Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Etätöissä esimimehen puhelun missaaminen

Vierailija
09.12.2020 |

Miten selittää etätöissä se, ettei vastannut pomon puheluun? Olin siis kirjoittamassa koneella raporttia, ja näyin myös Skypessä vihreänä. Olen tottunut aiemmin siihen, että jos esimiehellä on asiaa, hän tavoittelee ensi viestillä/kysyy mesessä voiko soittaa.
Huomasin vasta tunnin kuluttua, että esimieheni oli tavoitellut, koska luuri oli jäänyt äänettömälle yön jälkeen, ja kyseessä on henkilökohtainen puhelimeni.

Pomoni oli hyvin tyly kun soitin sitten heti hänelle takaisin ja yritin selittää asiaa.

Onko etätöissä tosiaan oltava alle 5 min vastaika puheluihin? Miten itse reagoit jos kollega/alainen/esimies ei etänä vastaa puheluun vaikkei näytä olevan palaverissa? Ahdistaa pomon tylyys, varsinkin kun vietän lounastaukonikin pääosin työläppärin äärellä.

Kommentit (174)

Vierailija
81/174 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei työntekijä vastaa niin esimies voisi ihan hyvin laittaa heti viestiä toista kautta. Vasta sitten voisi moittia ettei ole tavoitettavissa. Sattuuhan sitä eikä omaa puhelinta tule aina kenenkään katsottua. Se on turhauttavaa, että työelämässä on aina noita kiukutteluja olemattomista asioita, jotka vain kuormittaa henkisesti. Nytkin sulla meni päivä pilalle ja jouduit käyttämään työaikaa tänne palstalle kirjoittamiseen saadaksesi henkistä tukea tapahtumasta selviämiseen.

Vierailija
82/174 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on käynyt samoin kuin aloittajalle. Kerran tuli viesti soittaa takaisin, kun oli kiireellistä asiaa. Muuten on yleensä palattu asiaan myöhemmin. Ei esimieskään ole aina tavoitettavissa. Itse asiassa, usein esimies ei sähköposteihin tai muihin viesteihin reagoi mitenkään, vaikka tarvitsisi apua.

Tämä. Useinkaan esimiestä ei saa kiinni kun tarvitsisi. Jos on kiireellistä asiaa luulisi osaavan laittaa tekstarin, sähköpostin, Teamsin tai Skypen tai Whatsappin. Kanavia ja keinoja on. Mutta ei, aletaan mököttää. Mitä jos toinen on aivan uppoutuneena työhön juuri luurit päässä tai vaikka siellä vessassa, tai se puhelin jäänyt äänettömälle, sattuuhan noita. Nykyaika on aivan perseestä kun työntekijän päivä on muutenkin niin pirstaleinen, jatkuvasti pitää olla valppaana ja seurata kymmentä eri viestintä edellämainittujen lisäksi vielä päälle sisäiset intrat yms yms ja reagoida näemmä välittömästi ja koittaa samalla keskittyä siihen perhanan työntekoon josta palkan saa. Minä teen töitä monesti luurit päässä juuri siksi että voin keskittyä kunnolla, pidän tunnin parin välein pienen paussin jolloin tsekkaan sähköpostit ja muut viestimet. Aivot sulaa jos kokoajan pitää tikkana vahdata niitä kun koittaa töitä tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/174 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja! Voihan kellä tahansa jäädä puhelin äänettömälle, ei ole esimiehellä mitään sanomista tuohon. Tuskin kuitenkaan ap on sellaisissa töissä, missä on kyse jonkun hengestä jos ei sillä sekunnilla vastaa. Aika huono esimies jos tarvitsee soitella valvoakseen ihmisten työntekoa. Mikä on muka sellainen työ, jossa mahdollinen lintsaaminen ei näy muuten? 

Meillä soitetaan aina Teams-puhelu, sen ainakin huomaa. Ja silti on ihan sallittua käydä vaikka vessassa, ei tarvitse joka sekunti päivystää. Jos joku soittaa omaan puhelimeeni sillä aikaa kun olen Teams-puhelussa, en tosiaankaan vastaa enkä välttämättä edes huomaisi jos puhelin olisi äänettömällä, koska en silloin kyttää sitä omaa puhelinta joka hetki.

Mun työkaverilla on tuo sama asenne eli pomon soitto on aina kyttäystä, vaikka se soitto miten liittyisi työhön. Sitten hän ihmettelee, miksi ei ikinä saa omaa projektia. No ihan siksi, että kun pomo soittaa ja haluaa keskustella asiasta, niin työkaveri ei vastaa ja pomo soittaa seuraavalle, ei ole aikaa odotella tuntitolkulla sitä, kuka ehtii 3 tunnin kuluttua aloituskokoukseen.

Itse en kyttää puhelimia, niissä on soittoääni ja jos ne laittaa hiljaiselle, niin vilkkuvat kivasti jonkun soittaessa. Hurjan vaativaa huomata, soittiko joku.

Onneksi omalla työpaikallani projektit suunnitellaan etukäteen, samoin se ketkä niihin osallistuvat. Ketään ei hälytetä mukaan pelkällä yhdellä puhelinsoitolla. Osallistujat myös valitaan pätevyyden perusteella. Aloituskokoukset sovitaan lähettämällä kalenterikutsu kaikille asianosaisille eikä mikään projekti muutenkaan ala 3 tunnin varoajalla. 

Teillä on noin, meillä on toisin. Kyllä siihen ensimmäiseen kokoukseen yksikön sisällä todella kutsutaan vaikka 15 min päästä, jolloin yhdessä katsotaan työtilanteet ja tarvittavat tekijät. Jos ei vastaa puhelimeen, ei pääse esittämään kiinnostustaan ja pätevyyttään. Siitä 2 tunnin kuluttua voi olla pomojen palaveri asiakkaan kanssa ja silloin nimien on oltava selvillä.

Meillä on ennen asiakkaan kanssa käytävää aloituskokousta yksikön oma kokous, ei sinne mennä takki auki selittämään, vaan speksit on kunnossa. Minusta olisi kamala aloittaa asiakkaan kanssa siitä, että "olen valittu, mutta en tiedä tästä mitään".

No, ei meilläkään mennä asiakkaan kanssa projektipalaveriin takki auki, mutta siltikään ei työtehtäviin valita kokouksissa, jotka alkaa vartin varoajalla.

Kuulostaa todella huonolta johtamiselta.

Vierailija
84/174 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse esimies, enkä tekisi mitään johtopäätöksiä siitä, jos joku ei vastaa puhelimeen. Vaikka hän palaisi tuntien jälkeen asiaan. 

Jos minulla on kiireellistä asiaa, soitan ja laitan vielä viestin, että olisi kiire, soitatko kun pystyt. Kyllä toinen palaa sitten kun ehtii. 

Alisuoriutujat tunnistaa täysin muista asioista, kuin siitä, vastaavatko puhelimeen. Heillä on välinpitämättömyyttä muissakin asioissa, kuten esim. siinä, miten osallistuvat kokouksiin tai millaisella tarkkuudella tekevät toitään. Tai esim. siinä, miten tarttuvat työhön (välttelevätkö kaikkia uusia toimeksiantoja tmv). 

Minusta on huonoa ennakointia ja johtamista, jos johonkin asiaan voi vastata tai vaikuttaa "just tällä sekunnilla". Jos esimies tuntee liiketoimintaa tai organisaationsa toimintaa muuten, osaa hän yleensä ennakoida pyydettävät asiat. "Tulipalokeissit" on erikseen, mutta niistäkin hyvä johtaja luovii, vaikkei saisikaan työntekijää kiinni.

Vierailija
85/174 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei työntekijä vastaa niin esimies voisi ihan hyvin laittaa heti viestiä toista kautta. Vasta sitten voisi moittia ettei ole tavoitettavissa. Sattuuhan sitä eikä omaa puhelinta tule aina kenenkään katsottua. Se on turhauttavaa, että työelämässä on aina noita kiukutteluja olemattomista asioita, jotka vain kuormittaa henkisesti. Nytkin sulla meni päivä pilalle ja jouduit käyttämään työaikaa tänne palstalle kirjoittamiseen saadaksesi henkistä tukea tapahtumasta selviämiseen.

En tajua työkavereille kiukuttelevia, tiuskivia ja veemäisesti sähköpostiin vastaavia. Kilttinä ihmisenä pahoitan niistä mieleni, kun itse pyrin olemaan aina ystävällinen tai ainakin neutraalin asiallinen. Sinä möksöttäjä, mietipä miten pilaat käytökselläsi työkaverinlin päivän.

Eri

Vierailija
86/174 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä etätöissä on vastattava puheluihin, jos puhelu tulee työaikana. Saattaa vaikuttaa kummalliselta, mutta ei työpaikallakaan voi jättää osaa töistä tekemättä. Yleensä puhelinta ei oteta mukaan vessaan, mutta sieltä palattua on tapana vilkaista, onko soittoja tullut, joten tunnin viive vaikuttaa aika kummalliselta. Etenkin, jos ei ole osannut laittaa skypessä tilaksi "älä häiritse".

Ilmoita pomolle, että sinulle ei saa soitella, sinulle tulee paha mieli, kun et saa olla täysin vapaasti. Palkan haluat silti.

Mutta pitääkö vastata, jos esimies soittaa HENKILÖKOHTAISEEN puhelimeen? Eikö oletus työaikana ole, että käytetään niitä työnantajan välineitä ja jätetään oma puhelin näpräämättä?

Mitä väliä sillä on, millä puhelimella soittaa työasiat tai mihin numeroon soitto tulee? Itse en ainakaan viitsi kuljettaa kahta puhelinta mukanani, vaan olen ohjannut työpuhelut omaan luuriini. Vastaan kaikkiin tuleviin puheluihin niin työaikana kuin työajan ulkopuolellakin. Omiin, ei-kiireellisiin puheluihin ei paljoa työaikaa kulu, ehkä noin 30 sekuntia. Tärkeisiin omiin asioihin (esim. vanhusikäisten vanhempieni asiat) käytän just sen verran aikaa kuin on tarvis, enkä niitä leimaa työajan ulkopuoliseksi ajaksi. Vastavuoroisesti voin sitten vapaa-ajallani vastata työpuheluihin ja ohjata kysyjät soittamaan vuorossa oleville. Tästä työjoustosta hyötyy sekä työntekijä että työnantaja.

Vierailija
87/174 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras keino välttää työpuhelut omasta, itse kustannetusta puhelimesta on, että sen numeroa ei anna työnantajan tai -kavereiden tietoon lainkaan.  Jos se on mukana töissä, sen voi laittaa äänettömänä taskuun tai laukkuun, jolloin  tauoilla voi vilkaista, onko sinne ilmestynyt asiaa omissa asioissa ja kiireellisyyden mukaan reagoida niihin sopivalla ajalla.  Rupatteluhetket eivät tietenkään ole työajalla käytäviä.

Oman numeronsahan saa vaihdettua toiseen silloin  kun haluaa.

On tosi tökeröä soittaa toisen "kotinumeroon" työajalla työasioissa.  Sitä varten on työpuhelin.

Vierailija
88/174 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mielestäni tarvitse selittää mitenkään, oma esimieheni vastaa välillä Teams chatissa viestiini vasta seuraavana päivänä vaikka näkyy Teams chatissa vihreänä, eikä selittele mitään miksi vastasi niin myöhään.

Vierailija
89/174 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kuka on esimimehen, mielenkiintoinen nimi.

Vierailija
90/174 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan jos ehdin ja olen paikalla. Jos en vastaa puhelimeen, niin voihan hän soittaa Teamsilla, laittaa pikaviestiä, sähköpostia tai tavoitella työporukan Whatsappissa. On minullakin asioita, joihin pitää keskittyä, eikä esimies ole mikään ylijumala, jonka vuoksi keskeytän aina kaiken. Jos olen vaikka esittämässä jotain palaverissa, niin sanonko väelle vaan että sori odottakaas, pomo soittaa? En. Hoidan homman loppuun ja soitan pomolle takaisin, ellei ole jo laittanut viestiä asiasta.

Vierailija
91/174 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on nyt joku pomo-mammutti viime jääkaudelta soittelemassa telefooniin. Sano sille esimiehelle seuraavassa kehityskeskustelussa tai ota tiimipalaverissa kaikkien kuullen puheeksi, mitä välinettä ja kanavaa porukat mieluiten käyttää. Että sinusta paras olisi chatata ja viestitellä muuten kuin soittamalla, jotenkin nopeempaa eikä tarvi loikata koneelta pois kesken hommien. Että vain hätäasioissa soiteltais. Ja jos on hätä niin sit kokeilee useampaa metodia.

Vierailija
92/174 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis kokemusta on esimiehistä, jotka soittavat VAIN silloin kun alainen on etätöissä tai soittavat klo 8 jotain muka-tärkeää tai pyytävät piipahtamaan toimistolla kun olet etänä. Kaikki nämä ovat oikeasti vain tarkistussoittoja ja niin läpinäkyviä ja typeriä, että tyhminkin alainen sen huomaa. Ja jos sinä olet näitä esimiehiä, voin kertoa, että tiimisi puhuu toiminnastasi keskenään, vertailee soittotiheyttäsi ja puhuu sinusta myös muille tiimeille ja esimiehille.

Kannattaa tulla nykyaikaan ennen kuin käy niin, ettei sinulla ole enää alaisia joille soitella. Turhaan.

Vierailija
93/174 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välttämättä en huomaisi koko päivänä, koska meillä käytetään vain vähän työkännykkää, ja lähes kaikki tulee Teamsin kautta. Ihme pomo, jos tavoittelee vain yhtä reittiä pitkin.

Vierailija
94/174 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko te kaikki tänne vastailijat vapaapäivällä?

Vierailija
95/174 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa näin sivujuonteena, että nuo erilaiset viestintäsovellukset ovat kyllä yksi kirous. Meillä on kaksi eri chattiohjelmaa, kaksi sähköpostiosoitetta, kaksi puheluohjelmaa, useampi ryhmäviesti- ja uutisohjelma, kännykässä on sitten tietysti useita Whatsapp-chatryhmiä ja henkilökohtaiset chatit, puhelut ja tekstiviestit. Sitten on vielä mm. etäyhteystukisovellukset. Kaikkiin tulee yhteydenottoja säännöllisesti ympäri maailman, niin kollegoilta kuin asiakkailtakin.

Pikkusen haastavaa hallita kaikkea, mutta onneksi joitakin ohjelmia voi laittaa välillä äänettömälle tai kiinni. Hankalinta on, kun samaan aikaan työ on yleensä kiireistä ja työkuorma on kohtuuttoman suuri, kun ei palkata tarpeeksi väkeä..

Vierailija
96/174 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja! Voihan kellä tahansa jäädä puhelin äänettömälle, ei ole esimiehellä mitään sanomista tuohon. Tuskin kuitenkaan ap on sellaisissa töissä, missä on kyse jonkun hengestä jos ei sillä sekunnilla vastaa. Aika huono esimies jos tarvitsee soitella valvoakseen ihmisten työntekoa. Mikä on muka sellainen työ, jossa mahdollinen lintsaaminen ei näy muuten? 

Meillä soitetaan aina Teams-puhelu, sen ainakin huomaa. Ja silti on ihan sallittua käydä vaikka vessassa, ei tarvitse joka sekunti päivystää. Jos joku soittaa omaan puhelimeeni sillä aikaa kun olen Teams-puhelussa, en tosiaankaan vastaa enkä välttämättä edes huomaisi jos puhelin olisi äänettömällä, koska en silloin kyttää sitä omaa puhelinta joka hetki.

Mun työkaverilla on tuo sama asenne eli pomon soitto on aina kyttäystä, vaikka se soitto miten liittyisi työhön. Sitten hän ihmettelee, miksi ei ikinä saa omaa projektia. No ihan siksi, että kun pomo soittaa ja haluaa keskustella asiasta, niin työkaveri ei vastaa ja pomo soittaa seuraavalle, ei ole aikaa odotella tuntitolkulla sitä, kuka ehtii 3 tunnin kuluttua aloituskokoukseen.

Itse en kyttää puhelimia, niissä on soittoääni ja jos ne laittaa hiljaiselle, niin vilkkuvat kivasti jonkun soittaessa. Hurjan vaativaa huomata, soittiko joku.

Aika huonoa johtamista, jos kolmen tunnin varoitusajalla aletaan vasta etsiä ihmisiä projektiin ja siitä sitten suoraan aloituspalaveriin. Teillä ei ilmeisesti ole projektin suunnittelusta kuultukaan.

Projekteja ja työpaikkoja on erilaisia. Meillä voi yhden ihmisen työpanos johonkin projektiin olla vain 5-15 tuntia ja tieto kulkee palaverien sijaan toiminnanohjausjärjestelmässä. Usein uusi homma aloitetaan saman tien edellisen lähdettyä eteenpäin itseltä ilman tuollaista kolmenkaan tunnin marginaalia.

Kyllähän siitä kysellään, jos ei huomaa puhelua tai sähköpostia, mutta kaikki inhimilliset sähläykset on nähty ja ymmärretään.

Vierailija
97/174 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä etätöissä on vastattava puheluihin, jos puhelu tulee työaikana. Saattaa vaikuttaa kummalliselta, mutta ei työpaikallakaan voi jättää osaa töistä tekemättä. Yleensä puhelinta ei oteta mukaan vessaan, mutta sieltä palattua on tapana vilkaista, onko soittoja tullut, joten tunnin viive vaikuttaa aika kummalliselta. Etenkin, jos ei ole osannut laittaa skypessä tilaksi "älä häiritse".

Ilmoita pomolle, että sinulle ei saa soitella, sinulle tulee paha mieli, kun et saa olla täysin vapaasti. Palkan haluat silti.

Jaa. Mulla on puhelin aina äänettömällä, vihaan sitä, että joku keskeyttää tekemiseni. Nykyään ei soitella, vaan lähetetään ensin viesti, jossa kysytään, että voinko soittaa. Tänään olen pitänyt skypessäkin koko päivän älä häiritse -tilaa, koska pitää saada yks raportti tehtyä, eikä ole aikaa jauhaa jonnin joutavia jonkun kanssa. Sähköpostilla minut saa kyllä kiinni aina, kun haluaa.

Vierailija
98/174 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Mulla on puhelin aina äänettömällä, vihaan sitä, että joku keskeyttää tekemiseni. Nykyään ei soitella, vaan lähetetään ensin viesti, jossa kysytään, että voinko soittaa. Tänään olen pitänyt skypessäkin koko päivän älä häiritse -tilaa, koska pitää saada yks raportti tehtyä, eikä ole aikaa jauhaa jonnin joutavia jonkun kanssa. Sähköpostilla minut saa kyllä kiinni aina, kun haluaa.

Jatkan vielä, että olen viimeksi puhunut kahdestaan esimieheni kanssa elokuussa, että ilmeisesti luotto on aika hyvä, kun ei ole tarvetta soitella.

Vierailija
99/174 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan vielä, että olen viimeksi puhunut kahdestaan esimieheni kanssa elokuussa, että ilmeisesti luotto on aika hyvä, kun ei ole tarvetta soitella.

Mulla on onneksi niin ihana miesesimies, että hän soittaa vähintään kerran-pari viikossa mulle henk.kohtaisesti kun ollaan etänä. Otan sen hyvänä asiana ja jotenkin persoonallisena sekä huomioivana eleenä. Akuuttia asiaa hänellä ei varmasti aina ole, mutta se on toissijaista.

Vierailija
100/174 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään ihme. Tuolla nuo "etätyöntekijät" näyttävät huitelevan työaikaan mikä missäkin pihatöissä ym. omilla asioillaan.