Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskomaton piirre kulttuurissamme: miksi ylipainoisia ei saa arvostella?

Vierailija
27.04.2014 |

Hoikkia (naisia) saa toki arvostella niin paljon kuin sielu sietää. Laiheliini, lauta, pitää olla jotain mistä ottaa kiinni, jne jne.

Mutta mitä ihmettä on tämä läskien suojelu ja ymmärtäminen? Aivan äärimmäisenä esimerkkinä mainittakoon tämä 'Fat acceptance movement', jossa pyritään muuttamaan yhteiskunnan asenteita läskimyönteiseksi. Osa näistä aktivisteista jopa paheksuu ylipainoisten laihduttamista normaalipainoon! Haloo!

Tässä pieni muistilista siitä, miksi ylipainoisuus ei ole ok.

- Oma terveytesi ja itsetuntosi.

- Julkiset terveydenhuoltokulut. Jos jonkinlaista komplikaatiota korjataan maksamillamme verorahoista ihan pelkän ylipainon seurauksena.

- Esteettiset syyt. Kunnioita itseäsi ja ihmisiä ympärilläsi sopusuhtaisella olemuksella.

Kommentit (301)

Vierailija
41/301 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää ylipäätään arvostella ketään tämän ulkonäön takia? Aikuiset ihmiset hei haloo! Luulisi teidänkin oppineen, että se ihmisen paino ei kerro ihmisestä mitään. Ylipainoinen voi myös olla terve eikä hän välttämättä käytä terveidenhuollon palveluja. Laiha voi taas olla sairas ja ravata jatkuvasti lääkärissä. Ja toisinpäin.

Saisiko jokainen olla ihan vain oma itsensä, laihana tai lihavana. Minusta on jotenkin säälittävää, että ihmisillä on aikaa arvostella muita. Voisiko sitä aikaa käyttää hyödyllisemmin esimerkiksi kehittää omaa arvomaailmaansa? :)

Vierailija
42/301 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi muuta sanoa kuin että ONNEKSI meitä ryhävalaita on tulevaisuudessa aina enemmän ja enemmän, ehkä mekin siis siten saadaan joskus olla sellaisia kuin olemme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/301 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuus on nykyään yleisempää kuin laihuus tai normaalipainoisuus, joten toki valtavirta määrittää ketä saa arvostella ja ketä ei.

Suomessa on soveliastya möläyttää isoon ääneen "oletpa liian laiha ja muodoton, syötkö mitään?" Lihavalle sen sijaan ei voi sanoa "oletpa lihava, mikset laihduta?" Toisaalta esim. joissain Aasian maissa lihavuuteen liittyy samanlainen stigma kuin Suomessa laihuuteen. Siellä lihava voi joutua naurun, pilkan ja päivittelyn kohteeksi.

Termi "normaalipaino" on myös käsitteenä vääränlainen, koska se kertoo siitä, mikä ennen oli valtavirran normaali paino ja josta poikkeavat edustivat jotain muuta. Nykyään on normaalia olla lihava.

Kautta aikojen vähemmistön ovat olleet silmätikkuina. Aikoinaan kristityt, toiseen maailmansodan aikaan juutalaiset, 70-luvulle asti homot, 2010-luvulla laihat.

Tosin kyllä ilmapiirissä on ollut havaittavissa muutosta viimeisen kymmenen vuoden aikana. Vielä viisi vuotta sitten kuuli usein sanottavan lievästi ylipainoiselle ihmiselle "olet aivan normaali hoikka". Kyllä suhtautuminen lihavuuteen on muuttumassa. Lihavia mm. nykyään esitellään televisiosarjoissa ja heistä yritetään saada laihoja.

Vierailija
44/301 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta ap, kyllä sä tiedät että esim rintasyövän riskiä lisää synnyttämättömyys ja imettämättömyys. Lihansyönti lisää suolistosyöpiä, miesten maidonjuonti eturauhassyöpää jne jne. LAitetaan kaikki maksamaan yksityistä sairasvakuutusta ja kertoimet terveellisyyden mukaan! Ainiin, sehän on ollut Amrikassa jo kauan "kokeilussa" ja se on koettu syrjiväksi, epäoikeudenmukaiseksi ja tappavan ihmisiä.

Mä en ymmärrä tätä yksilön vastuuta tässä kun katseet ja ne paheksuvat kommentiti voisi ennemmin suunnata elitarviketeollisuutta kohtaan. Miksi ihmeessä on kaikkeen nykyään ympätty helvetisti sokeria? Miksi pakkauskoot vaan kasvaa? Miksi järkyttäviä "pizzapyörteitä", energia juomia yms saa mainostaa nuorten ohjelmien yhteydessä? Yksilön on todella vaikea tietää mitä syö ja kun kroppa ja aivot on sopivasti marinoitu on todella vaikeaa katkaista himon kierrettä ja sokerikoukkua.

En ole itse ylipainoinen mutta kun rupeaa pakkauksia tutkimaan niin karvat nousee pystyyn. Hirveä moskaa syödään muka ns kotiruokana. Karkkipussien koko on kammottava ja Monster kuoma on lastenvaatebrändi myös.....

Yksilön syyttäminen ei aiheuta mitään muutosta, teollisuuden kritisoiminen ehkä ja siitä johtuva yhteiskunnallinen keskustelu ja painostus.

Nosta tasoasi ap niin et vaikuta niin pikkusieluiselta selittäjältä.

Vierailija
45/301 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:35"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:25"]Tavoitan ap:n pointin. Lähisuvusta löytyy 200-kiloinen naisihminen, jolla vaivaa joka lähtöön. Mielestäni on todella vaikeaa suhtautua tämän ihmisen (jatkuvaan) valitukseen selkäsärystä, huimauksesta, diabeteksestä ja kaiken maailman kivuista ja kolotuksista. Mutta eihän sitä ääneen voi sanoa, että jos laihduttaisit edes 50 kiloa, niin johan näkyisi fyysisessä ja psyykkisessäkin kunnossa muutosta. Totuus aiheuttaisi herneen vedon syvälle sieraimeen ja siellä se pysyisi maailman loppuun.

[/quote]Hohhoijakkaa, toivottavasti olet ap. ettei suomessa ole näin paljon yhtä tyhmiä ihmisiä. Onko sinulla syytä olettaa että 200 kiloinen täti ei ilman sinun huomauttamista tajua tai tiedosta sitä että painoa on liikaa? Hänen kanssaan on siitä ihan varmasti puhuttu jo sinua miljoona kertaa fiksumpien toimesta. Onko sinulla oikeasti joku harhaluulo että sanomisellasi voisit aiheuttaa jotain hyvää?

[/quote]

Hohhoijakkaa vaan. Kun kysyit, niin todellakin on syytä olettaa, että kyseinen henkilö kieltää omien vaivojensa johtumisen lihavuudestaan. Mm. arvostelee kovin sanoin lääkäreitä, jotka "eivät löydä syytä" selkävaivoihin ja samaan aikaan vetää fazerin sinistä tuttuun tahtiin. En kuvittelekaan, että juuri minun sanomiseni mihinkään vaikuttaisi. Totesin vaan, että on kovin vaikeaa sympatiseerata näitä loputtomia vaivoja, kun ihminen itse ei edes yritä tehdä asian eteen mitään. Ymmärrään, että keskusteluaihe on ylipainoisille arka, mutta faktat on faktoja. Omilla valinnoilla pystyy asioihin vaikuttamaan.

Vierailija
46/301 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän mediassakin laihuuden kauhistelu on hyväksyttävämpää, kuin lihavuuden. Vai kumpia otsikoita näkyy lehdissä enemmän: "Onko tämä tähti jo liian laiha?", "Katso kuvat riutuneesta julkkiksesta!" vs "Onko tämä tähti jo liian lihava?" "Katso kuvat paisuneesta julkkisesta!"? Niinpä.

Lisäksi lihava saa olla tyytyväinen ulkonäköönsä, hyväksyä itsensä sellaisena kuin on. Hoikka itseensä tyytyväinen leimataan heti leuhkaksi.

Vierailija
47/301 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 13:10"]

No mutta ap, kyllä sä tiedät että esim rintasyövän riskiä lisää synnyttämättömyys ja imettämättömyys. Lihansyönti lisää suolistosyöpiä, miesten maidonjuonti eturauhassyöpää jne jne. LAitetaan kaikki maksamaan yksityistä sairasvakuutusta ja kertoimet terveellisyyden mukaan! Ainiin, sehän on ollut Amrikassa jo kauan "kokeilussa" ja se on koettu syrjiväksi, epäoikeudenmukaiseksi ja tappavan ihmisiä.

Mä en ymmärrä tätä yksilön vastuuta tässä kun katseet ja ne paheksuvat kommentiti voisi ennemmin suunnata elitarviketeollisuutta kohtaan. Miksi ihmeessä on kaikkeen nykyään ympätty helvetisti sokeria? Miksi pakkauskoot vaan kasvaa? Miksi järkyttäviä "pizzapyörteitä", energia juomia yms saa mainostaa nuorten ohjelmien yhteydessä? Yksilön on todella vaikea tietää mitä syö ja kun kroppa ja aivot on sopivasti marinoitu on todella vaikeaa katkaista himon kierrettä ja sokerikoukkua.

En ole itse ylipainoinen mutta kun rupeaa pakkauksia tutkimaan niin karvat nousee pystyyn. Hirveä moskaa syödään muka ns kotiruokana. Karkkipussien koko on kammottava ja Monster kuoma on lastenvaatebrändi myös.....

Yksilön syyttäminen ei aiheuta mitään muutosta, teollisuuden kritisoiminen ehkä ja siitä johtuva yhteiskunnallinen keskustelu ja painostus.

[/quote]Jos ja kun olet edes perusfiksu ihminen ymmärtänet varmaan että on naurettavaa verrata alholia, tupakkaa ja ylipainoa synnyttämättömyyteen tai maidon juontiin.

Mitä tulee elintarviketeollisuuteen, tämä on taas yksi näitä naurettavia tekosyitä. Elintarviketeollisuus tarjoaa sellaisia tuotteita joille on kysyntää, piste. Tarjolla on myös valtavasti terveellisiä tuotteita ja kaikista tuotekategorioista on mahdollista pienellä vaivalla selvittää kilokaloritiedot. Se siitä teoriasta. Maalaisjärki käyttöön!

Vierailija
48/301 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja 44 oli ap.

Vierailija
49/301 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveellisen ruoan ALV alemmas! Ja ennen kuin alkaa jänkkäys, mikä on terveellistä, niin jos nyt aloitettaisiin kasviksista. Myös liikuntapalveluiden ALVia voisi laskea, vaikka saahan tuota liikuntaa ilmaiseksikin.

Vierailija
50/301 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 13:16"]

Kyllähän mediassakin laihuuden kauhistelu on hyväksyttävämpää, kuin lihavuuden. Vai kumpia otsikoita näkyy lehdissä enemmän: "Onko tämä tähti jo liian laiha?", "Katso kuvat riutuneesta julkkiksesta!" vs "Onko tämä tähti jo liian lihava?" "Katso kuvat paisuneesta julkkisesta!"? Niinpä.

Lisäksi lihava saa olla tyytyväinen ulkonäköönsä, hyväksyä itsensä sellaisena kuin on. Hoikka itseensä tyytyväinen leimataan heti leuhkaksi.

[/quote] Juuri näin. 

ap

Vierailija
51/301 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:37"]

mä en myös jaksa kuunnella ylipainoisten valitusta vaivoistaan. varsinkaan niiden suusta, jotka eivät voi myöntää vaivojen syyn johtuvan ylipainosta. kaikki kielletään, mitään ei myönnetä. ainoastaan herne vedetään nenään, kun totuus sanotaan ääneen.

[/quote]

Minä (megaläski) olen törmännyt siihen, että lääkäreiden mielestä mikä tahansa vaiva johtuu ylipainosta. Esim. jos menen lääkäriin kurkkukivun takia, saan saarnan ruokailutottumuksista. Normaalipainoisilla ja laihoilla ei sitten ikinä ole kurkkukipua?

Mainittakoon, että olen viimeksi ollut sairauslomalla marraskuussa 2009 yhden päivän. Varmaan olisin ollut senkin päivän töissä, jos olisin normaalipainoinen.

Vierailija
52/301 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap puhuu aloituksessa arvostelusta. Turha nyt enää yrittää selittää. Kyllä ihmisten ylipainosta puhutaan todella paljon. Siitä puhutaan mediassa ja jokaisen ylipainoisen kohdalla lääkäri tai hoitaja sen ottaa puheeksi. Ihmisen arvostelu on ihan eri asia, kuin keskustella asiasta. Alkoholistinkin kanssa hoitohenkilökunta puhuu ihan realistisesti asian vakavuudesta. Mutta ei arvostele ihmistä eikä sano, että voisitko sinäkin juoppo ryhdistäytyä.

Vierailija
53/301 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:25"]

Itsetunto ei ole kiinni ulkomuodosta. Anorektisen laihoilla useimmiten on äärimmäisen huono itsetunto ja minäkuva.

[/quote]

Huomsitko itse, että kumosit toisen väitteesi ensimmäisellä väitteelläsi :D

Eli mielestäsi itsetunto ei ole ulkonäöstö kiinni, jos on ylipainoinen. Mutta silloin se on, jos on alipainoinen? Ei hyvää päivää mitä logiikkaa. :D :D

Vierailija
54/301 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis faktahan on todellakin se että laihalle voi heittää kommenttia ja vitsiä mutta lihavalle ei. Laiha ei saa loukkaantua mutta lihava vetää herneen nenäänsä ja kommentoija saa kaikkien paheksunnan osakseen.Olen normaalipainoinen ja tavoite on päästä takaisin siihen mitä olen normaalisti eli hoikka ja siitä kyllä saa usein kuulla valitettavasti. Hoikkana ollessa minulle on sanottu mm että söisit sinäkin jotain, vitsinä tietysti. Kyselty miksi karppaat eihän sinun tarvitse laihduttaa. Työpaikan pöydälle tuotu pågenspussi nimettiin kollektiivisesti "tämä on teille rimppakintuille".  Jne jne.

Vaan mikä olisikaan tilanne jos olisin vastannut että syönhän minä, ja niin näytät syövän sinäkin. Tai että karppaan myös koska haluan pysytellä hyvässä kunnossa ja kannattaisi sinunkin miettiä mitä suuhusi pistät. Tai että olisin hakenut pussin porkkanoita ja sanonut että tässä on teille läskimahoille (tai mikä nyt olisi sopiva vastine rimppakintulle). Haukkumisesta ei siis ollut kyse vaan siitä että hoikalle voi tolleen huomautella mutta lihavalle ei.

Eikä lihavuudesta saa keskustella asiallisesti ja suoraan, heti suututaan.

Vierailija
55/301 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:48"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:42"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:22"]Haista paska. Uskomatonta sontaa. Jotku ihanoi hoikkuutta, lihaavuutta tuskin kovin moni. Ja varmasti hoikkia ei arvostella enempää kuin lihavia, päin vastoin.

Jokainen kantaa itse läskinsä, sinulla tai kenelläkään muulla ei ole mitään oikeutusta haukkua sen enempää lihavia kuin laihojakaan.

[/quote]

Eihän ap haukukaan lihavia. Luepa teksti uudestaan.

[/quote]Hän vain haluaa että se olisi oikeutettua ja lihavien arvostelua ei pidettäisi epäsopivana, jotta heitä voisi haukkua vapaasti.

[/quote]Taas mammat täällä oikein laumana väärinymmärtämässä. Ei, lihavia ei tulisi saada arvostella / haukkua yksilötasolla vaan arvostella heitä siinä mielessä että voisivat ottaa vastuun omasta terveydestään sen sijaan että vedotaan isoihin luihin / huonoihin geeneihin tai mihinkään muuhun potaskaan.

ap

[/quote]Onko sinulla useinkin vaikeuksia saada asiaasi ymmärretyksi? Mistähän se voisi johtua?

Vierailija
56/301 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 13:10"]No mutta ap, kyllä sä tiedät että esim rintasyövän riskiä lisää synnyttämättömyys ja imettämättömyys. Lihansyönti lisää suolistosyöpiä, miesten maidonjuonti eturauhassyöpää jne jne. LAitetaan kaikki maksamaan yksityistä sairasvakuutusta ja kertoimet terveellisyyden mukaan! Ainiin, sehän on ollut Amrikassa jo kauan "kokeilussa" ja se on koettu syrjiväksi, epäoikeudenmukaiseksi ja tappavan ihmisiä.

[/quote]

Tää oli hemmetin hyvä kommentti. Tästä saan aasinsillan tähän uutiseen, että Valio on suunnitellut sokerittoman ja lisä-aineettoman tuoteperheen Venäjälle. Ai miksi ei Suomeen? No siksi kun ei tartte. Me kun ostamme kiltisti kaiken paskan mitä teollisuus meille tuo nenän eteen.

Kun yritin lopettaa makeutusaineiden ja sokereiden käytön huomasin miten vaikeeta oli löytää enää valmistuotteita. Jopa kahvilat kokee tarpeelliseksi lisätä hedelmäsmoothieihin sokeriia. Oh why???

Vierailija
57/301 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap hyvä, kaloritiedot ovat kaukana terveellisyydestä ja ylipainon räjähdykseksen syistä. Tutki aivojen kemiaa ja sen yhteydestä syömiseen ja sokeriin. Suomessa kaikkein kalleinta on terveellisen ruoka. Teollisuus antaa aivan vääriä mielikuvia, katsopa vaikka ketsuppipurkkeja; luomuketsuppiin on lisätty sokeria tavalliseen verrattuna jotta voidaan pitää kalliimpien luomutomaattien osuus pienempänä jne jne.

Teollisuus on se joka määrittelee mitä kussakin maassa on pidetty terveellisenä ja suositeltava ruokana, ei tiede. Katsoppa kuinka isot jätit Unilever, P&G, Nestle käyttävät rahaa lobbaamiseen ja mainostamiseen. Siitä keskustelemisella ja ymmärtämisellä on paljon suurempi vaikutus kansaterveyteen kuin lihavien yksilöiden kritisointi. JOs kaikki ymmärtäisivät teollisuuden mahdin voisimme saada muutosta aikaan mutta niin kauan kuin Suomen teollisuus ja kauppa ovat niin monopolisoituneita ja terveellinen ruoka suhteessa kalliita on ihan turha syyttä yksilöä.

Vierailija
58/301 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kans ihmettelen, että miksei terveellistä ruokaa voitaisi verottaa kevyemmin, esim. kala, kananliha, täysjyvä, vihannekset. Samalla voitaisiin nostaa esim. pullapussin hinta 20 euroon, vehnäsämpylöiden hinta 30 euroon pussi, eineslasagnen hinta 20 euroon paketti. Alkoholijuomien hintaa voitaisiin myös nostaa reilusti, roskaruoka myös jättiverolle ja samoin makeiset.

Kyllähän nuo lihavat ostavat niitä epäterveellisiä ruokia, jos ne on niin halpoja ja helposti saatavilla. Ei se kassahihnan sisältö näytä oikeasti korreloivan hintaan ollenkaan. Minä saan yleensä omat ruokani paljon halvemmalla kuin edessä oleva lihava, vaikka ostamani ruoan ravintoarvot ovat 100 kertaa paremmat.

Verotuksella pitäisi ohjata ihmisten ostoskäyttäytymistä.

Vierailija
59/301 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 13:25"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:48"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:42"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:22"]Haista paska. Uskomatonta sontaa. Jotku ihanoi hoikkuutta, lihaavuutta tuskin kovin moni. Ja varmasti hoikkia ei arvostella enempää kuin lihavia, päin vastoin.

Jokainen kantaa itse läskinsä, sinulla tai kenelläkään muulla ei ole mitään oikeutusta haukkua sen enempää lihavia kuin laihojakaan.

[/quote]

Eihän ap haukukaan lihavia. Luepa teksti uudestaan.

[/quote]Hän vain haluaa että se olisi oikeutettua ja lihavien arvostelua ei pidettäisi epäsopivana, jotta heitä voisi haukkua vapaasti.

[/quote]Taas mammat täällä oikein laumana väärinymmärtämässä. Ei, lihavia ei tulisi saada arvostella / haukkua yksilötasolla vaan arvostella heitä siinä mielessä että voisivat ottaa vastuun omasta terveydestään sen sijaan että vedotaan isoihin luihin / huonoihin geeneihin tai mihinkään muuhun potaskaan.

ap

[/quote]Onko sinulla useinkin vaikeuksia saada asiaasi ymmärretyksi? Mistähän se voisi johtua?

[/quote] Aina sillöin tällöin! Monet muut keskustelijat tässä ketjussa ovat osin muotoilleet ajatukseni sanoiksi paremmin kuin minä itse, kiitos siitä heille ;) ehkä allekirjoittanut voisi harjoitella kirjoittamista vähän enemmän. Pysyttelen linjoilla.

ap

Vierailija
60/301 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 13:24"]

Siis faktahan on todellakin se että laihalle voi heittää kommenttia ja vitsiä mutta lihavalle ei. Laiha ei saa loukkaantua mutta lihava vetää herneen nenäänsä ja kommentoija saa kaikkien paheksunnan osakseen.Olen normaalipainoinen ja tavoite on päästä takaisin siihen mitä olen normaalisti eli hoikka ja siitä kyllä saa usein kuulla valitettavasti. Hoikkana ollessa minulle on sanottu mm että söisit sinäkin jotain, vitsinä tietysti. Kyselty miksi karppaat eihän sinun tarvitse laihduttaa. Työpaikan pöydälle tuotu pågenspussi nimettiin kollektiivisesti "tämä on teille rimppakintuille".  Jne jne.

Vaan mikä olisikaan tilanne jos olisin vastannut että syönhän minä, ja niin näytät syövän sinäkin. Tai että karppaan myös koska haluan pysytellä hyvässä kunnossa ja kannattaisi sinunkin miettiä mitä suuhusi pistät. Tai että olisin hakenut pussin porkkanoita ja sanonut että tässä on teille läskimahoille (tai mikä nyt olisi sopiva vastine rimppakintulle). Haukkumisesta ei siis ollut kyse vaan siitä että hoikalle voi tolleen huomautella mutta lihavalle ei.

Eikä lihavuudesta saa keskustella asiallisesti ja suoraan, heti suututaan.

[/quote]Ei vaan ero on siinä että kun laihaa sanoo laihaksi, niin tämä ottaa sen kohteliaisuutena. Kun lihavaa sanoo lihavaksi, niin hän ottaa sen loukkauksena koska tässä maailmassa ihannoidaan laihuutta.

Kenelläkään ei kuitekaan ole oikeutta arvostella toisen painoa eikä muutenkaan ulkonäköä tai asioita joilla häen ei ainakaan sillä sekunnalla voi tehdä mitään ja on varmasti epäkohdistaan tietoinen.

Kuinka kasvattavaa on sanoa lyhyttä lyhyeksi? Kai se lyhyt sen itsekkin tietää että on lyhyt, ei lihavuus ole yhtään sen kummempi asia. Jokainen lihava tietää miten voisi lahtua, mutta ei se ole helppoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi