Poikaa oltiin TAAS lyöty koulussa. Opettajat eivät saa asiaan rotia. V*tuttaa
Seiskaluokkalainen tuli kärttysenä kotiin. Ihmettelin mikä poikaa painoi ja pitkän hämmästelyn jälkeen sanoi että koulussa oltiin lyöty. Ei ollut tosiaan eka kerta. Soitin luokanvalvojalle joka ei kuulema voi tilanteeseen puuttua (miksi ei?), Soitin sitten rehtorille joka sanoi että koulussa on tilanne käyty läpi ja tämä poika joka on lyönyt, puhuteltiin. Ei se kuitenkaan viimeksikään auttanut. En halua että lapsi joutuu pelkäämään hakatuksi tulemista koulussa ja tulla itku silmässä kotia joka päivä. Mitä tässä enää voi tehdä?
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pane poika karateen.Ei lyödä kauaa....Ja sit seuran pusero päälle.Meillä loppui kiusaaminen. Ja koulua ei ole myöskään pakko käydä,luokkaa voi vaihtaa...
No just, opettakaa lapsenne lyömään toisia, sitten se lyöminen loppuu.... eikun eikuin.... siis miten? 🤦♂️
Olen samaa mieltä, väkivalta ei ole ratkaisu.
Poika ei halua lyödä takaisin ja joutua tappeluun. Ennemmin lähtee pois tilanteesta. En tiedä onko tämä sitten se syy miksi tämä lyöjä on mun pojan ottanut silmätikukseen. Meillä ei ole ikinä väkivaltaa käytetty eikä käytetä kuin hengenhädässä. Arvostan tätä piirrettä mun lapsessa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Hetkonen. Tuossa yksi asia kiinnitti huomion. Siis jos sun poikaa oli lyöty ja reksi otti lyöjän puhutteluun, eikö hänen olisi pitänyt ilmoittaa asiasta lyöjän vanhemmille ja myös ap:lle lyödyn vanhempana???
Nyt tuosta sai käsityksen ettei asiasta ilmoitettu ap:lle ennen kuin hän itse soitti kouluun...
Ei ilmoitettu. Poika itse kertoi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ilmoittaisin lyöjän vanhemmille, että olen tehnyt lastensuojelu- ja rikosilmoitukset. Josko alkaisi kasvatustyö kiinnostamaan.
Ei ala. Olen kokeillut oman lapseni tapauksessa.
Ehdotan oppilashuoltoryhmän kokoon vaatimista, poliisille ja lastensuojeluun ilmoittamista. Ei näiden kanssa kannata jäädä yhtään tuleen makaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kun opettajat eivät puutu kiusaamiseen, kannatan ennemmin palkanalennuksia kuin -korotuksia heille. Tai jos vaikka käyttäisivät yhden niistä 14 palkallisesta lomaviikostaan ratkaisujen etsimiseen. Mutta eihän se ole mahdollista, kun palkka ei ala kuin kolmosella ja kerran kymmenessä vuodessa pitää uusia opetusmateriaalit, niin onhan se uuvuttavaa! Nyyh, nyyh!
Opettajilla ei ole poliisin valtuuksia. Ja opettaja on virkamies, jonka kuuluu totella ylhäältä päin tulevia toimintaohjeita. Niin että joo paljon auttaa, jos ope käyttää kesälomansa "miettimällä ratkaisuja". Luulen kyllä että moni ope miettiikin, mutta ei hän sillä taikuriksi muutu.
Eikö virkamiehillä ole virkavastuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hetkonen. Tuossa yksi asia kiinnitti huomion. Siis jos sun poikaa oli lyöty ja reksi otti lyöjän puhutteluun, eikö hänen olisi pitänyt ilmoittaa asiasta lyöjän vanhemmille ja myös ap:lle lyödyn vanhempana???
Nyt tuosta sai käsityksen ettei asiasta ilmoitettu ap:lle ennen kuin hän itse soitti kouluun...
Ei ilmoitettu. Poika itse kertoi. Ap
Minusta käsittämätöntä ettei ilmoitettu.
Miksi et suojele lastasi? Ota lapsi kotikouluun kunnes läpäisee mustan vyön ja laita sitten takaisin kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Olen pari kertaa puuttunut kiusaamiseen. Ekassa oli niin paljon laittomuuksia, etten viitsi sitä liikaa tähän kertoilla.
Jälkimmäinen oli helppo tapaus. Mun ystävä on ihan mieletön flirtti ja käy salilla, jossa on 80 % miehiä. Meni kysymään yhdeltä kaapin kokoiselta mieheltä voisiko auttaa.
Mies sitten jutteli mun kanssa ja mä sanoin olen täysin voimaton. Poika pelkää, kukaan ei tee mitään. sanoin en halua tekee mitään laittomuuksia, mutta jotain uhkailua olisi kiva.
Tää kaappimies kertoi häntä oli kiusattu koulussa ja siksi hän ryhtyi bodariksi.
Näytin kiusaajan kuvat, luokkakuvan ja kuvia ulkona, näki takin jne. Ja kerroin missä asuu jne.
Meni sitten seuraavana päivänä koulun portille. Tunnisti pojan heti, kun tietenkin tiesi lukujärjestyksen. Oli huutanut hei Mikko ja poika kääntyi katsomaan. Sanoi kavereille on parempi kaikille, että menette nyt kotiin ja nämä pelkurit olivat menneet.
Sanoi kiusaajalle kauniisti sä lopetat sen kiusaamisen ihan heti, tai jotain tosi ikävää tapahtuu, onko selvä. Mikko nyökkäsi ja sanoi joo.
Seuraavana päivänä Mikko nosti kovan metelin, oli huutanut pojalleni mä tapan sut ja kaikkea ihan kamalaa. Niin paljon, että hänen vanhemmat soitettiin paikalle. Ja asia meni villasella.
Meni pari päivää. Bodari oli Mikon taloyhtiön sisällä odottamassa. Mikko tuli sisälle, bodari nosti pojan ilmaan ja sanoi mitä perkelettä.
En tiedä mitä tapahtui, sen tiedän, ettei oikeasti mitään ton vakavampaa, mutta jotain siinä puhuttiin, tai bodari puhui.
Mikko oli soittanut poliisit ja sanoi häntä oli uhkailtu jne. Kun kysyivät kuka jne. otti poliisi meille yhteyttä. Ei saada ottaa lakia omaan käteen jne. Kysyin mitä he ovat tehneet ja kerroin minä en ole tehnyt yhtään mitään. Mutta minä olen kertonut kiusaamisesta yleisesti, jos joku päättää auttaa tuntematonta, en taatusti kieltäydy. Pari kertaa bodari oli mennyt myös koulun ulkopuolelle vaan katsomaan. Mikko pysyi kunnolla yhden ilmaan noston jälkeen.
Sen bodari teki, hän oli nähnyt minkälainen avainnauha Mikolla oli. Hommasi samanlaisen ja laittoi jotkut avaimet siihen roikkumaan ja näytti sitä Mikolle ja toinen tietty luuli hän ei ole kotonakaan turvassa.
Sen verran koulu teki, sinne kutsuttiin toinen kaapin kokoinen puhumaan kiusaamisesta, ihan ammattilainen ja se oli pakollinen kaikille. Ja sen verran puhujalla oli pelisilmää, että otti esimerkkeihin Mikon mukaan. Opettaja oli laittanut poikani luokan eturiviin ja puhuja otti vapaaehtoiseksi Mikon. Pyysi seisomaan ja sanoi tässä on MIkko. MItä te teette, jos Mikko kiusaa ?
Tosiasiassa Mikollahan on kotona huonosti, kenties isä on lyönyt äitiä, työttömyys uhkaa jne.Kun Mikko uhkaili, kaikki alkoi nauramaan ja selitti voi voi, kun sun isä lyö äitiä.
Mikon isä on ihan julkisuudesta tunnettu henkilö ja isä soitti kouluun ja sanoi mitä prk te siellä teette. Rehtori oli sanonut niin, sinun poikasi täällä kiusaa lapsia ja sitten , kun joku sanoo suoraan sinä kiusaat, pitäisi siitä olla hiljaa. Miksi ?
Mikon isä ei enää antanut stipendirahoja ja ei ollut missään hymypoika palkinnoissa edes ehdolla.
Tee itse jotain. Älä kuvittele joku tekee sun puolesta yhtään mitään.
Mulle tuli tästä mieleen joku supersankari, vaikka Horatio Caine.
Äijä on oikeudenmukainen, mutta tietää kyllä keinot joilla asioiden kulkua voi ohjailla.
Vierailija kirjoitti:
Nämä kaikki ketkä lässyttää ettei väkivalta ratkaise mitään niin ottakaa oppia mus-l1-meista. Koraanin polttamisesta kun lätkäistään pää poikki niin kyllä poliitikkoja myöten ovat kaikki arvostelematta kyseisiä henkilöitä
Eli väkivalta auttaa erittäin paljon, vaikka hyssyttelisit ja kyssyttelisit mitä.
Mutta kukaan ei pidä heistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko koulukiusattu hake lähestymiskieltoa kiusaajilta =) silloin ne kiusaajat saisivat mennä kotiopetukseen.
Noo kai siihenkin on joku pykälä että ei ei ei ja vielä kerran ei.
Joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää tuo Oman Käden Oikeus.
Kuten aiemmin kerron, tyttönä vedin tylysti poikia turpaan ilman sääliä tai pelkoa ja sain olla rauhassa.
Jos silloin olisin nyrkkiraudoista yms. tiennyt jotain olisin käyttänyt sellaisia.
Opettajalle kun pakosta kerroin toisen tyttöystävän painostuksesta hänen kiusaamiseksi tulemisestaan, opettajan sanat olivat: "nooh, ei kai se nyt niin vakavaa ole". Juu ei ollut minun kohdallani, hänen oli ja erään toisen kohdalla kiusaaminen koulussamme oli niin ikävää että tyttö teki itsemurhan.
Repikää kukkahattu tädit siitä kun sanotte pitää katsoa peiliin ja pitää keskustella ja hyssytellä. Fak.
Tämä teksti huokuu sitä, ettet ole koskaan ketään edes lyönyt. Jotain fantasioitasi taas kirjoitat.
Ensinnäkin muiden lyöminen ei ole järkevää, koska YKSI isku naamaan voi johtaa jonkun halvaantumiseen tai jopa kuolemaan ja silloin on kytät ja sossu sun kimpussa, oli tilanne sitten mikä tahansa. Eikä muutenkaan pidä alentua kiusaajien tasolle, koska silloin ei itse ole sen parempi ja tuollainen muutenkin johtaa aina ongelmiin hallita omaa vihaa ja väkivaltaa.
No lässyti vaan sullekin. Mua ei kylä kiinnosta tippaakaan jos joku kiusaaja vammautui. Oma vika.
Kiitos, olen kanssasi samaa mieltä. Kun toinen aloittaa ja kiusattu puolustautuu, niin silloin kiusaaja saa mitä kerjäsi. Tähän se on kun yhteiskunta ei tee mitään vaan ihmisen on otettava oikeus ja oma turvallisuutensa omiin käsiin. Sitäpaitsi KOSKAAN nämä kiusaajat eivät ole yksin, mutta kiusattu pääosin on yksin kun kimppuun hyökätään. Ei ole itsesuojelun liioittelua nyrkkiraudat yms.
Ap, tee väkivaltaisesta koululaisesta rikosilmoitus väkivaltaisesti käyttäytyvästä koulukaverista.
Lapsellasi on oikeus turvalliseen koulunkäyntiin, mutta koulussa ei sitä osata turvata. Valitettavasti rikosilmoituksen tekeminen on ainut oikea tapa hoitaa näitä kouluväkivaltaisuuksia, koska kouluissa pyöritellään vaan päätä ja huokaillaan, ettei sille voi mitään.
Voitte myös tehdä myös kantelun sekä luokanvalvojasta että rehtorista, jotka eivät hoida työtään kunnolla (turvaa lapsesi koulunkäyntirauhaa). Heidän tehtävänään on opetuksen järjestämisen lisäksi lopettaa lapsesi kiusaaminen, ja nythän he ovat laiminlyöneet virkavelvollisuuttaan tässä. Ensin koulutoimeen/sivistystoimeen, mikä se sitten onkaan teidän asuinpaikkakunnassanne. Seuraava valitusaste taitaa sitten ollakin AVI (aluehallintovirasto), jolle kuuluu mm. opetustoimen valvonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ehkä saisi sanoa tätä mutta yksi minun tuttu on nyrkkeilijä ja hänen kouluikäistä tytärtä kiusattiin koulussa joten hän opetti tyttärelle vähän liikkeitä. Kuulemma kiusaaminen loppui.
Sitä jäin miettimään että Suomi on sellainen maa jossa itsepuolustus on rikos. Jos joku käy päälle tappo- tai edes hakkaamisajatuksissa niin jos aiheutat mustelman tuolle hyökkääjälle saat rikostuomion. Mitä ihmettä? Miten tämä lainsäädäntö on syntynyt?
Lainsäädäntö on syntynyt vasemmiston ja feministien toimesta. Suomen kansalainen on kuohittu täysin.
Niin mutta miksi suomalainen silti äänestää heitä? Vasta tyyliin eilen kuulin että vihdoin demarien kannatus on pudonnut sen verran että eivät enää ykkösenä.
Miksi niin suuri osa väestöstä vihaa oikeudenmukaisuutta ja nukkuu yönsä hyvin kun lapsia kiusataan ja ihmisia rskataana ja kaikkea tätä tapahtuu eikä siihen muka saa puuttua?
Varmaan siksi, kun halutaan kuitenkin ilmainen koulutus ja maksuton terveydenhuolto, joka tosin ei ole pitkään aikaan enää ollut maksuton. Mielellään ennaltaehkäistäisiin myös näitä lasten (ja myöhemmin aikuisten) väkivallantekoja kun tutkittaisiin, miten se parhaiten tehtäisiin, mutta siihen ei tule koskaan löytymään rahaa.
Kyllä ratkaisut tiedetään, mutta av sensuroi ne heti.
Vierailija kirjoitti:
Nämä kaikki ketkä lässyttää ettei väkivalta ratkaise mitään niin ottakaa oppia mus-l1-meista. Koraanin polttamisesta kun lätkäistään pää poikki niin kyllä poliitikkoja myöten ovat kaikki arvostelematta kyseisiä henkilöitä
Eli väkivalta auttaa erittäin paljon, vaikka hyssyttelisit ja kyssyttelisit mitä.
Niin, moni unohtaa että ihminen on loppupelissä eläin. Ja yleensä se lauman vahvin määrää tahdin. Emme me niin sivistyneitä ole, vaikka kuinka koittaisi asiaa hienostella.
Jos ei koulussa saada väkivaltaa loppumaan, niin sitten kannattaisi ilmoittaa kunnan kouluosastolle. Jos ei sieltäkään pysyvää apua tule, niin poliisille ilmoitus. Voi sen ilmoituksen poliisille suoraankin tehdä. Rikollista toimintaahan tuo kouluväkivalta on, kyllä se pitää saada loppumaan. Eihän aikuinenkaan mene työpaikalleen mätkittäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pane poika karateen.Ei lyödä kauaa....Ja sit seuran pusero päälle.Meillä loppui kiusaaminen. Ja koulua ei ole myöskään pakko käydä,luokkaa voi vaihtaa...
No just, opettakaa lapsenne lyömään toisia, sitten se lyöminen loppuu.... eikun eikuin.... siis miten? 🤦♂️
Ei tarvi lyödä ketään, koska pelkuri-kiusaajalle riittää tieto, että toi osaa antaa takaisin ja tehokkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Joku muu tarjosi jo apuaan ja olen samaa mieltä minulta saa myös pyytää apua jos lasta kiusataan koulussa.
Kykenen kyllä käymään "jututtamassa" näitä kiusaajia vaikka en bodari olekaan.
"Väkivalta tarkoittaa vallan, kontrollin tai fyysisen voiman tahallista käyttöä tai sillä uhkaamista..."
Eli tarkoitat että sinä aikuisena opetat lapsille että (laiton) uhkailu ja väkivalta on oikein... Pitää vaan olla se bodatuin kaappi ,että voi pomottaa muita kuten sinä teet, niinkö?
Jos aikuisten mentaliteetti on noin sivistymätön, eipä ihme ettei väkivaltaa saada pois kouluista vaan tulee lisää kouluväkivaltaa ja -ampumisia 😟
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku muu tarjosi jo apuaan ja olen samaa mieltä minulta saa myös pyytää apua jos lasta kiusataan koulussa.
Kykenen kyllä käymään "jututtamassa" näitä kiusaajia vaikka en bodari olekaan.
"Väkivalta tarkoittaa vallan, kontrollin tai fyysisen voiman tahallista käyttöä tai sillä uhkaamista..."
Eli tarkoitat että sinä aikuisena opetat lapsille että (laiton) uhkailu ja väkivalta on oikein... Pitää vaan olla se bodatuin kaappi ,että voi pomottaa muita kuten sinä teet, niinkö?
Jos aikuisten mentaliteetti on noin sivistymätön, eipä ihme ettei väkivaltaa saada pois kouluista vaan tulee lisää kouluväkivaltaa ja -ampumisia 😟
Ja sinulta taisi koulukiusaamisen takia jäädä koulut käymättä, koska luetun ymmärtäminen on jäänyt Todella huonoksi.
1. sanon: vaikka en bodari olekaan.
2. Laittomaan uhkailuun yhteiskunta pakottaa, koska se ei itse tee mitään. Eikä kenenkään tarvitse suostua kiusatuksi tai koulunkäyntiin pelon vallassa.
Sääli että sinun vanhempasi olivat hyssyttelijöitä.
Ilman muuta rikosilmoitus asiasta. Ei lyömistä voi eikä tarvitse jättää koulun selvitettäväksi, kun se kuitenkin on lainvastaista.
Onko pojalla isää? Jos on, niin se hakkaamaan se kiusaaja.
Ensin pojan kotiin puhumaan asiasta sen vanhemmille - edellytyksenä, että ovat tolkun ihmisiä. Myös tuo kiusaaja siihen tilanteeseen mukaan, ja sanot siinä kiusaajan omien vanhempien edessä, että KAIKKI kiusaaminen saa nyt luvan loppua, nyt heti ja lopullisesti. Pitää olla helvetin äkäinen ja ankara.
Jos ei parissa päivässä tapahdu edistystä, on rikosilmoituksen paikka. Jos kiusaajan koti on huono, rikosilmoitus nyt heti.
Varmaan siksi, kun halutaan kuitenkin ilmainen koulutus ja maksuton terveydenhuolto, joka tosin ei ole pitkään aikaan enää ollut maksuton. Mielellään ennaltaehkäistäisiin myös näitä lasten (ja myöhemmin aikuisten) väkivallantekoja kun tutkittaisiin, miten se parhaiten tehtäisiin, mutta siihen ei tule koskaan löytymään rahaa.