kahviloiden muka kalliit hinnat
Täällä vauhkotaan kahvien, leipien, pillimehujen ym. kalliista hinnoista. Sen verran haluan kertoa että kahvila-alalla työskennelleenä ja kahvilanpitäjiä kun tunnen niin voin kertoa että ei todellakaan ole rikkaita ne kahviloiden omistajat!! Eli jos mielestänne nykyiset/suomalaiset hinnat on kovia niin katseet voi suunnata työntekijöiden palkkoihin (valmiiksi jo pienet) vuokraan ja muihin kuluihin.
Kommentit (61)
Kyllä me se tiedetään. Minä ainakin, yrittäjän lapsena. Mutta ei se juntti juustoleivän ostaja erittele sitä viittä ja puolta euroa palkkoihin, pakollisiin tyeleihin ja yeleihin, ennakonpidätyksiin, vuokraan jne., vaan ajattelee vaan, että perkele saisin kaks pussia Muhkuja tällä tosta Cittarista. Teininä kun olin jäätelöä myymässä ja jotkut keski-ikäiset ihmiset tuli siihen minulle, nuorelle ihmiselle raivoamaan sen jätskipallon hinnasta, niin kyllä ihmetytti. Ei ole pakko ostaa, ei muuta kun painuvat sinne Cittarin jätskialtaille vaan. :)
No kyllä kahvilahinnat näin kuluttajan kannalta katsottuna ovat törkeän kalliita, siitä ei pääse mihinkään. Rikastuipa kahvilanpitäjä sillä tai ei, mutta kallista kahviloissa käynti kuluttajille kuitenkin on.
Tuntemani kahvilayrittäjä on sitten poikkeus, kesät on kahvila kiinni eli talvikaudella tahkoo fyrkkaa, ja ihan kiitettävästi :)
En kuvittelekaan kahviloiden olevan mitään rahasampoja, mutta silti hinnat tuntuvat kalliilta, jos saan kahvin ja piirakanviipaleen hinnalla lounasravintolassa kunnon ruoan leipineen ja salaatteineen.
Minulle ne hinnat ovat kalliita. Se, että yrittäjällä on kaikenlaisia kuluja, ei mitenkään tuota rahaa minun kukkarooni. Ymmärrän kyllä, että miksi on kallista. ymmärrykseni ei myöskään tuo lisää rahaa kukkarooni, jonka voisin siihenkulutukseen laittaa...
Maillä onkin sovittu lapsen kanssa, että kesähuvituksiin kuuluu esim. yksi kahvilakäynti, yksi irtojätski.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 15:18"]
No kyllä kahvilahinnat näin kuluttajan kannalta katsottuna ovat törkeän kalliita, siitä ei pääse mihinkään. Rikastuipa kahvilanpitäjä sillä tai ei, mutta kallista kahviloissa käynti kuluttajille kuitenkin on.
[/quote]
Niin, mäkin ymmärrän kyllä hyvin, mistä ne hinnat koostuu ja miksi, enkä pidä niitä mitenkään riistona, mutta kyllä se väkisinkin vaikuttaa omaan ostokäyttäytymiseen, kun kahvilakäynti köyhdyttää niin paljon. Ikävää, koska tuen mielelläni yrittäjiä!
Mä asun maalla ja meidän paikkakunnalla on kahvila, jota pyörittää ilmeisesti helluntaiseurakunta. Siellä on kyllä palkattuja työntekijöitä, mutta ilmeisesti osa työntekijöistä on vapaaehtoisia, koska hinnat ovat niin alhaiset. Esim. tänään käytiin syömässä tuoreet vohvelit (a 2,70) ja juomassa pillimehut (a 1 e). Tulee käytyä usein!
Mutta siis vielä kerran: ymmärrän kyllä, mistä kahvila- ja ravintolahinnat koostuvat, enkä tässä ole valittamassa niiden korkeudesta. Kyllä tässä maassa jotain uudistuksia tarvittaisiin.
Minulla ei ole enää varaa käydä kahvilassa tai itse asiassa missään muualla kuin Lidlissä kerran viikossa ostamassa halvinta kahvia. En sano että se olisi kahvilan pitäjän vika, ei, sanon että se on seurausta siitä että tämä maa on jo hinnoitellut itsensä ulos koko universumista. Suunta on ainoastaan alaspäin täydellä vapaapudotuksella, kohta tässä maassa ei ole enää kahviloita koska kenelläkään ei ole rahaa käydä niissä poislukien ehkä joku espoolainen rikas perijätär.
Elämästä voi nauttia ilmankin kalliita kahvilakäyntejä. Voi tehdä sen leivän ja keittää kahvin kotona ja syödä puistopiknikillä. Eihän kukaan valita, että hitto kun ne Thaimaan matkat viiden tähden hotellissa ovat kalliita! Ei kahvilakäynti ole mikään perustarve, jonka hinnoista kannattaisi vinkua.
En ymmärrä miten joissain paikoissa kahvi myydään 0,8e/kuppi ja joissain 3-4e/kuppi, molemmathan ne maksaa samat verot ja maksut ja kahvikin maistuu samalta -.-
Käyn kahvilassa monta kertaa viikossa. Hyvästä kahvista maksaa hyvinkin sen 3-6 euroa etenkin, jos saa samalla jutella kahvin tuotannosta ja ostaa pussin baristan suosittelemaa juuri paahdettua tilakahvia kotona jauhettavaksi.
Eipä noissa minun suosimissani paikoissa kyllä hinnoista valittajia käykään.
Minusta hinnasta voi valittaa kahdella eri tavalla. Niin kuin monet ovat tässäkin ketjussa todenneet, hinnat ovat kalliita verrattuna muihin samantyyppisiin tuotteisiin ja kuluttajan käyttövaroihin. Tämä on ok ja normaalia. Ikävää on se, jos ihmiset alkavat haukkua (pien)yrittäjää rahanahneeksi riistäjäksi, vaikka hinnat olisivat sillä tasolla, että yrittäjä hädin tuskin saa elantonsa.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 15:26"]
Elämästä voi nauttia ilmankin kalliita kahvilakäyntejä. Voi tehdä sen leivän ja keittää kahvin kotona ja syödä puistopiknikillä. Eihän kukaan valita, että hitto kun ne Thaimaan matkat viiden tähden hotellissa ovat kalliita! Ei kahvilakäynti ole mikään perustarve, jonka hinnoista kannattaisi vinkua.
[/quote]
Ei varmaan kukaan siinä mielessä ainakaan tässä ketjussa ole, mä ainakin ajattelen asiaa siltä kantilta, että kahvilayrittäjyys ei ole kovin kannattavaa, ainakaan pienemmillä paikkakunnilla. Ihmiset käyvät mielellään kahviloissa, mutta monelta käyminen jää kalliiden hintojen takia. Kahvilan perustamisessa on monta etua: ihmiset saavat laatua elämäänsä, kahvila tarjoaa työpaikkoja ja toimeentulon ainakin muutamalle ihmisille ja kunta ja valtio saavat verotuloja. Mutta kuten joku sanoikin, tämä maa on hinnoitellut itsensä ulos koko universumista, joten yrittäminen ei olekaan kannattavaa.
Meidän paikkakunnalla tuo kahvila menestyy, koska se toimii osittain vapaaehtoisvoimin (tai näin oletan) ja hintataso pysyy matalana. Se on oikeasti tuonut tosi paljon paikkakuntalaisille, vaikka kahvilassakäynti ei mikään ihmisen perustarve olekaan.
8
[/quote]
Juuri tätä minäkin kummastelen. Siinä kahvilakäynnissä maksetaan nimenomaan kahvilasta ostetusta leivästä. Sen on joku sinulle kivannäköiseksi tehnyt, istut mukavassa ympäristössä, toisten siivoamassa ja laittamassa paikassa ja sinulle tarjoillaan se leipä. Kukaan ei varmaankaan pakkokahvituta ketään, itsehän ihmiset kahviloihin kävelevät?
Ei kahvilaleipiä kai kukaan syö (todelliseen kovaan) nälkäänsä, sehän on selvä. Siinä maksetaan kokemuksesta.
Jos asian vetäisi ihan överiksi, niin miettikäähän niitä makaronipusseja mitä noilla kahvilan leivillä saatais? Mutta kun ne makaronit ja kahvilaleipä on ihan eri hyödykkeitä.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 15:27"]
En ymmärrä miten joissain paikoissa kahvi myydään 0,8e/kuppi ja joissain 3-4e/kuppi, molemmathan ne maksaa samat verot ja maksut ja kahvikin maistuu samalta -.-
[/quote]
Riippuu tietenkin tilakuluista (vuokra ja muut kiinteistöön liittyvät kulut), aukioloajoista sekä siitä, onko kahvilassa useampi työntekijä, vai pyöriikö se lähinnä yhden ihmisen voimin. Ja riippuu se siitäkin, mitä muuta kahvilassa on tarjolla.
8
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 15:22"]
[/quote]
Niin, mäkin ymmärrän kyllä hyvin, mistä ne hinnat koostuu ja miksi, enkä pidä niitä mitenkään riistona, mutta kyllä se väkisinkin vaikuttaa omaan ostokäyttäytymiseen, kun kahvilakäynti köyhdyttää niin paljon. Ikävää, koska tuen mielelläni yrittäjiä!
Mä asun maalla ja meidän paikkakunnalla on kahvila, jota pyörittää ilmeisesti helluntaiseurakunta. Siellä on kyllä palkattuja työntekijöitä, mutta ilmeisesti osa työntekijöistä on vapaaehtoisia, koska hinnat ovat niin alhaiset. Esim. tänään käytiin syömässä tuoreet vohvelit (a 2,70) ja juomassa pillimehut (a 1 e). Tulee käytyä usein!
Mutta siis vielä kerran: ymmärrän kyllä, mistä kahvila- ja ravintolahinnat koostuvat, enkä tässä ole valittamassa niiden korkeudesta. Kyllä tässä maassa jotain uudistuksia tarvittaisiin.
[/quote]
Pienyrittäjien tukeminen minusta on kaunis ajatus ja minäkin tukisin mielelläni enemmän pieniä putiikkeja ja kahviloita yms. Mutta kun ei ole varaa niin ei ole, rahojen rajallisuus pitää minunlaiseni kuluttajan poissa noista paikoista.
[quote author="BadRequest" time="25.04.2014 klo 15:32"]
[/quote]
Juuri tätä minäkin kummastelen. Siinä kahvilakäynnissä maksetaan nimenomaan kahvilasta ostetusta leivästä. Sen on joku sinulle kivannäköiseksi tehnyt, istut mukavassa ympäristössä, toisten siivoamassa ja laittamassa paikassa ja sinulle tarjoillaan se leipä. Kukaan ei varmaankaan pakkokahvituta ketään, itsehän ihmiset kahviloihin kävelevät?
Ei kahvilaleipiä kai kukaan syö (todelliseen kovaan) nälkäänsä, sehän on selvä. Siinä maksetaan kokemuksesta.
Jos asian vetäisi ihan överiksi, niin miettikäähän niitä makaronipusseja mitä noilla kahvilan leivillä saatais? Mutta kun ne makaronit ja kahvilaleipä on ihan eri hyödykkeitä.
[/quote]
No ainakin minä koen sen kahvilan sosiaalisena ympäristönä, jossa voi tavata ihmisiä. Tänäänkin, kun kävin kahvilassa lapseni kanssa, tulin jutelleeksi monen ihmisen kanssa. Lisäksi on mukavaa pistäytyä perheen kanssa kauppareissulla ja oleskella vähän muussakin ympäristössä kuin kodin välittömässä läheisyydessä. Joskus olen käynyt myös itsekseni kaupunkireissulla rentoutumassa, kun tiedän, että kotona on täys hässäkkä päällä. On niin mukavaa ottaa lehti käteen ja juoda jotain samalla! Mä hoidan myös jotain työhon liittyviä tapaamisia kahvilassa.
Tässä syitä sille, miksi kahvila parantaa mun elämänlaatuani.
8
Otsikko on sinäänsä väärin, sillä ovathan ne hinnat ihan tolkuttomia, mutta se johtuu muista asioista kuin kahvilan pitäjän ahneudesta. Sanokaa mitä sanotte, mutta kyllä yli kymmenen euroa on liikaa kahvikupista ja jostain kämysestä kuivasta leivästä.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 15:27"]
[/quote]
Se kahvi ei tosiaankaan maistu samalta joka paikassa. Tai jos maistuu, niin selvästikään ei ole kovin kultivoitunut makuaisti.
Ja elämästä voi tosiaan nauttia juomalla kahvia sekä kahvilassa, puistossa että kotona. Niin minä ainakin teen. -12
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 15:34"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 15:22"]
[/quote]
[/quote]
Pienyrittäjien tukeminen minusta on kaunis ajatus ja minäkin tukisin mielelläni enemmän pieniä putiikkeja ja kahviloita yms. Mutta kun ei ole varaa niin ei ole, rahojen rajallisuus pitää minunlaiseni kuluttajan poissa noista paikoista.
[/quote]
Niin, yritin siis tosiaan viestissäni sivuta vähän sitä asiaa, että tosiaan ne kahvilahinnat ovat liian kalliita monen tulotasoon nähden, vaikka kuinka tietäisi, mistä ne koostuvat. Ja sen takia sanoin, että jotain uudistuksia tarvittaisiin, kun hintataso karkaa käsistä.
Ulkomailla saa halvemmalla kaikkea, totta, mutta siellä on pienemmät vuokrat, palkat, verotukset, raaka-aineet. Yksinkertaista.