Miehen kaverin ruokailut meillä
Vähän hassu aihe, mutta pakko päästä purkamaan höyryjä jonnekin.
Mieheni tekee töitä kotona, ja hänelle on rakennettu kunnon työtilat. Hänellä on useita samalla alalla työskenteleviä kavereita, jotka tulevat usein meille työskentelemään. Erityisesti yksi kaveri käy meillä 2-3 kertaa viikossa.
Meillä on ollut viime aikoina pahoja riitoja liittyen tämän kaverin ruokailuun meillä. Hän ei siis oikeastaan koskaan tuo mukanaan lounasta, tai käy itse ostamassa sellaista, vaan hän syö meidän laittamaamme ruokaa. Hän siis syö meillä lämpimän aterian jopa 3 kertaa viikossa, eikä mies pyydä häntä koskaan osallistumaan kustannuksiin mitenkään.
Minulla on usein tapana tehdä ruokaa sellainen annos, että siitä riittää kahdelle päivälle.
Esimeriksi; eilen tulin kotiin seitsemän jälkeen illalla ja tiesin jääkaapissa odottavan edellisenä päivänä valmistamaani ruokaa, jonka voisin vain pistää mikroon. Olin tukehtua kiukkuuni, kun ruokaa olikin jäljellä vain muutama haarukallinen, jotka mies ja hänen kaverinsa olivat minulle jättäneet lähinnä muodon vuoksi, jottei täytyisi sanoa, että he ovat pistelleet kaiken poskeensa.
Minulla on erikoisruokavalio, jonka vuoksi ostan hieman kalliimpia raaka-aineita.
Tilanne on johtanut siihen, että olen alkanut valmistaa suurempia annoksia ruokaa, mutta tämä tulee tietenkin kalliimmaksi. Olen laskenut, että miehen kaverin ruokailu kustantaa usein jopa 15-20 euroa viikossa, mikä on hurja summa kun sen suhteuttaa kuukauden tai jopa vuoden ajalle.
Olen sanonut miehelle, että kaveri voi toki syödä meillä, mutta olisi tosi jees jos hän osallistuisi hiukan kuluihin. Mies suuttui tästä, ja sanoi että hänen kodissaan saavat kaveritkin ruokaa, ja että kyse on vieraanvaraisuudesta.
Olen samaa mieltä, mutta mielestäni asia on eri siinä vaiheessa, kun kyse on periaatteessa siitä, että hän käy meillä työskentelemässä säännöllisesti joka viikko (huom. ei siis kuitenkaan niin, että tekee töitä meille).
Me emme vieraile tämän kaverin ja hänen vaimonsa luona kuin ehkä kerran kolmessa kuukaudessa, ja silloinkin viemme tullessamme pullon viiniä tms. joten ei voi puhua vastavuoroisuudesta.
Olen kurkkuani myöten täynnä sitä, että minun pitää kauppareissulla suunnitella ruoan määrää tämän yhden ”ylimääräisen suun” mukaan, ja käyttää enemmän rahaa ruokkiakseni aikuisen miehen, joka on vieläpä varakkaampi kuin mitä itse olen (asuu omistusasunnossa jne.). Samalla mies kuitenkin sanoo minun olevan ahne ja epävieraanvarainen. Minusta kyse ei ole vierailusta enää siinä vaiheessa, kun toinen käy meillä vähintään kolmesti viikossa.
Miten ratkaisisitte tilanteen?
Kommentit (568)
Ap ja miehensä ovat työssäkäyviä ihmisiä, en itse jaksaisi valittaa moisesta jos ei ole taloudellisia vaikeuksia. Tekisin niinkuin monet on neuvonutkin, omat annokset erilleen, loppuosan ruoasta mies saisi jakaa kuten parhaaksi näkee. Mutta jos jotain sotkuja tulisi tämän kaverin jäljiltä, siihen kyllä puuttuisin ja nostaisin äläkän.
Vierailija kirjoitti:
Jäin miettimään, että mitä ihmeen ruolaa ap tekee lounaalle? Hän kirjoittaa, että tuon kaverin ruokailuihin menee jopa 15-20e _viikossa_. Jos kaveri käy vaikka kolmena päivänä ja menee 15e, eli yhden kotona tehdyn lounaan hinta olisi 5e. Mikä tavallinen itse tehty lounasruoka maksaa 5e/annos? Olkoonkin vaikka mikä allergiavapaa ruoka, kyllä erikoisen kallista on.
Muutama välipalapatukka, hedelmiä yms, niin 5 euroa per päivä ei riitä.
Osta ruokaa vain oma osuutesi. Kun ruoka loppuu, niin se loppuu. Mies hakee seuraavan ruokakassillisen, jos tahtoo sinun jatkavan ruuanlaittoa.
Vierailija kirjoitti:
Jäin miettimään, että mitä ihmeen ruolaa ap tekee lounaalle? Hän kirjoittaa, että tuon kaverin ruokailuihin menee jopa 15-20e _viikossa_. Jos kaveri käy vaikka kolmena päivänä ja menee 15e, eli yhden kotona tehdyn lounaan hinta olisi 5e. Mikä tavallinen itse tehty lounasruoka maksaa 5e/annos? Olkoonkin vaikka mikä allergiavapaa ruoka, kyllä erikoisen kallista on.
Ruoka, leipä, levite, leivänpäälliset, kahvi, kahvileivät ja ap:n mainitsemat hedelmät ja myslipatukat. Luuletko, että mies pärjää koko päivän yhdellä lounaalla?
Vierailija kirjoitti:
Ap ja miehensä ovat työssäkäyviä ihmisiä, en itse jaksaisi valittaa moisesta jos ei ole taloudellisia vaikeuksia. Tekisin niinkuin monet on neuvonutkin, omat annokset erilleen, loppuosan ruoasta mies saisi jakaa kuten parhaaksi näkee. Mutta jos jotain sotkuja tulisi tämän kaverin jäljiltä, siihen kyllä puuttuisin ja nostaisin äläkän.
Tulet nälkäisenä iltamyöhällä kotiin ja kaikki valmistamasi ruoka on syöty ja kaikki muukin on syöty, koska mies ja hänen kaverinsa ovat olleet kotona koko päivän. Ainakaan minulle tämä ei olisi ensisijaisesti rahakysymys. Pikemmin odottaisin, että mies olisi valmistanut minulle ruuan tullessani kotiin. En sietäisi mieheltä yhtään tuontapaista valitusta siitä, ettei ruokaa ole riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama välipalapatukka, hedelmiä yms, niin 5 euroa per päivä ei riitä.
Niin, kirjoitin aloituksen perusteella, jossa ap ei maininnut mitään patukoista tai hedelmistä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi työkaveri käy teillä tekemässä töitä? Sitä ehkä ihmettelen tässä eniten.
On vähän epäselvää onko kyseessä kaveri vai työkaveri, mutta on siinä vähän kummallinen käsitys etätyöstä. Että mennään täysihoitoon työkaverin tai mikä pahempaa kaverin luokse, kivahan se on notkua toisen kodissa.
Minullakin oli tuollainen poikakaveri yhden kesän ajan. Mutta olimme silloin parikymppisiä, ja "mies" asui vielä vanhempiensa luona.
Hänen ajatusmaailmansa oli ihan yhtä yksinkertainen kuin ap:n miehellä. Hän esimerkiksi vilpittömästi ihmetteli, miksi en heti osta parempaa telkkaria tai uutta puhelinta. "Kun saathan sä kuitenkin joka kuukausi palkkaa?"
Hänen kaaliinsa ei mitenkään mahtunut, että maksan siitä pikkuruisesta palkastani kaiken, asumiset, ruuat, laskut, ihan kaiken. Hän itse taas asui ja söi ilmaiseksi vanhempiensa katon alla, joten koko palkka jäi omaan käyttöön.
Minuakin hän yritti saada kaupassa maksamaan hänen kaikki ruokansa ja herkkunsa esim. pitkän viikonlopun aikana, koska hän oli maksanut oman bussilippunsa (3,20) minun luokseni. 😂
Jos ap:n mies on parikymppinen, niin hänelle voi vielä kertoa elämän realiteettejä, mutta jos hän on jo vanhempi, niin juokse, ap, juokse!
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo nyt niin kalliiksi tulee.
Keittää kattilallisen jotain perunakeittoa jauhelilla, juureksilla tai oikella lihalla,
Keittää kattilallisen hernekeittoa. Niissä on ruokaa jo kahdella päivälle.
Perunoita ja jauhelihakastiketta. Kanarisottoa. jne.
Lisäksi leipää,levitettä ja vetta juomaksi.
Onhan niitä vaikka miten paljon edullisia kotiruokia.
Ja jos erikoisruokavalio tekee itselleen aivan omat ruuat.
Minullakin on erikoisruokavalio ja teen omat ruokaini erikseen.
En viitsisi edes valittaa tuollaisesta. Eikä tuo vieraileva mies varmaan tule ajatelleeki asiaa yhtään.
Hänelle on kotonakin aina valmis ruoka pöydässä. Eivät miehet tuollaisia huomaa.
Eivät kaikki halua olla kyökkipiikoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulet nälkäisenä iltamyöhällä kotiin ja kaikki valmistamasi ruoka on syöty ja kaikki muukin on syöty, koska mies ja hänen kaverinsa ovat olleet kotona koko päivän. Ainakaan minulle tämä ei olisi ensisijaisesti rahakysymys. Pikemmin odottaisin, että mies olisi valmistanut minulle ruuan tullessani kotiin. En sietäisi mieheltä yhtään tuontapaista valitusta siitä, ettei ruokaa ole riittävästi.
No en usko että mun mies söisi kaikkia kaappeja tyhjäksi edes kaverin kanssa. Kyllä meillä aina jotakin syötävää löytyy. Ja kuten kirjoitin laittaisin itselleni erikseen ruoat johonkin rasiaan. Ei mun mies siihen kajoaisi, ja olisin todella kummissani jos joku meidän kaveri niin tekisi.
En tiedä onko tuo ap:n mies siis valittanut ettei ole tarpeeksi ruokaa? Sellaista en huomannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en usko että mun mies söisi kaikkia kaappeja tyhjäksi edes kaverin kanssa. Kyllä meillä aina jotakin syötävää löytyy. Ja kuten kirjoitin laittaisin itselleni erikseen ruoat johonkin rasiaan. Ei mun mies siihen kajoaisi, ja olisin todella kummissani jos joku meidän kaveri niin tekisi.
En tiedä onko tuo ap:n mies siis valittanut ettei ole tarpeeksi ruokaa? Sellaista en huomannut.
Kyllä ap kertoi miehen valittaneen, etteivät he kaverin kanssa saaneet syödä tarpeeksi, koska ap oli sanonut, että hänelle pitää jättää myös annos iltaruuaksi, jonka hän voi syödä tultuaan illalla töistä kotiin. Miehet olivat jättäneet ruokaa, muuta vain hyvin vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka, leipä, levite, leivänpäälliset, kahvi, kahvileivät ja ap:n mainitsemat hedelmät ja myslipatukat. Luuletko, että mies pärjää koko päivän yhdellä lounaalla?
Ap kirjoittaa ruoasta, ei kahvista yms. Aloituksessa kirjoittaa että ruokaa jätetty vain haarukallinen, en usko että tarkoittaa leipää tai leivänpäällisiä. Vasta myöhemmin kirjoitti patukat, hedelmät ja joku kakunsiivu. Nyt sinä lisäät tähän "laskuun" vielä pullakahvit, leivät ja leivänpäälliset :D.
Sanot että miehet tekevät itse ruokansa ja sinä teet vain itsellesi.
Älä ole tossu! Miehet alkaa maksamaan ja tekemään omat ruokansa ja sinä teet vain itsellesi sen verran mitä syöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kirjoittaa ruoasta, ei kahvista yms. Aloituksessa kirjoittaa että ruokaa jätetty vain haarukallinen, en usko että tarkoittaa leipää tai leivänpäällisiä. Vasta myöhemmin kirjoitti patukat, hedelmät ja joku kakunsiivu. Nyt sinä lisäät tähän "laskuun" vielä pullakahvit, leivät ja leivänpäälliset :D.
No mieti nyt itse. Talossa on kaksi miestä päivän ja sinä luulet, että he ei keitä päivän aikana itselleen kahvia? Aivan varmasti on aamu- ja iltapäiväkahvit enkä usko, että ne juodaan mustana.
Ilmeisesti ap on melko nuori, ja pariskunnalla rahat erikseen.
Itsestään selvä juttu on, että jos nainen käy kodin ulkopuolella töissä, ostaa ja maksaa ruokatarpeet sekä valmistaa ruoan, ja asunnosta vieläpä on miehen työlle lohkaistu tila (onko asunto yhteinen?) niin kokonaisuus antaa vaikutelman aivan typerästä naisesta.
Miten lopettaa typeränä olo? En tiedä, voi olla vaikeaa, jos ainoat selitykset on "mut kun tykkään laittaa ruokaa" "käyn kaupassa kun muutenkin oon liikkeellä" "ehdotin yhteistä ruokarahastoa mutta mies ei oikein lämmennyt". Voi hyvää päivää.
Sinulle tulee varmasti vielä paljon tilaisuuksia loistaa kokkina ja kerjätä haluamiasi kehuja. Mutta jos oikeasti haluat tilanteeseen muutosta, lopetat tuon, ei sitä kukaan muukaan tee. Mies mukaan kauppareissulla, ottakoon omat ja kaverinsa ruoat nyt pari viikkoa. Koska sinä päätit justiin tyttökaveriesi kanssa (meitä on täällä monta!) aloittaa salaatti-linssi-tofudieetin johon kuuluu myös sellerimehu ja peräruiskeet ja päivittäinen meditointi. Voit salaa töissä syödä jotain muutakin tietysti. 2 viikkoa. Eiköhän viesti mene tyhmemmällekin munatelineelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ap kertoi miehen valittaneen, etteivät he kaverin kanssa saaneet syödä tarpeeksi, koska ap oli sanonut, että hänelle pitää jättää myös annos iltaruuaksi, jonka hän voi syödä tultuaan illalla töistä kotiin. Miehet olivat jättäneet ruokaa, muuta vain hyvin vähän.
"kertoi suorastaan dramaattisesti, miten he olivat hillinneet itseään ja ottaneet vähemmän kuin olisi tehnyt mieli, jotta minulle olisi jäänyt. 🙄" Ap kirjoitti näin tuossa toisessa kommentissa ja aloituksessa ei mitään miehen valituksesta ettei ruoka riittäisi.
Vierailija kirjoitti:
Siis millainen juntti syö toisten luona useamman kerran viikossa tarjoamatta rahaa tai muuta vastavuoroisuuden elettä?
Samanlainen juntti kuin ap:n mies.
Voisitko kääntää tilanteen hetkeksi toisinpäin. Maksattaa jotain miehelläsi esimerkiksi omille ystävillesi? Ehkä siten voisi ymmärtää miltä sinusta tuntuu.
Näytä nyt edes ne kauppakuitit sille miehellesi. Huomaa kuinka paljon se ruoka maksaa. Ja vaadit että mies maksaa 70% ruuista vähintään. Ja isoimmat ostokset vapaapäivinä, käytte vaikka yhdessä kaupassa ja mies maksaa.