Miten maustat maustamattomat broilerinfileet/suikaleet?
Yhden kerran maistettiin maustamattomina ja hyi järkky, minkä makuisia!!!!
Maustevinkkejä kehiin...
Kommentit (56)
Mä yleensä paistan ensin sipulin kanssa tilkassa öljyä, ja kun on kypsiä, maustan mustapippurilla ja joskus currylla. Äskettäin tein broilerwokkia, siihen tuli curryn lisäksi inkivääriä, ihan hyvää niinkin.
Laitan yleensä soijakastiketa, valkosipulia ja raatettua inkivääriä. Toisinaan jeeraa, kurkumaa, chiliä, korianteria yms.
Paistan maustamattoman broilerin pannulla, maustan currylla, broilerimausteella ja valmiilla chicken&steak-mausteseoksella. Sitten vähän vettä ja joku valmis ruokakastike (kolme juustoa, kippari tai maustamaton) ja ruoka hautuu hetken. Lisukkeeksi riisi+parsakaali.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 12:27"]No eihän niitä kukaan ilman mausteita syö:) Voi ap...
Mä laitan esim niin että öljyä/voita pannulle siihen india maustetta, jeeraa, currytahnaa, chiliä, savupaprikajauhetta yms ja annan mausteiden lämmetä. Sitten siihen broilerinpalat paahtumaan. Kun on kevyesti ruskistuneet lisään kermaa ja smetanaa ja haudutan kypsäksi n 10-15 min.
Toinen variaatio: öljyä/voita pannulle ja siihen yrttejä: tuoretta rosmariinia, salviaa, oreganoa, mikä nyt lempparia on ja valkosipulia. Annetaan taas lämmetä ja sitten ruskistetaan palat mukaan. Tuohon voi sitten laittaa joko kermaa tai tomaattimurskeen sekaan ja kypsyttää.
Ja tosiaan oikeaa kermaa, ei mitään ruokakermoja tms.
[/quote]
Kiitos vinkeistä. :-) Mistä mä moista tietäisin, kun ekaa kertaa niitä maistelin. ;-)
Vaikkei musta mitään gourmet-kokkia koskaan tuliskaan, niin uskon, että näillä ohjeilla hitusen parempi kokki kuitenkin kuin nyt. :-)
Ap
eikös se mene niin, että ensin sormisuolaa ja pippuria molemmin puolin ja sitten paistetaan kaunis paistoväri ja lopuksi uuniin noin vartiksi, ehkä vähän kauemmaksi ajaksi. Mä katoin yhtä ohjelmaa, jossa yks Amerikan suomalainen laittoi sellaista litistettyä kanaa, ja voi hitsin pimpulat, miten vaikeelta se näytti. Ruoanlaitto ei ole ehkä mun vahvin puoleni, mutta kiinnostaa tosi paljon. ehkä enemmänkin, kuin musiikki. Toivon, että onnistutte broilerin laittamisessa.
ai niin, yhdes toises ohjelmassa laitettiin broileria sillai, että ensin laitettiin soijaa, ja olikohan siinä muitakin mausteita. paistettiin eka vähän aikaa ja lisättiin pesto ja pekoni. Mä en edelleenkään ole päässyt eroon pekonikammosta. Onks kukaan maistanut Hesen tryffelihampparia?
Valmiilla broilerimausteella. Varman päälle...
Vierailija kirjoitti:
Olisiko provo, en ymmärrä kuka niitä marinadissa lilluvia ostaa jos maustamattomia on saatavilla eikä etsi sitä halvinta vaihtoehtoa. Itse maustan käyttötarkoituksen mukaan, yksinkertaisimmillaan suolalla ja pippurilla. Käytän kyllä aina paistamiseen voin ja öljyn sekoitusta, joten nekin antavat makua vaikka en paljon pistäkään.
Minä ostan aina marinoituna kaikki broilerin lihat. Siihen lisäilen sitten omia.
Paljon mureampiakin
Riippuu mitä ruokaa teen. Joskus marinoin appelsiinimehulla, soijakastikkeella, valkosipulilla, inkiväärillä sekä chilillä ja paistan kanat nuudeli-kasviswokin kanssa. Jos teen pastaa, niin pesto on on yksi taatusti hyvä vaihtoehto.
Kasvovoiteeni oli loppu ja laitoin yöksi koko kasvoille silmänympärysvoidetta.
Kannattaa kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Kasvovoiteeni oli loppu ja laitoin yöksi koko kasvoille silmänympärysvoidetta.
Kannattaa kokeilla.
Miten se liittyy aiheeseen?
Marinadikoivet on parasta kanaa oikein valmistettuna hintalaadultaan:
1. Uuni päälle 200’
2. Huuhtele marinadi huolellisesti pois lämpimällä vedelllä jääkaappikylmistä koivista.
3. Mausta koivet huolella oman makusi mukaan ja peitä oliiviöljyllä niin mausteet eivät pala pintaan.
4. Laita leivinpaperilla päällystetty vuoka ritilälle alalämmölle 200’/40min, jonka jälkeen pudota lämpöä 160’ 1/2 tuntia.
5. Käytä maustettu kananrasva ja oliiviöljy osittain kastikkeen pohjaksi.
Yleensä laitan vaan suolaa, mustapippuria ja paprikajauhetta. Toimii.
Siis nythän taidetaan puhua broilerista eikä kanasta. Samat mausteet sopii molempiin, kanan liha toki paljon maukkaampaa. Harmi vaan että kanaa saa niin harvasta kaupasta. Joissan isoimmissa kaupoissa on pakasteessa ja stadissa ainakin hallista löytyy tuoreena.
Suolaa ja cajunmaustetta, aina, muut ei tarvita
Maustamattomat broilerinfileet kulhoon, siihen suolaa, curryä, paprikaa ja väriksi kurkumaa.
Juoksevaa hunjaa päälle ja hommeli sekaisin. Kulhon päälle folio ja koko helhoito jääkaappiin "oleutumaan" pariksi tunniksi ja sitten paistopussiin ja uuniin. Kastikkeeksi kanan lihaliemi, curry, paprika ja kurkuma sekä hunajaa, ruokakermaa ja suurustamaan. Riist kattilaan, salaatti valmiiksi ja voe että...
Kannattaa myös joskus ostaa kokonaisia fileitä ja pilkkoa ne suikaleiksi, maistella eroa valmiisiin suikaleisiin ja miettiä, miten maku on niin paljon erilainen vaikka teoriassa kyseessä pitäisi olla täsmälleen sama tuote...
Kokonaiset fileet eivät edes ole kilohinnaltaan kalliimpia, ainoa lisävaiva on pilkkoa ne itse.