Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miltä tuntuu nukutus ja siitä herääminen?

Vierailija
22.04.2014 |

Leikkaus edessä ja jännittää!

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekalla kerralla pelotti ja ahdisti, koska pelkäsin, että en herää/herään kesken leikkauksen. Sanoin tästä hoitajille ja sain heti tukevan esilääkityksen, joka teki minusta hyväntuulisen höpöttäjän. Itse nukahtaminen ei tuntunut miltään. Herätessä oli tosi kylmä ja piti noin sekunnin verran kelata, että missä olen ja mitä tapahtui, ns. "filmi poikki"-olo. Mulle kerrottiin heti, että leikkaus onnistui erittäin hyvin, vaikka kesti paljon arvioitua kauemmin (3 tuntia). Se lämpöpeitto oli ihana! Ei ollut pahoinvointia, mutta huonekaverillani oli, joten se lienee tosi yksilöllistä. Kipulääkitys teki rennon ja hassun olon. Muistan, että ortodoksinen jumalanpalvelus tuntui maailman parhaalta TV-ohjelmalta tuolloin, vaikka olenkin ateisti.

Toisella kerralla paljon pienempi toimenpide ja nukutus kesti max. tunnin verran eikä esilääkitystä tarvittu. Ei myöskään vahvaa kipulääkettä leikkauksen jälkeen. Muistan nähneeni jotain hiukka ahdistavaa unta ja heräsin äkillisesti. Sama "filmi pokki"-fiilis, sen jälkeen rauhallinen ja hyvä olo. Muutaman tunnin päästä kävelin jo omin jaloin taksiin ja kotona katselin tyytyväisenä netflixiä loppupäivän.

Oman kokemuksen mukaan ne kipulääkkeet laittaa pään enemmän sekaisin kuin varsinainen nukutus.

Vierailija
62/85 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nukahtamisen tunne on ihana ja todella nopea. Mut on nukutettu kaksi kertaa ja molemmilla on jostain syystä kivunlievitys jäänyt heräämössä. Se on ollut todella traumaattista kun herää aivan tokkurassa siihen leikkaushaavan aiheuttamaan kipuun ja on niin sekaisin ja tokkurassa ettei pysty kuin johonkin eläimelliseen huutoon. Toisessa sairaalassa sain siinä vaiheessa lihakseen lääkettä ja toisessa sanoivat että Ai sä oot hereillä, ota suun kautta Buranaa. Ja kun olin niin tokkurassa niin en osannut vaatia parempaa. Pelkään mahdollista seuraavaa kertaa näiden kamalien heräämökokemisten takia.

Ainakin Oysista olen kuullut, etteivät lääkitse kunnolla kipuja, vaikka toki tehokkaiden kipulääkkeiden pihtaus on maanlaajuista. Toivoisi niin ettei kukaan joutuisi kokemaan samaa. Itsellä menneet aiemmat leikkaukset hyvin, mutta pelkään juuri vastaavanlaisia kokemuksia... Pitää toivoa ettei ikinä tarvitse täällä enää mennä minnekään leikkauspöydälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukahtamista ei huomaa.

Vierailija
64/85 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukahtaminen on ihana.

Vierailija
65/85 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herääminen on parasta

Vierailija
66/85 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat pöllii niitä kipulääkkeitä ja naukkailee ilokaasua.

Toivottavasti pääset turvalliseen ja hyvään hoitoon.

Monella alalla on joka vuosi lääkärin tarkastus jossa tarkat verikokeet, seulat.

Hoitoalalla ei ole mitään kontrollia koska Suomesta hoitajat loppuisi!

Vierailija
67/85 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oikeinkirjoituksesi" perusteella sinunkin pitää mennä opinahjoon, jotta osaat sanoa Kieliasusi.

Vierailija
68/85 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran on nukutettu ja nyt uusinnan mahdollisuus inhottaa. Mikään ei fyysisesti ollut hankalaa mutta juttelin herätessä varsin sekavia. Kuulustelin niitä hoitajia että millä pätevyydellä he työtään tekevät, onko joku harkinnut koiran ostamista vaikka on köyhä ja muuta mukavaa. Hävetti ihan pirusti kun koko ajan tajusin että puhun puuta heinää mutta oli jotenkin pakko jatkaa. Sanoivat osastolla kun pillitin siellä tätä, että älä välitä ne on jo nähneet kaiken. Laitoin vielä postikortin että en tosiaan oikeasti ajattele niin. Voi noloutta!

Vierailija
69/85 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esilääkitys sai silmät lurpsumaan, sitte tuntu lämpimältä ja vintti pimeeks. Herääminen tapahtu hiljaksiin  ja ei yhtään yököttäny.

Vierailija
70/85 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kivalta. Esilääkityksestä tulee kevyt ja mukava olo, nukuttaminen tuntuu hassulta kun se uni tulee niin nopeasti. Herätessä väsyttää vain ja ihmettelee vähän mitä on tapahtunut. Sitten saa jatkaa nukkumista. 

Voisin mennä nukutettavaksi vaikka kerran päivässä.

Ne on huumausaineeksi luokiteltavia ne nukutus lääkkeet! Täällä vaan puhutaan miten tuntuu kevyeltä ja mukavalta ja hassulta kun saa vahvoja suonensisäisiä aineita! Hävetkää!

Vierailija
71/85 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella alalla on joka vuosi lääkärin tarkastus jossa tarkat verikokeet, seulat.

Ei pidä paikkaansa. Jos käyttää, niin kiinni jää. En kerro, että miksi jää, mutta jää.

Näitäkin mahtuu joukkoon, minun urallani (30 vuotta) 5 kpl. Joukossa hoitajia ja lääkäreitä. Jokainen jää kiinni.

Vierailija
72/85 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran on nukutettu ja nyt uusinnan mahdollisuus inhottaa. Mikään ei fyysisesti ollut hankalaa mutta juttelin herätessä varsin sekavia. Kuulustelin niitä hoitajia että millä pätevyydellä he työtään tekevät, onko joku harkinnut koiran ostamista vaikka on köyhä ja muuta mukavaa. Hävetti ihan pirusti kun koko ajan tajusin että puhun puuta heinää mutta oli jotenkin pakko jatkaa. Sanoivat osastolla kun pillitin siellä tätä, että älä välitä ne on jo nähneet kaiken. Laitoin vielä postikortin että en tosiaan oikeasti ajattele niin. Voi noloutta!

Ne anestesia- aineet aiheuttavat vilkkaita unia, siksi nämä "jutut%, kun herätään. Ei tarvitse hävetä, ei ne hoitajat ja lääkärit niistä välitä niistä puheista.

Vierailija
73/85 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Jos käyttää, niin kiinni jää. En kerro, että miksi jää, mutta jää.

Näitäkin mahtuu joukkoon, minun urallani (30 vuotta) 5 kpl. Joukossa hoitajia ja lääkäreitä. Jokainen jää kiinni.

Eihän kaikki jää kiinni. Sä et tiedä niistä jotka eivät ole jääneet kiinni, koska.. yllätys, eivät ole jääneet kiinni.

Se että se lääkekaappi vaatii "tunnistautumista" ja ne huumausaineeksi liikuteltavat lääkkeet kuitataan toisella työntekijällä ei ole idioottivarma systeemi. Kyllä taviskin tajuaa kun vähän miettii miten noita voi huijata.

Ja kun noita pelkästään sairaalakäytössä olevia lääkkeitä ilmestyy katukauppaan ruiskuja ja jopa ampulleja niin onhan se selvää, että niitä sieltä kavalletaan.

Plus sattuu ihan mokiakin. Itse olin osastolla sairaalassa ja joku hoitaja oli yksinkertaisesti kai unohtanut pöydälle käteni ulottuville ruiskun. Fentanyylisitraattia. Tungin taskuun eikä kukaan tullut sen perään kyselemään. En tiedä tuliko jollekin hoitajalle tuosta sanktioita.

Vierailija
74/85 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän kaikki jää kiinni. Sä et tiedä niistä jotka eivät ole jääneet kiinni, koska.. yllätys, eivät ole jääneet kiinni.

Se että se lääkekaappi vaatii "tunnistautumista" ja ne huumausaineeksi liikuteltavat lääkkeet kuitataan toisella työntekijällä ei ole idioottivarma systeemi. Kyllä taviskin tajuaa kun vähän miettii miten noita voi huijata.

Ja kun noita pelkästään sairaalakäytössä olevia lääkkeitä ilmestyy katukauppaan ruiskuja ja jopa ampulleja niin onhan se selvää, että niitä sieltä kavalletaan.

Plus sattuu ihan mokiakin. Itse olin osastolla sairaalassa ja joku hoitaja oli yksinkertaisesti kai unohtanut pöydälle käteni ulottuville ruiskun. Fentanyylisitraattia. Tungin taskuun eikä kukaan tullut sen perään kyselemään. En tiedä tuliko jollekin hoitajalle tuosta sanktioita.

Varastit siis sairaalasta huumeruiskun? Mikä narkkari sä oikein olet?

Vierailija
75/85 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut neljä kertaa nukutuksessa erilaisten leikkausten aikana nukutuksessa; ja eihän se miltään tunnu, koska leikkauspöydälle nukahtaa niin äkkiä, että hyvä kun kerkesi nähdä anestesialääkärin tervehtimässä, ja operaation jälkeen heräsin sairaanhoitajan tolkuttamiseen: " Rouva hyvä, herätys, herätys!  Sen muistan jokaisen nukutukseni jälkeen, että heräämisvaiheessa höpisin aivan niitä näitä ja varmasti jotain sellaista, joka huvitti ympärillä olevia kahta sairaanhoitajaa, koska hymyilivät, eli olin höpötellyt jotain sitä ennen kuin tajusin olevani hereillä.  Tunne oli sellainen, että kun vilkaisin kellon viisareita, niin huh, että olin siis ollut poissa elämästä muutaman tunnin verran.  On se erilaista kuin normaalissa unitilassa oleminen, sillä silloin näen aina unia, mutta nukutuksessa on tilanne sellainen kuin olisin ollut poissa kokonaan tästä elämästä eli ikään kuin kuollut. 

Vierailija
76/85 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei miltään.

Syvä uni.

Pientä hedaria voi olla jollakulla. Itsellä ei ole ollut.

Minuthan on nukutettu eeetterilläkin tms. aikoinaan joskus 70-luvulla kitarisaleikkauksen yhteydessä.

Muistan vieläkin sen nukutusmaskista tulleen imelän löyhkän tajun lähtiessä ja kurkkukivun sen jälkeen kun heräsin. 😁

Vierailija
77/85 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukutusta ei tarvitse pelätä. Tuntuu oikeastaan aika kivaltakin.

Kun sinua aletaan nukuttamaan, niin muutaman sekunnin päästä olet todella syvässä unessa. Minua pyydettiin laskemaan kymmenestä alaspäin. Pääsin kahdeksaan. Sitten tunsin, kuinka tajunta alkoi hämärtyä ja että nyt se uni tulee! Seitsemän sijaan sanoin hyvää yötä - en ihan ehtinyt.

Seuraava muistikuva heräämöstä.

En voinut huonosti, mutta n. viiden tunnin nukutuksen jälkeen olin varsin tokkurassa. Välillä unessa, välillä hereillä, välillä siinä rajamailla. Joo, vähän ikävä tunne tokkuraisuuden tajua, mutta jos väsytti niin sai nukkua. Ei siinä sen kummempaa vaadittu.

Seuraavana päivänä melko normaali olo. On yksilöllistä, kuinka tokkurassa nukutuksen jälkeen on tai onko pahoinvointia. Minulla ei.

Nukutuksia takana kolme, kaksi muuta olleet lyhytaikaisia, alle tunnin. Siitä on toipunut jaloilleen saakka jo kolmessa tunnissa.

Vierailija
78/85 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin. Mitään unia ei näe. Se on hyvin syvä uni. Etkä herää mihinkään ennen kuin nukutusaine on poistunut.

Vierailija
79/85 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varastit siis sairaalasta huumeruiskun? Mikä narkkari sä oikein olet?

No narkkarihan minä, en minä sitä kiellä. Eiköhän se ole aika ilmeistä, jos on tietoa sairaaladouppien ilmestymisestä katukauppaan, ja reaktio ruiskuun pöydällä oli taskuttaa se ja katsoa sitten kotona, että mitkäs vedot nämä on? Tökkäsin tietenkin himassa ne taipeeseen. Aika pettymys, melkoiset vajarit.

Nykyään olen kuivilla mutta tuohon aikaan täysi aktiivinipa.

Vierailija
80/85 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman kerran on elämäni aikana nukutettu ja se onkin outo sikäli, että se on filmi täysin poikki. Ei tiedä yhtikäs mitään mistään. Mitään unia ei ole. Koko aika on vain "kadonnut".

Hauskinta on vielä se "taistelufiilis". Ai meinaatte nukuttaa mut? Katsotaan. Mutta kun alkaa laskemaan taaksepäin ei kyllä muutamaa enempää ehdi ennenkuin herää...

Eli ei tunnu yhtikäs miltään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän