Oletko vähentänyt shoppailua koska tavarat / vaatteet huonolaatuisia?
Mä olen. Ja radikaalisti olenkin. Yritän pärjätä nyt vanhoilla kestävillä vaatteilla ja käyttötavaroilla. Uudet menee heti huonoon kuntoon tai hajoavat.
Kommentit (127)
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 16:36"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 16:20"]Kuluttajaviranomainen on asettanut vaatteet kohtuulliseksi käyttöiäksi vähintään sen 6kk. On eri asia raaputtaa ulkohousut rikki kuin se, että saumat ratkeavat itsekseen. Eli ratkenneista saumoista voi reklamoida.
[/quote]ihmiset kuulemma ostaa väkisin liian pieniä vaatteita ja sitten saumat repeilee. Ei tajuta että oikea koko on XL sen S koon sijaan. Ihan turha valittaa.
[/quote]
Ei johdu tuosta. Mulla on 20 vuotta vanha pusero. Sitä ostaessani olen ollut kokoa XS-S, mutta nykyään kokoa M. Hyvin ovat saumat kestäneet, vaikka nyt yhä isompana kiskon sen toisinaan päälleni. Vaatteet todella olivat parempia. Eikä vaate ollut edes mikään laatumerkki, vaan jotain silloin edullista markettitavaraa tms.
t. 57
Olen vähentänyt vaatteiden ostoa koska minulla ei enää ole varaa. Palkkaa ei ole nostettu viiteen vuoteen. Niin se ostovoima vain heikkenee ja vaikuttaa toki välillisesti myös Suomen talouteen. Voisin varakkaampana vaikka ostaa kotimaista Nansoa.
Kohta varmaan Fiskars keksii tehdä huonolaatuisia saksia. Että täytyis ostaa niitä sitten kahden vuoden välein, koska edelliset hajosivat....tuntuu, että kaikki yritykset lähtevät tähän. Saas nähdä!
Macbookini (alumiinikuori) on kestänyt hyvänä jo 6 vuotta, ei mitään ongelmaa. Uusi käyttiskin toimii ja oli ilmainen. Mutta Applen kaikki tuotteet ei ole niin hyviä.
Yksi vastemerkki joka in yllättänyt hyvällä lasdulla on Cos. Puuvilla tosi hyvää laatua.
COS on H&M-konsernin merkki. En ole itse ostanut vielä niiltä mitään, mutta pitääkin joskus kokeilla.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 07:34"]Kohta varmaan Fiskars keksii tehdä huonolaatuisia saksia. Että täytyis ostaa niitä sitten kahden vuoden välein, koska edelliset hajosivat....tuntuu, että kaikki yritykset lähtevät tähän. Saas nähdä!
[/quote]
Olen laihtunut 15 kg ja vanhat vaatteeni jopa 10 vuoden takaa menee taas päälle. Olen ihan yllättynyt niiden laadusta! Finnwearin paidat on paljon paksumpaa puuvillaa kuin uudet kaupassa. H&Mn housut miellyttävää, tukevaa kangasta jne En enää osta kuin vastaavia vaatteita, mutta mistä ostaisin?
Olen vähentänyt. Joskus 2010 olin vielä todella halpismassaketjujen uhri köyhyyden vuoksi. Nykyään olen ymmärtänyt, ettei niillä vaatteilla tee mitään. Laadutonta sekuntaa. Satsaan laatuun. Viis siitä, vaikka paita maksaa 200 euroa kunhan kestää hyvänä yli 5 vuotta.
Oon huomannut saman ! Ennen kesti h &m paidat monta vuotta hyvänä, nyt max. Pari käyttökertaa ja jo on nukkaantunut ja näyttää nuhjuiselta/reikiä/saumat ratkennut tms. Voiko siis reklamoida 6 kk ostosta ?
Miksen minä ole saanut pesussa tai kahdessa (enkä myöskään 10 pesunkaan jälkeen) edes sitä H&M:n trikoopaitaa nukkaiseksi ja saumoihin reikiä. Vaatteet pitää pestä oikeissa lämpötiloissa niille sopivilla pesuaineille. Kaikkea ei voi heittää kuudenkympin kirjopesu-ohjelmaan. Monta pesukertaa säästää myös siinä, kun laittaa vaatteen raikastumaan pakastimeen yön yli - tappaa bakteerit ihan siinä missä pesukonekin. Tahrat eivät tietenkään pakastimessa lähde, mutta yksittäiset tahrat saa poistettua ilman koko vaatteen pesemistä. Villavaatteet pesen korkeintaan pari kertaa talven aikana, muuten "pesen" niitä käyttämällä pakastimessa ja tuulettamalla.
Tekokuidut eivät sen sijaan ole kestäneet ennen sen paremmin kuin nytkään. Akryyli oli akryylia 15 vuotta sittenkin. Halvallakin voi saada hyvää materiaalia. Jos paita jo ostovaiheessa on ryppyinen ja sähköinen, ja kangas näyttää nukkaantuneelta, kannattaa jättää kaupan hyllylle.
Kannattaa suosia kotimaista ja ostaa harvemmin ja parempaa laatua, vaikka olisi hintavampaa. Muuten kaikki työt siirtyy Aasiaan, eurooppa köyhtyy, aasialaiset hikoilee tehtaalla ja mistään ei edes saa hyvää laatua ja maailma hukkuu roskaan. Tosin tämä kehitys on jo alkanut kauan sitten.
Mä en osta nk. kertakäyttöliikkeistä enää mitään ja siksi shoppailutavat on muuttuneet aika rankasti. Saatan hiihdellä aivan helvetin monta sataa euroa maksanut asukokonaisuus päälläni vaikken mikään varsinainen muotimamma olekaan :D säästän johonkin tiettyyn vaatteeseen useamman kuukauden. En muista edes milloin olen viimeksi ostanut liikkeestä vaatteen kun ei täältä saa kaupasta ku menkkahaukkatasoa...
En ole edes tajunnut, että tuotteen voi reklamoida 6kk sisään! Ja niin, todellakin olen vähentänyt ostamista. Ginan farkut ja neuleet ovat ainakin omalla kohdalla menneet parin käytön jälkeen huonoiksi :/ Langat repsottaa yms.
Huonoja kokemuksia zarasta ja vagabondista mitä moni pitää "suht laadukkaina")
Olen lopettanut neuleiden oston, ainakin tekokuituisten, ja teen itse. Jos osaa neuloa, niin netissä ja eri lehdissä on tosi ihania ohjeita joita voi käyttää. Tosin minulla on esim. yksi hm:n neule jonka ostin muutama vuosi sitten ja vielä alesta, ja se on yksi lempineuleistani ja vieläkin hyvässä kunnossa.
Noin muutoin en hirveästi shoppaile, ei ole varaa, mutta minulla on kuitenkin melko paljon vaatteita. En ole hirveästi sitä laadun heikkenemistä käytännössä havainnut. Minulla on varmaan sitten paljon vanhoja vaatteita.
Parhaat farkkumerkit on Lee ja Wrangler. Weekdayn farkuista repesi vyönlenkki jo ensinnäisellä sovituskerralla kotona, ja muutaman kerra käytettyäni sivusauma aukesi. HM:n parinkympin farkkuja ei kannata ostaa, ovat kuin muovia päällä.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 23:43"]
Huonoja kokemuksia zarasta ja vagabondista mitä moni pitää "suht laadukkaina")
[/quote]
Pitikö tuossa olla kysymysmerkki perässä? Mulla ainakin on Vagabondin kengät kestäneet ihan naurettavan paljon käyttöä (pari eri mallia, kesään ja talveen) mutta tietenkään en kaikista malleista menisi sanomaan noin, osasta näkee jo kuvasta etteivät tule kestämään. Kaikkien aikojen lempikenkäni olivat kuitenkin Vagabondit ja ne kävelin puhki. Siinä meni kyllä monta vuotta ja ne olivat käytetyt jo minulle tullessaan ;)
Metsästän nykyisin vanhoja tuotteita kirppiksiltä. Mulla on käytössä esim. enoni nuorena ostamat James-farkut, mutta uudet hajoaa alle puolessa vuodessa. Vanhat Marimekon paidat kestää, uusissa vetää saumat kieroon ekassa pesussa. Mummon kutomat vanhat villasukat kuluu puhki vuosien pidon jälkeen (onneksi neuloi niitä aikoinaan paljon varastoon!), Novitan nykylangat katkeilee jo neuloessa. Monitoimikoneena on vanhempieni 70-luvulla ostama, käytössä viikottain. Ei varmasti kestä nykyiset neljääkymmentä vuotta.
Olen vähentänyt, en ole viimeisen vuoden aikana ostellut kovinkaan montaa vaatetta mutta nyt olen taas alkanut päivittelemään vaatekaappia ja ostan pääasiassa ebaysta:) Sieltä saa laatumerkkejä ja hyvistä materiaaleista halvalla vaatteita ja vähän erikoisempia ja kivempia kuin mitä Suomesta löytää. Kyllästyin kun jouduin aiemmin viemään takaisin parikin vaatetta kuukauden päästä ostosta, neuleen joka venähti muodottomaksi pesussa ja topin joka nukkaantui ja sen pitsikuosi hajosi. Kyllästyttää huono laatu, ei minua kiinnosta maksaa mitään topista joka nukkaantuu pilalle ensimmäisen pesun jälkeen vaikka se toppi muuten olisikin kiva. Vaatteissa ei muuten käsittääkseni ole mitään 6kk reklamointiaikaa ellei liike itse suostu palautukseen, kengissä saattaa jokin tuollainen ollakin tai kalliimmissa vaatteissa. Ja petivaatteissa, Vallilan pussilakanat olen havainnut hyvälaatuisiksi, eivät haalistu ja nukkaannu ja sama pätee Ikean lakanoihin. En viitsi enää ostaa mitään Ellos-pussilakanoita jotka nyppääntyvät ja haalistuvat pian.
Jokatapauksessa harmittaa, että koska ihmiset haluavat kaiken ostaa halvalla niin siksi ne tuotteet ovat mitä ovat ja eettisyyskin loistaa poissaolollaan. Jos ihmiset ajattelisivat kestävää kulutusta ja eettisyyttä, meillä ei olisi halpaa lihaa kaupoissa vaan kalliimpaa ja sellaista että eläimiä ei olisi turhaan kidutettu ja voisi olla parempilaatuisia vaatteita kun voitaisiin tukea eurooppalaista, mielellään suomalaista tuotantoa kun hinnalla ei olisi niin paljon väliä. Jotenkin surkeaa, että koska kaikki pitää saada älyttömän halvalla, katoaa (ja katosi) Suomesta työpaikat maailmalle joissa ihmisten työolot ovat mitä ovat ja eläimetkin kärsivät koska liha pitää saada halvalla. Minä olisin valmis maksamaan lihasta enemmän (eihän sitä lihaa jokapäivä edes pidä syödä, mieluummin kerran viikossa ostaa vaikka hirvenlihaa) jos se olisi eettisesti tuotettu sekä vaatteista myös. Minun puolestani kaupat saisivat lopettaa halvan lihan myynnin ja sen hinta pitäisi saada sellaiseksi että eläimiä ei kiduteta, myöskin kun tietäisi jonkin hyvän vaateliikkeen/merkin niin mielelläni tukisin sellaista, ei enää H&M kamppeet kiinnosta, halvalla kun harvemmin saa hyvää. Harmi että ahneus menee kaiken edelle nyky-yhteiskunnassa mutta jospa tähän tulisi asennemuutoksia joskus:)
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 14:54"]
halvalla kun harvemmin saa hyvää.
[/quote]
Ei nykyään saa rahallakaan välttämättä hyvää, esim. mulberryn laatu, joka on järkyttävää, pradan vaatteet, joista ratkeaa saumat ekassa käytössä jne..
Tästä en muuten syyttäisi kuluttajia, vaan tämä on ollut vaatevalmistajien tietoinen päätös huonontaa laatua, ne ajatteli sen menevän läpi.
Tuollainen thatcherilainen politiikka, jossa syytetään yksilöä kaikesta on höpö, höpöä mun mielestä, ihmisten kannattaakin osoittaa syyttävä sormi yrityksiin, sama asia kuin päästöissä, yksittäisiä ihmisiä yritetään syyllistää, vaikka kaikki energia pitäisi käyttää yrityksiä kohtaan, jotta ne vähentävät päästöjä.
Vaatteiden laatu on tosissaan heikentynyt, sen huomaa jos on ikää sen verran, että kaapista löytyy 10-20 vuotta vanhoja vaatteita. (Ja oma koko pysynyt niin samana, että niitä voi käyttää.) Äsken kävi lapsi istumassa sylissä ja sattui olemaan joku kirpparilta ostettu paita päällä, jonka ostin halvalla, kun väri ja kuosi olivat vanhanaikaiset. Arviolta 10 vuotta vanha. Kangas on todella paksua ja jämäkkää verrattuna uudempiin. Vaikka on ollut laatikon pohjimmaisena pitkään, ei edes ole rypyssä samalla tavalla kuin monet uudet vaatteet heti narulta otettaessa.
Samoin olen huomannut joissakin omissa vaatteissani: Minulla oli saman merkin kaksi samanlaista t-paitaa, joista toisen ostin muutama vuosi sitten, toinen oli n. 7 vuotta vanha. Vanhempi oli materiaaliltaan todella paljon paksumpaa ja paremman oloista kuin uudemman.
En ole koskaan pahemmin shoppaillut muuten vaan, joten en ole hirveästi voinut vähentää, mutta silti tulee ostettua entistäkin vähemmän ja tarkemmin. Olen raskaana ja olen ollut koko raskauden vanhoilla vähillä raskausvaatteilla vaikka teki mieli ostaa jotain nättiä ja paljon käytettyjen tilalle siistimpää. En vain ole viitsinyt ostaa näin lyhyeksi aikaa enää uutta, kun ei tiedä pysyvätkö ne hyväkuntoisina edes tätä yhtä raskautta saati hyväkuntoisena eteenpäin myytäväksi. Näillä nykyisillä on odotettu jo monta lasta ja osa yhä hyväkuntoisia seuraavalle.