Uskomaton piirre kulttuurissamme: miksi ylipainoisia ei saa arvostella?
Hoikkia (naisia) saa toki arvostella niin paljon kuin sielu sietää. Laiheliini, lauta, pitää olla jotain mistä ottaa kiinni, jne jne.
Mutta mitä ihmettä on tämä läskien suojelu ja ymmärtäminen? Aivan äärimmäisenä esimerkkinä mainittakoon tämä 'Fat acceptance movement', jossa pyritään muuttamaan yhteiskunnan asenteita läskimyönteiseksi. Osa näistä aktivisteista jopa paheksuu ylipainoisten laihduttamista normaalipainoon! Haloo!
Tässä pieni muistilista siitä, miksi ylipainoisuus ei ole ok.
- Oma terveytesi ja itsetuntosi.
- Julkiset terveydenhuoltokulut. Jos jonkinlaista komplikaatiota korjataan maksamillamme verorahoista ihan pelkän ylipainon seurauksena.
- Esteettiset syyt. Kunnioita itseäsi ja ihmisiä ympärilläsi sopusuhtaisella olemuksella.
Kommentit (301)
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 13:22"][quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:37"]
mä en myös jaksa kuunnella ylipainoisten valitusta vaivoistaan. varsinkaan niiden suusta, jotka eivät voi myöntää vaivojen syyn johtuvan ylipainosta. kaikki kielletään, mitään ei myönnetä. ainoastaan herne vedetään nenään, kun totuus sanotaan ääneen.
[/quote]
Minä (megaläski) olen törmännyt siihen, että lääkäreiden mielestä mikä tahansa vaiva johtuu ylipainosta. Esim. jos menen lääkäriin kurkkukivun takia, saan saarnan ruokailutottumuksista. Normaalipainoisilla ja laihoilla ei sitten ikinä ole kurkkukipua?
Mainittakoon, että olen viimeksi ollut sairauslomalla marraskuussa 2009 yhden päivän. Varmaan olisin ollut senkin päivän töissä, jos olisin normaalipainoinen.
[/quote]
Samaa joutuu kokemaan masentuneet ihmiset. Kaikki vaivat pistetään masennuksen piikkiin eikä edes vaivauduta kuuntelemaan saati tutkimaan. Äidilläni oli kasvain mahassa. Kun hän meni valittelemaan kovaa kipua, lääkäri vain sanoi että hän kuvitteli sen.
Lukisit ap itse mitä paskaa kirjoitat. Vai että minun pitäisi laihduttaa siksi, että miellyttäisin enemmän muiden esteettistä silmää? Tulepa ehdottamaan tuota minulle päin naamaa, niin voi äkkiä esteettinen silmäsi vaihtaa väriä. :-)
Ihan vakavissaan, minusta jokainen saa olla sellainen kuin on. Aloituksessasi myös viittaat laihojen ja hoikkien kokemaan "syrjintään", mutta ei sellaista kyllä nykyisessä länsimaisessa yhteiskunnassa todellisuudessa ole. Kyllä se lihava ihminen on se, jolle muka kenellä tahansa on oikeus sanoa mitä tahansa. Kuten oma " fiksu" aloituksesi aiheesta kertoo...
Lukisit ap itse mitä paskaa kirjoitat. Vai että minun pitäisi laihduttaa siksi, että miellyttäisin enemmän muiden esteettistä silmää? Tulepa ehdottamaan tuota minulle päin naamaa, niin voi äkkiä esteettinen silmäsi vaihtaa väriä. :-)
Ihan vakavissaan, minusta jokainen saa olla sellainen kuin on. Aloituksessasi myös viittaat laihojen ja hoikkien kokemaan "syrjintään", mutta ei sellaista kyllä nykyisessä länsimaisessa yhteiskunnassa todellisuudessa ole. Kyllä se lihava ihminen on se, jolle muka kenellä tahansa on oikeus sanoa mitä tahansa. Kuten oma " fiksu" aloituksesi aiheesta kertoo...
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 13:24"]
Siis faktahan on todellakin se että laihalle voi heittää kommenttia ja vitsiä mutta lihavalle ei. Laiha ei saa loukkaantua mutta lihava vetää herneen nenäänsä ja kommentoija saa kaikkien paheksunnan osakseen.Olen normaalipainoinen ja tavoite on päästä takaisin siihen mitä olen normaalisti eli hoikka ja siitä kyllä saa usein kuulla valitettavasti. Hoikkana ollessa minulle on sanottu mm että söisit sinäkin jotain, vitsinä tietysti. Kyselty miksi karppaat eihän sinun tarvitse laihduttaa. Työpaikan pöydälle tuotu pågenspussi nimettiin kollektiivisesti "tämä on teille rimppakintuille". Jne jne.
Vaan mikä olisikaan tilanne jos olisin vastannut että syönhän minä, ja niin näytät syövän sinäkin. Tai että karppaan myös koska haluan pysytellä hyvässä kunnossa ja kannattaisi sinunkin miettiä mitä suuhusi pistät. Tai että olisin hakenut pussin porkkanoita ja sanonut että tässä on teille läskimahoille (tai mikä nyt olisi sopiva vastine rimppakintulle). Haukkumisesta ei siis ollut kyse vaan siitä että hoikalle voi tolleen huomautella mutta lihavalle ei.
Eikä lihavuudesta saa keskustella asiallisesti ja suoraan, heti suututaan.
[/quote]Missähän ihmeen rinnakkasitodellisuudessa te elätte?!?
Lihavuudesta ja jopa sen kansantaloudellisestikin merkittävistä haitoista puhutaan aivan jatkuvasti joka tuutista. Tämä ei todellakaan ole keskustelunaiheena minkäänlainen tabu tässä yhteiskunnassa. Lihavuudesta ja sen haitoista saa puhua ja siitä myös puhutaan paljon.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 13:28"]
Ap hyvä, kaloritiedot ovat kaukana terveellisyydestä ja ylipainon räjähdykseksen syistä. Tutki aivojen kemiaa ja sen yhteydestä syömiseen ja sokeriin. Suomessa kaikkein kalleinta on terveellisen ruoka. Teollisuus antaa aivan vääriä mielikuvia, katsopa vaikka ketsuppipurkkeja; luomuketsuppiin on lisätty sokeria tavalliseen verrattuna jotta voidaan pitää kalliimpien luomutomaattien osuus pienempänä jne jne.
Teollisuus on se joka määrittelee mitä kussakin maassa on pidetty terveellisenä ja suositeltava ruokana, ei tiede. Katsoppa kuinka isot jätit Unilever, P&G, Nestle käyttävät rahaa lobbaamiseen ja mainostamiseen. Siitä keskustelemisella ja ymmärtämisellä on paljon suurempi vaikutus kansaterveyteen kuin lihavien yksilöiden kritisointi. JOs kaikki ymmärtäisivät teollisuuden mahdin voisimme saada muutosta aikaan mutta niin kauan kuin Suomen teollisuus ja kauppa ovat niin monopolisoituneita ja terveellinen ruoka suhteessa kalliita on ihan turha syyttä yksilöä.
[/quote] Aivan uskomatonta potaskaa. Laihdutuksen 101: syö vähemmän kuin kulutat. Eli siis kilokaloreilla päästään oikein hyvään alkuun suurimmassa osassa tapauksista. Käsittämätöntä miten taas yrityksiä syytetään yksilön omista valinnoista. Tarjontaa kyllä riittää ja moneen lähtöön.
ap
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 13:24"]Siis faktahan on todellakin se että laihalle voi heittää kommenttia ja vitsiä mutta lihavalle ei. Laiha ei saa loukkaantua mutta lihava vetää herneen nenäänsä ja kommentoija saa kaikkien paheksunnan osakseen.Olen normaalipainoinen ja tavoite on päästä takaisin siihen mitä olen normaalisti eli hoikka ja siitä kyllä saa usein kuulla valitettavasti. Hoikkana ollessa minulle on sanottu mm että söisit sinäkin jotain, vitsinä tietysti. Kyselty miksi karppaat eihän sinun tarvitse laihduttaa. Työpaikan pöydälle tuotu pågenspussi nimettiin kollektiivisesti "tämä on teille rimppakintuille". Jne jne.
Vaan mikä olisikaan tilanne jos olisin vastannut että syönhän minä, ja niin näytät syövän sinäkin. Tai että karppaan myös koska haluan pysytellä hyvässä kunnossa ja kannattaisi sinunkin miettiä mitä suuhusi pistät. Tai että olisin hakenut pussin porkkanoita ja sanonut että tässä on teille läskimahoille (tai mikä nyt olisi sopiva vastine rimppakintulle). Haukkumisesta ei siis ollut kyse vaan siitä että hoikalle voi tolleen huomautella mutta lihavalle ei.
[/quote] Laihathan täällä nytkin itkevät miten heitä nimittely loukkaa, ja itse mollaatte samalla tavalla lihavia...
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 13:30"][quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 13:24"]
Siis faktahan on todellakin se että laihalle voi heittää kommenttia ja vitsiä mutta lihavalle ei. Laiha ei saa loukkaantua mutta lihava vetää herneen nenäänsä ja kommentoija saa kaikkien paheksunnan osakseen.Olen normaalipainoinen ja tavoite on päästä takaisin siihen mitä olen normaalisti eli hoikka ja siitä kyllä saa usein kuulla valitettavasti. Hoikkana ollessa minulle on sanottu mm että söisit sinäkin jotain, vitsinä tietysti. Kyselty miksi karppaat eihän sinun tarvitse laihduttaa. Työpaikan pöydälle tuotu pågenspussi nimettiin kollektiivisesti "tämä on teille rimppakintuille". Jne jne.
[/quote]Ei vaan ero on siinä että kun laihaa sanoo laihaksi, niin tämä ottaa sen kohteliaisuutena. Kun lihavaa sanoo lihavaksi, niin hän ottaa sen loukkauksena koska tässä maailmassa ihannoidaan laihuutta.
Kenelläkään ei kuitekaan ole oikeutta arvostella toisen painoa eikä muutenkaan ulkonäköä tai asioita joilla häen ei ainakaan sillä sekunnalla voi tehdä mitään ja on varmasti epäkohdistaan tietoinen.
Kuinka kasvattavaa on sanoa lyhyttä lyhyeksi? Kai se lyhyt sen itsekkin tietää että on lyhyt, ei lihavuus ole yhtään sen kummempi asia. Jokainen lihava tietää miten voisi lahtua, mutta ei se ole helppoa.
[/quote]
Kun laihaa sanoo laihaksi, hän EI ota sitä kohteliaisuutena. Tuottaako tämän ymmärtäminen vaikeuksia?
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 13:30"]
[/quote]Ei vaan ero on siinä että kun laihaa sanoo laihaksi, niin tämä ottaa sen kohteliaisuutena. Kun lihavaa sanoo lihavaksi, niin hän ottaa sen loukkauksena koska tässä maailmassa ihannoidaan laihuutta.
Kenelläkään ei kuitekaan ole oikeutta arvostella toisen painoa eikä muutenkaan ulkonäköä tai asioita joilla häen ei ainakaan sillä sekunnalla voi tehdä mitään ja on varmasti epäkohdistaan tietoinen.
Kuinka kasvattavaa on sanoa lyhyttä lyhyeksi? Kai se lyhyt sen itsekkin tietää että on lyhyt, ei lihavuus ole yhtään sen kummempi asia. Jokainen lihava tietää miten voisi lahtua, mutta ei se ole helppoa.
[/quote]
Minusta painoni kommentointi edes huumorin varjolla ei ole kohteliasta. En ole koskaan ollut immarreltu kommenteista "hui, oletpa laiha", "laita kiviä taskuun, niin et lähden tuulen mukana" tai "otapa isompi kakkupala, kun olet noin rimpula". Turpakäräjät tulisi, jos erehtyisi kommentoimaan vastaavasti ylipainoisen kokoa.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 13:29"]
Mä kans ihmettelen, että miksei terveellistä ruokaa voitaisi verottaa kevyemmin, esim. kala, kananliha, täysjyvä, vihannekset. Samalla voitaisiin nostaa esim. pullapussin hinta 20 euroon, vehnäsämpylöiden hinta 30 euroon pussi, eineslasagnen hinta 20 euroon paketti. Alkoholijuomien hintaa voitaisiin myös nostaa reilusti, roskaruoka myös jättiverolle ja samoin makeiset.
Kyllähän nuo lihavat ostavat niitä epäterveellisiä ruokia, jos ne on niin halpoja ja helposti saatavilla. Ei se kassahihnan sisältö näytä oikeasti korreloivan hintaan ollenkaan. Minä saan yleensä omat ruokani paljon halvemmalla kuin edessä oleva lihava, vaikka ostamani ruoan ravintoarvot ovat 100 kertaa paremmat.
Verotuksella pitäisi ohjata ihmisten ostoskäyttäytymistä.
[/quote]Positiivisen kautta hyvät keskustelijat. Alkoholi ja ruoka ovat Suomessa jo muutenkin huippukalliita, minkään ruuan hintaa Suomessa ei pitäisi nostaa. Mutta periaatteessa tietysti voitaisiin laskea veroja terveellisistä ruuista, mutta ei se ole kovin yksiselitteitä. Juuri mikään ruoka ei ole epäterveellistä kohtuukäytössä ja vastavasti mikä tahansa on vaarallista jos siitä vetää överit. Vetä juomallakin voi tappaa itsensä, jopa aika helposti.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 13:26"]
Tää oli hemmetin hyvä kommentti. Tästä saan aasinsillan tähän uutiseen, että Valio on suunnitellut sokerittoman ja lisä-aineettoman tuoteperheen Venäjälle. Ai miksi ei Suomeen? No siksi kun ei tartte. Me kun ostamme kiltisti kaiken paskan mitä teollisuus meille tuo nenän eteen.
Kun yritin lopettaa makeutusaineiden ja sokereiden käytön huomasin miten vaikeeta oli löytää enää valmistuotteita. Jopa kahvilat kokee tarpeelliseksi lisätä hedelmäsmoothieihin sokeriia. Oh why???
[/quote]Valiolla on niin tukeva sija suomalaisessa ruokakorissa, että enemmästä voisi alkaa tulla syytöksiä merkittävän markkina-aseman väärinkäytöstä.
Eihän yhteiskuntaa voi syyttää yksilöiden lihavuudesta, ei ylipaino yksin ruoan hinnasta ja laadusta johdu. Vaikka ei muka olisi varaa syödä terveellisesti, on liikunta monessa muodossa ilmaista!
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:20"]Ei toki olekaan mitään syytä moittia toisten ulkonäköä päin naamaa. Vaan on PALJON syitä miksi lihavuusilmiöstä pitäisi voida keskustella realistisesti. Ei usein näytä esim. tällä palstalla onnistuvan.
ap
[/quote] Miksi sinulla ap on niin valtava tarve keskustella tästä aiheesta? Kyllä ylipainon haitoista ja kansan lihomisesta, nuorten liian vähäisestä liikunnasta jne keskustellaan ihan jatkuvasti lehdissä, televisiossa ym medioissa. Ja netin keskustelupalstat ovat täynnä kaltaisiasi länkyttäjiä, jotka verhoavat länkytyksensä useimmiten suureen huoleen meidän lihavien terveydestä, kun todellinen syy on päästä kiillottamaan omaa sädekehää ja pätemään normaalipainoisuudellaan, koulukiusaajatyyliin, vai mitä? Anteeksi siis kamalasti ap, kun minä lihava nainen kuljen kadulla ja rumuuteni pilaa päiväsi. Vai pilaako? Vai olisiko niin, että sinä ja kaltaisesi tarvitsevat meitä lihavia, koska ketäs kohtaan sitten tuntisitte ylemmyyttä? Me lihavat sentään olemme virallisestikin hyväksytty sylkykuppi, toisi kuin vaikka vammaiset, sairaat ja tummaihoiset. Lihava ihminen on nykypäivän neekeri :-) .
Elintarviketeollisuutta syytellään, mutta se on vain tietämättömien jorinaa. Elintarviketeollisuudessa yritetään oikeasti tehdä terveellistä ruokaa. Kukaan valmistaja ei halua niskaansa mainetta valmistajana, joka teki ruokaa josta tuli syötä tms.
Kylmä totuus on se että kaikkein vaarallisinta on tämä "terveellinen kotiruoka". Meidän vanhusväestömme ei ole hankkinut sydän- ja verisuonitautejaan eineksillä, vaan kotiruualla.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 13:30"]
[/quote]
No huh huh, mä otan kohteliaisuutena kun sanotaan rimppakintuksi? Niin varmaan. Se PITÄÄ ottaa kohteliaisuutena, vaikka se olisi ilmaistu ihan miten vain, siitä ei saa loukkaantua.
Ja toiselle tekstiäni lainanneelle, täällä palstalla lihavuudesta keskustelu ei ainakaan ole avointa vaan tuomittavaa.
Kyllähän lihavuudesta kirjoitetaan ja lihaville on klinikoita ja leikkauksia ja vaikka mitä. Samaan aikaan iänikuiset lautasmallit ja aikansa eläneet ravitsemussuositukset ylläpitävät ongelmaa ja pahentavat sitä. Neuvottaisiin oikeanlaiseen yksilölliseen ravintoon ja kunnon vero eineksille ja muulle teolliselle chaisselle ja vastaavasti aidon ruoan veroa pienemmäksi.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:22"]On nyt ihan selvä asia, että ketään ei saa arvostella! Ihmisen ylipainoa saa arvostella , mutta asiallisesti tietenkin. Mutta ei ihmistä itseään.
[/quote]Miksi sinulla muka on oikeus arvostella minun ylipainoani asiallisesti? Sinäkö minun ylipainostani kärsit? Entäs jos sinulla on minun mielestäni ruma nenä ja liian pienet tissit, saanko asiallisesti arvostella näitä ulkoisia ominaisuuksiasi, kun enhän siinä arvostele ihmistä itseään?
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 13:48"][quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:22"]On nyt ihan selvä asia, että ketään ei saa arvostella! Ihmisen ylipainoa saa arvostella , mutta asiallisesti tietenkin. Mutta ei ihmistä itseään.
[/quote]Miksi sinulla muka on oikeus arvostella minun ylipainoani asiallisesti? Sinäkö minun ylipainostani kärsit? Entäs jos sinulla on minun mielestäni ruma nenä ja liian pienet tissit, saanko asiallisesti arvostella näitä ulkoisia ominaisuuksiasi, kun enhän siinä arvostele ihmistä itseään?
[/quote]Ruma nenä ja pienet tissit ei ole elintavoilla aiheutettua eivätkä ne ole kansanterveydellinen kustannuserä.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 13:48"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:22"]On nyt ihan selvä asia, että ketään ei saa arvostella! Ihmisen ylipainoa saa arvostella , mutta asiallisesti tietenkin. Mutta ei ihmistä itseään.
[/quote]
Lihavuuden arvostelussa on pääosin kyse ihmisen elintapojen arvostelusta, aivan kuten tupakoinnin tai alkoholin käytön arvostelussa. Nenän ja rintojen arvostelu puolestaan kohdistuu geeneihin, joille ihminen ei voi mitään.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 13:44"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:20"]Ei toki olekaan mitään syytä moittia toisten ulkonäköä päin naamaa. Vaan on PALJON syitä miksi lihavuusilmiöstä pitäisi voida keskustella realistisesti. Ei usein näytä esim. tällä palstalla onnistuvan.
ap
[/quote] Miksi sinulla ap on niin valtava tarve keskustella tästä aiheesta? Kyllä ylipainon haitoista ja kansan lihomisesta, nuorten liian vähäisestä liikunnasta jne keskustellaan ihan jatkuvasti lehdissä, televisiossa ym medioissa. Ja netin keskustelupalstat ovat täynnä kaltaisiasi länkyttäjiä, jotka verhoavat länkytyksensä useimmiten suureen huoleen meidän lihavien terveydestä, kun todellinen syy on päästä kiillottamaan omaa sädekehää ja pätemään normaalipainoisuudellaan, koulukiusaajatyyliin, vai mitä? Anteeksi siis kamalasti ap, kun minä lihava nainen kuljen kadulla ja rumuuteni pilaa päiväsi. Vai pilaako? Vai olisiko niin, että sinä ja kaltaisesi tarvitsevat meitä lihavia, koska ketäs kohtaan sitten tuntisitte ylemmyyttä? Me lihavat sentään olemme virallisestikin hyväksytty sylkykuppi, toisi kuin vaikka vammaiset, sairaat ja tummaihoiset. Lihava ihminen on nykypäivän neekeri :-) .
[/quote] Ai miksikö haluan aiheesta keskustella.. Siksi että minua ottaa päähän tekopyhyys ja typeryys. Sellainen joka saa lihavan ihmisen syyttämään lihavuudestaan elintarviketeollisuutta tai suuria luita. Ja vielä esittämään että ylipainoisuus on terveydenkin kannalta ok ja että terveysasiasta huolestuneet ovat fasisteja tai muuta. On totta ettei yksilötasolla minua kiinnosta valtavasti kunkin lihavan terveys mutta yhteiskunnallisella tasolla se kyllä kiinnostaa. Myös siitä syystä että verorahoistamme näiden "in denial" -ihmisten hoitoja kustannetaan.
On sairasta ja hyvin kuvaavaa, että vertaat itseäsi "syrjittynä" "vammaisiin, sairaisiin ja tummaihoisiin". Nämä jälkimmäiset eivät ole itse hankittuja ominaisuuksia (eivätkä muutenkaan missään määrin tuomittavia).
ap
Onneksi pieniä oikeansuuntaisia muutoksia on jo tehty: makeisvero, pienet karkki- ja sipsipussit, liikkuva koulu -hankkeet jne. Toivottavasti pitää paikkansa se tieto, että suomalaisten lihomistrendi on taittumassa. Taitaa kuitenkin olla niin, että yksittäisiä superlihavia (150 kg ja enemmän) on yhä enemmän.