Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Etätöissä esimimehen puhelun missaaminen

Vierailija
09.12.2020 |

Miten selittää etätöissä se, ettei vastannut pomon puheluun? Olin siis kirjoittamassa koneella raporttia, ja näyin myös Skypessä vihreänä. Olen tottunut aiemmin siihen, että jos esimiehellä on asiaa, hän tavoittelee ensi viestillä/kysyy mesessä voiko soittaa.
Huomasin vasta tunnin kuluttua, että esimieheni oli tavoitellut, koska luuri oli jäänyt äänettömälle yön jälkeen, ja kyseessä on henkilökohtainen puhelimeni.

Pomoni oli hyvin tyly kun soitin sitten heti hänelle takaisin ja yritin selittää asiaa.

Onko etätöissä tosiaan oltava alle 5 min vastaika puheluihin? Miten itse reagoit jos kollega/alainen/esimies ei etänä vastaa puheluun vaikkei näytä olevan palaverissa? Ahdistaa pomon tylyys, varsinkin kun vietän lounastaukonikin pääosin työläppärin äärellä.

Kommentit (174)

Vierailija
161/174 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työsopimuksessa ei ole sovittu henkilökohtaisen puhelimen käytöstä, ei sitä tarvitse työaikana edes vilkaista. 

Voisiko joku vahvistaa tämän? Minulle soitellaan jatkuvasti töistä henkilökohtaiseen numeroon, mikä ahdistaa, koska haluaisin mahdollisimman vähän näperöidä omaa puhelinta päivän aikana. Soittamiset ovat lisääntyneet nyt etäaikana, koska saan puheluita nyt asioista, jotka olisi ennen hoidettu kasvokkain toimistolla.

Haluaisin pitää oman puhelimeni työpäivän ajan äänettömällä, jotta en häiriintyisi kaiken maailman puhelinmyyjistä ja viesteistä kesken päivän. En voi pitää äänettömällä kun esimies ja muutkin soittavat siihen. Minulla ei ole työpuhelinta.

Eikö teillä käytetä Teamsiä? Sillä me ainakin soitellaan. 

Meillä käytetty vain palavereissa. Mutta joo, toivoisin soitot muuta kautta kuin omaan puhelimeen.

Vierailija
162/174 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas inhoan Teamsin chattailua. Tulee tunne, että on aivan heti paikalla alettava näpytellä vastausta. Sähköposteihin pyrin vastaamaan saman päivän aikana, mutta ne eivät samalla tavalla keskeytä kuin Teamsin viestit. Sitten jos suljen Teamsin, tulee tunne etteivät muut usko että olen töissä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/174 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aikanaan sama Skypessä: ei uskaltanut laittaa kiinni koska kaikki stalkkasivat sieltä läsnäolostatusta.

Pari kertaa esimies sitten soitti kännykkään ja joskus, kun en osannut odottaa sitä, en sitten ollut vastannut. Laitoin hänelle skype-viestissä, että "olit tavoitellut, onko kiireellistä?" niin hän vastasi, että "no soitapa jos joudat!". Siinä vaiheessa alkoi jo tuntua homma erikoiselta.

Soitin takaisin. Esimies oli ensinnäkin pitkään hiljaa painettuaan vihreää luuria, eikä sitten edes nimellä tervehtinyt kuten yleensä, vaan aloitti vihaisena tyyliin "...no niin..." . Lähinnä kuulosti siltä, että saisin potkut. Asia itsessään oli lopulta jonninjoutava.

Tuostakin selvittiin. Silti olen sen jälkeen miettinyt, että jos esimiehen reaktio puhelimeen vastaamattomuuteen on noin voimakas, mitä se hänestä kertoo ja ylipäätään keskinäisestä luottamuksesta ja yhteistyöstä. Etsin edelleen uutta työpaikkaa...

Vierailija
164/174 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taas inhoan Teamsin chattailua. Tulee tunne, että on aivan heti paikalla alettava näpytellä vastausta. Sähköposteihin pyrin vastaamaan saman päivän aikana, mutta ne eivät samalla tavalla keskeytä kuin Teamsin viestit. Sitten jos suljen Teamsin, tulee tunne etteivät muut usko että olen töissä...

Me ei chattailla Teamsissä vaan käytetään palavereihin tai soitetaan puheluja. 

Vierailija
165/174 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työsopimuksessa ei ole sovittu henkilökohtaisen puhelimen käytöstä, ei sitä tarvitse työaikana edes vilkaista. 

Voisiko joku vahvistaa tämän? Minulle soitellaan jatkuvasti töistä henkilökohtaiseen numeroon, mikä ahdistaa, koska haluaisin mahdollisimman vähän näperöidä omaa puhelinta päivän aikana. Soittamiset ovat lisääntyneet nyt etäaikana, koska saan puheluita nyt asioista, jotka olisi ennen hoidettu kasvokkain toimistolla.

Haluaisin pitää oman puhelimeni työpäivän ajan äänettömällä, jotta en häiriintyisi kaiken maailman puhelinmyyjistä ja viesteistä kesken päivän. En voi pitää äänettömällä kun esimies ja muutkin soittavat siihen. Minulla ei ole työpuhelinta.

Eikö teillä käytetä Teamsiä? Sillä me ainakin soitellaan. 

Meillä käytetty vain palavereissa. Mutta joo, toivoisin soitot muuta kautta kuin omaan puhelimeen.

Pyydä soittamaan Teamsin kautta. Sano vaikka sulla on puhelin nyt rikki. 

Vierailija
166/174 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyse siis jostain puhelinvaihteesta, vai missä etätyössä oletetaan, että aina pystytään vastaamaan puhelimeen? Minulla on nyt etätöissä paljonkin kommunikointia sähköpostitse ja erilaisten chattien kautta. En todellakaan siinä sano asiakkaalle tai yhteistyökumppanille, että hetkinen, puhelimeni soi. Niinhän normaalissakin työssä tehdään, jos on esimerkiksi asiakastapaaminen. Miksi etätapaamiset ja kommunikoinnit olisivat eri asia? 

Vierailija
167/174 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ei chattailla Teamsissä vaan käytetään palavereihin tai soitetaan puheluja. 

Meillä jotkut chattailee 🙄 Saattaa olla joku ryhmäkeskustelu tai sitten ihan henk. Koht. viesti vain. Ärsyynnyn niistä😄 En koskaan itse aloita siellä keskustelua. Sitä paitsi sähköpostista keskustelut on helpompi löytää, jos tietoa tarvitsee myöhemmin.

Vierailija
168/174 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päällikkö kirjoitti:

Mikä se on tämä kulttuuri että laitetaan viestiä voiko soittaa? Perkele. Soittajat soittaa milloin haluaa ja on puhelun vastaanottajan asia, onko puhelin päällä, äänettömällä, äänellä vai mitä. Minä ainakin soitan kenelle haluan milloin haluan ja on toisen osapuolen vastuulla, vastaako vai ei. Jos haluaa herätä uniltaan tai paskalta vastaamaan niin siitä vaan, eipä ole minun ongelma. Vastaavasti kunnioitan sitä jos toinen ei pysty vastaamaan, laitan viestillä että palaatko kun sopii. Enkä pahastu vaikka siihen menisi viikko, toinen palaa kun sopii. Hätätapauksissa soitan 112 ja kehotan muitakin toimimaan niin.

Mun mielestä on kohteliasta kysyä, onko hyvä hetki puhelulle. Toisella voi olla joku kiireellinen tehtävä menossa tai itkevä vauva / taapero vierellään tai lasten ruokahetki juuri alkamassa (koskee niin miehiä kuin naisia). Monet tekevät töitään koronan vuoksi kotitoimistosta ja työskentelyajat voivat olla mitä vain kuten normaalistikin ovat.

Vierailija
169/174 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Työsopimuslaki 35§

Työvälineet ja -aineet.

Työvälineet ja työaineet on työnantajan hankittava, ellei toisin ole sovittu tai muuta tapaa työalalla yleisesti noudateta."

Jos ei ole sovittu omien välineiden käytöstä, niitä ei tarvitse käyttää työkäytössä.

Vierailija
170/174 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on paljo selkeempi,jos sopii ajat millon se pikku pomo siellä rimputtelee...jos ees on mittän asiata,kunhan vaan pallit vaahdossa kiihdyksissään täpinöissään pyrkii yhteyteen... Tokihan voi olla nainenkin,niin sitten tietysti,mut no joo...

Vierailija
171/174 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on älykello, niin ranteessa tärisee soitot ja viestit. Yleensä en reagoi kuin soittoihin. Mutta on ihan kätevää, että näkee mm. pomon soittavan, jos olen keittämässä kahvia, vessassa, laittamassa lasta kouluun tai vaikka muuten vaan tauolla.

Meillä tosin pomo ei soita, vaan lähettää viestejä Skypeä vastaavalla palvelulla. Ne näkee sitten heti, kun palaa pöydän ääreen.

Vierailija
172/174 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päällikkö kirjoitti:

Mikä se on tämä kulttuuri että laitetaan viestiä voiko soittaa? Perkele. Soittajat soittaa milloin haluaa ja on puhelun vastaanottajan asia, onko puhelin päällä, äänettömällä, äänellä vai mitä. Minä ainakin soitan kenelle haluan milloin haluan ja on toisen osapuolen vastuulla, vastaako vai ei. Jos haluaa herätä uniltaan tai paskalta vastaamaan niin siitä vaan, eipä ole minun ongelma. Vastaavasti kunnioitan sitä jos toinen ei pysty vastaamaan, laitan viestillä että palaatko kun sopii. Enkä pahastu vaikka siihen menisi viikko, toinen palaa kun sopii. Hätätapauksissa soitan 112 ja kehotan muitakin toimimaan niin.

Mun mielestä on kohteliasta kysyä, onko hyvä hetki puhelulle. Toisella voi olla joku kiireellinen tehtävä menossa tai itkevä vauva / taapero vierellään tai lasten ruokahetki juuri alkamassa (koskee niin miehiä kuin naisia). Monet tekevät töitään koronan vuoksi kotitoimistosta ja työskentelyajat voivat olla mitä vain kuten normaalistikin ovat.

Jos sinulla juoksee palkkaa siitä että olet työajalla, niin kai sinun pitää myös suorittaa työsi velvollisuuksia, kuten kommunikointi esimiehen kanssa. Ei siitä tarvii mitään erikseen kohteliaasti kysyä.

Vierailija
173/174 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päällikkö kirjoitti:

Edelleenkin, on vastaanottajan vastuulla, vastaako vai ei. Jos sopii niin vastaa, jos ei niin ei. Ei ole soittajan tehtävä arpoa ja arvailla mitä toisessa päässä tehdään. 

Asialla on myös toinen puoli. Esim minulla on kymmeniä alaisia, joiden kanssa olen päivittäin yhteydessä kaikilla mahdollisilla tavoilla. Hommista ei tulisi kertakaikkiaan mitään, jos vielä pitäisi ruveta kyselemään että sopiiko lähestyä. Ei, se on halki, poikki ja pinoon; yhteydenotto - asia - seuraava jne. Tätä kutsutaan myös tehokkuudeksi. Minunkin pitää suoriutua päivän töistäni. Kuvittelepa tilanne, jossa tehtävänä on hoitaa parikymmentä eri asiaa eri ihmisten kanssa ja rupea siinä vielä kyselemään sopiiko lähestyä... ei ei ei tule mitään.

174/174 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo huonosta työilmapiiristä jos tuollainen mietityttää. Olen itse missannut monet kerrat esimiehen puhelun eikä koskaan ole tullut mieleen, että se miettisi, etten hoida hommiani kunnolla.