Miehen kaverin ruokailut meillä
Vähän hassu aihe, mutta pakko päästä purkamaan höyryjä jonnekin.
Mieheni tekee töitä kotona, ja hänelle on rakennettu kunnon työtilat. Hänellä on useita samalla alalla työskenteleviä kavereita, jotka tulevat usein meille työskentelemään. Erityisesti yksi kaveri käy meillä 2-3 kertaa viikossa.
Meillä on ollut viime aikoina pahoja riitoja liittyen tämän kaverin ruokailuun meillä. Hän ei siis oikeastaan koskaan tuo mukanaan lounasta, tai käy itse ostamassa sellaista, vaan hän syö meidän laittamaamme ruokaa. Hän siis syö meillä lämpimän aterian jopa 3 kertaa viikossa, eikä mies pyydä häntä koskaan osallistumaan kustannuksiin mitenkään.
Minulla on usein tapana tehdä ruokaa sellainen annos, että siitä riittää kahdelle päivälle.
Esimeriksi; eilen tulin kotiin seitsemän jälkeen illalla ja tiesin jääkaapissa odottavan edellisenä päivänä valmistamaani ruokaa, jonka voisin vain pistää mikroon. Olin tukehtua kiukkuuni, kun ruokaa olikin jäljellä vain muutama haarukallinen, jotka mies ja hänen kaverinsa olivat minulle jättäneet lähinnä muodon vuoksi, jottei täytyisi sanoa, että he ovat pistelleet kaiken poskeensa.
Minulla on erikoisruokavalio, jonka vuoksi ostan hieman kalliimpia raaka-aineita.
Tilanne on johtanut siihen, että olen alkanut valmistaa suurempia annoksia ruokaa, mutta tämä tulee tietenkin kalliimmaksi. Olen laskenut, että miehen kaverin ruokailu kustantaa usein jopa 15-20 euroa viikossa, mikä on hurja summa kun sen suhteuttaa kuukauden tai jopa vuoden ajalle.
Olen sanonut miehelle, että kaveri voi toki syödä meillä, mutta olisi tosi jees jos hän osallistuisi hiukan kuluihin. Mies suuttui tästä, ja sanoi että hänen kodissaan saavat kaveritkin ruokaa, ja että kyse on vieraanvaraisuudesta.
Olen samaa mieltä, mutta mielestäni asia on eri siinä vaiheessa, kun kyse on periaatteessa siitä, että hän käy meillä työskentelemässä säännöllisesti joka viikko (huom. ei siis kuitenkaan niin, että tekee töitä meille).
Me emme vieraile tämän kaverin ja hänen vaimonsa luona kuin ehkä kerran kolmessa kuukaudessa, ja silloinkin viemme tullessamme pullon viiniä tms. joten ei voi puhua vastavuoroisuudesta.
Olen kurkkuani myöten täynnä sitä, että minun pitää kauppareissulla suunnitella ruoan määrää tämän yhden ”ylimääräisen suun” mukaan, ja käyttää enemmän rahaa ruokkiakseni aikuisen miehen, joka on vieläpä varakkaampi kuin mitä itse olen (asuu omistusasunnossa jne.). Samalla mies kuitenkin sanoo minun olevan ahne ja epävieraanvarainen. Minusta kyse ei ole vierailusta enää siinä vaiheessa, kun toinen käy meillä vähintään kolmesti viikossa.
Miten ratkaisisitte tilanteen?
Kommentit (568)
Vierailija kirjoitti:
Ala syömään seuraavan viikon ajan vain ulkona ennen kotiintuoia, et tee yhtäkään ruokaa enää. Katotaan miten käy, tilaako miehet pizzaa vai tekeevätkö itse? Ole toukkana, niin oppii.
Naurahdin tolle viimeisen lauseen kirjoitusvirheelle :D
Jos ruoanlaitto on sun heiniä ja se ei itsessään ole ärsyttävää, niin pakkaa valmis ruoka annosrasioihin ja teipit päälle: "Maijan lounas, Matin lounas, Maijan päivällinen, Matin päivällinen".
Jos taas koki kuvio tökkii, niin lopeta ruoanlaitto pariksi viikkoa. Osta vaikka itsellesi päivälliseksi kotimatkalla einesannos, jonka syöt. Eiköhän tuo herätä. Sitten voitte sopia jatkosta yhdessä.
Tee ruokaa jota on vain yksi per naama (sinulle+miehelle) esim. pihvit tmv. mies voi jakaa omansa työkaverinsa kanssa jos haluaa.
Joku esim. keitto tai lasagne on "vaikeampi" jakaa, toki voihan tuonkin laittaa em. ehdotuksen mukaisesti omaan rasiaan ja päälle lappu "Maijan annos" ja mies syököön itse/jakakoon sen "oman osuutensa" miten haluaa.
Ihmettelen kyllä ettei työkaveri tarjoa rahaa syömisistään, VAI onko tarjonnut miehelle, joka on kieltäytynyt?
Jos mies ei yleensä käy kaupassa/tee ruokaa, ei välttämättä ymmärrä paljonko rahaa kaverin syömisiin menee, voi ajatella että on kyse eurosta vaikka olisikin isommista summista kyse.
Vitsi mikä kynnysmatto olet. En vaan ymmärrä, että miten kukaan voi joutua tuohon tilanteeseen. Itsehän olisin jo viikon jälkeen kysynyt mieheltä, että "meinaako kaverisi käydä meillä tekemässä töitään jatkossakin? Siinä tapauksessa käytte syömässä lounaan jossain muualla tai sitten kaverisi ottaa omat eväät mukaan. Emme ole mikään täysihoitopalvelu, enkä valmista enkä maksa ulkopuolisten ruokia. Jos sinä et kehtaa hoitaa asiaa ja sanoa asiasta kaverillesi, niin minä kehtaan. Saat päättää."
Siis millainen juntti syö toisten luona useamman kerran viikossa tarjoamatta rahaa tai muuta vastavuoroisuuden elettä?
Mies vastustaa mieluummin sinun toiveitasi kun nolaa itsensä kaverinsa edessä. Sinulle kehtaa sanoa että toiveesi ovat vähäpätöisiä jotta ei tarvitsisi joutua hankalaan tilanteeseen ja sanoa kaverille mitään. Ja sinä olet nyt se ilkeä kun olet ylipäänsä ottanut asian esille ja haluaisit että hän tekee jotain noloa, niinkun kieltää kaveriaan syömästä tai kinuaa häneltä jopa rahaa kun kaveri viihtyy patojesi ääressä ja kiittelee miestäsi kuinka kätevä emäntä tällä on.
Vierailija kirjoitti:
Siis millainen juntti syö toisten luona useamman kerran viikossa tarjoamatta rahaa tai muuta vastavuoroisuuden elettä?
Varmaan ajattelee että rouva laittaa mielikseen ruokaa ja mies on saattanut antaa ymmärtääkin että meillä on hyvää murkinaa aina kaapissa, syödään pois.
Paras on nyt vain lopettaa se ruoanlaitto.
Tosin itse semisavolaisena pitäisin ensin pienen koirakoulun niille. Kehittäisin kaalisoppaa viikon tarpeisiin. Ensin runsaalla lihalla. Sitten alkaisin vähentää ainesosa kerrallaan, niin että lopulta on vettä ja kaalinpalat. Katsoisin kauanko kaverilla menee yskän ymmärtämiseen, loppuuko jo ennen suolan poistamista.
Mies on sitä mieltä, että hänen kodissaan saa kaveritkin ruokaa, mutta vaimo ei, koska kaverit syö vaimon ruuan...
Jatkossa laitat oman ruuan nimikoituun rasiaan (ja rasia vaikka pakkaseen, jos se siitä huolimatta katoaa), ja mies ruokkikoon kaverinsa itse jollain muulla kuin sun eväillä. Tarjotkoon aikuinen ihminen kaverilleen lounaat jos haluaa, kunhan lounas ei ole pöllitty vaimolta. Jos sun annosten syöminen jatkuu, ala viedä miehen ruokia. Kahvipaketti töihin mukaan kun lähdet, mies lähteköön ostamaan uutta pakettia jos kahvia haluaa jne. Ehkä mieskin sitten tajuaa, että ei tunnu kivalta, kun joku vie ruuat ja elintarvikkeet, jotka olet varannut itsellesi.
Luulisi, että tämä ylimääräinen syömämies ymmärtäisi, että aiheuttaa liikaa vaivaa, jos monena päivänä viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Mies sanonut, että talo tarjoaa ilman muuta.
Vierailija kirjoitti:
En tekisi ruokaa valmiiksi, mies tehköön itse itselleen ja vieraalleen.
Mieskaksikko voi mennä hesburgeriin syömään.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on provo. Erikoisruokavalio + ap ei ole vastannut mitään.
Ahhh...provo-huuto ja samalla todistimme, miten kastui Tokmannista ostetut mummo-kalsarit.
Vierailija kirjoitti:
Mies on sitä mieltä, että hänen kodissaan saa kaveritkin ruokaa, mutta vaimo ei, koska kaverit syö vaimon ruuan...
Jatkossa laitat oman ruuan nimikoituun rasiaan (ja rasia vaikka pakkaseen, jos se siitä huolimatta katoaa), ja mies ruokkikoon kaverinsa itse jollain muulla kuin sun eväillä. Tarjotkoon aikuinen ihminen kaverilleen lounaat jos haluaa, kunhan lounas ei ole pöllitty vaimolta. Jos sun annosten syöminen jatkuu, ala viedä miehen ruokia. Kahvipaketti töihin mukaan kun lähdet, mies lähteköön ostamaan uutta pakettia jos kahvia haluaa jne. Ehkä mieskin sitten tajuaa, että ei tunnu kivalta, kun joku vie ruuat ja elintarvikkeet, jotka olet varannut itsellesi.
Joo, tai vie koko jääkaappi mukanasi töihin...? Minä olen nälkäisenä niin hirveä, että jos mun ruokani olisi olettamaani vastaisesti syöty, niin kyllä jumankauta ymmärtäisi sekä ukko että sen kaveri, että se loppui NYT!!!
Ihmettelen, miten miehesi kaveri kehtaa tehdä noin. Jos minä söisin kaverillani 2-3 krt viikossa töiden lomassa, niin kyllä osallistuisin kustannuksiin.
Voit vedota joulusiivoon eli jääkaappi uusiksi: kuten aiemmin on ehdotettu, teet ruuat rasioihin (matti/maija) ja loput pakastimeen. Leipä pakastimeen. En usko että kukaan vieras on niin tyhmä että jos jääkaapista ei löydy tarjottavaa niin vieras suostuisi siihen että talon isäntä kolppaa pakastinta kunnes jotain löytyy.
Tee joku mauton, suolaton keitto. Jos ukko rutisee sanot ettei parempaakaan ole varaa.
Vieras tosiaan on hvetin tyhmä ajatellessaan että tää onkin kätsyä kun Matti aina tarjoaa niin onkin kiva poiketa siellä aina ruokiksen aikaan. Koska Matti on turhan höveli.
Iso lappu jääkaapin oveen: "yhtään pummia et tällä viikolla enää ruoki ilmaiseksi, sopisiko?" tai "tämä ei ole Veikko hurstin jääkaappi"
Vierailija kirjoitti:
Paras on nyt vain lopettaa se ruoanlaitto.
Tosin itse semisavolaisena pitäisin ensin pienen koirakoulun niille. Kehittäisin kaalisoppaa viikon tarpeisiin. Ensin runsaalla lihalla. Sitten alkaisin vähentää ainesosa kerrallaan, niin että lopulta on vettä ja kaalinpalat. Katsoisin kauanko kaverilla menee yskän ymmärtämiseen, loppuuko jo ennen suolan poistamista.
Tämä nauratti minua jotenkin hirveästi :D :D Kaalisoppa on ihan hyvää mutta edullista ruokaa, ja ajatus sen tarjoamisesta päivittäin mutta lirumpana versiona on jotenkin ihan sketsiainesta :D
Ja minkähän takia se on ap:n vastuulla tehdä se halpa soppa? Tehköön ukko itse vieraalleen ihan minkähintaisen sopan haluaa.