Miehen kaverin ruokailut meillä
Vähän hassu aihe, mutta pakko päästä purkamaan höyryjä jonnekin.
Mieheni tekee töitä kotona, ja hänelle on rakennettu kunnon työtilat. Hänellä on useita samalla alalla työskenteleviä kavereita, jotka tulevat usein meille työskentelemään. Erityisesti yksi kaveri käy meillä 2-3 kertaa viikossa.
Meillä on ollut viime aikoina pahoja riitoja liittyen tämän kaverin ruokailuun meillä. Hän ei siis oikeastaan koskaan tuo mukanaan lounasta, tai käy itse ostamassa sellaista, vaan hän syö meidän laittamaamme ruokaa. Hän siis syö meillä lämpimän aterian jopa 3 kertaa viikossa, eikä mies pyydä häntä koskaan osallistumaan kustannuksiin mitenkään.
Minulla on usein tapana tehdä ruokaa sellainen annos, että siitä riittää kahdelle päivälle.
Esimeriksi; eilen tulin kotiin seitsemän jälkeen illalla ja tiesin jääkaapissa odottavan edellisenä päivänä valmistamaani ruokaa, jonka voisin vain pistää mikroon. Olin tukehtua kiukkuuni, kun ruokaa olikin jäljellä vain muutama haarukallinen, jotka mies ja hänen kaverinsa olivat minulle jättäneet lähinnä muodon vuoksi, jottei täytyisi sanoa, että he ovat pistelleet kaiken poskeensa.
Minulla on erikoisruokavalio, jonka vuoksi ostan hieman kalliimpia raaka-aineita.
Tilanne on johtanut siihen, että olen alkanut valmistaa suurempia annoksia ruokaa, mutta tämä tulee tietenkin kalliimmaksi. Olen laskenut, että miehen kaverin ruokailu kustantaa usein jopa 15-20 euroa viikossa, mikä on hurja summa kun sen suhteuttaa kuukauden tai jopa vuoden ajalle.
Olen sanonut miehelle, että kaveri voi toki syödä meillä, mutta olisi tosi jees jos hän osallistuisi hiukan kuluihin. Mies suuttui tästä, ja sanoi että hänen kodissaan saavat kaveritkin ruokaa, ja että kyse on vieraanvaraisuudesta.
Olen samaa mieltä, mutta mielestäni asia on eri siinä vaiheessa, kun kyse on periaatteessa siitä, että hän käy meillä työskentelemässä säännöllisesti joka viikko (huom. ei siis kuitenkaan niin, että tekee töitä meille).
Me emme vieraile tämän kaverin ja hänen vaimonsa luona kuin ehkä kerran kolmessa kuukaudessa, ja silloinkin viemme tullessamme pullon viiniä tms. joten ei voi puhua vastavuoroisuudesta.
Olen kurkkuani myöten täynnä sitä, että minun pitää kauppareissulla suunnitella ruoan määrää tämän yhden ”ylimääräisen suun” mukaan, ja käyttää enemmän rahaa ruokkiakseni aikuisen miehen, joka on vieläpä varakkaampi kuin mitä itse olen (asuu omistusasunnossa jne.). Samalla mies kuitenkin sanoo minun olevan ahne ja epävieraanvarainen. Minusta kyse ei ole vierailusta enää siinä vaiheessa, kun toinen käy meillä vähintään kolmesti viikossa.
Miten ratkaisisitte tilanteen?
Kommentit (568)
Mitä helvettiä? Miksei tyyppi ole omassa kodissaan? Menisi hermot mullakin!!!!
Edellisen iltapäivän ruoat aamulla pakkaseen annosrasioissa nimelläsi ja miehille lounaalle lappu jääkaappiin että kaapissa on valmishernrkeittoa, iltaa varten käyt hakemassa itsellesi yhden ruoan. Seuraavana päivänä juureksia ja raakaa riisiä ja jääkaappiin ja lappu päälle että valmistathan kulta päivän ruoan, teetähän niin että kaikille riittää, tulen nälkäisenä kotiin! Illalla kun juureswokki tuskin odottaa kaapissa tullessasi ja joudut tekemään jotain ruokaa niin teet yhden annoksen itsellesi kaapin tarvikkeista käymättä edes kaupassa ja niin edelleen.
Hankala tilanne! Nämä on vaikeita ratkoa mitä pidemmälle mennään, mutta onnistuu kyllä pienellä päättäväisyydellä ja ystävällisellä keskustelulla! Ymmärrän kyllä että miestä nolottaa mikäli tilanne semmoinen että kokkaat tuoretta ruokaa vieressä, jota sinä, mies ja muu perhe syö, ja sitten "vieraan" pitäisi syödä joku kotoaan laahaama sämpylä -> tuollaisessa tilanteessa on vaikea olla pyytämättä vierastakin pöytään. Sen sijaan jos ruoka on jo valmiiksi tehtyä eri päivänä, niin en näe suurempaa ongelmaa. Ehdotuksia alla:
- Valmistakaa ruoka etukäteen (ellette jo näin tee, en muista tarkkaan kirjoitustasi) jolloin miehesikään lounas ei tule paistettuna suoraan pöytään. Laittakaa vaikkapa jo valmiiksi lounasruoka jääkaappiin annoskulhoihin ja nimet päälle - loput pakkaseen. Ei siis isoa kasaria josta saa lapata mielensä mukaan koska tällöin vaikuttaa siltä että sitä ruokaa olisi ylimääräisillekin suille.
- Juttele kauniisti miehelle vaihtoehdoista: eli jos tarkoitus on kuukausikaupalla ruokkia myös kaveri, niin voisivatko vuorotella ruoan laitossa (eli mies ja kaveri) jolloin voitte toki käyttää teidän keittiötänne ja mausteitanne yms, kunhan ruoat tuodaan vuorotellen. Toisena vaihtoehtona voi esittää ulkoruokailun, tai sen että kaikilla osapuolilla omat eväät.
- Jos mies ei kehtaa niin puhu kaverille vaikka humoristiseen ja ystävälliseen sävyyn: "Hei! Viime aikoina olen ihmetellyt että kuinka ruokaa kuluu niin paljon, kunnes äkkäsin että niinjoo sinähän 'vieras' osallistut nykyään myös välillä lounaillemme. Miten luulet että kun tämä on vähän hankalaa omalla ruokabudjetilla, niin haluisiko osallistua hieman lounaskuluihin tai olisiko selkeämpää jos hänelläkin omat eväät mukana?"
- Jos mahdollista niin lopeta herkkujen tekeminen, eli ei enää lasagnea ja lihapullia, vaan mene salaattilinjalla viikko. Eli tuore salaatti pilkotaan hieman ennen syömistä lautaselle ja sekoitetaan vähän fetaa joukkoon. Saattaa herättää miehet oman ruoan hankintaan.
- Jos mikään muu ei onnistu sovun pitämiseksi, niin tee kahdet ruoat: Jättikattilallinen halpaa viikon "lounasruokaa" jota kaveritkin saa syödä, ja sitten erikseen illalliselle tarvittaessa jotain mukavampaa. Marttojen terveellisten ja halpojen ohjeiden mukaan vaikkapa makaronilaatikkoa vähällä lihalla ja juustolla. Tai kasviskeittoja.
Nyt saatana lakkaat olemasta keittiöpiika! Teet vaan itelles ruokaa, valitettavasti et voi tehdä monen päivän satsia kun oot ottanut mieheksesi tommosen porsaan.
64 jatkaa vielä...
Asiaa voi pehmittää vaikka ilmoituksella että "lounaruoka pitäisi hankkia itse, mutta päiväpullat voidaan tarjota!". Eli puolikas pullapitko päivittäin tms, joka ei kovin kalliiksi tule, olisi kohtuullinen kompromissi tuon ruoan sijalle. Oletan että juovat kuitenkin teidän kahvejakin päivät pitkät?
Mikä orja sinä olet? Käyt töissä ja teet ruuat sekä varmaan annat pillua juuri silloin kuin mies haluaa. Mitä mies yleensä tekee muuta kuin käy töissä ja maksaa puolet laskuista. Avioliitossa ollaan tasavertaisia yhteisessä kodissa ja tehdään saman verran yhteisen elämän eteen. Jos puolisosi haluaa leikkiä kaverinsa kanssa niin leikkiköön ilman sinua.
Olet tehnyt huonon kumppanivalinnan. Meillä molemmat ostaa ja tekee ite ruokansa.
Miksi mies edes tarvii jotain seuraneitiä työpäivänä? Plus että se käyttää myös teidän sähköä, vettä ja vessapaperia. Ja lopeta se kokkaaminen.
Miehesi pitää sinua itsestäänselvyytenä. Ehkä se pitäisi yllättää välillä, vaikkapa kyllästymisellä kokkailuun..?
Vierailija kirjoitti:
Hankala tilanne! Nämä on vaikeita ratkoa mitä pidemmälle mennään, mutta onnistuu kyllä pienellä päättäväisyydellä ja ystävällisellä keskustelulla! Ymmärrän kyllä että miestä nolottaa mikäli tilanne semmoinen että kokkaat tuoretta ruokaa vieressä, jota sinä, mies ja muu perhe syö, ja sitten "vieraan" pitäisi syödä joku kotoaan laahaama sämpylä -> tuollaisessa tilanteessa on vaikea olla pyytämättä vierastakin pöytään. Sen sijaan jos ruoka on jo valmiiksi tehtyä eri päivänä, niin en näe suurempaa ongelmaa. Ehdotuksia alla:
- Valmistakaa ruoka etukäteen (ellette jo näin tee, en muista tarkkaan kirjoitustasi) jolloin miehesikään lounas ei tule paistettuna suoraan pöytään. Laittakaa vaikkapa jo valmiiksi lounasruoka jääkaappiin annoskulhoihin ja nimet päälle - loput pakkaseen. Ei siis isoa kasaria josta saa lapata mielensä mukaan koska tällöin vaikuttaa siltä että sitä ruokaa olisi ylimääräisillekin suille.
- Juttele kauniisti miehelle vaihtoehdoista: eli jos tarkoitus on kuukausikaupalla ruokkia myös kaveri, niin voisivatko vuorotella ruoan laitossa (eli mies ja kaveri) jolloin voitte toki käyttää teidän keittiötänne ja mausteitanne yms, kunhan ruoat tuodaan vuorotellen. Toisena vaihtoehtona voi esittää ulkoruokailun, tai sen että kaikilla osapuolilla omat eväät.
- Jos mies ei kehtaa niin puhu kaverille vaikka humoristiseen ja ystävälliseen sävyyn: "Hei! Viime aikoina olen ihmetellyt että kuinka ruokaa kuluu niin paljon, kunnes äkkäsin että niinjoo sinähän 'vieras' osallistut nykyään myös välillä lounaillemme. Miten luulet että kun tämä on vähän hankalaa omalla ruokabudjetilla, niin haluisiko osallistua hieman lounaskuluihin tai olisiko selkeämpää jos hänelläkin omat eväät mukana?"
- Jos mahdollista niin lopeta herkkujen tekeminen, eli ei enää lasagnea ja lihapullia, vaan mene salaattilinjalla viikko. Eli tuore salaatti pilkotaan hieman ennen syömistä lautaselle ja sekoitetaan vähän fetaa joukkoon. Saattaa herättää miehet oman ruoan hankintaan.
- Jos mikään muu ei onnistu sovun pitämiseksi, niin tee kahdet ruoat: Jättikattilallinen halpaa viikon "lounasruokaa" jota kaveritkin saa syödä, ja sitten erikseen illalliselle tarvittaessa jotain mukavampaa. Marttojen terveellisten ja halpojen ohjeiden mukaan vaikkapa makaronilaatikkoa vähällä lihalla ja juustolla. Tai kasviskeittoja.
Siis miksi ap:n pitäisi tämä tilanne ratkaista kaikkia tyydyttävällä tavalla? Miksi ap:n pitäisi alkaa muuttamaan omia käytäntöjään omassa kotonaan eli ei saisi tehdä ruokaa milloin haluaa tai sellaista ruokaa, mitä itse haluaa?
Miehen kaveri, joten miehen ongelma. Ap ei tee eikä osta ruokaa kuin itselleen, ja mies saa hoitaa lounaan haluamallaan tavalla. Tilaavat vaikka pitsaa kotiin miehen piikkiin. Toki asiasta pitää keskustella miehen kanssa, mutta mies ratkaisee sitten ongelman ihan itse.
Mitenkö ratkaisen tilanteen.
Jätän typerän provon kirjoittamatta. Ja kas, ongelma poistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vai että vielä ap:n pitäisi tehdä KAHDET RUOAT, jos muu ei herroille käy. Huhuh!
Onko siis mies koskaan itse ostanut ruokatarvikkeita? Jos se ei tajua kuinka paljon ruoka maksaa? Mitä jos pyydät mukaan kauppareissulle ja sen jälkeen tekemään ne sapuskat. Hän on selvästi tässä asiassa tyhmä ja tietämätön. Jos tuo asioiden valaiseminen auttaisi? Kannattaa kokeilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi ap:n pitäisi tämä tilanne ratkaista kaikkia tyydyttävällä tavalla? Miksi ap:n pitäisi alkaa muuttamaan omia käytäntöjään omassa kotonaan eli ei saisi tehdä ruokaa milloin haluaa tai sellaista ruokaa, mitä itse haluaa?
Miehen kaveri, joten miehen ongelma. Ap ei tee eikä osta ruokaa kuin itselleen, ja mies saa hoitaa lounaan haluamallaan tavalla. Tilaavat vaikka pitsaa kotiin miehen piikkiin. Toki asiasta pitää keskustella miehen kanssa, mutta mies ratkaisee sitten ongelman ihan itse.
Ap voi tehdä miten haluaa, mutta hän itse kysyi aloituksessaan miten tilanteen voisi ratkaista kivalla lailla. Siksi yritin vastata ja kertoa minkälaisia kompromissejä asiassa voisi helposti tehdä ilman että tarvitsee riitelyksi mennä.
Kovin monella perhellä on nyt erilaisia ongelmia koronan takia (oletan että ap:n mies ja hänen kaverinsa kotona töissä koronan takia), enkä usko että mitkään suuremmat välirikot tai riitelyt kannattavat. Asian voi siis sanoa rumasti tai kauniisti, mutta ymmärrän hyvin ellei halua minkäänlaista riitelyä kehittää. Tässä on varmasti myös kulttuurieroja, sillä joissainpäin suomea ollaan hienovaraisempia ja joissain päin suorasukaisempia kuin muualla.
Härski se kaveri. Kuka aikuinen ihminen kehtaa syödä monta kertaa viikossa tai ylipäätään säännöllisesti osallistumatta kustannuksiin. Sillä säästyy paljon rahaa ja vaivaa. Törkeä tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Miehesi pitää maksaa kaverinsa syömiset. Eihän tuossa nyt ole mitään järkeä, että kaveri saa "ilmaiset" kestitykset ja sinullakin menee aikaa hänen annostensa tekoon. Ehkä miehesi kohta pyytää, että voitko myös ottaa suihin kaverilta, kun hän on ollut jotenkin levottoman oloinen?
M39
:D
Ihan ideaalimaailmassa miehen työkaverille sanottaisiin "suorat sanat" jolloin tajuisi olla pummimatta, ja mieskin pistettäisiin järjestykseen samassa. Valitettavasti usein arki on monimutkaisempaa: työkavereitten kanssa pitää tulla toimeen hyvissä väleissä vuosikausia. Joku on herkkähipiäisempi ja vetää herneen nenään pienestä, toinen ei. Uskon että miehen kaveri ymmärtäisi tilanteen kun sen kauniisti hänelle sanoisi (ei tarvitse syyttävästi tokaista että syö perheen perikatoon), mutta monelle suomalaiselle ujolle ihmiselle suoraansanominen on vaikeaa.
Ensinnäkin ap:n pitää selvittää tilanne miehensä kanssa: onko mies valmis kustantamaan kaverinsakin ruoat hamaan tulevaisuuteen asti? Tarkoitus ei siis ole että ap ostaa ruoat ja kokkaa kaikille, mutta miehenkin pitää tämä ymmärtää.
Toisekseen pitää miettiä miten asian esittää miehen kaverille ilman että tämän töksäyttää niin että "tänäänpä ei olekaan ilmaista ruokaa hähää". Emme tiedä miten vuolaasti mies on selitellyt ruokakaappien notkuvan ylimääräisiä ruokia, joten voi olla että kaveri olettaa että asia todellakin täysin ok!
Onkohan sen urpon vaimo kysynyt, missä miehensä syö työpäivän aikana?
Vierailija kirjoitti:
Härski se kaveri. Kuka aikuinen ihminen kehtaa syödä monta kertaa viikossa tai ylipäätään säännöllisesti osallistumatta kustannuksiin. Sillä säästyy paljon rahaa ja vaivaa. Törkeä tyyppi.
Harva semmoinen ihminen joka itsekin hoitaa perheensä ruokahuollot ja kokkaa päivittäin kehtaisi. Sen sijaan jos miehen kaveri on tottunut kotonansakin siihen että "joku muu hoitaa" lounaan, niin ei välttämättä tule ajatelleeksi kaikkea vaivaa (ja rahallista haastetta) jota hänen syömisensä mukana tuo. Ei kaveri välttämättä ole niin härski ja ikävä, vaan voi olla myös ajattelematon. Tästä syystä asia pitääkin hänelle selvittää, jottei tilanne jatkuisi.
On täysin mahdollista että ap:n mies on vuolaasti kehunut vaimonsa keittotaitoja ja selitellyt kuinka "vaimokin toivoisi että olisi useammin ruokavieraita että saisi kokata" jne horinoita. Voin hyvin kuvitella miehen vähän leveilleen tässä asiassa ja suorastaan anoneen että kaveri söisi heillä lounasta. Tämmöinen ikävä käytös voi pohjautua vaikka siitä jos miehen äiti on aikoinaan ollut topakka emäntä joka ruokkii vieraat ja naapuritkin, emme tiedä...
Viereen myös sitten rasia, jossa lukee "Urpo-kaverin annos" ja laatikkoon aimo turaus laksatiiveja.