainbown "maustamattomat" broilerit jää kyllä omalta osaltani kaupan hyllyyn. Ne lilluu sellaisessa värittömässä limassa siellä paketisssa.
Kaupan valmiiksi marinoidut suikaleet on halpoja, nopeita ja maukkaita. Se että kanasuikaleita marinoisi itse, vie useita tunteja, ei ne mausteet muuten siihan kanaan imeydy, vaan jäävät paistinpannulle.