Etätöissä esimimehen puhelun missaaminen
Miten selittää etätöissä se, ettei vastannut pomon puheluun? Olin siis kirjoittamassa koneella raporttia, ja näyin myös Skypessä vihreänä. Olen tottunut aiemmin siihen, että jos esimiehellä on asiaa, hän tavoittelee ensi viestillä/kysyy mesessä voiko soittaa.
Huomasin vasta tunnin kuluttua, että esimieheni oli tavoitellut, koska luuri oli jäänyt äänettömälle yön jälkeen, ja kyseessä on henkilökohtainen puhelimeni.
Pomoni oli hyvin tyly kun soitin sitten heti hänelle takaisin ja yritin selittää asiaa.
Onko etätöissä tosiaan oltava alle 5 min vastaika puheluihin? Miten itse reagoit jos kollega/alainen/esimies ei etänä vastaa puheluun vaikkei näytä olevan palaverissa? Ahdistaa pomon tylyys, varsinkin kun vietän lounastaukonikin pääosin työläppärin äärellä.
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja! Voihan kellä tahansa jäädä puhelin äänettömälle, ei ole esimiehellä mitään sanomista tuohon. Tuskin kuitenkaan ap on sellaisissa töissä, missä on kyse jonkun hengestä jos ei sillä sekunnilla vastaa. Aika huono esimies jos tarvitsee soitella valvoakseen ihmisten työntekoa. Mikä on muka sellainen työ, jossa mahdollinen lintsaaminen ei näy muuten?
Meillä soitetaan aina Teams-puhelu, sen ainakin huomaa. Ja silti on ihan sallittua käydä vaikka vessassa, ei tarvitse joka sekunti päivystää. Jos joku soittaa omaan puhelimeeni sillä aikaa kun olen Teams-puhelussa, en tosiaankaan vastaa enkä välttämättä edes huomaisi jos puhelin olisi äänettömällä, koska en silloin kyttää sitä omaa puhelinta joka hetki.
Mun työkaverilla on tuo sama asenne eli pomon soitto on aina kyttäystä, vaikka se soitto miten liittyisi työhön. Sitten hän ihmettelee, miksi ei ikinä saa omaa projektia. No ihan siksi, että kun pomo soittaa ja haluaa keskustella asiasta, niin työkaveri ei vastaa ja pomo soittaa seuraavalle, ei ole aikaa odotella tuntitolkulla sitä, kuka ehtii 3 tunnin kuluttua aloituskokoukseen.
Itse en kyttää puhelimia, niissä on soittoääni ja jos ne laittaa hiljaiselle, niin vilkkuvat kivasti jonkun soittaessa. Hurjan vaativaa huomata, soittiko joku.
Onneksi omalla työpaikallani projektit suunnitellaan etukäteen, samoin se ketkä niihin osallistuvat. Ketään ei hälytetä mukaan pelkällä yhdellä puhelinsoitolla. Osallistujat myös valitaan pätevyyden perusteella. Aloituskokoukset sovitaan lähettämällä kalenterikutsu kaikille asianosaisille eikä mikään projekti muutenkaan ala 3 tunnin varoajalla.
Teillä on noin, meillä on toisin. Kyllä siihen ensimmäiseen kokoukseen yksikön sisällä todella kutsutaan vaikka 15 min päästä, jolloin yhdessä katsotaan työtilanteet ja tarvittavat tekijät. Jos ei vastaa puhelimeen, ei pääse esittämään kiinnostustaan ja pätevyyttään. Siitä 2 tunnin kuluttua voi olla pomojen palaveri asiakkaan kanssa ja silloin nimien on oltava selvillä.
Meillä on ennen asiakkaan kanssa käytävää aloituskokousta yksikön oma kokous, ei sinne mennä takki auki selittämään, vaan speksit on kunnossa. Minusta olisi kamala aloittaa asiakkaan kanssa siitä, että "olen valittu, mutta en tiedä tästä mitään".
No, ei meilläkään mennä asiakkaan kanssa projektipalaveriin takki auki, mutta siltikään ei työtehtäviin valita kokouksissa, jotka alkaa vartin varoajalla.
Kuulostaa todella huonolta johtamiselta.
Liikevaihto on vähän yli 32 miljoonaa, joten kyseessä on aika tehokas toiminta. Joskus kokoukseen on menty samantien, vartin varoaika voi olla liikaa, jos asiakas ilmoittaa, että iltapäivällä pitää olla paikalla.
Ap vielä kommentoi:
voi olla, että entisen pomoni takia tässä ylireagoin. Hänellä olin tapana soittaa Skype-puheluita lähes päivittäin ilmoittamatta ennalta, ja aina olin yleensä linjoilla. Kerran juoksi vessasta suunnilleen wc-paperit alkkarin reunasta roikkuen kun piti vastata. Totesin sitten, että olen ihminen taukoineni, rakko se on minullakin.
Tänään esimieheni oli ihan ok, tosin tiimille totesi "olevansa toki aina puhelimen päässä myös ensi viikolla jolloin osan aikaa päivistä poissa koneelta".
Ja juu, ei laittanut millään pikaviestimellä soittopyyntöä/viestiä kun oli tavoitellut, koska ei vaan tunnu käyttävän niitä. No, täst'edes käyttänee työnumeroani, jota ei ollut tallentanut.
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään ihme. Tuolla nuo "etätyöntekijät" näyttävät huitelevan työaikaan mikä missäkin pihatöissä ym. omilla asioillaan.
Mistäs sinä muiden työajat tiedät?
Puolisollani esimerkiksi työt ovat sellaisia, että pitää olla yhteydessä muuhun tiimiin toisella mantereella, joten aikaeron takia se tarkoittaa nyt etätöissä sitä, että työaika alkaa aikaisinaan kolmelta iltapäivällä.
Itselläni taas on ihan sama, milloin työt teen, kunhan teen ne.
Ehkä vaan ylitulkitsit pomon äänensävyä, se ei välttämättä liittynyt sinuun.
Minä käyn kyllä huoletta etätyöpäivän aikana mm. keittämässä kahvia, vessassa, tekemässä voileivän jne. Jos joku tavoittelee sillä aikaa soittamalla enkä ehdi vastata, niin laittakoon viestin mikä hätänä tai soittakoon uudelleen 5min päästä. Eri viestimiä kannattaa myös kokeilla, jos yhdestä ei tavoita.
Täällä jotkut kateelliset kirjoittelevat miten etätyöläiset ulkoilevat ja laiskottelevat työpäivän aikana. Ihmeellisiä kyylääjiä olette. Taitaa vaan harmittaa kun omaa työtä ei voi etänä tehdä.
Tiedoksi vaan teillekin, että monet sellaiset työt mitä voi tehdä etänä, ovat myös sellaisia, ettei niitä pysty jatkuvalla soittelulla valvomaan ,vaan työn tuloksia mitataan aivan muulla tavoin. Jos joku ei hoitaisi hommiaan, se näkyisi kyllä muutenkin. Monesti työaika on liukuva, eli jos tekee 15 min happihyppelyn päivällä, voi olla sen 15 lisää iltapäivästä. Välillä myös työpäivät venyvät yli ns. työajan, jolloin tietenkin on täysin ok tehdä jonain päivänä lyhyempi päivä. Älkää te kyylät kuvitelko tietävänne toisten työajoista ja työpaikan käytännöistä mitään. Laittakaa tuokin energia vaikka opiskeluun niin voitte itsekin joskus päästä etätöihin.
Sitä paitsi toimistolla aika menee monella täysin turhaan juoruiluun ja kahvilla istumiseen. Kotona työskentely voi olla paljon tehokkaampaa. Esimerkiksi oma työtiimini sai kiitosta siitä, että ollaan maaliskuun jälkeen oltu tehokkaampia kuin koskaan ennen. Tämä on täysin etätyön ansiota, ei tarvitse istua täyteen ahdetuissa levottomissa avokonttoreissa, vaan on kerrankin työrauha.
Mä oon ainakin sanonut esimiehelleni, etten vastaa puheluihin jos on juuri sillä hetkellä tärkeämpää asiaa. Soitan sitten takaisin kun kerkeän. Jos on jotain akuuttia, niin pitää laittaa soiton perään tekstari, että asia on kiireellinen. Esimies sanoi tähän että "hyvä, asiat pitääkin osata itse priorisoida".
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ainakin sanonut esimiehelleni, etten vastaa puheluihin jos on juuri sillä hetkellä tärkeämpää asiaa. Soitan sitten takaisin kun kerkeän. Jos on jotain akuuttia, niin pitää laittaa soiton perään tekstari, että asia on kiireellinen. Esimies sanoi tähän että "hyvä, asiat pitääkin osata itse priorisoida".
Hyvä, osaatte näköjään kumpikin puhua ja sopia asioista. Sen sijaan, että yrittäisitte rivien välistä tulkita sitä, mitä toinen milläkin äänenpainollaan tarkoitti viisi vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ei puhelin ole yöllä äänettömällä. Miksi sinulla? Tuleeko sinulle jotain random soittoja vai mitä? Jos minulle tulee yöllä puhelu, se on aina jokin tärkeä asia joka ei voi odottaa aamuun.
En ole ap, mutta mulle soittelee usein yällä muistisairas omakseni. Siksi pidän äänettömällä etenkin työpäivää edeltävinä öinä. Miehen numerosta tavoittaa yöaikaan kiireelliset asiat, jos jollain sellaista on. Siis ainakin jos joku perheestä/suvusta tavoittelisi.
Aina ei pysty vastaamaan, saatan olla toisessa palaverissa, hakemassa lounasta tai vaan paskalla. Soitan takaisin kun ehdin tai soittakoon uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja! Voihan kellä tahansa jäädä puhelin äänettömälle, ei ole esimiehellä mitään sanomista tuohon. Tuskin kuitenkaan ap on sellaisissa töissä, missä on kyse jonkun hengestä jos ei sillä sekunnilla vastaa. Aika huono esimies jos tarvitsee soitella valvoakseen ihmisten työntekoa. Mikä on muka sellainen työ, jossa mahdollinen lintsaaminen ei näy muuten?
Meillä soitetaan aina Teams-puhelu, sen ainakin huomaa. Ja silti on ihan sallittua käydä vaikka vessassa, ei tarvitse joka sekunti päivystää. Jos joku soittaa omaan puhelimeeni sillä aikaa kun olen Teams-puhelussa, en tosiaankaan vastaa enkä välttämättä edes huomaisi jos puhelin olisi äänettömällä, koska en silloin kyttää sitä omaa puhelinta joka hetki.
Mun työkaverilla on tuo sama asenne eli pomon soitto on aina kyttäystä, vaikka se soitto miten liittyisi työhön. Sitten hän ihmettelee, miksi ei ikinä saa omaa projektia. No ihan siksi, että kun pomo soittaa ja haluaa keskustella asiasta, niin työkaveri ei vastaa ja pomo soittaa seuraavalle, ei ole aikaa odotella tuntitolkulla sitä, kuka ehtii 3 tunnin kuluttua aloituskokoukseen.
Itse en kyttää puhelimia, niissä on soittoääni ja jos ne laittaa hiljaiselle, niin vilkkuvat kivasti jonkun soittaessa. Hurjan vaativaa huomata, soittiko joku.
Aika huonoa johtamista, jos kolmen tunnin varoitusajalla aletaan vasta etsiä ihmisiä projektiin ja siitä sitten suoraan aloituspalaveriin. Teillä ei ilmeisesti ole projektin suunnittelusta kuultukaan.
Meillä tulee ilmoitus alkavasta projektista, jonka jälkeen on tunnin sisään oltava tiedossa kuka sen ottaa vastuulleen. Aloituspalaveri asap ja projektin käynnistys viimeistään seuraavana aamuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ei puhelin ole yöllä äänettömällä. Miksi sinulla? Tuleeko sinulle jotain random soittoja vai mitä? Jos minulle tulee yöllä puhelu, se on aina jokin tärkeä asia joka ei voi odottaa aamuun.
Jos sinä et pidä äänettömällä puhelinta niin et ymmärrä miksi kukaan muukaan pitää? Just. :D
Puhelimeen voi tulla kaikenlaisia muitakin ilmoituksia ja piippauksia, parhaiten ne kaikki saa kerralla pois häiritsemästä kun laittaa äänettömälle. Itselläni on värinähälytys päällä ja jos joku soittaisi kun puhelin on äänettömällä, siihen kyllä heräisi kuitenkin, mutta nuo kaikki muut äänet jäävät pois.
Nimenomaan, itselläkin on aina äänettömällä puhelin ja ne joiden puhelut haluan että tulevat yölläkin niin olen merkannut, niin oikeasti tärkeät tulee läpi. Näihin tärkeisiin ei kuulu yksikään työpaikalta. Päivisin kun on töissä, niin tottakai puhelimessa äänet päällä.
Mikä se on tämä kulttuuri että laitetaan viestiä voiko soittaa? Perkele. Soittajat soittaa milloin haluaa ja on puhelun vastaanottajan asia, onko puhelin päällä, äänettömällä, äänellä vai mitä. Minä ainakin soitan kenelle haluan milloin haluan ja on toisen osapuolen vastuulla, vastaako vai ei. Jos haluaa herätä uniltaan tai paskalta vastaamaan niin siitä vaan, eipä ole minun ongelma. Vastaavasti kunnioitan sitä jos toinen ei pysty vastaamaan, laitan viestillä että palaatko kun sopii. Enkä pahastu vaikka siihen menisi viikko, toinen palaa kun sopii. Hätätapauksissa soitan 112 ja kehotan muitakin toimimaan niin.
Unohduksia sattuu kaikille ja on hyvin inhimillistä unohtaa puhelin äänettömälle. Varsinkin jos on kyse sinun henkilökohtaisesta puhelimestasi, joka ei ole työkäytössä - eihän sulla silloin ole mitään velvollisuutta edes yrittää pitää siinä ääniä päällä. Jos pomolla on asiaa, hän voi laittaa viestin vaikka skypessä että yritin soitella. Eikö se vaan ole hyvä, ettet anna henkilökohtaisen puhelimen pirinän häiritä työntekoasi?
Toisekseen, en tiedä työnkuvaasi, mutta minulla ainakin on etäkokouksia, joten silloin en voi vastata puhelimeen. Sama toisinpäin: joskus työpuhelin soi ja saatan puhua vaikka tunnin tai ylikin ja samalla teamsiin on ehtinyt tulla monta viestiä, mutta vastaan niihin sitten kun itse ehdin.
Riippuen taas työnkuvasta mutta ei läheskään kaikkien tarvitse olla koko ajan kaikkien (tai edes esimiehen tavoitettavissa). Pitäisi töitäkin jossain välissä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuen taas työnkuvasta mutta ei läheskään kaikkien tarvitse olla koko ajan kaikkien (tai edes esimiehen tavoitettavissa). Pitäisi töitäkin jossain välissä tehdä.
Riippuu onko esimies narsisti vai ei.
Kuulostaa aika nipolta, jos ei nyt ollut ihan kiireisestä ja tärkeästä asiasta kysymys. Itse olen isohkon firman pomo ja suurin osa on etänä. Ei tarvitse kytätä ihmisiä, koska luotan kaikkiin ja tulokset kertovat puolestaan. Jos en saa kiinni ja asia on kiireellinen, niin laitan viestin. Varmasti on työntekijällä hyvä syy olla vastaamatta puhelimeen, on se sitten vahingossa missattu tai hän on ollut varattuna.
Olen kuullut myös esimiehistä, jotka vaativat kaikkia olemaan Skypessä sisällä aamusta iltaan, jotta tietää kaikkien olevan töissä. Luulisi olevan stressi sillä pomolla itsellänkin tällaisesta :/
Vierailija kirjoitti:
Jos työsopimuksessa ei ole sovittu henkilökohtaisen puhelimen käytöstä, ei sitä tarvitse työaikana edes vilkaista.
Voisiko joku vahvistaa tämän? Minulle soitellaan jatkuvasti töistä henkilökohtaiseen numeroon, mikä ahdistaa, koska haluaisin mahdollisimman vähän näperöidä omaa puhelinta päivän aikana. Soittamiset ovat lisääntyneet nyt etäaikana, koska saan puheluita nyt asioista, jotka olisi ennen hoidettu kasvokkain toimistolla.
Haluaisin pitää oman puhelimeni työpäivän ajan äänettömällä, jotta en häiriintyisi kaiken maailman puhelinmyyjistä ja viesteistä kesken päivän. En voi pitää äänettömällä kun esimies ja muutkin soittavat siihen. Minulla ei ole työpuhelinta.
On mullekin pomo soittanut etätöissä kotiin enkä ollut huomannut kun luuri oli toisessa huoneessa. Harvoin tulee työpuheluja kännyyn varsinkin kun nro on omani eikä firman, mutta varsinaista työpuhelinta ei ole.
Soitin takaisin paljon myöhemmin ja sain kyllä sen käsityksen, että pomoani epäilytti olenko ollut töiden äärellä lainkaan.
Aikaisemmin niin hyvät välimme menivät siinä kyllä hetkeksi. Koin olevani tosi pettynyt siihen epäluottamukseen enkä voinut uskoa, että esimieheni edes pystyy olemaan sellainen lapsellinen kyttä.
Mulla taas on kollega, joka soittelee Teamsillä ja puhelimella etäpalaverien aikana. Teamsissä siis näkyy, että olen varattu, samoin kalenterini on nähtävissä, eli on helppo tarkistaa, milloin olen palavereissa. Kun en vastaa kumpaankaan kilkutukseen, tulee perään tekstaria. Teams-viestejä kilahtaa kolmekin peräkkäin. Ja samalla yritän keskittyä siihen palaveriin, mutta vaikeaa on, kun ärsyttää jo kohtuullisesti. Tätä tapahtuu monta kertaa viikossa, eikä koskaan ole kyse mistään hätätapauksesta. Hän nyt vain haluaisi puhua juuri sillä sekunnilla, viis siitä, olenko varattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työsopimuksessa ei ole sovittu henkilökohtaisen puhelimen käytöstä, ei sitä tarvitse työaikana edes vilkaista.
Voisiko joku vahvistaa tämän? Minulle soitellaan jatkuvasti töistä henkilökohtaiseen numeroon, mikä ahdistaa, koska haluaisin mahdollisimman vähän näperöidä omaa puhelinta päivän aikana. Soittamiset ovat lisääntyneet nyt etäaikana, koska saan puheluita nyt asioista, jotka olisi ennen hoidettu kasvokkain toimistolla.
Haluaisin pitää oman puhelimeni työpäivän ajan äänettömällä, jotta en häiriintyisi kaiken maailman puhelinmyyjistä ja viesteistä kesken päivän. En voi pitää äänettömällä kun esimies ja muutkin soittavat siihen. Minulla ei ole työpuhelinta.
Eikö teillä käytetä Teamsiä? Sillä me ainakin soitellaan.
Mitkä lakisääteiset tauot? Viikkolepo ja viikkovapaa ja lounastauko, muita ei taida laki tuntea