Uskomaton piirre kulttuurissamme: miksi ylipainoisia ei saa arvostella?
Hoikkia (naisia) saa toki arvostella niin paljon kuin sielu sietää. Laiheliini, lauta, pitää olla jotain mistä ottaa kiinni, jne jne.
Mutta mitä ihmettä on tämä läskien suojelu ja ymmärtäminen? Aivan äärimmäisenä esimerkkinä mainittakoon tämä 'Fat acceptance movement', jossa pyritään muuttamaan yhteiskunnan asenteita läskimyönteiseksi. Osa näistä aktivisteista jopa paheksuu ylipainoisten laihduttamista normaalipainoon! Haloo!
Tässä pieni muistilista siitä, miksi ylipainoisuus ei ole ok.
- Oma terveytesi ja itsetuntosi.
- Julkiset terveydenhuoltokulut. Jos jonkinlaista komplikaatiota korjataan maksamillamme verorahoista ihan pelkän ylipainon seurauksena.
- Esteettiset syyt. Kunnioita itseäsi ja ihmisiä ympärilläsi sopusuhtaisella olemuksella.
Kommentit (301)
Röyh, anteeksi syön tässä samalla kerrosvoileipää.. Asiaan. Kyllä tietenkin ylipainosta saa yleisellä tasolla keskustella sen tuomista terveyshaitoista jne. ja näinhän tehdäänkin ja se on ok. Kenenkään ulkonäköön tai muotoon kohdistuvat arvostelut yksilötasolla ovat sen sijaan tuomittuja.
Olen ap kanssasi samaa mieltä. Järkyttävän paljon saat alapeukkuja ja vihamielisiä vatauksia. Harmi :( Ja silti näille ihmisille on ok haukkua alipainoisia. MYÖS LAIHAKSI JA ANOREKTIKOKSI HAUKKUMINEN TUNTUU PAHALTA! ONKO SE NIIN PIRUN VAIKEA YMMÄRTÄÄ? Itse en hauku ketään lihavaksi tai alipainoiseksi. En edes huomauta asiasta koska eiköhän jokainen tiedä minkä kokoinen on. Jos lihava läheiseni haluaa laihduttaa pyrin kannustamaan häntä. Lihavuutta ei tule hyväksyä koska se on terveysriski. Vai hyväksytkö sinä alkoholismin ja tupakan polton?
mä en myös jaksa kuunnella ylipainoisten valitusta vaivoistaan. varsinkaan niiden suusta, jotka eivät voi myöntää vaivojen syyn johtuvan ylipainosta. kaikki kielletään, mitään ei myönnetä. ainoastaan herne vedetään nenään, kun totuus sanotaan ääneen.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:22"]Haista paska. Uskomatonta sontaa. Jotku ihanoi hoikkuutta, lihaavuutta tuskin kovin moni. Ja varmasti hoikkia ei arvostella enempää kuin lihavia, päin vastoin.
Jokainen kantaa itse läskinsä, sinulla tai kenelläkään muulla ei ole mitään oikeutusta haukkua sen enempää lihavia kuin laihojakaan.
[/quote]
Eihän ap haukukaan lihavia. Luepa teksti uudestaan.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:30"]Ap, missä niitä laihoja arvostellaan?
Päinvastoin sinunkin puheenvuorosi arvostelee lihavia ihmisiä.
Puhut kuin jostain rikollisryhmästä tai moraalisesti tuomittavasta porukasta, joita pitäisi yhteiskunnallisten syiden takia saada arvostella. Eikös yleensä yhteiskunnallississa ongelmissa keskustella ongelman syistä, eikä "arvostella ihmisiä henkilöinä"?
Taidat olla sama joka joka päivä postaa jonkun aloituksen, jossa paheksutaan jotain ällöttävää lihavaa ihmistä. Yrität piiloutua tekopyhästi "asiallisen arvostelun" viitan taakse, mutta vaikuttimesi taitaa todellakin olla vain oman vihasi suuntaamineen helppoon uhriin.
Jos puhuisit asiallisesti, viesteihisi ei reagoitasi niin kuin esität.
[/quote]
Laihoja arvostellaan salaa. Siitä ei puhuta julkisesti. Usein he ovat ylipainoisia, jotka haukkuvat laihoja tunteakseen itsensä normaaliksi. Mutta tämä tehdään niin etteivät muut kuule.
-en ole ap
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:22"]
Haista paska. Uskomatonta sontaa. Jotku ihanoi hoikkuutta, lihaavuutta tuskin kovin moni. Ja varmasti hoikkia ei arvostella enempää kuin lihavia, päin vastoin.
Jokainen kantaa itse läskinsä, sinulla tai kenelläkään muulla ei ole mitään oikeutusta haukkua sen enempää lihavia kuin laihojakaan.
[/quote]
Minusta on hassua, ettei minun ylipainostani ole kukaan koskaan sanonut minulle mitään. Sen jälkeen, kun laihdutin normaalipainoiseksi, olen saanut muutamalta ihmiseltä kuulla hoikkuudestani! Koko ajan kysellään, paljonko painan. Että minusta ollaan huolissani, kun olen niin hoikka! Voi luoja sentään. Mieluummin olen hoikka kuin monista terveysongelmista kärsivä ylipainoinen.
Sitä mieltä olen, että ketään ei saa haukkua eikä kenenkään painoon saa puuttua, on henkilö sitten kuinka ylipainoinen tai laiha. Ei anorektikkoa saa lihomaan kauhistelemalla eikä ylipainoista saa laihtumaan haukkumalla. Nämä ongelmat ovat ihmisen pään sisällä ja halu parantua täytyy lähteä ihmisestä.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:35"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:25"]Tavoitan ap:n pointin. Lähisuvusta löytyy 200-kiloinen naisihminen, jolla vaivaa joka lähtöön. Mielestäni on todella vaikeaa suhtautua tämän ihmisen (jatkuvaan) valitukseen selkäsärystä, huimauksesta, diabeteksestä ja kaiken maailman kivuista ja kolotuksista. Mutta eihän sitä ääneen voi sanoa, että jos laihduttaisit edes 50 kiloa, niin johan näkyisi fyysisessä ja psyykkisessäkin kunnossa muutosta. Totuus aiheuttaisi herneen vedon syvälle sieraimeen ja siellä se pysyisi maailman loppuun.
[/quote]Hohhoijakkaa, toivottavasti olet ap. ettei suomessa ole näin paljon yhtä tyhmiä ihmisiä. Onko sinulla syytä olettaa että 200 kiloinen täti ei ilman sinun huomauttamista tajua tai tiedosta sitä että painoa on liikaa? Hänen kanssaan on siitä ihan varmasti puhuttu jo sinua miljoona kertaa fiksumpien toimesta. Onko sinulla oikeasti joku harhaluulo että sanomisellasi voisit aiheuttaa jotain hyvää?
[/quote]Itse asiassa tunnen itsekin tapauksia jotka eivät myönnä itselleen REILUA ylipainoaan. Ja suorastaan valehtelevat itselleen hoikistumisista: "laihdutin 5 kiloa", "olen taas keventänyt" vaikka en koskaan ole keveämpään suuntaan muutosta havainnut. Monia operaatioita tehty lihavuudesta seuranneiden komplikaatioiden vuoksi.
ap
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:32"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:25"]
Itsetunto ei ole kiinni ulkomuodosta. Anorektisen laihoilla useimmiten on äärimmäisen huono itsetunto ja minäkuva.
[/quote]Heh, juurihan tässä itse vahvistit sen että itsetunto tiettyyn pisteeseen asti tosiaan riippuu ulkomuodosta (anorektikko ei ole tyytyväinen ulkomuotoonsa)! Ja näin on useilla lihavillakin. Suurimmalla osalla ylipainoisista asiaan ei vain liity syömishäiriö - joillakin toki liittyy.
ap
[/quote]Ja miksi siis sinun pitäisikään päästä arvostelemaan lihavia? Mitä se tuo lisää tähän pulmaasi?
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:37"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:22"]Haista paska. Uskomatonta sontaa. Jotku ihanoi hoikkuutta, lihaavuutta tuskin kovin moni. Ja varmasti hoikkia ei arvostella enempää kuin lihavia, päin vastoin.
[/quote]
[/quote]Hän vain haluaa että se olisi oikeutettua ja lihavien arvostelua ei pidettäisi epäsopivana, jotta heitä voisi haukkua vapaasti.
Luuletko ap, ettei ne ylipainoitset tiedä olevansa ylipainoisia? Luuletko, että se jatkuva mollaaminen jollain tavalla laihduttaa heitä? Päinvastoin! Mitä enemmän arvostellaan, sen tiuhempaan käy jääkaapin ovi.
Saadaanko siis arvostella epätäydellisyyttä muutenkin? Akneihoisia? Kotkannenäisiä? Siansilmiä? Rumaa persettä? Lättäjalkaa? Missä menee raja?
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:42"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:37"]
[/quote]
[/quote]Hän vain haluaa että se olisi oikeutettua ja lihavien arvostelua ei pidettäisi epäsopivana, jotta heitä voisi haukkua vapaasti.
[/quote]Taas mammat täällä oikein laumana väärinymmärtämässä. Ei, lihavia ei tulisi saada arvostella / haukkua yksilötasolla vaan arvostella heitä siinä mielessä että voisivat ottaa vastuun omasta terveydestään sen sijaan että vedotaan isoihin luihin / huonoihin geeneihin tai mihinkään muuhun potaskaan.
ap
Ap kerropa mikä sinun oma ongelmasi on, että päästään sitten arvostelemaan sitä ihan porukalla! Maistat vähän omaa lääkettäsi.
Sun idea että pitäisi usuttaa vastuu ylipainosta yksilölle oli jotenkin kummallinen hyökkäys ihmisiä vastaan.
Pitäisikö siis syyttää sairaudestaan ihmisiä joilla on lihansyönnin takia suolistosyöpä? Tupakoitsijoita joilla keuhkosyöpä? Alkoholisteja joilla rasvamaksa tai maksakirroosi? Diabeetikkoja (II)? Urheilijoita, joilla nivelet on rikki? Ja entäs anorektikkoja, jotka eivät syö?
Miksi et syyllistä ja vastuuta näitä, miksi ainoastaan lihavat ovat tappolistallasi?
Mitä saavutat haukkumalla lihavia? Koheneeko endorfiinitasosi huikeastikin?
Koska Suomessa ihannoidaan lihavia ryhävalaita. Ihanhan tässä alkaa seisomaan, kun ajatteleekin suomalaista siiderivalasta. 3
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:32"][quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:25"]
Itsetunto ei ole kiinni ulkomuodosta. Anorektisen laihoilla useimmiten on äärimmäisen huono itsetunto ja minäkuva.
[/quote]Heh, juurihan tässä itse vahvistit sen että itsetunto tiettyyn pisteeseen asti tosiaan riippuu ulkomuodosta (anorektikko ei ole tyytyväinen ulkomuotoonsa)! Ja näin on useilla lihavillakin. Suurimmalla osalla ylipainoisista asiaan ei vain liity syömishäiriö - joillakin toki liittyy.
ap
[/quote]
Joo mutta tuollaisilla fat accetable tai miten se menikään pyritään juurikin vaikuttamaan ihmisen itsetuntoon ja oikeuteen elää ilman julkista paheksuntaa. Ei se minusta ihannoin ylipainosta johtuvia sairauksia.
Eikä ne arvostelut laihoja kohtaan ole koskaan niin rankkoja kuin lihavia kohtaan. Ei kukaan paheksu ravintolassa toisen rinnattomuutta niinkuin lihavuutta paheksutaan: tuokin täällä syömässä pitsaa vaikka on tuollainen plösö.
Olen itse normimittainen. Huomaan ihannoivani äärimmäistä laihuutta ja pienuutta vaikka en koe inhoa tai ihmetystä lihavuutta kohtaan. Tältä kannalta fat accetable liike voi olla ihan tervettä. Että me normivartaloisetkaan emme koe olevamme lihavia anoreksisien siskojen rinnalla. Tätä siinä minusta haetaan, että jokaisella on oikeutensa etsiä omat painokilonsa ja olla tyytyväisiä sen hetkiseen kehoonsa ilman että täytyy vertailla toisiin kehoihin.
AP ja monet muutkin: oletteko koskaan kuulleet hyvästä käytöksestä tai toisen ihmisen kunnioittamisesta? Puskista on hyvä ampua yhteiskunnallisen keskustelun nimissä. Kyllä sekin keskustelu osaa loukata, vaikkei suoraan päin pläsiä sanotakaan. Tulkaa minulle puhumaan ylipainosta ja liikalihavuudesta siinä vaiheessa, kun pyydän, ei kun vaadin, teitä avuksi kantamaan ihrakääröjäni. Nyt en sen avun tarpeessa ole, vaikka on xs-kokoinen olekaan.
Noin yleisemminkin tämän palstan kirjoittajille pitäisi tehdä selväksi, milloin kyseessä on ylipaino ja sairaalloinen ylipaino. Tällä palstalla kun on aivan omat mittarit ja painotaulukot, joitten mukaan lähes anorektinen on normaalipainoinen ja terveydenhuollon mittareiden mukainen normaalipainoinen on jo läskimooses. Olisi kiva nähdä kirjoittajat ihan livenä, niin näkisi kuinka moni vastaa av-mammojen ihannetta ja kuinka monella paino on aika lailla korkeampi.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:54"]
Ap kerropa mikä sinun oma ongelmasi on, että päästään sitten arvostelemaan sitä ihan porukalla! Maistat vähän omaa lääkettäsi.
Sun idea että pitäisi usuttaa vastuu ylipainosta yksilölle oli jotenkin kummallinen hyökkäys ihmisiä vastaan.
Pitäisikö siis syyttää sairaudestaan ihmisiä joilla on lihansyönnin takia suolistosyöpä? Tupakoitsijoita joilla keuhkosyöpä? Alkoholisteja joilla rasvamaksa tai maksakirroosi? Diabeetikkoja (II)? Urheilijoita, joilla nivelet on rikki? Ja entäs anorektikkoja, jotka eivät syö?
Miksi et syyllistä ja vastuuta näitä, miksi ainoastaan lihavat ovat tappolistallasi?
[/quote] Todellakin pitäisi vastuuttaa tupakoijat ja alkoholistit komplikaatioistaan, noita muita ei koska kyseessä sairaudet jotka eivät ole johtuneet tieten tahtoen epäterveellisistä elämäntavoista!
ap
Ylipainoinen on yhteiskunnan ihanteiden vastainen. Laiha ei ole. Kenen hyvänsä haukkuminen on väärin, mutta laivalla on aina tuo etu puolellaan, että hän on "hyväksytympi".
"One point of contention in the movement is found between those fat people who are attempting to lose weight and those who are not.[37] Some fat activists define fat acceptance as fighting for equal rights and opportunities, and freedom from social stigma, whilst remaining open to the pursuit of a reduction in a person's body mass index. Other fat activists define fat acceptance more strictly, applying that phrase only to fat people who are not trying to lose weight or diet. This form of "fat activism" requires active opposition to the concept of weight-loss. The acronym of the movement, "FA" (Fat Acceptance), may also be interpreted to encompass "Fat Appreciation", which says that fat is beautiful.
...
Another common division in the fat acceptance community is the differing attitudes towards general society, specifically thin people. The fat acceptance community generally divides into two categories. One is those who feel discrimination towards thin people hinders the fat acceptance cause. The other side views thin people as at least a partial cause of their social stigma; some cater to this group with mockery of thin people."
Tämä wikipediasta. Nuo jälkimmäiset tapaukset ovat erittäin huolestuttavia.
ap
Ap on varmaan Hesarin toimittaja, joka kääntää asiat päälaelleen. Sillä kyllähän jos totta puhutaan niin lihavat ovat nykymaailman nekruja, joita aivan kuka tahansa, köntsähousuisesta kännikalasta muovisimpaan fitnessmimmiin, saa solv
ata niin paljon kuin ikinä huvittaa. Sitä paitsi kun elinkaarikustannuksia lasketaan, itseään telova urheiluentusiasti, jolta leikellään polvia, selkää, olkapäitä ja osteoporoosilonkkia sekä myöhäisemmän iän syöpiä ja jolle maksetaan eläkkeitä ja vuosien hoivapaikkoja, tulee yhteiskunnalle huomattavasti kalliimmaksi kuin joku pulska, tupakoija tai alkkis, joka kuukahtaa pian eläkkeelle jääntinsä jälkeen aivoinfarktin tai vastaavan jälkeen. Jos sinunkin elämäntehtäväsi on toisten kiloista huolehtiminen, mitäs jos yrittäisit positiivisuuden kautta, tuo nykyinen tyylisi ei nimittäin innoita ketään laihtumaan tai kuntoilemaan. Olet pelkästään ilkeä p*skiainen.