kahviloiden muka kalliit hinnat
Täällä vauhkotaan kahvien, leipien, pillimehujen ym. kalliista hinnoista. Sen verran haluan kertoa että kahvila-alalla työskennelleenä ja kahvilanpitäjiä kun tunnen niin voin kertoa että ei todellakaan ole rikkaita ne kahviloiden omistajat!! Eli jos mielestänne nykyiset/suomalaiset hinnat on kovia niin katseet voi suunnata työntekijöiden palkkoihin (valmiiksi jo pienet) vuokraan ja muihin kuluihin.
Kommentit (61)
[quote author="BadRequest" time="25.04.2014 klo 15:47"][quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 15:36"]
[quote author="BadRequest" time="25.04.2014 klo 15:32"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 15:26"]
Elämästä voi nauttia ilmankin kalliita kahvilakäyntejä. Voi tehdä sen leivän ja keittää kahvin kotona ja syödä puistopiknikillä. Eihän kukaan valita, että hitto kun ne Thaimaan matkat viiden tähden hotellissa ovat kalliita! Ei kahvilakäynti ole mikään perustarve, jonka hinnoista kannattaisi vinkua.
[/quote]
Juuri tätä minäkin kummastelen. Siinä kahvilakäynnissä maksetaan nimenomaan kahvilasta ostetusta leivästä. Sen on joku sinulle kivannäköiseksi tehnyt, istut mukavassa ympäristössä, toisten siivoamassa ja laittamassa paikassa ja sinulle tarjoillaan se leipä. Kukaan ei varmaankaan pakkokahvituta ketään, itsehän ihmiset kahviloihin kävelevät?
Ei kahvilaleipiä kai kukaan syö (todelliseen kovaan) nälkäänsä, sehän on selvä. Siinä maksetaan kokemuksesta.
Jos asian vetäisi ihan överiksi, niin miettikäähän niitä makaronipusseja mitä noilla kahvilan leivillä saatais? Mutta kun ne makaronit ja kahvilaleipä on ihan eri hyödykkeitä.
[/quote]
No ainakin minä koen sen kahvilan sosiaalisena ympäristönä, jossa voi tavata ihmisiä. Tänäänkin, kun kävin kahvilassa lapseni kanssa, tulin jutelleeksi monen ihmisen kanssa. Lisäksi on mukavaa pistäytyä perheen kanssa kauppareissulla ja oleskella vähän muussakin ympäristössä kuin kodin välittömässä läheisyydessä. Joskus olen käynyt myös itsekseni kaupunkireissulla rentoutumassa, kun tiedän, että kotona on täys hässäkkä päällä. On niin mukavaa ottaa lehti käteen ja juoda jotain samalla! Mä hoidan myös jotain työhon liittyviä tapaamisia kahvilassa.
Tässä syitä sille, miksi kahvila parantaa mun elämänlaatuani.
8
[/quote]
Niin? Eli etkö siis maksa aika monesta muustakin asiasta kuin niistä leivän raaka-aineista? Sosiaalisista kontakteista, hyvästä meiningistä, ympäristöstä, lehden lukemisesta ja ylipäätään mukavasta olemisesta?
Edelleen: tämä ei ole välttämättömyyshyödyke. Se on valintakysymys.
Minä ainakin maksan ihan mielelläni siitä "pienestä arkielämän luksuksesta" kun käyn syömässä jonkun ylikalliin graavilohileivän ja juomassa kahvin ystäväni kanssa, se on minun oma päätökseni mennä sinne ja nauttia se hetki noin. Haluan muutenkin tukea pienyrittäjiä. Mielummin syön kökköä makaronia arkena ja panostan sitten noihin asioihin, ei sen leivän rahat mihinkään ökyelämän rahoittamiseen kuitenkaan mene. Elämä on aivan hirveän kallista Suomessa kuitenkin noin muutenkin.
[/quote]
Juuri noinhan niitä "pieniä arkielämän luksuksia" yritetään kuluttajalle myydä. Että elämänlaatu jotenkin paranee sillä kun juo ylihintaisen kupin kahvia ja syö jonkun toisen tekemän leivän jossain meluisassa ympäristössä. Mutta kun minun elämänlaatuni ei sillä parane. Enemmän nautin siitä, että teen itse leipäni ja voin huojentuneena todeta, että pankkitilillä on rahaa. Tässä onkin uuri se missä on menty mönkään. Kahviloissa käyminen ei ole enää normaalia vaan luksusta. Että pitää oikein tsempata itteensä että varmasti nauttii siitä kahvilakokemuksesta kun niin harvoin pystyy käymään. En jaksa. Olen sitä mieltä, että jos jotakin asiaa varten täytyy erikseen tehdä töitä, niin se ei ole enää sellainen asia jota tekee mielellään.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 15:12"]Täällä vauhkotaan kahvien, leipien, pillimehujen ym. kalliista hinnoista. Sen verran haluan kertoa että kahvila-alalla työskennelleenä ja kahvilanpitäjiä kun tunnen niin voin kertoa että ei todellakaan ole rikkaita ne kahviloiden omistajat!! Eli jos mielestänne nykyiset/suomalaiset hinnat on kovia niin katseet voi suunnata työntekijöiden palkkoihin (valmiiksi jo pienet) vuokraan ja muihin kuluihin.
[/quote]
No on ne hinnat silti kalliita
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 15:59"]
[quote author="BadRequest" time="25.04.2014 klo 15:47"][quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 15:36"]
Elämästä voi nauttia ilmankin kalliita kahvilakäyntejä. Voi tehdä sen leivän ja keittää kahvin kotona ja syödä puistopiknikillä. Eihän kukaan valita, että hitto kun ne Thaimaan matkat viiden tähden hotellissa ovat kalliita! Ei kahvilakäynti ole mikään perustarve, jonka hinnoista kannattaisi vinkua.
[/quote]
Juuri tätä minäkin kummastelen. Siinä kahvilakäynnissä maksetaan nimenomaan kahvilasta ostetusta leivästä. Sen on joku sinulle kivannäköiseksi tehnyt, istut mukavassa ympäristössä, toisten siivoamassa ja laittamassa paikassa ja sinulle tarjoillaan se leipä. Kukaan ei varmaankaan pakkokahvituta ketään, itsehän ihmiset kahviloihin kävelevät?
Ei kahvilaleipiä kai kukaan syö (todelliseen kovaan) nälkäänsä, sehän on selvä. Siinä maksetaan kokemuksesta.
Jos asian vetäisi ihan överiksi, niin miettikäähän niitä makaronipusseja mitä noilla kahvilan leivillä saatais? Mutta kun ne makaronit ja kahvilaleipä on ihan eri hyödykkeitä.
[/quote]
No ainakin minä koen sen kahvilan sosiaalisena ympäristönä, jossa voi tavata ihmisiä. Tänäänkin, kun kävin kahvilassa lapseni kanssa, tulin jutelleeksi monen ihmisen kanssa. Lisäksi on mukavaa pistäytyä perheen kanssa kauppareissulla ja oleskella vähän muussakin ympäristössä kuin kodin välittömässä läheisyydessä. Joskus olen käynyt myös itsekseni kaupunkireissulla rentoutumassa, kun tiedän, että kotona on täys hässäkkä päällä. On niin mukavaa ottaa lehti käteen ja juoda jotain samalla! Mä hoidan myös jotain työhon liittyviä tapaamisia kahvilassa.
8
[/quote]
Niin? Eli etkö siis maksa aika monesta muustakin asiasta kuin niistä leivän raaka-aineista? Sosiaalisista kontakteista, hyvästä meiningistä, ympäristöstä, lehden lukemisesta ja ylipäätään mukavasta olemisesta?
Minä ainakin maksan ihan mielelläni siitä "pienestä arkielämän luksuksesta" kun käyn syömässä jonkun ylikalliin graavilohileivän ja juomassa kahvin ystäväni kanssa, se on minun oma päätökseni mennä sinne ja nauttia se hetki noin. Haluan muutenkin tukea pienyrittäjiä. Mielummin syön kökköä makaronia arkena ja panostan sitten noihin asioihin, ei sen leivän rahat mihinkään ökyelämän rahoittamiseen kuitenkaan mene. Elämä on aivan hirveän kallista Suomessa kuitenkin noin muutenkin.
[/quote]
Juuri noinhan niitä "pieniä arkielämän luksuksia" yritetään kuluttajalle myydä. Että elämänlaatu jotenkin paranee sillä kun juo ylihintaisen kupin kahvia ja syö jonkun toisen tekemän leivän jossain meluisassa ympäristössä. Mutta kun minun elämänlaatuni ei sillä parane. Enemmän nautin siitä, että teen itse leipäni ja voin huojentuneena todeta, että pankkitilillä on rahaa. Tässä onkin uuri se missä on menty mönkään. Kahviloissa käyminen ei ole enää normaalia vaan luksusta. Että pitää oikein tsempata itteensä että varmasti nauttii siitä kahvilakokemuksesta kun niin harvoin pystyy käymään. En jaksa. Olen sitä mieltä, että jos jotakin asiaa varten täytyy erikseen tehdä töitä, niin se ei ole enää sellainen asia jota tekee mielellään.
[/quote]
Eikös kaikki hinnat ole nousseet? Musta on aika luksusta ihan pienen kanapaketinkin ostaminen jo kaupastakin. Aika hurjaa kun nykyään käy kaupassa ja katsoo jotain K-Plussa-kortilla -35%-tuotteita, niin ovat samanhintaisia kuin normaalihintaisina vielä kolme vuotta sitten. Pitää ehkä vähän suhteuttaa yleiseen hintakehitykseen.
Se onkin hyvä, että on vaihtoehtoja. Tekee sitten itse eväät ja kehittelee mukavat elämykset halvemmin. Musta tämä sun närkästyksen aihees on aika käsittämätön. Ei ne kahvilanpitäjät oikeasti VOI laittaa hintoja kauheasti alemmaks, jos haluavat työstänsä mitään elantoa ansaita.
Typeryyttä kun ihmiset ei tajua yrittäjyyden kalliutta. Minä minä minä ja mites minun kahvilakokemus... hohhoijjaa. Mites niiden yrittäjien edes köyhyysrajoilla kiikkuva toimeentulo?
Verotus Suomessa on niin sairasta, ettei ole ihme, että kaikki maksaa.
Huoltamotkaan ei pärjää bensanmyynnillä, vaan niilla kahvikupeilla ja muilla "kioski" tavaralla.
Se nyt vaan on niin, vika on tämän koko yhteiskunnan, kun kaikki pitää saada "ilmaiseksi", jostakin se valtio rahansa kerää.
Minusta voisi joskus edes kokeilla niin, että laskisi sen kahvikupin hinnan ja seuraisi, meneekö sitten sitä enemmän kaupaksi ja sitäkautta tulisi tuloja.
Jos nyt en raaski kahvikuppia ostaa, en osta sitä pullaakaan, mutta jos kavi olisi suht edullinen, ostaisin kaveriksi sen leivonnaisen.
Minusta et saa asiakasta korkeilla hinnoilla, halvemmalla taas ostaisin useinkin.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 15:59"]
Tässä onkin uuri se missä on menty mönkään. Kahviloissa käyminen ei ole enää normaalia vaan luksusta. Että pitää oikein tsempata itteensä että varmasti nauttii siitä kahvilakokemuksesta kun niin harvoin pystyy käymään. En jaksa. Olen sitä mieltä, että jos jotakin asiaa varten täytyy erikseen tehdä töitä, niin se ei ole enää sellainen asia jota tekee mielellään.
[/quote]
Onneksi ei ole mikään pakko käydä kahviloissa. Voit ihan hyvin jäädä kotiin. Minulle kahviloissa käyminen on arjen luksusta, ja nautinnot ovat elämässäni keskeinen päämäärä. Kahvilakäynti on aina ollut yleellisyysteko, jotakin ylimääräistä ja ei-välttämätöntä. -12
[quote author="BadRequest" time="25.04.2014 klo 16:08"]
Eikös kaikki hinnat ole nousseet? Musta on aika luksusta ihan pienen kanapaketinkin ostaminen jo kaupastakin. Aika hurjaa kun nykyään käy kaupassa ja katsoo jotain K-Plussa-kortilla -35%-tuotteita, niin ovat samanhintaisia kuin normaalihintaisina vielä kolme vuotta sitten. Pitää ehkä vähän suhteuttaa yleiseen hintakehitykseen.
Se onkin hyvä, että on vaihtoehtoja. Tekee sitten itse eväät ja kehittelee mukavat elämykset halvemmin. Musta tämä sun närkästyksen aihees on aika käsittämätön. Ei ne kahvilanpitäjät oikeasti VOI laittaa hintoja kauheasti alemmaks, jos haluavat työstänsä mitään elantoa ansaita.
Typeryyttä kun ihmiset ei tajua yrittäjyyden kalliutta. Minä minä minä ja mites minun kahvilakokemus... hohhoijjaa. Mites niiden yrittäjien edes köyhyysrajoilla kiikkuva toimeentulo?
[/quote]
Mina antaa sinulle rahaa. Minulla ei rahaa. Mina hapan.
Mina ei anna sinulle rahaa. Sina hapan.
Parempi sina hapan.
Kyllä kahviloiden hinnat niin korkeita ovat, että mieluummin ostan samalla rahalla koko kahvipaketin ja jotain pientä purtavaa ja menen kotiin kahvinkeittoon. Saan hyvää kahvia, juuri oman suuni mukaista eikä se ole seisonut ja muuttunut sameaksi, kuten esim. pari päivää sitten, kun tulin kotiin pääsiäisvierailulta ja kävin matkalla juomassa kupposen kuumaa taukoa pitäessäni. Kotiin päästyä piti kyllä heti keittää kunnon kahvit.
[/quote]
[/quote]
Harvemmin minä kotipaikkakunnalla ollessa kahvilassa käynkään, mieluummin keitän sen kahvin itse ja syön voileipäni kotona. Mutta usein tekemilläni työmatkoilla se kahvi lähentelee ihan perustarvetta (kyllä, olen addikti). Tällöin kirpaisee maksaa kahvikupillisesta ja pienestä leipäviipaleesta sama hinta kuin mitä olen maksanut vaikka kokonaisesta lounaasta ruokajuomineen.
Maksan mielelläni, jos on ihanat puitteet, esim. vanhassa Porvoossa vieraillessa menen aina kahville ja leivokselle tuonne:
Syy kalliisiin hintoihin on hallituksessa.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 15:28"]
Käyn kahvilassa monta kertaa viikossa. Hyvästä kahvista maksaa hyvinkin sen 3-6 euroa etenkin, jos saa samalla jutella kahvin tuotannosta ja ostaa pussin baristan suosittelemaa juuri paahdettua tilakahvia kotona jauhettavaksi.
Eipä noissa minun suosimissani paikoissa kyllä hinnoista valittajia käykään.
[/quote]
Koleeta!
Tuo kahviloiden vaihteleva hinnoittelupuoli on jännä juttu. Minun kaupungissani keskustan kaikkein kallein kahvila on S-ketjun teollista sontaa tarjoava kahvila (ei siis huoltamo, vaan kahvila). Täällä on kaupungin kutakuinkin huonoimmat leivonnaiset.. Kortteli tuosta eteenpäin on kotoisa perinteikäs kahvila, jossa leivonnaiset ovat käsitehtyjä ja herkullisia, hinnoiltaan ehkä kolmanneksen tuohon S-ketjuun nähden, jos sitäkään. Tuolta kahvilasta tosin ei saa erikoiskahveja, vaan kahvipannusta pääsee itse kaatamaan suht tuoretta kahvia kupposeensa. Kalliimmassa kahvilassa hinnat ovat siis kalliita ja leivonnaiset teollisia, toisessa hinnat edullisempia ja leivonnaiset käsin tehtyjä. Mikä paikat sitten erottaa? S-ketjun kahvila yrittää olla trendikäs kohtaamispaikka, toinen kahvila taas kotoisa mummokahvila, jossa näkyy jopa eläkeläisiä istumassa. Eli tuolla trendikkyydellä saa nostaa hintoja vaikka kuinka korkealle ja trendikkääksi voi kutsua ainakin minun kaupungissani kahvilaa, josta saa erikoiskahveja. Erikoiskahvit tosin lähes joka paikassa tulevat automaatista, joten maistuvat suoraan sanottuna paskalle. Ei näiden kahden paikan vuokrat ja työntekjiäkustannukset ym kulut voi erota niin paljoa toisistaan, että tuo hintaero selittyisi pelkästään sillä... Suosin itse mielummin mummokahvilaa herkullisine leivonnaisineen, vaikka nuori olenkin. Täältä haen mielelläni myös leivonnaiset kotiin mukaan, sillä hinta-laatusuhde on erinomainen. Automaatticappucinosta ja teennäisen trendikkäästä miljöönstä en suostu maksamaan.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 17:10"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 15:28"]
Käyn kahvilassa monta kertaa viikossa. Hyvästä kahvista maksaa hyvinkin sen 3-6 euroa etenkin, jos saa samalla jutella kahvin tuotannosta ja ostaa pussin baristan suosittelemaa juuri paahdettua tilakahvia kotona jauhettavaksi.
Eipä noissa minun suosimissani paikoissa kyllä hinnoista valittajia käykään.
[/quote]
Koleeta!
[/quote]
Itse olen ainakin tyytyväinen. :)
Entäs sitten vaikka kahvilapitäjä olisikin veloissa ja kituuttaisi eteenpäin minimaalisilla tuloilla? Helvetin kalliita ne silti ovat eikä opiskelijana ole varaa kuin siihen halvimpaan peruskahviin jonka saa ehkä 2,5 eurolla. 6 euroa juustohöylällä siivutetusta kakkupalasta/muffinsista on jotenkin aivan uskomaton kustannus, puhumattakaan jostain 7 euron patongista jonka välissä on suurinpiirtein vain salaattia.
Jos verrataan kahvilassa ostettula lattekupillista ja sämpylää siihen, että vieressä saa seisovan pöydän lounaan joka sisältää kahvin ja hinta on sama. Molemmat 10€. Miten ihmeessä se ravintola voi myydä leikkeitä, broileria, leipää, kotikaljaa, kahvia, salaattia yms ja sinä vain kupin kahvia ja sämpylän?
Onhan ne kalliita, mutta eiköhän jokainen täällä verohelvetissä asuvat tiedä, mistä se johtuu? Ostovoima on kuluttajilla heikko.
Nämä liiketilojen vuokrat ainakin pk-seudulla ovat järkyttäviä. 5000e Espoossa kauppakeskuksessa rapiat 70m2 tilasta. Sen vuoksi pakko nyhtää asiakkailta.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 00:34"]Nämä liiketilojen vuokrat ainakin pk-seudulla ovat järkyttäviä. 5000e Espoossa kauppakeskuksessa rapiat 70m2 tilasta. Sen vuoksi pakko nyhtää asiakkailta.
[/quote]
siis alv 0 on 5000e.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 15:36"]
[/quote]
[/quote]
8
[/quote]