Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Etätöissä esimimehen puhelun missaaminen

Vierailija
09.12.2020 |

Miten selittää etätöissä se, ettei vastannut pomon puheluun? Olin siis kirjoittamassa koneella raporttia, ja näyin myös Skypessä vihreänä. Olen tottunut aiemmin siihen, että jos esimiehellä on asiaa, hän tavoittelee ensi viestillä/kysyy mesessä voiko soittaa.
Huomasin vasta tunnin kuluttua, että esimieheni oli tavoitellut, koska luuri oli jäänyt äänettömälle yön jälkeen, ja kyseessä on henkilökohtainen puhelimeni.

Pomoni oli hyvin tyly kun soitin sitten heti hänelle takaisin ja yritin selittää asiaa.

Onko etätöissä tosiaan oltava alle 5 min vastaika puheluihin? Miten itse reagoit jos kollega/alainen/esimies ei etänä vastaa puheluun vaikkei näytä olevan palaverissa? Ahdistaa pomon tylyys, varsinkin kun vietän lounastaukonikin pääosin työläppärin äärellä.

Kommentit (174)

Vierailija
121/174 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Heti kun pystyy/ on aikaa muilta töiltä tai asiakkailta. Sattuuhan näitä.

Vierailija
122/174 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei työntekijä vastaa niin esimies voisi ihan hyvin laittaa heti viestiä toista kautta. Vasta sitten voisi moittia ettei ole tavoitettavissa. Sattuuhan sitä eikä omaa puhelinta tule aina kenenkään katsottua. Se on turhauttavaa, että työelämässä on aina noita kiukutteluja olemattomista asioita, jotka vain kuormittaa henkisesti. Nytkin sulla meni päivä pilalle ja jouduit käyttämään työaikaa tänne palstalle kirjoittamiseen saadaksesi henkistä tukea tapahtumasta selviämiseen.

Samaa mieltä, jos puhelimella ei saa kiinni niin pomo voi laittaa viestin vaikka tekstarina, sähköpostilla, Teamsilla, Whatsappilla tai Skypellä, näitä löytyy. Jos kyse on esim. suunnittelu/asiantuntijatyöstä, niin pomon pitäisi ymmärtää että keskeytykset haittaavat työntekoa ja kuormittavat työntekijää, joten usein on ihan järkevää jättää puhelimen seuraaminen vähän vähemmälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/174 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei työntekijä vastaa niin esimies voisi ihan hyvin laittaa heti viestiä toista kautta. Vasta sitten voisi moittia ettei ole tavoitettavissa. Sattuuhan sitä eikä omaa puhelinta tule aina kenenkään katsottua. Se on turhauttavaa, että työelämässä on aina noita kiukutteluja olemattomista asioita, jotka vain kuormittaa henkisesti. Nytkin sulla meni päivä pilalle ja jouduit käyttämään työaikaa tänne palstalle kirjoittamiseen saadaksesi henkistä tukea tapahtumasta selviämiseen.

Samaa mieltä, jos puhelimella ei saa kiinni niin pomo voi laittaa viestin vaikka tekstarina, sähköpostilla, Teamsilla, Whatsappilla tai Skypellä, näitä löytyy. Jos kyse on esim. suunnittelu/asiantuntijatyöstä, niin pomon pitäisi ymmärtää että keskeytykset haittaavat työntekoa ja kuormittavat työntekijää, joten usein on ihan järkevää jättää puhelimen seuraaminen vähän vähemmälle.

Kun minä mainitsin esimiehelleni, että keskeytykset kuormittavat, niin hän uhriutui ja väitti etten halua puhua hänen kanssaan puhelimessa eikä enää soittele. Kaikenlaisia esimiehiä sitä onkin.

ei-ap

Vierailija
124/174 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm mun puhelin on aina aanettomalla. Muistan joskus kun pomot ja muut soitteli enka ikina vastanut. Niita arsytti ja kaskivat Aanen paalle. Joskus pidin joskus en. Potkuja en saanut, en sanktioita Enka edes varoitusta.

Vierailija
125/174 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni ei puhelin ole yöllä äänettömällä. Miksi sinulla? Tuleeko sinulle jotain random soittoja vai mitä? Jos minulle tulee yöllä puhelu, se on aina jokin tärkeä asia joka ei voi odottaa aamuun.

Minun puhelimeni piippailee ympäri vuorokauden erilaisia ilmoituksia, joten äänet on aina pois päältä yöllä.. Välillä unohtuu laittaa aamulla äänet päälle. Viimeksi äitini soitti viikonloppuna lapseni puhelimeen, kun ei saanut minua kiinni koko päivänä. t. eri

Vierailija
126/174 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä etätöissäkään ole esimieheni omaisuutta. Mulla on lakisääteiset tauot silloinkin. Laittakoot viestiä kuten ennenkin, jos haluaa asiansa eteenpäin. Etenkin, kun itse maksan puhelimen ja sen kulungit.

Vierailija
127/174 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyöläisillä monen moista puuhaa ja rakentelua arkisin työaikana kotona, huomattu myös.

Vierailija
128/174 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän etätyöläisten pomot sanois kun tietäisivät mitä kaikkea alaiset kotosalla touhuavat.

Vierailija
129/174 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä entinen esimies pakotti ottamaan puhelimen myös vessaan mukaan (yök!). Ja jos ei ottanut ja pomo oli sillä välin soittanut, tuli huutoa ja potkuilla uhkailua.

Useamman kerran pomo oli soittanut työpuhelimeen joko ennen tn alkua tai huomattavan myöhään illalla (tyyliin klo 21). Kun en näihin puheluihin vastannut puhelimen oltua työlaukussa äänettömällä, sain huomautuksen ja kunnon huudot.

Työni ei siis ole mitään ihmishenkiin liittyvää tai päivystysluonteista vaan normaalia toimistotyötä.

Luojan kiitos pystyin vaihtamaan paikkaa!✌️

Vierailija
130/174 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni kommentoija ei nyt näy ymmärtävän, että kyseessä oli henkilökohtainen puhelin. Jos työasiat edellyttävät puhelimeen vastaamista työajalla, niin silloin käyttöön annetaan työpuhelin.

Henkilökohtaisen puhelimen voi pitää halutessaan kiinni tai antaa vaikka mummolleen, se asia ei kuulu mitenkään työnantajalle.

Ainakin meillä on koronan takia erikoisjärjestelyt eli toimistopuhelut on käännetty henkilökohtaiseen puhelimeen. Kun tilanne tasaantuu, aletaan palata takaisin toimistolle, tosin etätöitä saa jatkaa myös pari kolme päivää viikossa, mutta ei sitä varten anneta käyttöön työpuhelinta. 

Yksityisyydensuoja? Ei ketään alaista tulis pyytää antamaan henk.koht.puhelinnumeroaan asiakkaille!

Vierailija
131/174 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei pomo laittanut Teams tms. - viestiä perään, jos oli niin kiireinen asia?

Ihan oma on häpeänsä.

Minullakin voi olla työkänny hiljaisella kokouksen aikana ja helposti joskus myös unohtuu.

Sähköpostiviesti jää harvemmin huomaamatta, varsinkin jos on pomolta tullut.

Vierailija
132/174 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommatkoon työnantaja työpuhelimet, vaikka sitten halvat, jos asiakkaisiin pitää pitää yhteyttä eikä toimistolla voi olla. T. 130

Vierailija
133/174 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyöläisillä monen moista puuhaa ja rakentelua arkisin työaikana kotona, huomattu myös.

Siementä täytyy laittaa vakoon kylvöaikaan juu...

Vierailija
134/174 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei pomo laittanut Teams tms. - viestiä perään, jos oli niin kiireinen asia?

Ihan oma on häpeänsä.

Minullakin voi olla työkänny hiljaisella kokouksen aikana ja helposti joskus myös unohtuu.

Sähköpostiviesti jää harvemmin huomaamatta, varsinkin jos on pomolta tullut.

"Tulisiks pikkuisen piipahtaan..olis yks juttu... Terveisin oma pomosi...

Vierailija
135/174 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä missasin kerran, sain vähän ihmettelyä missä olin. No olin vessassa. Nyt mulla kulkee puhelin mukana vanhassa vyölaukussa koko ajan etäpäivänä ja varmistan aina aamulla että ei ole äänettömällä ja että akku on täysi. Jos en pysty vastamaan heti niin laitan viestin että soitan kohta, saatan olla teams-kokouksessa ja esimies ei vaivaudu  koskaantarkistamaan kalenteritietojani.

Vierailija
136/174 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullei oo muuta sanottavaa kuin se, että ihan ikeasti KADEHDIN etätöitä tekeviä.

Se, että pääsisin rauhaan, tarkoittaisi lomautusta.

V-n väärä ammatinvalinta.

Vierailija
137/174 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän etätyöläisten pomot sanois kun tietäisivät mitä kaikkea alaiset kotosalla touhuavat.

Sanoo ihminen, joka ilmeisesti on epäluotettava ja käyttää etäilyn lomailuun. Newsflash: suurin osa meistä on luottamuksen arvoisia ja ymmärtää, että työt tehdään, ei ole erikseen etätöitä ja oikeita töitä!

Vierailija
138/174 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvät pomot eivät sanoisi mitään. Tuloksilla on merkitystä, ei sillä miten ja missä tahdissa ne saavutetaan.

Vierailija
139/174 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Tai riippuu siitä lukeeko jotain asiaan liittyvää työsopimuksessa. Taitaa olla aina yrmy?

Ei työsopimuksessa tuollaisia lue.

Vierailija
140/174 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on väliä sillä, että omat hommat hoituu. Ymmärrän epäilyn, jos alainen ei ole koskaan kotonaan tavoitettavissa, muttaa yksi kerta ei mitään tee.

Ihmiset pääosin ovat luotettavia jos heihin luotetaan ja haluavat tehdä parhaansa. Näin olen parjännyt omien alaisteni kanssa. Jos Ritva-Pirkko leipoo pullaa hyvän tuottavuutensa lomassa, aivan sama.