Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Poikaa oltiin TAAS lyöty koulussa. Opettajat eivät saa asiaan rotia. V*tuttaa

Vierailija
07.12.2020 |

Seiskaluokkalainen tuli kärttysenä kotiin. Ihmettelin mikä poikaa painoi ja pitkän hämmästelyn jälkeen sanoi että koulussa oltiin lyöty. Ei ollut tosiaan eka kerta. Soitin luokanvalvojalle joka ei kuulema voi tilanteeseen puuttua (miksi ei?), Soitin sitten rehtorille joka sanoi että koulussa on tilanne käyty läpi ja tämä poika joka on lyönyt, puhuteltiin. Ei se kuitenkaan viimeksikään auttanut. En halua että lapsi joutuu pelkäämään hakatuksi tulemista koulussa ja tulla itku silmässä kotia joka päivä. Mitä tässä enää voi tehdä?

Kommentit (117)

61/117 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lyöminen on poliisiasia.

Joo, ei kun rikosilmoitus ja tee vielä lastensuojeluilmoitus.

Vierailija
62/117 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajallahan on vastuu puuttua kiusaamiseen, ja kaikilla on oikeus käydä turvallisesti koulua. Ongelma voi olla siinä, että katsovat kyseessä olevan ikään kuin "satunnainen poikien välinen kahakka", mikä ei siis todellakaan oikeuta silmien ummistamiseen! Mutta varsinkin vanhemmat opettajat/rehtorit ovat vielä sitä sukupolvea, että kyllä pojat on poikia ja niille on ominaista lyödä toisiaan. Kunnon opettajat kyllä puuttuvat yksittäisiltäkin vaikuttaviin lyömisiin, koska kyseessähän on pahoinpitely eli rikos. Lähtisin ensin katsomaan, onnistuuko keskustelu koulun ja lyöjän vanhempien kanssa, jos ei niin sitten kaikki lastensuojelu- ja rikosilmoitukset käyttöön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/117 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lastasi hakataan koulussa , vie lapsi terveyskeskukseen päivystykseen.

Lääkäri toteaa vammat.

Näin tein, kun lapseni päähän hakattiin. Lääkärin papereiden kanssa menimme poliisilaitokselle tekemään rikosilmoituksen.

Tosin, mitään ei selvinnyt. Tekijää.

Sen jälkeen lapsi meni karateeseen.

Helpoin tapa on vaihtaa koulua, jos kiusaaja on samassa koulussa. Se on nopein tapa päästä eroon kiusaajasta.

Vierailija
64/117 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pari kertaa puuttunut kiusaamiseen. Ekassa oli niin paljon laittomuuksia, etten viitsi sitä liikaa tähän kertoilla.

Jälkimmäinen oli helppo tapaus. Mun ystävä on ihan mieletön flirtti ja käy salilla, jossa on 80 % miehiä. Meni kysymään yhdeltä kaapin kokoiselta mieheltä voisiko auttaa.

Mies sitten jutteli mun kanssa ja mä sanoin olen täysin voimaton. Poika pelkää, kukaan ei tee mitään. sanoin en halua tekee mitään laittomuuksia, mutta jotain uhkailua olisi kiva. 

Tää kaappimies kertoi häntä oli kiusattu koulussa ja siksi hän ryhtyi bodariksi. 

Näytin kiusaajan kuvat, luokkakuvan ja kuvia ulkona, näki takin jne. Ja kerroin missä asuu jne.

Meni sitten seuraavana päivänä koulun portille. Tunnisti pojan heti, kun tietenkin tiesi lukujärjestyksen. Oli huutanut hei Mikko ja poika kääntyi katsomaan. Sanoi kavereille on parempi kaikille, että menette nyt kotiin ja nämä pelkurit olivat menneet. 

Sanoi kiusaajalle kauniisti sä lopetat sen kiusaamisen ihan heti, tai jotain tosi ikävää tapahtuu, onko selvä. Mikko nyökkäsi ja sanoi joo. 

Seuraavana päivänä Mikko nosti kovan metelin, oli huutanut pojalleni mä tapan sut ja kaikkea ihan kamalaa. Niin paljon, että hänen vanhemmat soitettiin paikalle. Ja asia meni villasella. 

Meni pari päivää. Bodari oli Mikon taloyhtiön sisällä odottamassa. Mikko tuli sisälle, bodari nosti pojan ilmaan ja sanoi mitä perkelettä. 

En tiedä mitä tapahtui, sen tiedän, ettei oikeasti mitään ton vakavampaa, mutta jotain siinä puhuttiin, tai bodari puhui. 

Mikko oli soittanut poliisit ja sanoi häntä oli uhkailtu jne. Kun kysyivät kuka jne. otti poliisi meille yhteyttä. Ei saada ottaa lakia omaan käteen jne. Kysyin mitä he ovat tehneet ja kerroin minä en ole tehnyt yhtään mitään. Mutta minä olen kertonut kiusaamisesta yleisesti, jos joku päättää auttaa tuntematonta, en taatusti kieltäydy. Pari kertaa bodari oli mennyt myös koulun ulkopuolelle vaan katsomaan. Mikko pysyi kunnolla yhden ilmaan noston jälkeen. 

Sen bodari teki, hän oli nähnyt minkälainen avainnauha Mikolla oli. Hommasi samanlaisen ja laittoi jotkut avaimet siihen roikkumaan ja näytti sitä Mikolle ja toinen tietty luuli hän ei ole kotonakaan turvassa.

Sen verran koulu teki, sinne kutsuttiin toinen kaapin kokoinen puhumaan kiusaamisesta, ihan ammattilainen ja se oli pakollinen kaikille. Ja sen verran puhujalla oli pelisilmää, että otti esimerkkeihin Mikon mukaan. Opettaja oli laittanut poikani luokan eturiviin ja puhuja otti vapaaehtoiseksi Mikon. Pyysi seisomaan ja sanoi tässä on MIkko. MItä te teette, jos Mikko kiusaa ?

Tosiasiassa Mikollahan on kotona huonosti, kenties isä on lyönyt äitiä, työttömyys uhkaa jne. 

Kun Mikko uhkaili, kaikki alkoi nauramaan ja selitti voi voi, kun sun isä lyö äitiä. 

Mikon isä on ihan julkisuudesta tunnettu henkilö ja isä soitti kouluun ja sanoi mitä prk te siellä teette. Rehtori oli sanonut niin, sinun poikasi täällä kiusaa lapsia ja sitten , kun joku sanoo suoraan sinä kiusaat, pitäisi siitä olla hiljaa. Miksi ?

Mikon isä ei enää antanut stipendirahoja ja ei ollut missään hymypoika palkinnoissa edes ehdolla.

Tee itse jotain. Älä kuvittele joku tekee sun puolesta yhtään mitään. 

Vierailija
65/117 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululla on kaksi keinoa puuttua käytökseen: kasvatuskeskustelu ja jälki-istunto. Ei mitään muuta. Opettajalla ei ole mitään valtuuksia. Väkivalta on kuitenkin rikos, josta rikosilmoituksen voi tehdä kuka tahansa. Ota yhteys rehtoriin ja kysy, kuka tekee rikosilmoituksen: sinä, hän vai kuraattori. Kuraattori on sosiaalityöntekijä ja hän on joka tapauksessa mukana asian käsittelyssä. Näin saat asian etenemään.

- opettaja

Vierailija
66/117 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikosilmoitus!

Kurjaa, tsemppiä :(

Vierailija
67/117 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki sellainen hälyytin, josta tulee kova ääni lapsellesi, jos lapsesi pelkää koulumatkoja.

Meillä se auttoi, hakkaamisen jälkeen, lapsi uskalsi kulkea hälyyttimen kanssa koulumatkat.

Hälyyttimestä oli myös hyötyä, kimppuun käyvä poika säikähti hälyyttimen ääntä, ainakin kerran koulumatkalla . Eli siitä on hyötyä.

Vierailija
68/117 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti normaali kurinpito on kielletty nykykoulussa ja tässä kaiken hyväksyvässä yhteiskunnassa mennään pelottavasti koko ajan siihen suuntaan että opettajat ovat vain sivusta seuraajia eivätkä voi tai saa tehdä millekään tai kellekään mitään mikä voisi vahingossakaan vahingoittaa pikku hyväntahtoisia palleroita ja jättää elinikäiset traumat. Hohhoijaa. Kuri ja järjestys takaisin ja luotto opettajien harkintakykyyn, kiitos!

Vierailija
69/117 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtiin pojan kanssa sähköinen rikosilmoitus. Vähän näytti mietteliäältä. Sanoi että oikeastaan ei haluaisi kun pelkää että tämä lyöjä suuttuu enemmän kun asia selviää. Yritin vakuutella ettei niin käy. En toki voinut luvata. Pahalta tuntuu.. ap

Vierailija
70/117 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin "oikeus saada perusopetusta" on Suomessa niin vahva oikeus, että sen rinnalla oikeus turvalliseen oppimisympäristöön ei merkitse mitään.

Eli jos nämä oikeudet ovat ristiriidassa keskenään, on se turvallisuusuhkaa aiheuttavan oikeus opetukseen se, joka jyrää. Silloin ei kysytä keneltäkään, onko tämä kyseinen oppilas millään tavalla motivoitunut sitä opetusta vastaanottamaan.

Vierailija
71/117 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pari kertaa puuttunu8t kiusaamiseen. Ekassa oli niin paljon laittomuuksia, etten viitsi sitä liikaa tähän kertoilla.

Jälkimmäinen oli helppo tapaus. Mun ystävä on ihan mieletön flirtti ja käy salilla, jossa on 80 % miehiä. Meni kysymään yhdeltä kaapin kokoiselta mieheltä voisiko auttaa.

Mies sitten jutteli mun kanssa ja mä sanoin olen täysin voimaton. Poika pelkää, kukaan ei tee mitään. sanoin en halua tekee mitään laittomuuksia, mutta jotain uhkailua olisi kiva. 

Tää kaappimies kertoi häntä oli kiusattu koulussa ja siksi hän ryhtyi bodariksi. 

Näytin kiusaajan kuvat, luokkakuvan ja kuvia ulkona, näki takin jne. Ja kerroin missä asuu jne.

Meni sitten seuraavana päivänä koulun portille. Tunnisti pojan heti, kun tietenkin tiesi lukujärjestyksen. Oli huutanut hei Mikko ja poika kääntyi katsomaan. Sanoi kavereille on parempi kaikille, että menette nyt kotiin ja nämä pelkurit olivat menneet. 

Sanoi kiusaajalle kauniisti sä lopetat sen kiusaamisen ihan heti, tai jotain tosi ikävää tapahtuu, onko selvä. Mikko nyökkäsi ja sanoi joo. 

Seuraavana päivänä Mikko nosti kovan metelin, oli huutanut pojalleni mä tapan sut ja kaikkea ihan kamalaa. Niin paljon, että hänen vanhemmat soitettiin paikalle. Ja asia meni villasella. 

Meni pari päivää. Bodari oli Mikon taloyhtiön sisällä odottamassa. Mikko tuli sisälle, bodari nosti pojan ilmaan ja sanoi mitä perkelettä. 

En tiedä mitä tapahtui, sen tiedän, ettei oikeasti mitään ton vakavampaa, mutta jotain siinä puhuttiin, tai bodari puhui. 

Mikko oli soittanut poliisit ja sanoi häntä oli uhkailtu jne. Kun kysyivät kuka jne. otti poliisi meille yhteyttä. Ei saada ottaa lakia omaan käteen jne. Kysyin mitä he ovat tehneet ja kerroin minä en ole tehnyt yhtään mitään. Mutta minä olen kertonut kiusaamisesta yleisesti, jos joku päättää auttaa tuntematonta, en taatusti kieltäydy. Pari kertaa bodari oli mennyt myös koulun ulkopuolelle vaan katsomaan. Mikko pysyi kunnolla yhden ilmaan noston jälkeen. 

Sen bodari teki, hän oli nähnyt minkälainen avainnauha Mikolla oli. Hommasi samanlaisen ja laittoi jotkut avaimet siihen roikkumaan ja näytti sitä Mikolle ja toinen tietty luuli hän ei ole kotonakaan turvassa.

Sen verran koulu teki, sinne kutsuttiin toinen kaapin kokoinen puhumaan kiusaamisesta, ihan ammattilainen ja se oli pakollinen kaikille. Ja sen verran puhujalla oli pelisilmää, että otti esimerkkeihin Mikon mukaan. Opettaja oli laittanut poikani luokan eturiviin ja puhuja otti vapaaehtoiseksi Mikon. Pyysi seisomaan ja sanoi tässä on MIkko. MItä te teette, jos Mikko kiusaa ?

Tosiasiassa Mikollahan on kotona huonosti, kenties isä on lyönyt äitiä, työttömyys uhkaa jne. 

Kun Mikko uhkaili, kaikki alkoi nauramaan ja selitti voi voi, kun sun isä lyö äitiä. 

Mikon isä on ihan julkisuudesta tunnettu henkilö ja isä soitti kouluun ja sanoi mitä prk te siellä teette. Rehtori oli sanonut niin, sinun poikasi täällä kiusaa lapsia ja sitten , kun joku sanoo suoraan sinä kiusaat, pitäisi siitä olla hiljaa. Miksi ?

Mikon isä ei enää antanut stipendirahoja ja ei ollut missään hymypoika palkinnoissa edes ehdolla.

Tee itse jotain. Älä kuvittele joku tekee sun puolesta yhtään mitään. 

Tosi hyvin toimittu. Meillä 3.lk tyttöä kiusattu, saman luokan pojat. 1 laitettu jo erityisluokalle. Värväävät lisää kiusaajia ja kohteet vain vaihtuvat.

Lapsen isä sanoi että käy koulun jälkeen jututtamassa poikia juuri kyseisellä tavalla, on kuulemma ainut keino joka voi tehota.

No, nyt ei tarvinnut sinne asti vielä mennä, kun tyttö potkaisi kiusaajaa arkaan paikkaan niin että itki muitten edessä. Seuraavana päivänä tyttö pyysi kaikkien kuullen anteeksi, koska äiti käski ja lähetti terveisiä että lopettaa tai menee isompiaan kiusaamaan ettei tarvi ottaa toista kertaa tytöltä selkään. Näin sai pojan naurun alaiseksi ja toistaiseksi rauha on säilynyt tai kohde vaihtunut helpommaksi.

Ihan kotoa oli lupa puolustaa itseään. Tyttö ei muutenkaan ole herkimmästä päästä ja saa kyllä sanallisestikin luun kurkkuun monelle.

Vierailija
72/117 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahdollista koulun vaihtoon? 

Vierailija
73/117 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mahdollista koulun vaihtoon? 

Periaatteessa, mutta pojalla monia hyviä kavereita tuossa koulussa eikä siksi halua koulua vaihtaa. Tuo lapsi joka lyö mun poikaa on pojalle ennestään tuntematon ei tiennyt alkuun edes nimellä kun ekaa kertaa löi. Siksi tää tilanne on jotenkin vaikea ap

Vierailija
74/117 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko koulukiusattu hake lähestymiskieltoa kiusaajilta =) silloin ne kiusaajat saisivat mennä kotiopetukseen.

Noo kai siihenkin on joku pykälä että ei ei ei ja vielä kerran ei. 

Joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää tuo Oman Käden Oikeus.

Kuten aiemmin kerron, tyttönä vedin tylysti poikia turpaan ilman sääliä tai pelkoa ja sain olla rauhassa.

Jos silloin olisin nyrkkiraudoista yms. tiennyt jotain olisin käyttänyt sellaisia.

Opettajalle kun pakosta kerroin toisen tyttöystävän painostuksesta hänen kiusaamiseksi tulemisestaan, opettajan sanat olivat: "nooh, ei kai se nyt niin vakavaa ole".  Juu ei ollut minun kohdallani, hänen oli ja erään toisen kohdalla kiusaaminen koulussamme oli niin ikävää että tyttö teki itsemurhan.

Repikää kukkahattu tädit siitä kun sanotte pitää katsoa peiliin ja pitää keskustella ja hyssytellä. Fak.

Vierailija
75/117 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko koulukiusattu hake lähestymiskieltoa kiusaajilta =) silloin ne kiusaajat saisivat mennä kotiopetukseen.

Kuten aiemmin kerron, tyttönä vedin tylysti poikia turpaan ilman sääliä tai pelkoa ja sain olla rauhassa.

Jos silloin olisin nyrkkiraudoista yms. tiennyt jotain olisin käyttänyt sellaisia.

Opettajalle kun pakosta kerroin toisen tyttöystävän painostuksesta hänen kiusaamiseksi tulemisestaan, opettajan sanat olivat: "nooh, ei kai se nyt niin vakavaa ole".  Juu ei ollut minun kohdallani, hänen oli ja erään toisen kohdalla kiusaaminen koulussamme oli niin ikävää että tyttö teki itsemurhan.

Repikää kukkahattu tädit siitä kun sanotte pitää katsoa peiliin ja pitää keskustella ja hyssytellä. Fak.

Tämä teksti huokuu sitä, ettet ole koskaan ketään edes lyönyt. Jotain fantasioitasi taas kirjoitat.

Ensinnäkin muiden lyöminen ei ole järkevää, koska YKSI isku naamaan voi johtaa jonkun halvaantumiseen  tai jopa kuolemaan ja silloin on kytät ja sossu sun kimpussa, oli tilanne sitten mikä tahansa. Eikä muutenkaan pidä alentua kiusaajien tasolle, koska silloin ei itse ole sen parempi ja tuollainen muutenkin johtaa aina ongelmiin hallita omaa vihaa ja väkivaltaa. 

Vierailija
76/117 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pane poika karateen.Ei lyödä kauaa....Ja sit seuran pusero päälle.Meillä loppui kiusaaminen. Ja koulua ei ole myöskään pakko käydä,luokkaa voi vaihtaa...

No just, opettakaa lapsenne lyömään toisia, sitten se lyöminen loppuu.... eikun eikuin.... siis miten? 🤦‍♂️

Vierailija
77/117 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetkonen. Tuossa yksi asia kiinnitti huomion. Siis jos sun poikaa oli lyöty ja reksi otti lyöjän puhutteluun, eikö hänen olisi pitänyt ilmoittaa asiasta lyöjän vanhemmille ja myös ap:lle lyödyn vanhempana???

Nyt tuosta sai käsityksen ettei asiasta ilmoitettu ap:lle ennen kuin hän itse soitti kouluun...

Vierailija
78/117 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin moni vanhempi ei siinä enää hyssyttelijöitä siedä kun lapsi makaa kylmänä arkussa.

Hyssyttelijät ovat Raukkoja.

Ja minun mielestäni sinne arkkuun kuuluisi kiusaaja ei kiusattu.

Vierailija
79/117 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan muu ihmetellyt miksi Suomessa saa pahoinpidellä lapsia, mutta aikuisten pahoinpitelystä joutuu linnaan tai saa jonkun rangaistuksen ja merkinnän? Lapsilla ei ole Suomessa oikeuksia heitä saa hakata kuinka vaan.

Vierailija
80/117 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä teksti huokuu sitä, ettet ole koskaan ketään edes lyönyt. Jotain fantasioitasi taas kirjoitat.

Ensinnäkin muiden lyöminen ei ole järkevää, koska YKSI isku naamaan voi johtaa jonkun halvaantumiseen  tai jopa kuolemaan ja silloin on kytät ja sossu sun kimpussa, oli tilanne sitten mikä tahansa. Eikä muutenkaan pidä alentua kiusaajien tasolle, koska silloin ei itse ole sen parempi ja tuollainen muutenkin johtaa aina ongelmiin hallita omaa vihaa ja väkivaltaa. 

No lässyti vaan sullekin. Mua ei kylä kiinnosta tippaakaan jos joku kiusaaja vammautui. Oma vika.