Poikkeuksellisen korkea äo - Miten vaikuttanut elämääsi?
Onko täällä ihmisiä, jotka ovat testanneet älykkyysosamääränsä ja saaneet korkeat pisteet? Miten se näkyy sun elämässä, millaisissa tilanteissa tiedostat asian itse, kuinka olet oppinut elämään erityisyytesi kanssa?
Olen itse nelikymppinen nainen, perheellinen, yliopistokoulutettu ja johtavassa asemassa. En ikinä ole ajatellut olevani poikkeuksellisen älykäs. Elämässä oli kuitenkin joitakin erikoisia tilanteita ja juttuja, joissa jouduin miettimään, miksi käyttäydyn kuten käyttäydyn tai miksi tuntuu tältä. Puhuin asiasta tutun psykologin kanssa joskus viinipäissäni ja hän kysyi, onko älykkyysosamäärääni ikinä testattu. Hetken pohtimisen jälkeen kävin virallisessa testissä ja sain tulokseksi 125 eli sen mukaan olen keskimääräistä älykkämpi. En nero tai mikään superihminen, mutta tulos on parempi kuin yli 90 prosentilla ihmisistä.
Nyt sitten mietin, että miten tätä kannattaisi hyödyntää ja millaisia eväitä tämä antaa niihin elämän pikkuerikoisuuksiin, joiden takia alunperin rupesin asiaa edes selvittämään. Jonkinlainen vertaistuki olisi tarpeen, mutta esim. Mensan toiminta ei kiinnosta.
Kommentit (1375)
Funtsinut kaikkea olematonta ja arkiasiat jääneet retuperälle :(
minä olen usein ihmettelyt ihmisiä kun eivät ymmärrä mielestäni jotain helppoa asiaa.
jankkaavat samaa asiaa monta kertaa. meinaa mennä hermo heihin. kun eivät sitten millään ymmärrä.
nyt olen ajatellut että he eivät tosiaan ymmärrä yhtä nopeasti kuin minä asioita.
no jokainen tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni korkea ÄO vaikuttanut negatiivisesti, kun lapsuudessa ei kannustettu haastamaan itseään: peruskoulu ja lukio lukematta läpi hyvin arvosanoin. Yliopisto-opinnot haastavalla alalla samaten lähes lukematta läpi (riitti kun vähän luki tentteihin edeltävänä iltana), mutta homma on nyt tyssännyt lopputyöhön, kun pitäisi nähdä vähän vaivaakin sen eteen. Lisäksi taipumusta masennukseen, kun pohtii maailman ilmiöitä tuskastumiseen asti.
Korkea ÄO ei vaikuta yleissivistykseen, joten tuo "lukematta läpi" ei ole kovin uskottavaa.
Itselläni korkea ÄÖ vaikuttaa lähinnä siinä, että mietin asioita loputtamasti pääni sisällä, aivan liikaakin.
Gynegolookini totesi et mulla on harvinaisen korkea ÄO puristellen omaa nahk pussukkaa
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo ole suht. normaali. Korkea äo 140-
Tämä. Itse kuulun testien mukaan älykkäimpään 7 % (en muista ÄO-lukemaa ja sillähän nyt ei muutenkaan tee mitään jos ei mainitse keskihajontaa), enkä ole omassa viiteryhmässäni mitenkään poikkeuksellisen älykäs.
Omaan elämääni on vaikuttanut paljon enemmän se, että minulla on poikkeuksellisen hyvä muisti. Ei muuten, mutta on rasittavaa kuin muista vaikka vanhempieni kaikki lempitarinat sanasta sanaan -ja sitten ne kertovat niitä väärin! Varsinkin äidilläni on taipumusta lisäillä tarinoihinsa aina uusia koristuksia joka kertomiskerralla.
Niin joo ja minut on testattu pariinkin eri työpaikkaan hakiessa, en tietenkään muuten olisi mennyt ÄO-testeihin. Vähän ihmettelen miten huono itsetuntemus täytyy olla aikuisella ihmisellä, joka ihan testit tarvitsee tietääkseen sen älykkyystasonsa? Ei minulle ainakaan tullut minään yllätyksenä.
-Yksinösyys, kun ei jaksa kiinnostaa juoruilu, tempparit, juominen, ihmissuhdedraama...
- osaan monia asioita, helppo omaksua tietoa, kiinnostaa kaikenlainen itsensä kehittäminen, ikuinen opiskelija, monta ammattia jo opiskeltuna ja uuteen tähtään
- erityisherkkä, aavistan ja tunnistan intuitiolla asioita ja tilanteita
- empaattinen, ambivalentti, joustava
- en erakko, mutta ei mitään hankaluuksia viettää aikaa itsekseen, tekemistä riitää
- luonto, eläimet, ihmiset tärkeitä
- arvot ja filosofointi elämässä tärkeää
- uskollinen, sitoutuva, kannustava,
- huumorintaju erilainen, kakka-pissa- pieruhuumori ei naurata
Ei muuten mut kun kaikki muut on vaan niin ...vetin tyhymiä. Eivät ymmärrä minua vaikka olen kaikista paras kaikessa. Oikea A siantuntija
Kommenttien perusteella AV-palstalla on poikkeuksellisen runsaasti korkean äö:n omaavia ihmisiä.
Kommenteista paljastuu heidän olevan myös poikkeuksellisen epämiellyttäviä ja näyttää puuttuvan myös alkeellisetkin ihmissuhdetaidot. Korkeasta mitatusta äö:sta ei ole mitään hyötyä, jos ei osaa edes esittää ihmistä, eikä osaa esim. solmia kengännauhojaan.
En ole tehnyt älykkyystestiä enkä tule tekemäänkään, mutta täältä löytyy paljon saman tyylisesti ajattelevia ja kokevia ihmisiä. Minä siis:
-turhaudun nopeasti kun ihmiset eivät hoksaa asioita yhtä nopeasti kuin minä
- kyllästyn työpaikkoihin melko nopeasti, on vaikeuksia motivoitua työntekoon ja hommat menee usein yleiseksi haahuiluksi
- en tykkää hidastempoisuudesta, haluan että asia hoidetaan pois päiväjärjestyksestä ja mennään seuraavaan asiaan eikä jäädä vatvomaan, tuskastun siitä jos keskustelu etenee hitaasti
- koulu oli minulle aina helppoa ja ihmettelin miten jotkut eivät vaan tajua joitain asioita, esimerkiksi matematiikassa, yliopistotutkinto
- teen paljon sudokuja, huomaan että muita ne eivät juurikaan kiinnosta, itse rakastan niitä
- heikko puoleni ovat olleet ihmissuhteet, olen toista kertaa naimisissa ja alla pari muutakin epäonnistumista
- olen ollut huono tunnistamaan omia tunteita, tulkitsemaan ja ennenkaikkea sietämään omia tunteitani
- murehdin kauheasti asioita etukäteen, etenkin sitä että rahat loppuvat jostain syystä, lapsille tapahtuu jotain, miehelle tapahtuu jotain, näitä asioita pyörittelen siis päässäni joka päivä (olisi kiva olla joskus levollisesti, huoleton ja ns "nauttia elämästä")
- omien läheisteni suhteen olen yliempaattinen
Typhoon kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni korkea ÄO vaikuttanut negatiivisesti, kun lapsuudessa ei kannustettu haastamaan itseään: peruskoulu ja lukio lukematta läpi hyvin arvosanoin. Yliopisto-opinnot haastavalla alalla samaten lähes lukematta läpi (riitti kun vähän luki tentteihin edeltävänä iltana), mutta homma on nyt tyssännyt lopputyöhön, kun pitäisi nähdä vähän vaivaakin sen eteen. Lisäksi taipumusta masennukseen, kun pohtii maailman ilmiöitä tuskastumiseen asti.
Korkea ÄO ei vaikuta yleissivistykseen, joten tuo "lukematta läpi" ei ole kovin uskottavaa.
Itselläni korkea ÄÖ vaikuttaa lähinnä siinä, että mietin asioita loputtamasti pääni sisällä, aivan liikaakin.
Eri, mutta myös minulla korkea äo vaikuttaa kyllä siten, että opin asiat ensi kuulemalta ja loput voin täyttää logiikalla. Olen suorittanut yliopistotutkinnon (KTM) juuri tuolla lukematta läpi -tekniikalla. Ja työläintä oli gradu, kun sen eteen olisi pitänyt tehdä jotain. Eli ei äly sivistystä takaa mutta tekee sen hankkimisen varsin vaivattomaksi.
142 ja puhun seitsemää kieltä, absoluuttinen ja relatiivinen sävelkorva.
Saavutin valaistuneisuuden 38-vuotiaana. Oli vaikeaa opetella eläminen uusiksi
sen jälkeen, kun kaikki oli vain rauhaa ja onnea.
Vastaamisessa normaaliin kysymykseen saattoi kulua kauan.
Oli ok kuolla tai elää. Kaikki mikä tapahtuu, on oikea asia tapahtuakseen;
ja kaikkihan vain tapahtuu.
Ei ole ketään tekemässä raporttia, eikä kenellekään raportoidu.
On vain nousevia ja laskevia viestejä, ja avartuva tietoisuus.
Mikään ei tapahdu seuraavaksi.
Tämän keskustelun pohjalta voisi todeta että nämä "älyköt" ovat todella ilkeitä. Ihmisiä mollataan mm. Perustoopeiksi ja pätemisen tarve on monilla aivan älytön. Älykkyyttä on monenlaista ja tunneälyäkin voi vaikka treenata, jos ei muuten tunnu luonnistuvan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 135, eli ei mikään huippu mutta ihan ok.
Ei näy arjessa mitenkään erityisesti muuten, mutta välillä mielessäni manaan sitä miten tyhmiä esim. jotkut työkaverini välillä ovat, eivät osaa loogisesti päätellä asioita joita itse pidän helppoina. "Eikö tuo nyt oikeasti ymmärrä, miksi pitää kysyä noin turhia asioita.." Tuntuu, että jotkut ihmiset eivät edes yritä miettiä ja päätellä asioita itse ja se ärsyttää.
Kyllä tuo on jo poikkeuksellisen korkea äo. Itselläni 133. Tämä palsta vaan on näköjään erikoisen täynnä superneroja, joista 90 % valehtelee tuloksensa :D
Itseä on kummastuttanut se, että saan älykkyystestissä vain noin 110, mutta olen pärjännyt koulussa ja työelämässä erinomaisesti vaikka en erityisemmin ole ponnistellut. Ylppäreistä ällät mm. pitkästä matematiikasta ja fysiikasta, koulutus on DI.
Mistä kiikastaa? :)
Vierailija kirjoitti:
Hoksaan asiat nopeasti ja aina yllätyn kun tajuan, ettei muut hoksaa. Tunnen itseni usein ulkopuoliseksi, erilaiseksi. Ei todellakaan aina positiivinen asia.
ÄO 157
Tunnen tuskasi. Suurin yllätys minulle on se, kuinka helposti ihmiset sortuvat vääriin johtopäätöksiin. Kun asiasta keskustellaan ja ehdotan, että eikö tässä ongelmassa pitäisi toimia näin? Vastaus on aina, että he eivät ajatelleet asiaa tuolta kannalta, mutta tuo on kyllä se oikea tapa. Ja kun tämä on lähes jokapäiväistä arkea, se tavallaan ärsyttää, kun ihmiset ajattelevat asioita ja lukittautuvat yleensä ensimmäiseen mieleentulevaan ajatukseen, vaikka loogisesti ajateltuna se ei ole paras mahdollinen, tai se on turhan monimutkainen.
ÄO 163
Älykkäiden elämä saattaa olla vaikeaa, ns.arkielämä ja ihmissuhteet haastavia.
Kummipoika on älykäs monella tapaa, vanhemmat edellyttää ja vaatii menestystä.Hän on yksinäinen, ei sovi kaveripiiriin.
Kummipoika puhuu matikkatehtävistä, kaverit mopon virittämisestä.
Toivottavasti kummipoikani löytää paikkansa ja muutaman sopivan ytävän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 135, eli ei mikään huippu mutta ihan ok.
Ei näy arjessa mitenkään erityisesti muuten, mutta välillä mielessäni manaan sitä miten tyhmiä esim. jotkut työkaverini välillä ovat, eivät osaa loogisesti päätellä asioita joita itse pidän helppoina. "Eikö tuo nyt oikeasti ymmärrä, miksi pitää kysyä noin turhia asioita.." Tuntuu, että jotkut ihmiset eivät edes yritä miettiä ja päätellä asioita itse ja se ärsyttää.
Kyllä tuo on jo poikkeuksellisen korkea äo. Itselläni 133. Tämä palsta vaan on näköjään erikoisen täynnä superneroja, joista 90 % valehtelee tuloksensa :D
Neron rajaksi määritellään äo 145. Superneron määrittelyä en tiedä, eikä edes kiinnosta.
ÄO 163
Miksi oletat, että joku valehtelisi tuloksensa?
Jos tämän palstan älykkyydestä lukeminen ärsyttää niin paljon, että pitää dissata älykkäiden ominaisuuksia, olet väärällä palstalla.
Yksinäisyys. Olen perheellinen ja kykenen pitkiin ihmissuhteisiin, mutta tähän mennessä ne ihmissuhteet ovat päättyneet n. 10 vuodessa. Ja uusiin mahdollisiin kumppaneihin tutustuminen on vaikeaa, koska en siedä mitä tahansa käytöstä, en jaksa jankkaavia ihmisiä tai sitten se vastapuoli pitää mua pelottavana.
Työ ja opiskelu olleet aina todella helppoja. Yleistietämys valtavan laaja. Kiinnostuksenkohteet rajalliset, eli jo ketjussa aiemmin mainitut tositv-hömpät jne eivät saa mua kiinnostumaan, mutta keskustelen mielelläni esimerkiksi historiasta, luonnontieteistä, ajankohtaisasioista tai musiikin teoriasta. Ja äo vanhalla Mensan mittaustuloksella 142.
146. Kyllästyn helposti työhön ja ihmisiin. Vaihdan työpaikkaa ja alaa kuin rukkasia. Olen myös opiskellut useamman ammatin. Minulla on samoin kuin sinulla ulkopuolisuuden tunnetta. Ideavarkaat töissä saa minut aina kokemaan myötähäpeää. En viihdy tämän takia ihmisten parissa