kahviloiden muka kalliit hinnat
Täällä vauhkotaan kahvien, leipien, pillimehujen ym. kalliista hinnoista. Sen verran haluan kertoa että kahvila-alalla työskennelleenä ja kahvilanpitäjiä kun tunnen niin voin kertoa että ei todellakaan ole rikkaita ne kahviloiden omistajat!! Eli jos mielestänne nykyiset/suomalaiset hinnat on kovia niin katseet voi suunnata työntekijöiden palkkoihin (valmiiksi jo pienet) vuokraan ja muihin kuluihin.
Kommentit (61)
Ja tääkin kyllä naurattaa, että "saan helvetinmoiset raximätöt naapurista halvemmalla kuin hapankorpun Kaisan kahvilasta". Ööh - mene sitten vetään ne mätöt, sinä hintatietoinen älykkö?
Jokainen ihminen valitsee itse miten rahansa käyttää. Fakta on se, että ruoka on helvetin kallista kuluttajille, yrittäjyys yrittäjille ja eläminen eläjille Suomessa. Eikä se muutu siitä yhtään mikskään, ei valitettavasti tällä kertaa edes Käteistä syyttämällä.
[quote author="BadRequest" time="25.04.2014 klo 16:08"]Minä minä minä ja mites minun kahvilakokemus... hohhoijjaa. Mites niiden yrittäjien edes köyhyysrajoilla kiikkuva toimeentulo?
[/quote]
Ihan samalla tavalla näytät kirjoittavan niistä yrittäjistä: "´Minäminiäminä. Teidän on ylläpidettävä minun kahvilaani".
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 15:18"]
No kyllä kahvilahinnat näin kuluttajan kannalta katsottuna ovat törkeän kalliita, siitä ei pääse mihinkään. Rikastuipa kahvilanpitäjä sillä tai ei, mutta kallista kahviloissa käynti kuluttajille kuitenkin on.
[/quote]
Monestiko kahvilalaskusi on ollut lähelläkään sitä tasoa kuin ravintolalaskusi? Entä baarilaskusi? Kahvikuppi leivoksen kera on hyvin edullinen, kun vertaa pariin olueen.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 01:00"]
[quote author="BadRequest" time="25.04.2014 klo 16:08"]Minä minä minä ja mites minun kahvilakokemus... hohhoijjaa. Mites niiden yrittäjien edes köyhyysrajoilla kiikkuva toimeentulo?
[/quote]
Ihan samalla tavalla näytät kirjoittavan niistä yrittäjistä: "´Minäminiäminä. Teidän on ylläpidettävä minun kahvilaani".
[/quote]
Se ei kai ole niiden yrittäjien ongelma, että on vaan aivan hirveä liuta pakollisia maksuja, mitä se kahvilan pyörittäminen pitää sisällään?
Aika uskomatonta, että fiksut suomalaiset ihmiset oikeasti täällä nillittää niistä kalliista leivistä ja kahveista kahviloissa joita eivät pääse syöpöttelemään, samaan aikaan kun meillä on oikeasti aivan järjettömän köyhiäkin ihmisiä tässä maassa? Opiskelijoita, jotka itkee kun oksettaa nälkä (kuten minä joskus aikanaan), vähävarasia perheitä, joille ei tulis mieleenkään mitkään kahvilareissut, vanhuksia, jotka makaavat likasissa vaipoissaan kun hoitajat eivät heitä ehdi hoitaa jne jne...
Aika minäminäminä-meininkiä se minusta on, että edes on varaa tuollaiseen? Sinäkö olet sitä mieltä, että on ok, että yrittäjä hoitaa liiketoimintaansa tappiollisena, jotta opiskelija saisi kivaan hintaan lattensa pöytään? Että se on tärkeämpää, että sinä säästät 2e kahvikupissa kuin se, että sitä kahvilaa ylipäätään on olemassa; maksamassa veroja, työllistämässä ihmisiä, pyörittämässä kansantaloutta ylipäätään?
Tämä menee jo surkuhupaisuudessaan hauskaksi. MINULTA ei saa viedä mitään, mutta muilta voi kyllä sitten ottaa. Sinä voit osoittaa mieltäsi kalliita hintoja vastaan jättämällä menemättä sinne kahvioon. Vaikket siinäkään kyllä edes oikealle taholle viestiäsi lähetä.
Huh kun on pöljää jengiä...
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 00:00"]
Jos verrataan kahvilassa ostettula lattekupillista ja sämpylää siihen, että vieressä saa seisovan pöydän lounaan joka sisältää kahvin ja hinta on sama. Molemmat 10€. Miten ihmeessä se ravintola voi myydä leikkeitä, broileria, leipää, kotikaljaa, kahvia, salaattia yms ja sinä vain kupin kahvia ja sämpylän?
[/quote]
Vertaapa sitä vaivaa. Viereisen seisovan pöydän janssonin kiusaus tuodaan siinä isossa astiassa ja kaikki syö sitä ja niitä muutamaa raastetta. Kahvilassa on monia pieniä näprättyjä leivoksia. Kakuissa on erilaisia pohjia. Harvassa kahvilassa esillepano on rosterinen kaukalo jonne kaikki on mätetty.
Ehkä, jos kaikki tyytyisi yhteen ja ainoaan kiisseliin tai rahkaan sen kahvin kera, kahvilan hinnat voisivat olla murto-osa lounaan hinnasta. Pullat tai kakut eivät lisäisi ainakaan minun käyntiäni kahviloissa, jos ne tarjoiltaisiin keskenään sekoitettuina paistettuina aineksina isosta peltiastiasta.
Eikö markka-ajan lopulla kahvikuppi maksanut vitosen? Onko missään muussa tuoteessa hinta noussut 200% kymmenessä vuodessa?
Vierailija kirjoitti:
No kyllä kahvilahinnat näin kuluttajan kannalta katsottuna ovat törkeän kalliita, siitä ei pääse mihinkään. Rikastuipa kahvilanpitäjä sillä tai ei, mutta kallista kahviloissa käynti kuluttajille kuitenkin on.
Tyhmä edes käy kahviloissa. Minusta on myös väärin että ravintoloilla ja kahviloilla on tuotteissaan alempi vero kuin ruoalla kaupassa.
Se pitäisi ehdottomasti nostaa samalla tasolle.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten joissain paikoissa kahvi myydään 0,8e/kuppi ja joissain 3-4e/kuppi, molemmathan ne maksaa samat verot ja maksut ja kahvikin maistuu samalta -.-
Siellä jossain huoltsikan kahviossa on yks tyttö tiskin takana ja siellä fiinimmässä kahvilassa useampi tyttö vuorossa, niin kahvikin maksaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Käyn kahvilassa monta kertaa viikossa. Hyvästä kahvista maksaa hyvinkin sen 3-6 euroa etenkin, jos saa samalla jutella kahvin tuotannosta ja ostaa pussin baristan suosittelemaa juuri paahdettua tilakahvia kotona jauhettavaksi.
Eipä noissa minun suosimissani paikoissa kyllä hinnoista valittajia käykään.
On trendikästä jutella kahvin tuotannosta ja ostaa baristan suosittelemaa juuri paahdettua tilakahvia.
Samalla voi ottaa kuvan ostoksesta Instagramiin sekä kertoa trendikkäästä jutustelusta.
BadRequest kirjoitti:
Ei kahvilaleipiä kai kukaan syö (todelliseen kovaan) nälkäänsä, sehän on selvä. Siinä maksetaan kokemuksesta.
Miksei söisi, en minäkotiympäristössä kahvilassa käy. Mutta reissussa kun kaipaa evästä voisin sen kahvilan ja valmiin voileivän valita..... mutta sitten tulee vastaan juuri se hinta ja päätyy hakemaan eväsleivän ja vissyn marketista ja istuu autossa syömässä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö markka-ajan lopulla kahvikuppi maksanut vitosen? Onko missään muussa tuoteessa hinta noussut 200% kymmenessä vuodessa?
Jätekuljetuksissa.
Vierailija kirjoitti:
BadRequest kirjoitti:
Ei kahvilaleipiä kai kukaan syö (todelliseen kovaan) nälkäänsä, sehän on selvä. Siinä maksetaan kokemuksesta.
Miksei söisi, en minäkotiympäristössä kahvilassa käy. Mutta reissussa kun kaipaa evästä voisin sen kahvilan ja valmiin voileivän valita..... mutta sitten tulee vastaan juuri se hinta ja päätyy hakemaan eväsleivän ja vissyn marketista ja istuu autossa syömässä.
Juuri näin. Minä liikun työhön liittyen usein (ja vielä keskustassa) ja välillä teen pitkää päivää. Koska välillä jää hetki odotusaikaa paikasta toiseen siirtyessä ja tekee mieli syödä jotain pientä, olisin hyvin potentiaalinen kahvilassakävijä jopa monta kertaa viikossa. Mutta käytännössä en koskaan käy, koska tulisi niin kalliiksi pieni "tankkaaminen" säännöllisesti ohi mennen. Hinnat kun ovat ainakin mun palkalleni sitä tasoa, että se kahvilassakäynti pitäisi olla elämys, mutta arkiseen syömiseen ne eivät sovellu. Usein siis nappaan jotain kaupasta ja syön matkalla. Ymmärrän kahvilanomistajien tiukkuuden, mutta silti sääli kävellä päivittäin potentiaalisena asiakkaana vain ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
BadRequest kirjoitti:
Juuri näin. Minä liikun työhön liittyen usein (ja vielä keskustassa) ja välillä teen pitkää päivää. Koska välillä jää hetki odotusaikaa paikasta toiseen siirtyessä ja tekee mieli syödä jotain pientä, olisin hyvin potentiaalinen kahvilassakävijä jopa monta kertaa viikossa. Mutta käytännössä en koskaan käy, koska tulisi niin kalliiksi pieni "tankkaaminen" säännöllisesti ohi mennen. Hinnat kun ovat ainakin mun palkalleni sitä tasoa, että se kahvilassakäynti pitäisi olla elämys, mutta arkiseen syömiseen ne eivät sovellu. Usein siis nappaan jotain kaupasta ja syön matkalla. Ymmärrän kahvilanomistajien tiukkuuden, mutta silti sääli kävellä päivittäin potentiaalisena asiakkaana vain ohi.
Sama minulla. Minulla on monta työkohdetta ja kahvilassa käynti niiden välillä piristäisi kummasti. Mutta sinne kahvilaan humahtaa tunnin palkka muutamassa minuutissa. Joten ostan 40 centin suklaapatukan kaupasta ja juon työpaikan automaattikahvia (saa ilmaiseksi).
Olen itsekin ollut yrittäjä ja tiedän kyllä, että ei sille kahvilan pitäjälle paljon jää käteen. Mutta en minä jätä käymättä kahviloissa siksi että haluan estää kahvilan omistajaa rikastumasta. Jätän käymättä siksi, että käynnit estäisivät MINUA rikastumasta.
Vierailija kirjoitti:
Verotus Suomessa on niin sairasta, ettei ole ihme, että kaikki maksaa.
Huoltamotkaan ei pärjää bensanmyynnillä, vaan niilla kahvikupeilla ja muilla "kioski" tavaralla.
Se nyt vaan on niin, vika on tämän koko yhteiskunnan, kun kaikki pitää saada "ilmaiseksi", jostakin se valtio rahansa kerää.
Ravintoloilla ja kahviloilla on alhainen verotus verrattuna ruokakauppoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä edes käy kahviloissa. Minusta on myös väärin että ravintoloilla ja kahviloilla on tuotteissaan alempi vero kuin ruoalla kaupassa.
Se pitäisi ehdottomasti nostaa samalla tasolle.
Tuo on minustakin ihmeellistä. Miksi elintarvikkeiden verotus on niin kovaa mutta ravintolan verotus niin matalaa?
Kun se pitäisi olla juuri toisinpäin.
Pelkästään jo kahvikupillisen hinta on törkeä. Ennen markan ja siitä suoraan euroksi.
Vierailija kirjoitti:
Täällä vauhkotaan kahvien, leipien, pillimehujen ym. kalliista hinnoista. Sen verran haluan kertoa että kahvila-alalla työskennelleenä ja kahvilanpitäjiä kun tunnen niin voin kertoa että ei todellakaan ole rikkaita ne kahviloiden omistajat!! Eli jos mielestänne nykyiset/suomalaiset hinnat on kovia niin katseet voi suunnata työntekijöiden palkkoihin (valmiiksi jo pienet) vuokraan ja muihin kuluihin.
Se yrittäjyys on ihan oma valinta ja vapaaehtoista.
Olen sitä mieltä että kahvilat ovat järjettömän kalliita. Yhden kahvin ja pullan hinnalla saa jo pörssistä osakkeen joka tuo kassavirtaa eikä vie sitä. Siksi en käy kahviloissa.
käyn nykyään enää Kauppahallin kahvilassa, sieltä saa pasteijan ja kahvin neljällä eurolla! muissa paikossa vastaavasta yhdistelmästä joutuu maksamaan semmoiset 5-7e...
Kayn hyvin usein kahvilassa. Poytiintarjoilu, iloiset asiakaspalvelijat, espressokuppi 75 senttia, taytetty croissant 1,50 e, herkullinen leivos 1,25 e. Ja tama kahvila on kalliimmasta paasta.
Ja ei, en asu Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 23:51"]
Entäs sitten vaikka kahvilapitäjä olisikin veloissa ja kituuttaisi eteenpäin minimaalisilla tuloilla? Helvetin kalliita ne silti ovat eikä opiskelijana ole varaa kuin siihen halvimpaan peruskahviin jonka saa ehkä 2,5 eurolla. 6 euroa juustohöylällä siivutetusta kakkupalasta/muffinsista on jotenkin aivan uskomaton kustannus, puhumattakaan jostain 7 euron patongista jonka välissä on suurinpiirtein vain salaattia.
[/quote]
Hei nyt jumaliste järki käteen! Sitten ET KÄY! Sinulla EI OLE VARAA siihen. Piste!
Enhän minäkään täällä itke, että "ei se lentsikan bensa nyt NIIN kallista voi olla! Just ja just varaa halvimpaan lentoon Kanarialle, mutta siis Krabille ei mitään toivoo!!"
Juo kahvis kotona sitten. Ärsyttää oikein tällanen typeryys ja ekan maailman ongelmat.