Liikuntahallin vuoroista poliisiasia
https://www.is.fi/urheilu/art-2000007675122.html
– Kuulin tapauksesta, kun toinen nuorista valmentajista soitti minulle paikan päältä. Vartija oli jo tuolloin paikalla. Meidän seuramme valmentajia oli muun muassa haukuttu rasisteiksi, koska nämä olivat hakeneet vartijat paikalle, Eteläsalo-Holmberg kertoo.
Eteläsalo-Holmbergin mukaan tytöt joutuivat kuulemaan vielä paljon törkeämpääkin kieltä.
Kommentit (234)
Jos jollain on maksettu varattu vuoro niin sillä ei ole väliä vaikka sille vuorolle tulee yksi henkilö ja hallista joutuu edellisen vuoron loputtua poistumaan sata. Miten koripallovalmentaja ei tätä asiaa ymmärrä?
Tsemppiä pesisvalmentajatytöille. Se on valitettavan yleistä että aikuiset miehet rupeavat sanaharkkaan teinityttöjen kanssa koska tietävät olevansa paremmassa asemassa.
Siis ymmärsinkö oikein. Molemmilla on salivuorot ja tytöillä alkanut poikien jälkeen, mutta he eivät ole suostuneet luopumaan salista, koska ovat vedonneet siihen, että heitä on enemmän? Ikäni olen joukkueurheilua harrastanut ja koskaan ei ole tällaista käynyt. Niistä salivuoroista maksetaan, joten se kuka maksaa niin se saa salin (vaikka olisit yksin siellä).
Ei ole enää maksumiesten tytöt minkään arvoisia.
Kuvia otettu ja jaettu, yllytetty haukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtuutettu kirjoitti asiasta, koska ei siinä vaiheessa tiennyt su ojaväristä! Poisti sitten kirjoituksen...
"ESPOON kaupungin varavaltuutettuna ja liikuntalautakunnan jäsenenä toimiva E-H (kok.) kirjoitti tapahtumista tuoreeltaan omalle Facebook-sivulleen sekä Facebookin Espoon Puskaradio -ryhmään. Myöhemmin E-H poisti kirjoituksensa, koska tapauksen kommentointi sai hänen mukaansa hyvin epäasiallisia sävyjä.
Hän korostaa, ettei tiennyt Facebookiin kirjoittaessaan, että tapauksessa toisena osapuolena ollut koripallojoukkue koostuu maah an muut tajat au staisista pelaajista."
Mä ymmärsin tuon niin että hän korostaa ettei itsellään ollut tietoa muusta kun huonosta käytöksestä, mutta facessa kommentit alkoivat olla rasistisia joten poisti kirjoituksensa. Korostaa uutisessa vielä tuon jälkeen että rasismi on väärin (=nämä rasistiset facekommentit) ja kyse on käytöksestä ja koripalloilijoiden käytöstä ei suvaita taustastaan huolimatta.
Tuo nainen on kommentoinut tosi järkevästi ja nyt sanomisia irrotetaan kontekstista..
Ei vaan niin, että ei olisi kirjoittanut huonosta käytöksesta, jos olisi tiennyt, että kyseessä on m.m. koska rasismi.
No kun ei.
"– En hyväksy minkäänlaista ihonväriin, etniseen alkuperään, sukupuoleen tai mihinkään liittyvää syrjintää tai rasismia. Tässä tapauksessa ei edes ole siitä kyse. Olen pahoillani, että tässä unohdettiin, mistä oli kysymys, ja vedettiin ihonvärikortti mukaan keskusteluun.
– Tässä on kyse siitä, että tällainen epäasiallinen käyttäytyminen ei ole missään olosuhteissa suotavaa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtuutettu kirjoitti asiasta, koska ei siinä vaiheessa tiennyt su ojaväristä! Poisti sitten kirjoituksen...
"ESPOON kaupungin varavaltuutettuna ja liikuntalautakunnan jäsenenä toimiva E-H (kok.) kirjoitti tapahtumista tuoreeltaan omalle Facebook-sivulleen sekä Facebookin Espoon Puskaradio -ryhmään. Myöhemmin E-H poisti kirjoituksensa, koska tapauksen kommentointi sai hänen mukaansa hyvin epäasiallisia sävyjä.
Hän korostaa, ettei tiennyt Facebookiin kirjoittaessaan, että tapauksessa toisena osapuolena ollut koripallojoukkue koostuu maah an muut tajat au staisista pelaajista."
Mä ymmärsin tuon niin että hän korostaa ettei itsellään ollut tietoa muusta kun huonosta käytöksestä, mutta facessa kommentit alkoivat olla rasistisia joten poisti kirjoituksensa. Korostaa uutisessa vielä tuon jälkeen että rasismi on väärin (=nämä rasistiset facekommentit) ja kyse on käytöksestä ja koripalloilijoiden käytöstä ei suvaita taustastaan huolimatta.
Tuo nainen on kommentoinut tosi järkevästi ja nyt sanomisia irrotetaan kontekstista..
Ei vaan niin, että ei olisi kirjoittanut huonosta käytöksesta, jos olisi tiennyt, että kyseessä on m.m. koska rasismi.
Hän kylläkin totesi, että oli pahoillaan siitä, että hänen kirjoitustaan koskeva keskustelu meni pelkäksi ihonväri-väittelyksi ja koko asian ydin hukkui täysin. Siksi poisti kirjoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se poisti sen fb juttunsa? Eikö se enää ollutkaan niiden tyttöjen puilella kun kuuli, että ne toiset oli ma muja?
Moneenkohan kertaan tässäkin ketjussa (mm. juuri omaa kommenttiasi edeltävä kommentti!!) on todettu, että poisti siksi, koska keskutelu meni pelkäksi ihonväristä puhumiseksi ja itse asia unohtui täysin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se poisti sen fb juttunsa? Eikö se enää ollutkaan niiden tyttöjen puilella kun kuuli, että ne toiset oli ma muja?
Ei vaan sen takia koska siihen jatkoksi alkoi tulla rasi*stista palautetta epäiltyjä kohtaan.
Tätä et tietenkään voinut tajuta?
Joo nyt näin sen (nyt jo poistetun) facebook viestin jossa erään lapsen äiti kirjoitti miten lapsia oli UHATTU RAISKAUKSELLA. Siis 8-9-vuotiaita lapsia. Levittäkää sanaa. Tämä porukka pitää saada maasta ulos.
Vierailija kirjoitti:
Helpompi poistaa ihonvärikommentoinniksi äitynyt päivitys kokonaan kuin alkaa siivota rasistisia kommentteja. Kun itse puhui aidasta ja muut aidan seipäistä.
Tässähän on lähtökohtaisesti ihan sama ongelma kuin Kuopiossa siellä tekojäällä, ja siihen keskusteluun ei mitään ihonvärikortteja ole heitelty. Ihan samalla tavalla siellä on toisen lajin harrastajat (harrastelijat) kieltäytyneet lähtemästä muiden varatulta vuorolta pois. Siinä vain taitaa sattumalta kaikki olla ihan kantasuomalaisia ja sen näköisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän kylläkin totesi, että oli pahoillaan siitä, että hänen kirjoitustaan koskeva keskustelu meni pelkäksi ihonväri-väittelyksi ja koko asian ydin hukkui täysin. Siksi poisti kirjoituksen.
Mikä se ydin sitten oli? Ilmeisesti ei ainakaan se että lauma vanhempia poikia käyttäytyi törkeästi pikkutyttöjä kohtaan kun kerran koko viesti piti poistaa?
millainen ihminen antaa tuolle alapeukun? ilmeisesti joku korispalloilija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se ydin sitten oli? Ilmeisesti ei ainakaan se että lauma vanhempia poikia käyttäytyi törkeästi pikkutyttöjä kohtaan kun kerran koko viesti piti poistaa?
Osaatko lukea? Juuri tuo epäasiallinen käytös oli se asian ydin, mutta koska keskustelu siirtyi pelkäksi ihonväri-keskusteluksi ja tuo epäasiallinen käytös jäi täysin sivuun, poisti koko ketjun.
Mikä siinä on että nämä ke hit ys ma alai set eivät opi käyttäytymään missään päin maailmaa. Ovat kaikkialla ihan a pin oita. Ja sitten suomalaiset pelkäävät raz -leimaa kuin ruttoa eikä uskalla puuttua mihinkään. Itse olen puuttunut useaan kertaa esim. kun ma m un lapsi näyttää kurku nleikkaamiseleitä vieraille lapsille (ei edes omilleni). Olen ottanut todella tiukkaan puhutteluun ja pakottanut pyytämään anteeksi käytöstään. Kerran yksi so mppuäiti tuli paikalle vähättelemään ja suorastaan valehtelemaan ja sanoin hänelle että voi painua sinne mistä on tullutkin. Tuli kyllä hyvä mieli. Minulle voi heilutella aivan rauh assa raz -korttia, en ota sitä kuuleviin korviini. Itselläni on ulkomaalaisia ystäviä paljonkin työn ja vapaa-ajan puolesta, joten en yleistä, paitsi ikävä kyllä se yksi porukka sieltä Afrikasta aiheuttaa vain ja ainoastaan inhonväristyksiä. Se, mikä ei vaan työllisty eikä kotoudu - ei missään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpompi poistaa ihonvärikommentoinniksi äitynyt päivitys kokonaan kuin alkaa siivota rasistisia kommentteja. Kun itse puhui aidasta ja muut aidan seipäistä.
Tässähän on lähtökohtaisesti ihan sama ongelma kuin Kuopiossa siellä tekojäällä, ja siihen keskusteluun ei mitään ihonvärikortteja ole heitelty. Ihan samalla tavalla siellä on toisen lajin harrastajat (harrastelijat) kieltäytyneet lähtemästä muiden varatulta vuorolta pois. Siinä vain taitaa sattumalta kaikki olla ihan kantasuomalaisia ja sen näköisiä.
Uhattiinko myös Kuopiossa pikkutyttöjä raiskauksella?
Vierailija kirjoitti:
Ja taas itsestäänselvän ja nopean ratkaisun sijaan kunnanjohto virkamiehineen pitelee kieltä keskellä suuta ja koittaa etsiä itselleen jotain poteroa johon paeta ettei joudu ottamaan asiaan julkisesti kantaa.
Tuo on sitä ns. "arvopohjaa"..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uhattiinko myös Kuopiossa pikkutyttöjä raiskauksella?
Ei, Kuopiossa oli kyse retkiluistelijoista, eli siis lähinnä aikuisista ihmisistä. Vuorot ovat kuitenkin vuoroja ja niitä pitäisi kunnioittaa ja missään nimessä homma ei saisi mennä rähinöinniksi. Kuopiossahan on nyt paikalla vartija valvomassa että vuoronvaihto onnistuu. Tämä Espoon tapaus on tietysti vielä pahempi koska toisena osapuolena olivat lapset ja homma meni vielä ikävämmäksi - mutta ytimeltään ongelma on sama. Ollaan kiinni pelissä, eikä haluta lopettaa, ei pystytä ymmärtämään että sääntöjä pitää noudattaa silloinkin kun ne eivät ole itselle mieluisia. Tässä olisi ainakin valmentajilla ja vanhemmilla työsarkaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on että nämä ke hit ys ma alai set eivät opi käyttäytymään missään päin maailmaa. Ovat kaikkialla ihan a pin oita. Ja sitten suomalaiset pelkäävät raz -leimaa kuin ruttoa eikä uskalla puuttua mihinkään. Itse olen puuttunut useaan kertaa esim. kun ma m un lapsi näyttää kurku nleikkaamiseleitä vieraille lapsille (ei edes omilleni). Olen ottanut todella tiukkaan puhutteluun ja pakottanut pyytämään anteeksi käytöstään. Kerran yksi so mppuäiti tuli paikalle vähättelemään ja suorastaan valehtelemaan ja sanoin hänelle että voi painua sinne mistä on tullutkin. Tuli kyllä hyvä mieli. Minulle voi heilutella aivan rauh assa raz -korttia, en ota sitä kuuleviin korviini. Itselläni on ulkomaalaisia ystäviä paljonkin työn ja vapaa-ajan puolesta, joten en yleistä, paitsi ikävä kyllä se yksi porukka sieltä Afrikasta aiheuttaa vain ja ainoastaan inhonväristyksiä. Se, mikä ei vaan työllisty eikä kotoudu - ei missään!
Tämä! Olen asunut jenkeissä 5 vuotta ja Saksassa 3. Tämä sama porukka sieltä tietystä Af*rikan kolkasta käyttäytyy kaikkialla samalla tavalla. Eivät käy töissä, eivät sopeudu mihinkään - omasta mielestään ovat kuninkaallisia ja paikallisten pitää kunnioittaa ja kumarrella heitä. Kaiken tulisi tapahtua heidän ehdoillaan. Todella ylimielistä sakkia. Heitä ei kyllä kaipaa mihinkään.Ei voi kun ihmetellä kuka heitä äänestää täällä kunnallispolitiikkaan (mm. Husu) - kyllä pitää olla todella vähäjärkinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, että miksi poikien tausta tässä on esillä.
Sitäkään en ymmärrä, että miksi ette ensisijaisesti syytä näiden poikien valmentajaa?
1. Koska mediassa olleiden tietojen mukaan valmentaja sentään poistui vartijan tultua paikalle.
2. Mediassa olleiden tietojen mukaan valmentaja kuvasi alaikäisiä lapsia.
3. Videot uhattiin julkaista, lapsia kutsuttiin median tietojen mukaan valkoiseksi roskaksi (rasistinen rikos), jolloni poikien oma tausta on tietenkin merkittävä asia
4. Mediassa olleiden tietojen mukaan osa pojista jäi vartijasta ja kaikista pyynnöistä, kehotuksista ja määräyksistä huolimatta lasten vuoron ajaksi halliin uhkailemaan lapsia (tämä on rikos).
5. Ensisijainen syyllinen tekoon on tekoon syyllistynyt.Kaiken lisäksi puolustelet valmentajaa. Sekö hyvittää hänen tekonsa, että poistuu paikalta sen jälkeen kun on itse saanut rähinän aikaiseksi?
Mitä sinä selität? Tuossahan sanotaan että valmentaja oli mukana ja kuvasi lapsia. Valmentaja oli yksi niistä, jotka räyhäsivät, mutta hän sentään yleisesti saatavilla olevien tietojen mukaan poistui paikalta toisin kuin osa "pojista". Ei se mitään puolustelua ole vaan vastaus siihen, kun joku henkilö kysyi, miksi teosta ei syytetä pelkästään valmentajaa, vaan myös pelaajia. Että voit työntää ne puolustelusi vaikka sinne mihin aurinko ei säteitään suo :)
Ja taas itsestäänselvän ja nopean ratkaisun sijaan kunnanjohto virkamiehineen pitelee kieltä keskellä suuta ja koittaa etsiä itselleen jotain poteroa johon paeta ettei joudu ottamaan asiaan julkisesti kantaa.