Miltä tuntuu nukutus ja siitä herääminen?
Kommentit (85)
[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 20:02"]Mut on kerran nukutettu ala-aste ikäisenä. Nukutuslääkäri käski laskea kymmenestä nollaan. Sanoin, että en osaa, kun jännittää niin paljon! Sitten nukahdinkin jo. :) Herätessä olin vaan väsynyt ja vähän huono-olo oli.
[/quote]
Oikeinkirjoituksesi perusteella vaikutat olevan edelleen siellä ala-asteella.
Yhdellä kertaa herätessä oli kysynyt kuulemma samaa kysymystä ainakin 30 kertaa ja silti en vastausta muistanut.
Minut on nukutettu kerran. Ennen leikkaussaliin menoa annettiin diapam. Anestesialääkäri kysyi, onko aiemmin nukutettu ja onko lähisukulaisilla ollut mitään ongelmia nukutuksesta. Laittoi kanyylin käteen ja sieltä lääkettä. Lisäksi kasvojen yläpuolelta tuli jotakin "maskista". Tuntui vähän kuin huimaava tunne, ja tämän jälkeen seuraava muistikuva on heräämöstä. Ei oksettanut. Tuntui kuin heräisi syvemmästä unesta ja vähän pöllähtänyt olo. Ok fiilis jäi, kaikki meni hyvin.
Nukutus ei tunnu miltään. Sä vain nukahdat ja siinä se. Heräämisen tuntemukset taas riippuu aika paljon siitä mitä on tehty, mutta voi olla oksettava/sekava olo, siis mahdollisten kipujen lisäksi.
Kivalta. Esilääkityksestä tulee kevyt ja mukava olo, nukuttaminen tuntuu hassulta kun se uni tulee niin nopeasti. Herätessä väsyttää vain ja ihmettelee vähän mitä on tapahtunut. Sitten saa jatkaa nukkumista.
Voisin mennä nukutettavaksi vaikka kerran päivässä.
Mun on nukutettu kolme kertaa. Kahdella kerralla kolmesta tunsin nukutusaineen kipuna kädessä, ja hätäännyin kunnes kaikki pimeni. Herääminen ei sinänsä ollut kamalaa, yhdellä kerralla tajusin kun putki otettiin kurkusta pois ja se sattui, mutta muina kertoina ei ole muistikuvia heräämöstä. Jotkut kai oksentelevat herätessä, itse en. Mitään unia tms ei nukutuksissa näe, ei ole mitään tietoisuutta mistään, pelkkää olemattomuutta. Eikä tarvitse pelätä.
Ei se nukutus oikeastaan tunnu miltään, jännittää vähän leikkaus kun viedään saliin ja sitten vain... nukahtaa? sammuu? :D joka tapauksessa sekunneissa taju kankaalle, en muista sen tuntuneen miltään. Herääminen yksilöllistä, itsellä oli hyvin raskas olo. Aivot hereillä, mutta pikkurilliäkään ei jaksanut aluksi sängystä kohottaa. Siitä sitä sitten virkistyy, voi huimata, oksettaa tai leikkauksesta riippuen kipuilla.
Sain esilääkityksen ja sitten ennen nukahtamista jotain, joka sai minut näkemään kaiken hassuna. Mua nauratti kauheasti, hihityttävä ja sitten heräsin kolme tuntia myöhemmin heräämössä. En nukahtanut uudestaan, ehkä torkahdin hetkeksi.. Juttelin harrastuksista hoitajan kanssa, hän harrasti laskuvarjohyppyä. Sitten pääsin osastolle ja nukuin. Ihan hienosti meni ja aamulla pääsin kotiin.
Mut on kerran nukutettu ala-aste ikäisenä. Nukutuslääkäri käski laskea kymmenestä nollaan. Sanoin, että en osaa, kun jännittää niin paljon! Sitten nukahdinkin jo. :) Herätessä olin vaan väsynyt ja vähän huono-olo oli.
Nykynukutukset on tosi miellyttäviä. Esilääkityksen ansioista ei ole pelon tunnetta, ihan hauskalta vain tuntuu, välttämättä ei jälkeenpäin muista koko nukutustilannetta (itselleni on kerran käynyt niin). Ennakkoon annettavat pahoinvointilääkkeet estää huonon olon leikkauksen jälkeen. Itselläni ei koskaan ole ollut pahoinvointia eikä myöskään kipuja, nekin on pidetty hyvin kurissa lääkkeillä. Tsemppiä leikkaukseen!
[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 19:50"]Leikkaus edessä ja jännittää!
[/quote]
Nukahtamista ei edes huomaa. Hups vaan ja taju kankaalla! Herääminen voi olla nopeaa tai tokkuraisempaa, riippuu nukutuksen kestosta. Relaa, ei ole paha nakki.
Pyydä erikseen pahoinvointiin lääkettä nukutuksen yhteydessä, niin ei ole sitäkään ongelmaa. Nukutus on tosi kivuton ja ok toimenpide muutenkin, filmi menee poikki ja sitten heräät.
Itse jännitin nukutusta ja leikkausta ihan hirveästi -aivan turhaan.
Ei ollut tokkurainen eikä paha olo ja haavaan sain hyvät lääkkeet.
Mutta niitä syömis -ja juomisrajoituksia on sitten noudatettava.
Jotkut ihmiset menee muuten ihan sekaisin nukutuksesta herätessään. Esim. oma tyttäreni 3 v sai sellaisen raivarin - eikä olisi valtimoon tehdyn toimenpiteen takia saanut liikkua - että 2 hoitajaa ja minä jouduimme pitelemään paikallaan. Eikä ole kuulemma ainoa...
[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 19:50"]
Leikkaus edessä ja jännittää!
[/quote]
Siis jännittää, miltä tuntuu nukkua ja herätä :)? Se tuntuu nukkumiselta ja heräämiseltä; no, herätessä voi tuntua vähän erilaiselta kuin yleensä. Sinuna pelkäisin enemmin, ettei herääkään.
Siinä kyllä nukahtaa niin äkkiä ettei edes huomaa. Viimeisin leikkaus oli iso vatsan aleen leikkaus. Heräteltäessä sain sanottua vain, että on paha olo ja sattuu, joten sain lääkettä molempiin ja jatkoin uniani. Sitten, kun heräsin, pahanolontunne oli hävinnyt ja kipukin oli siedettävää.
Nukutus ei tunnu yhtään miltään. Viimeiseksi näkee yllään maskikn, joka painuu kasvoja kohti, muttei kosketa poskia.
Herätessä on minulla aina ollut ihan kauhean kylmä, hoitaja hoputtanut vierellä hengittämään syvempään. Olen pötkötellyt aika pitkää lämpöpeittojen alla ja yrittänyt totella hengittämiskäskyjä.
Jos kipu on palaillut, olen pyytänyt lisää lääkettä ja saanut sitä. Todella hyvä olo ollut. Pari kertaa olen saanut kauhean pulinakohtauksen jostakin lääkkeestä ja itseänikin on naurattanut, kun en voi lopettaa hihittelyä.
Mulla on normaalioloissa nukahtamis- ja univaikeuksia, joten leikkausta varten nukuttaminen oli itse asiassa todella ihanaa: nukkumatti sanoi, että nyt sulle tulee uni, ja niin tuli, silmänräpäyksessä, ping.
Herätessä oli fyysisesti hyvä olo mutta hiukan olin tokkurainen. Luulin olevani työpaikallani ja rupesin siinä jakelemaan hoitajille toimintaohjeita ja neuvoja (joudun töissä ohjaamaan paljon harjoittelijoita). Ihmettelin, miksi ne vaan naureskeli että joo joo, kunnes yhtäkkiä tuli jostain oivallus, etten olekaan töissä (enkä siis ole sairaanhoitoalalla vaan ihan muissa hommissa) vaan taidan olla sairaalan heräämössä... Sitten nauratti jo muakin :D.
ei miltään ja siinä se pointti onkin, ei saa tuntua miltään.