Miehen kaverin ruokailut meillä
Vähän hassu aihe, mutta pakko päästä purkamaan höyryjä jonnekin.
Mieheni tekee töitä kotona, ja hänelle on rakennettu kunnon työtilat. Hänellä on useita samalla alalla työskenteleviä kavereita, jotka tulevat usein meille työskentelemään. Erityisesti yksi kaveri käy meillä 2-3 kertaa viikossa.
Meillä on ollut viime aikoina pahoja riitoja liittyen tämän kaverin ruokailuun meillä. Hän ei siis oikeastaan koskaan tuo mukanaan lounasta, tai käy itse ostamassa sellaista, vaan hän syö meidän laittamaamme ruokaa. Hän siis syö meillä lämpimän aterian jopa 3 kertaa viikossa, eikä mies pyydä häntä koskaan osallistumaan kustannuksiin mitenkään.
Minulla on usein tapana tehdä ruokaa sellainen annos, että siitä riittää kahdelle päivälle.
Esimeriksi; eilen tulin kotiin seitsemän jälkeen illalla ja tiesin jääkaapissa odottavan edellisenä päivänä valmistamaani ruokaa, jonka voisin vain pistää mikroon. Olin tukehtua kiukkuuni, kun ruokaa olikin jäljellä vain muutama haarukallinen, jotka mies ja hänen kaverinsa olivat minulle jättäneet lähinnä muodon vuoksi, jottei täytyisi sanoa, että he ovat pistelleet kaiken poskeensa.
Minulla on erikoisruokavalio, jonka vuoksi ostan hieman kalliimpia raaka-aineita.
Tilanne on johtanut siihen, että olen alkanut valmistaa suurempia annoksia ruokaa, mutta tämä tulee tietenkin kalliimmaksi. Olen laskenut, että miehen kaverin ruokailu kustantaa usein jopa 15-20 euroa viikossa, mikä on hurja summa kun sen suhteuttaa kuukauden tai jopa vuoden ajalle.
Olen sanonut miehelle, että kaveri voi toki syödä meillä, mutta olisi tosi jees jos hän osallistuisi hiukan kuluihin. Mies suuttui tästä, ja sanoi että hänen kodissaan saavat kaveritkin ruokaa, ja että kyse on vieraanvaraisuudesta.
Olen samaa mieltä, mutta mielestäni asia on eri siinä vaiheessa, kun kyse on periaatteessa siitä, että hän käy meillä työskentelemässä säännöllisesti joka viikko (huom. ei siis kuitenkaan niin, että tekee töitä meille).
Me emme vieraile tämän kaverin ja hänen vaimonsa luona kuin ehkä kerran kolmessa kuukaudessa, ja silloinkin viemme tullessamme pullon viiniä tms. joten ei voi puhua vastavuoroisuudesta.
Olen kurkkuani myöten täynnä sitä, että minun pitää kauppareissulla suunnitella ruoan määrää tämän yhden ”ylimääräisen suun” mukaan, ja käyttää enemmän rahaa ruokkiakseni aikuisen miehen, joka on vieläpä varakkaampi kuin mitä itse olen (asuu omistusasunnossa jne.). Samalla mies kuitenkin sanoo minun olevan ahne ja epävieraanvarainen. Minusta kyse ei ole vierailusta enää siinä vaiheessa, kun toinen käy meillä vähintään kolmesti viikossa.
Miten ratkaisisitte tilanteen?
Kommentit (568)
Älä sitten ruoki. Laittakoon mies ruokaa itselleen ja kaverilleen. Mikä muonittaja sinä olet?
Ruoki sinä itsesi, eli jos on erikoisruokavalioateria jääkaapissa, kirjoitta päälle "MAIJAN RUOKA" ja lue miehelle madonluvut siitä, että siihen ei kukaan koske.
Toinen vaihtoehto on se, että teet riittävän suuret annokset halpaa ruokaa. Esimerkiksi hernekeittoa tai muita edullisia ja riittoisia ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni tilanne, että sovimme yhteenmuuttaessamme maksavamme ruokakulut puoliksi. Jostain syystä en tajunnut, että tämä tulee itselleni TODELLA kalliiksi. Mies syö ainakin tuplasti enemmän kuin itse syön ruokailulla. Lisäksi hän syö kaksi lämmintä ateriaa päivässä, itse syön vain yhden. Syö kokonaisen leivän päivässä, juustoa menee parissa päivässä kokonainen siivupaketti jne. Lisäksi hänen lapsensa kuuluu muonavahvuuteeen joka toinen viikko. Ehkä tämä kiukuttaa eniten siksi, että teen kaikki ruuat ja hoidan ostokset sen lisäksi että ansaitsen 1800e/kk vs hän 4500e/kk.
En tiedä miten tämänkin saisi muutettua tasapuolisemmaksi..
Hän toki maksaa aina kun syömme ulkona eli noin kerran kuukaudessa-kahdessa kuukaudessa.
Epäsuosittu mielipide, mutta meillä on täysin yhteiset rahat niin ei tarvitse miettiä kuka maksaa mitäkin. Toki olemme aviossa eikä meillä ole avioehtoa.
Ehdotat miehellesi, että tilaavat lounasta kotiin vaikka Foodoran tai vastaavan kautta, etkä valmista sitä itse enää.
Vieraanvaraisuus on kiva juttu. Mutta koska mies haluaa olla vieraanvarainen ja sinä et, niin mies hommatkoot ruuat tavalla tai toisella.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni tilanne, että sovimme yhteenmuuttaessamme maksavamme ruokakulut puoliksi. Jostain syystä en tajunnut, että tämä tulee itselleni TODELLA kalliiksi. Mies syö ainakin tuplasti enemmän kuin itse syön ruokailulla. Lisäksi hän syö kaksi lämmintä ateriaa päivässä, itse syön vain yhden. Syö kokonaisen leivän päivässä, juustoa menee parissa päivässä kokonainen siivupaketti jne. Lisäksi hänen lapsensa kuuluu muonavahvuuteeen joka toinen viikko. Ehkä tämä kiukuttaa eniten siksi, että teen kaikki ruuat ja hoidan ostokset sen lisäksi että ansaitsen 1800e/kk vs hän 4500e/kk.
Hän toki maksaa aina kun syömme ulkona eli noin kerran kuukaudessa-kahdessa kuukaudessa.
Pidä kuitit tallessa. Toiseksi pidä huoli siitä, että ostat riittävän edullisia ruokia.
Ja miksi sinä maksat puolet, vaikka ostat ruuat ja valmistat ne? Kyllä miehen pitäisi huolehtia ruuasta vaikka joka toinen viikko, eli ne viikot kun hänen lapsensa on muonavahvuudessanne.
Hyvän miehen olet löytänyt. Taitaa olla sellainen kiva mies, eiks?
Teet itsellesi ruokaa sen isomman satsin ja pakastat sen annoksina. Sanot miehellesi, että tekee itse safkansa. On tosi tökeröä, että toinen tekee vaivalla ruuat (ja maksaa ne!) ja toinen jakaa ne omille kavereilleen.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin et ole ilmeisesti ap?
No oletko kertonut sille miehelle tuon mitä kerrot nyt tuossa viestissäsi ? Jos et niin aloita homma sillä että kerrot huomanneesi että vastaat näemmä yksin ruokahuollossa ja koet että siinä on aika paljon työtä ja lisäksi se että maksat puolet kuluista kuten alussa sovittiin mutta käytännössä syöt ehkä 1/4-1/5 ostetuista ruuista. Eli olisiko kohtuullista että mietittäisiin sekä ruokahuoltoon kuuluvaa työnjakoa että kustannuksia uusiksi.
Vierailija kirjoitti:
Tee laskelmat ruokakuluista ja näytä miehelle kuinka paljon joudut kustantamaan vaikka syöt paljon vähemmän.
Minä pitäisin parin viikon paastokuurin ja siinä miehet ostakoon ruuat ja kokatkoon itse.
Mä näkisin myös vieraanvaraisuutena ja ottaisin kohteliaisuutena, että jollekin muulle maistuu myös pöperöni. Eipä tuo minun taloutta kaataisi. Mutta mä olenkin vähän yksinkertainen tapaus.
Miehesi pitää maksaa kaverinsa syömiset. Eihän tuossa nyt ole mitään järkeä, että kaveri saa "ilmaiset" kestitykset ja sinullakin menee aikaa hänen annostensa tekoon. Ehkä miehesi kohta pyytää, että voitko myös ottaa suihin kaverilta, kun hän on ollut jotenkin levottoman oloinen?
M39
Ostat miehesi rahoilla pinon hyvännäköisiä valmisaterioita jääkaappiin, esim. Pihvi ruokia. Ja teet omat ruuat johon liimaat tarran "varattu sulle"!!! Ei saa ottaa!"
Tämä on provo. Erikoisruokavalio + ap ei ole vastannut mitään.
Ala syömään seuraavan viikon ajan vain ulkona ennen kotiintuoia, et tee yhtäkään ruokaa enää. Katotaan miten käy, tilaako miehet pizzaa vai tekeevätkö itse? Ole toukkana, niin oppii.
Älä ruoki niitä. Hoidat itsellesi ruoat ja miehet hoitakoon omansa. Lakkaa olemasta kynnysmatto!
Tai teet aina ison kattilallisen halpaa soppaa, kun tiedät, milloin toinenkin mies on paikalla. Esim.kaalisoppaa. Jos kehtaavat valittaa, silloin räjähtäisin viimeistään.
Vieraanvaraisuutta tässä tapauksessa olisi se, että kaverin ei tarvi tuoda kaikkea mukanaan, eli esim. kahvin saa (kahvimaitoineen) teiltä, siis samalla kun mies keittää itselleen kahvit. Mutta ei todellakaan tarvi alkaa kavereita syöttämään montaa kertaa viikossa. Melko tampio se miehen kaverikin, kun vain asian olettaa olevan noin.
Kuten jo sanottu, niin tee ruuat tästä lähtien vain itsellesi, mies ostakoot ja valmistakoot ruuat itselleen ja kaverilleen.
Tuo menee aivan liian pitkälle että sinä laitat ruoat ja jäät silti itse ilman. Mies tehköön itse ruoat kaverilleen. Toki tuohon menee rahaakin, mutta tuo sinun unohtamisesi on minusta pahinta.