Etätöissä esimimehen puhelun missaaminen
Miten selittää etätöissä se, ettei vastannut pomon puheluun? Olin siis kirjoittamassa koneella raporttia, ja näyin myös Skypessä vihreänä. Olen tottunut aiemmin siihen, että jos esimiehellä on asiaa, hän tavoittelee ensi viestillä/kysyy mesessä voiko soittaa.
Huomasin vasta tunnin kuluttua, että esimieheni oli tavoitellut, koska luuri oli jäänyt äänettömälle yön jälkeen, ja kyseessä on henkilökohtainen puhelimeni.
Pomoni oli hyvin tyly kun soitin sitten heti hänelle takaisin ja yritin selittää asiaa.
Onko etätöissä tosiaan oltava alle 5 min vastaika puheluihin? Miten itse reagoit jos kollega/alainen/esimies ei etänä vastaa puheluun vaikkei näytä olevan palaverissa? Ahdistaa pomon tylyys, varsinkin kun vietän lounastaukonikin pääosin työläppärin äärellä.
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun perusteella puhelu on ainoa keino selvittää tekeekö ihminen töitä. Luulisi työn tulosten näkyvän jollain muullakin tapaa?
Miten ajattelet tuolla tavalla? Työpuhelut ovat myös työtä.
Työpuhelut soitetaan työpuhelimeen.
Ei meillä ainakaan ole erikseen työpuhelimia etätöitä varten.
No sehän on sitten ihan työnantajan ongelma. Sinä voit tehdä henkilökohtaisella puhelimellasi mitä haluat, jollei työnantaja mitenkään korvaa sen käyttöä työpuhelimena.
Olen eri, mutta meillä etätyöt on ihan vapaaehtoista. Jos ei halua puheluita siirrettävän omaan puhelimeen, niin sitten voi jäädä toimistolle tekemään töitä. Onneksi Teamsillä hoituu lähes kaikki asiat. Joskus hyvin harvoin joku asiakas saattaa soittaa, mutta muuten kaikki asiat hoidetaan kirjallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni kommentoija ei nyt näy ymmärtävän, että kyseessä oli henkilökohtainen puhelin. Jos työasiat edellyttävät puhelimeen vastaamista työajalla, niin silloin käyttöön annetaan työpuhelin.
Henkilökohtaisen puhelimen voi pitää halutessaan kiinni tai antaa vaikka mummolleen, se asia ei kuulu mitenkään työnantajalle.Ainakin meillä on koronan takia erikoisjärjestelyt eli toimistopuhelut on käännetty henkilökohtaiseen puhelimeen. Kun tilanne tasaantuu, aletaan palata takaisin toimistolle, tosin etätöitä saa jatkaa myös pari kolme päivää viikossa, mutta ei sitä varten anneta käyttöön työpuhelinta.
Eikö teille korvata mitään henkilökohtaisen puhelimen käytöstä työssä??? Tolloja olette.
Ei mahdollisten puhelujen vastaanottamisesta tule kuluja. Me ei itse soitella työn puolesta vaan aina lähetetään sähköpostia. Pitää vaan olla valmius, jos joku soittaakin jostain asiasta. Työkavereiden kesken käytetään Teamsiä.
Käyttääkö joku vielä skypeä? Sehän häviää kokonaan pian. Oli miten oli, siitäkin näkee jos joku on tavoitellut, kumma ettet huomannut. Kelle tahansa voi unohtua syystä tai toisesta puhelin äänettömälle joten se on ihan hyvä tsekata toisinaan.
Oliko pomon asia sellainen, että vastaamattomuudestasi aiheutui oikeasti haittaa? Jos ei, niin kohtuullisen asiatonta käytöstä pomolta.
No eihän se etätyö tarkoita, että työpisteen ääressä ollaan 100 %. Käydäänhän konttorillakin vessassa, siirrytään paikasta toiseen, käydään syömässä. Ja on oikeus pitää kahvitauko.
Meillä on ohjeet olleet että pitää pitää taukoja ergonomian vuoksi. Skypessä saa laitettu asetuksen "palaan pian". Itse käyn iltapäivän kaffepaussilla pissattamassa koiran ja asetus on silloin palaan pian. (Nytkin on kaffepaussi päällä). Ei meillä pomo edes hämmästy, jos soittaa ja sanon että olin ulkona koiraa pissattamassa.
Meillä kun ne etätyöpäivät tuppaa menemään ylitöiden puolelle, niin siinä lomassa on pakko hoitaa noitakin asioita.
Mutta lähden palaveriin.
Ethän sinä tehnyt tilanteessa mitään väärää eikä sinun tarvitse selitellä. Pomolle voi sanoa, ettei kannata henkilökohtaiseen puhelimeen soitella, kun se on työpäivän aikana yleensä äänettömällä. Tylyyden voit jättää omaan arvoonsa ja antaa asian olla. Sitä paitsi, saatat ylitulkita tilannetta ja pomon huonotuulisuus voi johtua jostain ihan muusta asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jäänyt huomaamatta työpuhelimesta puhelu ihan toimistollakin. Sattunut soimaan silloin, kun olen käynyt vessassa tai täyttämssä vesipulloa tai kollegan kanssa juttelemassa enkä ole hoksannut herättää puhelimen näyttöä omalle paikalle palatessa. Eihän sen pitäisi olla kummempaa etätöissäkään (ja jostain syystä kuitenkin aina on).
Oletko ollut vessassa tai jutellut työkaverin kanssa tunnin verran ennen kuin huomasit tämän puhelun?
Tietysti puhelu voi jäädä huomaamatta, mutta yleensä soitetaan takaisin nopeammin kuin vasta tunnin päästä toimistollakin ellei ole palaverissä.
En, vaan muutaman minuutin poissa työpisteeltäni. Palatessani puhelimen näyttö on ollut pimeänä, enkä ollut hoksannut herättää näyttöä tsekatakseni, onko tullut puheluista sillä välin, kun "puuteroin nenääni" tai autoin työkaveria pikaisesti excelin kanssa tms. Siinä sitten saattaa mennä joku tovi, ennen kuin työpuhelimeen uudestaan kosken, sillä meillä käytetään enemmän pikaviestimiä ja teams/skypepuheluita. Ja siis koko tuon ajan olisi ilmoitus saapuneesta, vastaamatta jääneestä puhelusta ollut puhelimen näytöllä, jos olisin sen näytön herättänyt.
Vierailija kirjoitti:
Käyttääkö joku vielä skypeä? Sehän häviää kokonaan pian. Oli miten oli, siitäkin näkee jos joku on tavoitellut, kumma ettet huomannut. Kelle tahansa voi unohtua syystä tai toisesta puhelin äänettömälle joten se on ihan hyvä tsekata toisinaan.
Oliko pomon asia sellainen, että vastaamattomuudestasi aiheutui oikeasti haittaa? Jos ei, niin kohtuullisen asiatonta käytöstä pomolta.
Kerrotko, miten kännykästä tavoittelu näkyy Skypessä ja etkö osaa lukea? Oman puhelimen toisiaan tsekkaus varmasti on juuri sitä, että sen katsoo ehkä tunnin-parin välein...
Apua mitä sääntöjen orjia täällä on. Mulla on kokouksia ja online-tapaamisia, joista pomo ei aina ole tietoinen. Laitan ne yleensä yhteiseen kalenteriin, mutta ei hän aina tarkista enkä minäkään aina muista laittaa. En vastaa puhelimeen tapaamisten aikana. Soitan takaisin niiden jälkeen.
Laitan myös työpuhelimen äänettömälle yöksi, koska osa työkavereista alkaa viestitellä 6:30 jolloin itse vielä nukun. Meillä pomot ymmärtävät tiedettä, jonka mukaan ihmisillä on luontaiset eri sisäiset rytmit ja iltaihmisten rytmiä kunnioitetaan. Herään yleensä 7:45 ja aloitan työt klo 8. Joskus työpuhelin unohtuu äänettömälle, big deal. Ei pomokaan aina vastaa kun minä soitan.
En itsekään juuri huomioi puhelinta työpäivän aikana. Vilkaisen työpuhelimen näyttöä pari kertaa päivässä. Kaikki kommunikointi tehdään tietokoneella. IHan firman tasolta on ohjeistettu, että sisäisiin soittoihin käytetään ensisijaisesti pikaviestimiä (meillä Teams). Sitä kautta voi helposti soittaa ja jakaa asian, eikä tarvitse turhaan aina keskeyttää hommiaan puhelun takia. Tässäkin tapauksessa lähes aina kysytään ensin Chatissa, onko OK soitella ja sitten vasta soitetaan. Onneksi meillä kyetään ymmärtään ja hyväksymään se, että tauot kuuluvat myös kotikonttorille.
Meillä pomo on sanonut, että voimme vapaasti tehdä mitä halumme, kunhan voimme hyvin ja työt tulevat hoidettua. Meitä on kannustettu esimerkiksi halutessamme ulkoilemaan keskellä päivää, koska se piristää.
Kamalaa olisi olla työpaikassa, jossa työntekijöitä kohdellaan kuin lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kai ihminen käydä tauoilla/vessassa tmv.?
En osaa sanoa mitä ajattelisin, olen soittanut työkavereille ja joskus vastanneet joskus eivät. Yleensä soittavat takaisin. Jos olisi esimies eikä etäilevä alainen koskaan vastaisi soittaessani, saattaisin alkaa ihmetellä.
Meillä aikoinaan peruttiin yhden työntekijän etätyöt, kun liian usein jätti vastaamatta puhelimeen. Pomo sanoi, että tee niitä etätöitä vaikka rannalla maaten, nutta vastaa puhelimeen.
Minä tarkistan aina aamulla, että äänet päällä ja akkua riittää.
Onko teillä niin vanhanaikaiset puhelimet, että ne pitää laittaa yöksi äänettömälle? :-o
Vierailija kirjoitti:
Meillä pomo on sanonut, että voimme vapaasti tehdä mitä halumme, kunhan voimme hyvin ja työt tulevat hoidettua. Meitä on kannustettu esimerkiksi halutessamme ulkoilemaan keskellä päivää, koska se piristää.
Kamalaa olisi olla työpaikassa, jossa työntekijöitä kohdellaan kuin lapsia.
Meillä on liukuva työaika ja itse pidän 1,5 tunnin ruokatauon, jotta ehdin käydä kunnon lenkillä valoisaan aikaan näin talvella Ei ole erikseen mitään kehoitettu vaan jokainen saa tauoillaan tehdä mitä haluaa.
Itse sanoin pomolle että kato en huomannu että olit soitellu kun olin paskalla. Soittelin toki takaisin joskus tunnin päästä ja kyselin että oliko tärkeetäkin asiaa. Ei se itekään aina vastaa, ja en mä siitä paljoa ole jaksanut sille palautetta antaa. Pysyy ilmapiiri parempana kun ei jatkuvasti neuvo ja ohjeista. Niinkuin huomaat niin ihan ensimmäisenä kannattaa tajuta että se on työkaveri eikä mikään jumala jota pitää palvoa. Lyön vasemman kivekseni vetoa että ap on nuorehko nainen. On niin tyttömäinen ongelma.
Luulen, että ap paisuttelee asiaa mielessään, koska hänellä itsellään on jotenkin huono omatunto asiasta vaikka ei tarvitsisi olla.
Mulle eräs kollega juuri vaahtosi kun en ole pahemmin viime aikoina vastaillut hänen soittoihinsa. Että on huolissaan miten asiakkaat tavoittavat minut. En viitsinyt sanoa, että kyllä ne tavoittaa, vastailen vain valikoivasti.
Mä jätän useinkin vastaamatta pomon puheluihin tai lyön luurin korvaan, jos on työt kesken. Laitan kyllä viestin yleensä, että onko akuuttia ja ehdotan kellonaikaa, jolloin voi soittaa. Soittaa sitten yleensä kiltisti ehdotettuun aikaan. Alkuun saattoi tulla kymmenenkin puhelua päivässä. Nyt on jo oppinut, ettei soittele, kuin silloin kun on tähdellistä asiaa. Ehkä 2-3 kertaa viikossa.
Itsehän unohdin kesäloman jälkeen työluurin KUUKAUDEKSI pöytälaatikkoon ja muistin sen olemassaolon vasta, kun sain meiliin muistutuksen että puhelimen sovellusversio pitää tietoturvasyistä päivittää hetimmiten :D että mua nolotti.
Joka tapauksessa, erikoista jos todella on suututtu tuollaisesta - onhan niitä muitakin keinoja ottaa yhteyttä. Meillä on tapana kysellä etukäteen, sopiiko soitella. Toisaalta meillä aika vähän pelataan puhelimilla, pikaviestimet laulaa ja puhelutkin hoidetaan Skype/Teams kautta.
Tavallaan asiallehan ei voi muuta kuin pahoitella, että oli jäänyt äänettömälle. Vahinkoja sattuu kaikille. Jos esimies siltikin kiukkuaa, on varmaan ongelma jossain muualla kuin yhdessä missatussa puhelussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun perusteella puhelu on ainoa keino selvittää tekeekö ihminen töitä. Luulisi työn tulosten näkyvän jollain muullakin tapaa?
Miten ajattelet tuolla tavalla? Työpuhelut ovat myös työtä.
Työpuhelut soitetaan työpuhelimeen.
Ei meillä ainakaan ole erikseen työpuhelimia etätöitä varten.
No sehän on sitten ihan työnantajan ongelma. Sinä voit tehdä henkilökohtaisella puhelimellasi mitä haluat, jollei työnantaja mitenkään korvaa sen käyttöä työpuhelimena.
Työnantajan ratkaisu on luonnollisesti komentaa tekijä takaisin toimistolle jos ei saa puhelimella kiinni päivän aikana. Näitä tämän tyylisiä "tehdään näin koska homma toimii" sanattomia sopimuksia on lähes joka paikassa.
Kuulostaa esimiehen puolelta aika turhalta nipottamiselta ja hermostumiselta, jos näin kävi ensimmäistä kertaa. Ehkä hänellä oli muutenkin huono päivä ja se purkautui näin? Jos jatkaa mököttämistä, niin voit ottaa asian puheeksi.
Itselläni on useampi alainen tekemässä nyt etätöitä, enkä oleta että he mitään hätäkeskuspäivystäjiä ovat, jotka istuvat ja tuijottavat puhelimen näyttöä kahdeksan tuntia päivässä.
Jokainen käy joskus vessassa, syömässä, tai sitten voi olla yksinkertaisesti meneillään joku tärkeämpi palaveri tai homma, pääasia että soittaa takaisin ja jos on kiireellistä asiaa niin tavoittelen useampaa kautta. Olen vielä alaisille erikseen sanonut että älkää pitäkö ruokataukoa koneen tai työpuhelimen ääressä, vaan pitäkää edes yksi kunnon tauko päivässä ilman työasioita.
Minäkin haluan puhelimen, joka osaa olla hälyyttämättä, kun soittaja on kännissä! Mikä merkki ja malli on kyseessä?
T. Alkoholistin sisko