Etätöissä esimimehen puhelun missaaminen
Miten selittää etätöissä se, ettei vastannut pomon puheluun? Olin siis kirjoittamassa koneella raporttia, ja näyin myös Skypessä vihreänä. Olen tottunut aiemmin siihen, että jos esimiehellä on asiaa, hän tavoittelee ensi viestillä/kysyy mesessä voiko soittaa.
Huomasin vasta tunnin kuluttua, että esimieheni oli tavoitellut, koska luuri oli jäänyt äänettömälle yön jälkeen, ja kyseessä on henkilökohtainen puhelimeni.
Pomoni oli hyvin tyly kun soitin sitten heti hänelle takaisin ja yritin selittää asiaa.
Onko etätöissä tosiaan oltava alle 5 min vastaika puheluihin? Miten itse reagoit jos kollega/alainen/esimies ei etänä vastaa puheluun vaikkei näytä olevan palaverissa? Ahdistaa pomon tylyys, varsinkin kun vietän lounastaukonikin pääosin työläppärin äärellä.
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei työntekijä vastaa niin esimies voisi ihan hyvin laittaa heti viestiä toista kautta. Vasta sitten voisi moittia ettei ole tavoitettavissa. Sattuuhan sitä eikä omaa puhelinta tule aina kenenkään katsottua. Se on turhauttavaa, että työelämässä on aina noita kiukutteluja olemattomista asioita, jotka vain kuormittaa henkisesti. Nytkin sulla meni päivä pilalle ja jouduit käyttämään työaikaa tänne palstalle kirjoittamiseen saadaksesi henkistä tukea tapahtumasta selviämiseen.
En tajua työkavereille kiukuttelevia, tiuskivia ja veemäisesti sähköpostiin vastaavia. Kilttinä ihmisenä pahoitan niistä mieleni, kun itse pyrin olemaan aina ystävällinen tai ainakin neutraalin asiallinen. Sinä möksöttäjä, mietipä miten pilaat käytökselläsi työkaverinlin päivän.
Eri
Tämä. Miksi pitää vastata tyyliin, että ”en mä nyt sitä ainakaan nyt aio tehdä”, jos kysyy voiko kollega tehdä jonkun pienen jutun? Asiat jäävät auki ja sävy on epämiellyttävä. Eikö voisi sanoa, että ”ok, hoidan tämän, mutta en pysty aloittamaan aivan heti”? Tämä kys. kollega on se, joka aina kaataa minulle töitä ja sitten asenne on usein tuo, jos kysyn pienen pientä asiaa. Aina pitää vastata happamasti, vaikka itse olen aina ystävällinen. Oma työni on kiireisempää ja sitä on usein enemmän, joten ei luulisi olevan siitäkään kyse.
Ei tuollaisesta voi vielä tulla sanktioita. Pomo voi olla pahalla tuulella, mutta se ei riitä siihen että tulisi joku rangaistus. Yhdestä kerrasta ei voi tulla vielä mitään. Aina on kurjaa jos pomo vaikuttaa vihaiselta, mutta ei tuo vielä johda mihinkään.
Ihmettelen kyllä, miksi hän soitti henk.koht. puhelimeen. Onko sulla siis työpuhelinta?
Suosittelisin että pidät puhelimen A) aina vieressä ja äänet päällä tai B) pois päältä, jolloin pomosi tietää ettet saa puhelua sitä kautta.
Ap:na varmistaisin jatkossa, että äänet ovat päällä, mutta ei tuosta yhdestä kerrasta mitään voi seurata. Jos pomo vaikuttaa sellaiselta, että asian voisi ottaa puheeksi, niin tekisin sen, mutta muuten antaisin olla ja olisin vähän varovainen hänen suhteensa.
Minullakin on melko uusi pomo ja valitettavasti hänestä on paljastunut hyvin myrkyllisiä piirteitä. Puhuu tiimiläisistä pahaa toisilleen ja luo siten ristiriitoja, epäilee perusteetta, suorastaan uhkailee, syyttää helposti ja aina toisia eikä pysty näkemään omia mokiaan tai kehitymisen kohteitaan. On todella raskasta olla hänen alaisenaan, koska aina saa odottaa jotakin pommia kulman takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä etätöissä on vastattava puheluihin, jos puhelu tulee työaikana. Saattaa vaikuttaa kummalliselta, mutta ei työpaikallakaan voi jättää osaa töistä tekemättä. Yleensä puhelinta ei oteta mukaan vessaan, mutta sieltä palattua on tapana vilkaista, onko soittoja tullut, joten tunnin viive vaikuttaa aika kummalliselta. Etenkin, jos ei ole osannut laittaa skypessä tilaksi "älä häiritse".
Ilmoita pomolle, että sinulle ei saa soitella, sinulle tulee paha mieli, kun et saa olla täysin vapaasti. Palkan haluat silti.Jaa. Mulla on puhelin aina äänettömällä, vihaan sitä, että joku keskeyttää tekemiseni. Nykyään ei soitella, vaan lähetetään ensin viesti, jossa kysytään, että voinko soittaa. Tänään olen pitänyt skypessäkin koko päivän älä häiritse -tilaa, koska pitää saada yks raportti tehtyä, eikä ole aikaa jauhaa jonnin joutavia jonkun kanssa. Sähköpostilla minut saa kyllä kiinni aina, kun haluaa.
Jatkan vielä, että olen viimeksi puhunut kahdestaan esimieheni kanssa elokuussa, että ilmeisesti luotto on aika hyvä, kun ei ole tarvetta soitella.
Mulla on onneksi niin ihana miesesimies, että hän soittaa vähintään kerran-pari viikossa mulle henk.kohtaisesti kun ollaan etänä. Otan sen hyvänä asiana ja jotenkin persoonallisena sekä huomioivana eleenä. Akuuttia asiaa hänellä ei varmasti aina ole, mutta se on toissijaista.
Minä olen viimeksi puhunut esimiehen kanssa kahdestaan maaliskuussa ennen etätöiden alkua. Ollaan kuitenkin juteltu tiimikokouksissa myös kuulumisia. Ja hänelle voi aina soittaa, jos on tarvetta jutella tai kysyä neuvoa. Toistaiseksi kaikki asiat ovat hoituneet sähköpostitse.
Mulla on työsuhdepuhelin älä häiritse- tilassa joka päivä 22-17koska dementti äiti soittelee työpäivän aikana tai jopa keskiyöllä jutellakseen niitä näitä mutta EI soita siloin kun on hätä. Siksi vain oman perheen puhelut tulevat läpi.
Työnantaja otaa teamsin kautta yhteyttä jos haluaa. En tiedä seuraavatko sitä, kuka on aktiivinen, sillä työn määrää ja laatua monitoroidaan tarvittaessa muulla tavalla ja minunkin aktiivisuuteni lienee jo tullut todistetuksi.
Ei tietenkään pidä eikä tarvitse vastata. Esimies voi soittaa työpuhelimeen. Se on työasioita varten.
Nyt saat potkut kun et vastannut Jumalasta ylemmän tahon puheluun!
Eiköhän se pomo tunne sinut työntekijänä eikä vedä uusia johtopäätöksiä yhden puhelun takia. Taidat ylireagoida nyt.
Tärkeintä on että soittaa sitten heti, kun huomaa puhelun tulleen. Kait se nyt muutenkin näkee, että olet jotain sinä työpäivänä aikaan saanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jäänyt huomaamatta työpuhelimesta puhelu ihan toimistollakin. Sattunut soimaan silloin, kun olen käynyt vessassa tai täyttämssä vesipulloa tai kollegan kanssa juttelemassa enkä ole hoksannut herättää puhelimen näyttöä omalle paikalle palatessa. Eihän sen pitäisi olla kummempaa etätöissäkään (ja jostain syystä kuitenkin aina on).
Oletko ollut vessassa tai jutellut työkaverin kanssa tunnin verran ennen kuin huomasit tämän puhelun?
Tietysti puhelu voi jäädä huomaamatta, mutta yleensä soitetaan takaisin nopeammin kuin vasta tunnin päästä toimistollakin ellei ole palaverissä.
Jos on tosi kiireellistä asiaa, soitetaan tietysti uudelleen hetken kuluttua, laitetaan teams-viesti ja/tai sähköposti. Ei jäädä vaan loukkaantuneena odottamaan että toinen soittaa takaisin. Mulla on ainakin ihan toimistollakin käynyt semmosta, että joku on aamulla soittanut, ja vasta iltapäivällä huomaan sen. En kyttää puhelinta vaan teen töitä, vastaan tottakai tai soitan takaisin kun huomaan.
Mahtoko olla kyse siitä,kun oli tässä puhetta josko kävis kattomassa et olikos se vasara jääny Näsinneulan katolle remontin aikahan? Kun ei näy kalupakis olevan..
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ei puhelin ole yöllä äänettömällä. Miksi sinulla? Tuleeko sinulle jotain random soittoja vai mitä? Jos minulle tulee yöllä puhelu, se on aina jokin tärkeä asia joka ei voi odottaa aamuun.
Minulla on aina puhelin äänettömällä yöllä, laitan sen illalla AINA pois. Tämä on vauva-ajan ja taaperoajan peruja (täyspäivätyö, totaaliyh, erityislapsi, jonka sairaus vaatii vuorokauden ympäri hoitoa). Ei vaan olisi voinut ottaa enää lisää herätyksiä yöllä, olisi voinut olla se kuuluisa olki joka katkaisee kamelin selän.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ei puhelin ole yöllä äänettömällä. Miksi sinulla? Tuleeko sinulle jotain random soittoja vai mitä? Jos minulle tulee yöllä puhelu, se on aina jokin tärkeä asia joka ei voi odottaa aamuun.
Minulla on puhelin ajastettu äänettömälle 21.30-6.30 joka yö. Tärkeimmät pääsee läpi. Suurin osa asioista ei ole niin tärkeitä, etteikö voisi odottaa. Kiire on useimmiten tekemällä tehtyä. Vaikka mulle soitettaisiin, että joku läheinen on kuollut, niin en minä yöllä kuitenkaan mihinkään kovin helposti pääse, eikä se läheinen siitä henkiin herää. Työasiat on tärkeitä vain silloin, jos kyseessä on hengenpelastus tai katastrofin ehkäisy tai vastaava, perustyöasioiden tärkeys hoitaa yöllä on naurettavaa nykyaikana.
Jos olet tunnin sisällä, tai yleensäkin saman päivän aikana soittanut takaisin, niin ei mitään nokan koputtamista pomolla. Jos asia vielä häiritsee sinua, niin soita hänelle jostain asiasta. Jos on edelleen nyreä, niin ota asia puheeksi.
Voihan olla niinkin, että hän oli nyreä jostain muusta syystä? Tai mitä jos istui itse juuri p:llä kun soitit? Ihminen se esimeiskin on, ota vaan rennommin.
Tuntuu siltä, että ihmisillä tässä ketjussa on aika vähän työkokemusta tai on vain yhdentyyppistä. Projekteja kun on niin monelaisia, monenkokoisia ja monen tyyppisiä. Jokainen asiakastyö on projekti, vaikka sitä ei aina projektiksi moni miellä. Jos rakennetaan ydinvoimala, tarvitaan vähän laajemmat valmistelut kuin siihen, kuka ompelisi asiakkaalle verhot, johon tosiaan etsitään tekijä nopeasti, koska asiakas varmaan haluaa saada ne verhonsa nopeasti. Projekteja nämä on molemmat. Moni lapsukainen pitää projekti-sanaa jotenkin erikoisena, ei se ole. Työtehtävä, jolla on selkeä alku ja loppu sekä määrätty tai arvioitu kestoaika, on projekti. Tämä opetettiin kyllä koulussa, olette tainneet unohtaa.
Jos pomo soittaisi minulle privaattipuhelimeen, en edes huomaisi. Koska puhelimeni on lentotilassa työpäivän ajan. En käytä privaattipuhelinta työnantajan ajalla.
Toisekseen, jos se soittaisi privaattipuhelimeen silloin kun se on päällä, olen omalla ajallani ja pomo saisi aikamoisen ripityksen.
Saattaa myös olla, että esimies oli muuten vaan kireänä. Jos itse pelkää tehneensä virheen voi hyvinkin ylitulkita esimiehen kireyden olevan jotenkin erityisen henkilökohtaista ja tarkoituksellista.
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään ihme. Tuolla nuo "etätyöntekijät" näyttävät huitelevan työaikaan mikä missäkin pihatöissä ym. omilla asioillaan.
Osassa hommista työaika on suhteellinen käsite. Itse tein viikonloppuna pari tuntia töitä koneen ääressä. Ei toki näy ulospäin kovin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään pidä eikä tarvitse vastata. Esimies voi soittaa työpuhelimeen. Se on työasioita varten.
Ja esimiehenkin pitää käyttäytyä asiallisesti. Esimiehen kiukuttelua ei tarvitse sietää.
Kiva kuulla, että homma toimii sinulle parhaimmalla tavalla! Hyvään esimiestyöhön kuuluukin tutustua alaisiinsa riittävän hyvin, jotta tietää millaista tukea kukin henkilö tarvitsee. Meillä esimies suhtautuu tiimin johtamiseen todella leväperäisesti ja ei kysy kuulumisia, vaikka olemme ehdottaneet, että voisi vaikka aamuisin kysäistä, että toimiiko kaikki ja tsekata ja tiedottaa, jos joku on poissa ja korvaava henkilö jne. Ei suostunut tähän, kuulemma meidän pitää itse kertoa hänelle, jos hommat ei toimi tai joku henkilö ei ole ilmestynyt online-tilaan, jolloin hän vasta (saattaa jaksaa) selvittää onko henkilö esim. sairaana vai mikä tilanne ja saako jonkun toisen hänen tilalleen. Ei myöskään tiedä kaikkea työhömme kuuluvia asioita ja haasteita eikä tunnu kiinnostavankaan. Aivan p@rseestä.