Miehen kaverin ruokailut meillä
Vähän hassu aihe, mutta pakko päästä purkamaan höyryjä jonnekin.
Mieheni tekee töitä kotona, ja hänelle on rakennettu kunnon työtilat. Hänellä on useita samalla alalla työskenteleviä kavereita, jotka tulevat usein meille työskentelemään. Erityisesti yksi kaveri käy meillä 2-3 kertaa viikossa.
Meillä on ollut viime aikoina pahoja riitoja liittyen tämän kaverin ruokailuun meillä. Hän ei siis oikeastaan koskaan tuo mukanaan lounasta, tai käy itse ostamassa sellaista, vaan hän syö meidän laittamaamme ruokaa. Hän siis syö meillä lämpimän aterian jopa 3 kertaa viikossa, eikä mies pyydä häntä koskaan osallistumaan kustannuksiin mitenkään.
Minulla on usein tapana tehdä ruokaa sellainen annos, että siitä riittää kahdelle päivälle.
Esimeriksi; eilen tulin kotiin seitsemän jälkeen illalla ja tiesin jääkaapissa odottavan edellisenä päivänä valmistamaani ruokaa, jonka voisin vain pistää mikroon. Olin tukehtua kiukkuuni, kun ruokaa olikin jäljellä vain muutama haarukallinen, jotka mies ja hänen kaverinsa olivat minulle jättäneet lähinnä muodon vuoksi, jottei täytyisi sanoa, että he ovat pistelleet kaiken poskeensa.
Minulla on erikoisruokavalio, jonka vuoksi ostan hieman kalliimpia raaka-aineita.
Tilanne on johtanut siihen, että olen alkanut valmistaa suurempia annoksia ruokaa, mutta tämä tulee tietenkin kalliimmaksi. Olen laskenut, että miehen kaverin ruokailu kustantaa usein jopa 15-20 euroa viikossa, mikä on hurja summa kun sen suhteuttaa kuukauden tai jopa vuoden ajalle.
Olen sanonut miehelle, että kaveri voi toki syödä meillä, mutta olisi tosi jees jos hän osallistuisi hiukan kuluihin. Mies suuttui tästä, ja sanoi että hänen kodissaan saavat kaveritkin ruokaa, ja että kyse on vieraanvaraisuudesta.
Olen samaa mieltä, mutta mielestäni asia on eri siinä vaiheessa, kun kyse on periaatteessa siitä, että hän käy meillä työskentelemässä säännöllisesti joka viikko (huom. ei siis kuitenkaan niin, että tekee töitä meille).
Me emme vieraile tämän kaverin ja hänen vaimonsa luona kuin ehkä kerran kolmessa kuukaudessa, ja silloinkin viemme tullessamme pullon viiniä tms. joten ei voi puhua vastavuoroisuudesta.
Olen kurkkuani myöten täynnä sitä, että minun pitää kauppareissulla suunnitella ruoan määrää tämän yhden ”ylimääräisen suun” mukaan, ja käyttää enemmän rahaa ruokkiakseni aikuisen miehen, joka on vieläpä varakkaampi kuin mitä itse olen (asuu omistusasunnossa jne.). Samalla mies kuitenkin sanoo minun olevan ahne ja epävieraanvarainen. Minusta kyse ei ole vierailusta enää siinä vaiheessa, kun toinen käy meillä vähintään kolmesti viikossa.
Miten ratkaisisitte tilanteen?
Kommentit (568)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on tätä suomalaista vieraanvaraisuutta. Me muutettiin ulkomaalaisen perheen naapuriin ja ei aikaakaan kun ovelle alkoi ilmestymään vaikka mitä paistosta ja ihan ruokaa. Myös tarjottu ruokaa aina kun siihen tullut tilaisuus.
Köyhä antaa vähintäänkin. Näin on mulle jo lapsena opetettu. Se kaikki koituu itselle takaisin jollainlailla.
Ymmärsittekö vastata kohteliaisuuteen eli kutsuitte perheen luoksenne kylään ja kestitsitte hyvin?
Tottakai! On viety pullaa ja leivonnaisia vastavuoroisesti
Ja siinä se ero onkin. Vieraanvaraisuuden pitäisi olla molemmin puolista, ei aina yksi yhteen, mutta kohtuullisella aikavälillä tasoittuvaa.
Siis mitä tämä on!? :D taattua av-laatua. Ihan, kuin kyse olisi pikkupojista, vaikka kyse on kaiketi työssä käyvistä aikuisista miehistä. Jos mies haluaa ruokkia ystävänsä, niin maksaa sitten ekstraa, jotta winä teet tai tekee heille ihan itse ruuat. Miksi ihmeessä sinä yksin maksat/teet? Haloo.
No huhhuh! En ikinä suostuisi tähän että mä laitan ruokaa jollekin miehen työkaverille joka päivä ja tyyppi syö meillä ILMAISEKSI. Sehän miettii että näähän on ihan idiotteja, mä safkaan ilmaiseksi ja kaverin tyhmä muija vielä laittaa mulle ruokaa joka päivä. Ei oo sun tehtäväs ruokkia sitä miehen kaveria, oikeastaan ei ole sun tehtävä ruokkia edes miestäsi. Äijät ruokkikoon itse itsensä ja jokainen maksaa oman työpäivälounaansa itse tai tuo omat eväät. Lopeta siis heti se mitä teet. Mitään kiitosta et tule siitä milloinkaan saamaan, nytkin sinua on vain haukuttu. Mä pyytäisin siltä kaverilta maksun niistäkin safkoista mitä on jo syönyt ja käskisin tuomaan omat safkat mukaan tai sit äijät menee syömään lounasta jonnekin ulos työpäivänsä aikana. Sun koti ei ole mikään leipäjono, mistä voi tulla hakeen ilmaista lounasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka apn mies olisi sanonut mitä tahansa kaverilleen, tyyppi on urpo, kun tällä tavalla hyväksikäyttää vieraanvaraisuutta. Alkeellisellakin sosiaalisella älyllä varustettu ihminen olisi edes joskus tuonut kahvipaketin ja pullaa, tilannut vaikka väkisin pizzat tms. kun on toista viikkoa ruokaillut ja kahvitellut kaverillaan.
Koska tyypi urpo, hänelle pitää tod.näk. sanoa melko suoraan, että vieraanvaraisuuden raja on ylitetty.
Mistä tiedät ettei ole kieltäytynyt, mutta ap:n mies vaatinut että syö myöskin?
Kaveri olisi voinut seuraavana päivänä tuoda kysymättä mukana kahvia, suklaata tai jotain ruokatarpeita, joita söi edellisenä päivänä. Käydä viemässä ne keittiöön, vaikka kaveri estelisi. Vain lapsi voi kuvitella, että on ok jatkuvasti syödä kaverin luona.
epäilen että sun oma miehes on syy tähän. Se kaveri on oikeestaan voini esittää että menisivät syömään lounasta johonkin ravintolaan tai että hän toisi omia eväitä, mutta sun mies on estellyt ja kieltänyt koska "teillä on paljon hyvää ruokaa tarjolla aina ilmaiseksi". Sitten sulle puhuu muuta. Tämmönen on hyvin tavallista. Kiero mies joka myötäilee kaikkia, ei ole kenellekkään rehellinen. Haluaa miellyttää kaveriaan. Loppuu vaan kun lopetat viikoks kaikkien ruojien teon. Piste , ja katsot mitä tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole mikään provo. Olen töissä, joten en pysty notkumaan puhelimella koko ajan.
Ruoanlaitto on siis minulle oikeastaan myös harrastus, sillä etenkin erikoisruokavalioni myötä aloin kokeilla kaikenlaista. Pidän kokkaamisesta ja erilaisten reseptien kokeilusta. Miehellä on vähän sellainen ajatusmaailma, että minun tulisi olla imarreltu kun joku tykkää laittamastani ruoasta.
Mutta ei se, että pidän ruoanlaitosta tarkoita sitä, että haluaisin käyttää siihen ylimääräistä rahaa tai ryhtyä lounaskokiksi myös hänen kavereilleen.Meillä on ollut jo aiemmin vääntöä ruokaostoksista. Tilanne kun menee helposti siihen, että minä käyn kaupassa töistä tullessani, mutta kun mies tekee kotoa käsin töitä, hänen ei tule kuljettua samalla tavalla kaupan kautta. Yhtäkkiä saatan huomata, että mies ei ole käynyt viikkoon kaupassa, mutta minä olen käynyt monta kertaa. Olen yrittänyt lanseerata meille yhteistä ”ruokarahastoa” jonne kumpikin laittaisi saman summan kuukaudessa, mutta hän ei ole lämmennyt ajatukselle.
Mies on sanonut, että hänelle on kunnia-asia, että meillä saavat kaikki ruokaa, ja haukkunut minua ahneeksi ja halvaksi kun olen huomautettu kaverin säännöllisesti toistuvista ruokailuista meillä. Viimeksi sunnuntaina, kun tein laatikkoruokaa, sanoin miehelle painavasti, että oletan meidän syövän tästä kaksi kertaa, ja että odotan minulla olevan annos tätä jääkaapissa kun tulen töistä kotiin maanantaina. Kun jäljellä oli lähinnä rippeet, mies sanoi, että ”sinähän syöt muutenkin vähemmän” ja kertoi suorastaan dramaattisesti, miten he olivat hillinneet itseään ja ottaneet vähemmän kuin olisi tehnyt mieli, jotta minulle olisi jäänyt. 🙄
Miehen kaveri kyllä juo meillä myös monta kuppia kahvia/teetä päivässä, ja saatta syödä myös hedelmiä, välipalapatukoita yms. Olen monta kertaa löytänyt tyhjän laatikon kun olen aamulla hakenut itselleni välipalaa töihin otettavaksi, ja mies on kertonut antaneensa ostamiani myslipatukoita kaverilleen kun hänellä oli nälkä.
Kaikkein pahinta oli, kun mies oli syönyt minun syntymäpäiväkakkuni loppuun kaverinsa kanssa. Oletin saavani siitä vikan palasen illalla teen kanssa, mutta niin oli tyhjä lautanen odottamassa kun pääsin kotiin. Kuulemma jos kaapissa on kakkua, niin pitää siitä vieraalle tarjota. Minun olisi pitänyt olla iloinen, kun kaveri oli kehunut tekemääni kakkua...
Ap
Siis mitä helvettiä? Nyt joku roti tähän touhuun ja vähän äkkiä. Kenenkään ei tarvitse sietää tuollaista kohtelua puolisolta.
Nyt lopetat välittömästi sen ruoan laittamisen ja mieluusti alat katsella erillistä kämppääkin. Miehesi käytös on ihan sikamaista. Minkälainen ihminen vetelee ruoat naamaansa jos toinen vielä nimenomaan on pyytänyt, että hänellekin jätetään? Ja vielä toisen synttärikakun?
Rauhoitu hyvä ihminen. Se on vaan ruokaa
Ei kyse ole enää ruoasta, vaan oman kumppanin hyväksikäytöstä.
Onko ap vastaillut mitään vai hykerteleekö yksin lukiessaan vastauksia provoonsa?
Pyydä miehesi tilaamaan noutoruokaa kotiinkuljetuksella, koska et ehdi laittamaan ruokaa. Siinä vaiheessa annoksella miehesi ystävälle on hintalappu, josta näkee selkeästi, että ruoka maksaa.
Älä osta pullaa ja patukoita. Osta halvinta kahvia. Sano että säästät.
Millainen aikuinen työssä käyvä ihminen syö toisten ruokia ilmaiseksi? Oikeasti.
Ihan turhaan kihiset kiukusta. Sano miehen kaverille ystävällisesti, mutta suoraan asiasta. Todennäköisesti ei ole tajunnut, miten paljon kaverin tarjoama ateria aiheuttaa vaivaa sinulle.
Vierailija kirjoitti:
No tuota.. jos teitä on taloudessa vain kaksi ihmistä niin kuvittelisi että yhdelle ylimääräisellekin ruokaa liikenee? 🤔
Toisaalta ihmettelen miehen kaveria,että eikö älyä ottaa omia eväitä mukaan. Tai voisiko mies vaikka syödä ennenkuin kaveri tulee tai hänen lähdön jälkeen.Vähän kyllä kinkkinen tilanne kieltämättä.
Toisaalta kun mietin meidän 4: n hengen perheessä ,niin teen aina isot satsit ruokaa ja lasten kavereillekin aina tarjotaan.
Yleensä esim jauhelihapakkaukset ym on sellaisia että siitä tekee ruuan useammalle ja vielä jää seuraavallekin päivälle.
Ei tässä ole mitään kinkkistä.
On täysin eri asia jos sinä laitat ruokaa ja haluat tarjota siitä lastesi kavereille, kuin että ap ostaa ja laittaa ruokaa ja mies ilman lupaa kaverinsa kanssa syö ruoat pois.
Lopettaisin kokkauksen kokonaan ja jättäisin kaappiin vain jotain hernekeittoa, nuudeleita, mariekeksejä ja halvinta mahdollista kahvia. Iltaruoka kahdelle niin ettei siitä jää mitään jämiä. Kyllä minäkin haluaisin kotiini ilmaisen gourmetkokin joka tuo tuoreet yrtit, pihvit jne mukanaan. Kun vähän aikaa jääkaapissa vain valo, niin ehkä mies alkaa oppia käydä ostoksilla omatoimisesti.
Emma K. kirjoitti:
Kustantaa (Olen laskenut, että miehen kaverin ruokailu kustantaa usein jopa 15-20 euroa viikossa).
Opettele suomen kieltä.
Ei voi käyttää sanaa "kustantaa".
Olet hullu.
Juurihan ap käytti. Olet ilmeisesti itse hullu kun et sitä tajua.
Kyllä minä heittäisin moisen ukon ulkoruokintaan jos on niin munaton ettei uskalla kaverillensa asiasta huomauttaa. Uittaa sitä nakkiaan jatkossa sitte vaikka kaloille.
Ilmeisesti sinä asut miehen omistusasunnossa?
Ajatteleeko mies, että kun asut, saat ostaa sitten safkat?
Sopimukset on neuvoteltava, muuten niihin vaan ajaudutaan. Mikä on asumisestasi pyydetty todellinen hinta, ja mitä olet valmis maksamaan? Maksaisitko mieluummin työllä tai mieluummin rahalla kun nythän ruoan suhteen maksat molemmilla. Onko suhteenne parisuhde?
Se kaveri jää pian asumaan teille. Sillähän on teillä täysihoito!
Jospa ihan reippaasti sanot miehen ja kaverinsa aikana. Huomautat että syöjiä on liikaa sinun budjetillesi. Jonkinlainen ruokakassa? Toisaalta miksi sinun pitäisi ottaa miehesi kaveri huomioon kun kokkaat ruuat. Ruuan tilaaminen olisi ehkä helpompaa, tai sitten syövät eineksiä. Ja yhtään noloa ei ole puhua, mutta asioista voi puhua ihan rakentavasti- Tsemppiä.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti ap on melko nuori, ja pariskunnalla rahat erikseen.
Itsestään selvä juttu on, että jos nainen käy kodin ulkopuolella töissä, ostaa ja maksaa ruokatarpeet sekä valmistaa ruoan, ja asunnosta vieläpä on miehen työlle lohkaistu tila (onko asunto yhteinen?) niin kokonaisuus antaa vaikutelman aivan typerästä naisesta.
Miten lopettaa typeränä olo? En tiedä, voi olla vaikeaa, jos ainoat selitykset on "mut kun tykkään laittaa ruokaa" "käyn kaupassa kun muutenkin oon liikkeellä" "ehdotin yhteistä ruokarahastoa mutta mies ei oikein lämmennyt". Voi hyvää päivää.
Sinulle tulee varmasti vielä paljon tilaisuuksia loistaa kokkina ja kerjätä haluamiasi kehuja. Mutta jos oikeasti haluat tilanteeseen muutosta, lopetat tuon, ei sitä kukaan muukaan tee. Mies mukaan kauppareissulla, ottakoon omat ja kaverinsa ruoat nyt pari viikkoa. Koska sinä päätit justiin tyttökaveriesi kanssa (meitä on täällä monta!) aloittaa salaatti-linssi-tofudieetin johon kuuluu myös sellerimehu ja peräruiskeet ja päivittäinen meditointi. Voit salaa töissä syödä jotain muutakin tietysti. 2 viikkoa. Eiköhän viesti mene tyhmemmällekin munatelineelle.
Kuulostaa hyvältä. Toivottavasti ap kommentoi tätä...
Missä luki, että mies tuo rahaa taloon? Eihän se osallistu edes ruokakuluihin.