Raskaus on kamalaa
Viikolla 10 mennään ja tähän mennessä on jo pahoinvoinnin, päänsärkyjen ja vatsakipujen lisäksi ulkonäkökin on päin persettä. Rinnat kasvaneet 2 kuppikokoa, jonka takia mitkään yläosat eivät enää sovi. Rintsikoita on vaikea löytää koska tällä lehmäkupilla ympärykset alkavat yleensä 80 tai 85 sentistä. Töissä ei ole äitiysvaatteita saatavilla vaan pitää vaan ottaa isompi koko (meillä on pakolinen työasu),sekin rumennus on vielä edessä. Vatsa turpoaa iltapäivään mennessä niin, että näytän olevan raskaana vähintään 20 viikolla. Hiukset lässähtäneet ja rumat, likaantuvat nopeammin (ennen pesin joka 3.päivä nyt pitäisi pestä joka päivä tai tuntuu että pää haisee). On niin helvetin ruma olo koko ajan!
Tähän päälle vielä se, että väsyttää jatkuvasti, on vaikea liikkua iltapäivällä kun vatsa on tiellä (ja olen todellakin vasta viikolla10). Jotenkin luulisin että tässä vaiheessa vain iloitsisi raskaudesta, mutta ei voi sitäkään tehdä koska mielessä on jatkuvasti keskenmeno tai vammaisen lapsen synnytys (lähipiirissä tai kaukaisimmissa tutuissakaan ei ole vammaisia, joten uskon, että mulle sattuu sitten se vammainen)
Tää on ihan kamalaa! Vielä pitäisi kestää ens talveen. En arvannut että tää raskaus on mulle näin vaikeaa. En ole muutenkaan ulkonäöltäni mikään kukkanen ja raskaus ei todellakaan paranna asiaa.
Miksi muuten äitiysvaatteet on ihan hirveitä? Tuntuu että ainoa vaihtoehto on jotkut hemmetin trikoopöksyt ja tunika jossa on naru mahan alla.
Kommentit (52)
En mäkään mitenkään nauti raskaanaolosta, mutta palkinto tästä odottaa sitten elokuussa ;)
Mä en ole ensimmäisessä, enkä nyt tässä toisessakaan raskaudessa ostanut äitiysvaatteita ollenkaan. Pukeudun muutenkin tosi tylsästi (trikoopaitoja ja huppareita), että ne on kaikki venynyt päälle ihan viimeseen asti. Farkut oon vaan vaihtanut farkkulegginseihin..
No voi sua... Kannattaisko jättää ne lapset tekemättä jos on niin kamalaa. En ymmärrä ämmiä jotka raskaana ollessaan valittavat joka helvetin asiasta. Ollaan kuin jotain helvetin kuningattaria joita miehet joutuvat palvelemaan. Varmasti on välillä kipeä ja vaikea olo, mutta se on sitä raskautta!
No voi voi. Ekan lapsen odottajat on tollasia pikkuprinsessoja. Työpäivän jälkeen saa levätä minkä sielu sietää ja huokailla eteerisesti. Toista se on parin pienen lapsen äidillä raskaana ollessa.
Otan osaa; 8. viikolla mennään mutta ulkonäkö (F75 kupit ja mahan pömpötys!!) kuin raskauden puolivälissä, kiloja tullut perustilaan nähden lisää ainakin 5, luultavasti enemmän mutta vaa'alle en astu ennen kuin on pakko. Liikkuminen kömpelöä, hidasta, väsynyttä... Toivon hartaasti että saan ne kaksoset jotka snne istutettiin. Siinä tapauksessa tämä raskaus jää meikäläisen ensimmäiseksi ja viimeiseksi. Ehkä muutenkin. Syvältä.
AP jatkaa: Purkaudun tälle palstalle, koska en todellakaan valita kaikille ja joka asiasta. Olen kertonut raskaudesta kolmelle ihmiselle, joista ainoastaan miehelleni olen valittanut vaivoistani. En ole ollut pahoinvoinnin takia pois töistä vaan olen käynyt oksentelemassa työpaikan vessassa. Teen ihan samat kotityötkin kuin ennenkin (eli huomattavasti enemmän kuin mieheni, jolla on lyhyempi työmatka ja säännölliset työajat).
[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 16:36"]
Otan osaa; 8. viikolla mennään mutta ulkonäkö (F75 kupit ja mahan pömpötys!!) kuin raskauden puolivälissä, kiloja tullut perustilaan nähden lisää ainakin 5, luultavasti enemmän mutta vaa'alle en astu ennen kuin on pakko. Liikkuminen kömpelöä, hidasta, väsynyttä... Toivon hartaasti että saan ne kaksoset jotka snne istutettiin. Siinä tapauksessa tämä raskaus jää meikäläisen ensimmäiseksi ja viimeiseksi. Ehkä muutenkin. Syvältä.
[/quote]
AP jatkaa: mullakin oli ultrassa vko 7+ epäilys kaksosista, mutta viralliseen paperiin gyne ei laittanut merkintää kahdesta. Rintsikat 75E, olisiko vinkkejä mistä löytäisi F-kuppia, ei mummomallisena (eli mieluiten toppaamaton ja koristelematon t-paitamalli).
Kiitos muuten keskenmenon toivottelijalle! Olet hieno ihminen! Kaksi keskenmenoa olen jo saanut...
Tsemppiä sulle! Mulla oli myös alusta lähtien rankka askaus. Aina kun joku oire helpotti, niin uusi oli tilalla. Vaatii paljon asennetta tää homma. Mitä positiivisemmin pystyt ajattelemaan, sitä helpompaa sulla itsellä on.
sinivalas rv38 (pääsen onneksi käynnistykseen tämän viikon to tai pe suurikokoisen vauvan vuoksi)
Mulla viikkoja 23. N. 14vko pahoinvointia, sen jälkeen olo oli hyvä muutaman viikon. Nyt vaivaa jatkuva väsymys, herään olen väsynyt, teen jotain olen väsynyt, en tee mitään , olen väsynyt. Päiväunet yritän nukkua kun 3v nukkuu, mutta herään joka ääneen. Väsy väsy väsy, ja jalkoja särkee, liitoskipuja. Huoh. Jotain positiivista, ei ole menkkoja :)
[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 16:31"]ps. Toivottavasti saat keskenmenon ni pääset kamalasta olostasi.
[/quote]
Lapseton ilkeilijä taas liikkeellä. Vihaan raskaana oloa tuplista. Yhdet kaksoset on ja se oli KARMEETA. Tämäkin alkoi kaksosina, mutta toinen onneksi mehtyi. Nyt on niin erilaista odottaa yhtä, kaikki raskausoireet loppui toisen sikiön menehdyttyä.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 16:31"]ps. Toivottavasti saat keskenmenon ni pääset kamalasta olostasi.
[/quote]
Olet hirviö.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 16:59"]
[/quote]
Lapseton ilkeilijä taas liikkeellä. Vihaan raskaana oloa tuplista. Yhdet kaksoset on ja se oli KARMEETA. Tämäkin alkoi kaksosina, mutta toinen onneksi mehtyi. Nyt on niin erilaista odottaa yhtä, kaikki raskausoireet loppui toisen sikiön menehdyttyä.
[/quote]
Voiko joku oikeasti ajatella näin??!!!! Onneksi toinen kuoli?? Kuulostat kamalan tunteettomalta ihmiseltä. :( Jonakin kauniina päivänä kerrot lapsellesi, että ai hupsis kun meinasi sulle tulla kaksoissisar mutta ONNEKSI kuoli, niin oli oma olo raskauden aikana helpompi! Niinkö?
[/quote]
Kiva olettaa niin paljon. Onneksi toinen sikiö kuoli ettei molempien tarvinnut. Olisin joutunut tekemään abortin, koska toinen kaksosraskaus olisi hyvin todennäköisesti tappanut minut. Vedä se palkokasvi nekustasi ja tajua, että maailma EI OLE mustavalkoinen. Ja kyllä kaksosten kantaminen oli tosi hanurista.
Nimenomaan, raskaus on raskasta! Vaikka olisi mitkä äitiysvaatteet päällä ja mittatilausrintsikat tukemassa meijereitä ei se paljoa helpota, silti on epämukava olo. Lisäksi saa alkuraskaudessa pelätä että tulee keskenmeno (tai myöhemmin liian aikainen synnytys) sekä jännittää tuleeko lapsesta terve.
On kyllä tosi väsyttävää kun tuntuu että jokainen kohta ja asia kropassa muuttuu. Vaikka itse en paljoa oksennellut raskausaikana, vaivasi paha olo jatkuvasti närästyksen ja paskanmakuisen suun kera. Kaikki alkoi maistumaan oudolle ja vedenkin juominen muuttui epämukavaksi. Iho kuivui, paitsi päänahka alkoi rasvoittumaan enemmän. Rinnat kasvoivat välittömästi ja kokoa tuli lisää n. 2,5 kuppikokoa ja ympärysmitta kasvoi melkein 10cm. Hengästytti, kurkusta kuristi, seisomaan noustessa näkyi tähtiä jne. Heti alkuraskaudessa alkoi vatsan turvotus eikä raskautta pystynyt kätkemään. Yöllä näkyi painajaisia ja sai juosta vessassa (jostain kumman syystä päivisin pissatti vähemmän).
Nostan todellakin hattua niille, joita tällaiset oireet eivät haittaa. Ehkä olen itse vaan turhan heikko kun minua haittavat.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 16:36"]AP jatkaa: Purkaudun tälle palstalle, koska en todellakaan valita kaikille ja joka asiasta. Olen kertonut raskaudesta kolmelle ihmiselle, joista ainoastaan miehelleni olen valittanut vaivoistani. En ole ollut pahoinvoinnin takia pois töistä vaan olen käynyt oksentelemassa työpaikan vessassa. Teen ihan samat kotityötkin kuin ennenkin (eli huomattavasti enemmän kuin mieheni, jolla on lyhyempi työmatka ja säännölliset työajat).
[/quote]
Sitä varten me ollaan täällä, eli purkaudu ihan rauhassa :)
Mäkään en ole valittanut kuin miehelle ja parhaalle kaverilleni, joista kumpikaan ei ihan taida ymmärtää... IRL vaan "hehkun" asiaan kuuluvaa raskausonnea, Joten ihan kiva jos voi avautua tänne nimettömänä.
Nyt ois teilläkin hyvä hetki puhua työnjaosta kotona. Meillä tehtiin esim alkuraskauden pahimpina viikkoina niin, että mä en työpäivinä tehnyt kotona muuta kuin söin, oksensin ja nukuin (+ ehkä pieni kävelylenkki). Mies hoisi ruuan pöytään, siivosi jne. Vapaapäivinä tietysti osallistui myös kotihommiin.
No niinhän se on. Saattaa se siinä puolenvälin tienoilla pariksi kuukaudeksi helpottaa ennenkö alkaa sitten loppuraskauden vaivat. Vaikka loppuraskaus vasta kamalaa onkin, niin helpottaa kummasti kun tietää sen kohta loppuvan. Ja ne äitiysvaatteet on kamalia, mutta ei niitä kukaan pakota käyttämään. Itse ostin samanlaisia vaatteita kun ennenkin pari kokoa isompana, niille oli käyttöä vielä pari kk raskauden jälkeenkin.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 16:40"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 16:36"]
[/quote]
AP jatkaa: mullakin oli ultrassa vko 7+ epäilys kaksosista, mutta viralliseen paperiin gyne ei laittanut merkintää kahdesta. Rintsikat 75E, olisiko vinkkejä mistä löytäisi F-kuppia, ei mummomallisena (eli mieluiten toppaamaton ja koristelematon t-paitamalli).
Kiitos muuten keskenmenon toivottelijalle! Olet hieno ihminen! Kaksi keskenmenoa olen jo saanut...
[/quote]
7 vastaa: Funky Ladystä löytää mitä tahansa kuppeja varmaan K:n saakka ja myös pienillä ympärysmitoilla, samoin Stockmannilta. Mun oma normikuppi on 70E ja nykylöllot on aivan kamalat, toki mies tykkää ;) Jos asut kaukana, tilaa netin kautta (Stockalla hyvä nettikauppa, Funky Ladysta en tiedä). Kannattaa muuten täysin ignoorata noin keskiaikaiset sejasekuuluuasiaan-kärsimysmentaliteettia tuputtavat maatuskat, niillä on vaan paha asenneongelma tai lelut patterin välissä. Meilläkin lapsi/lapset erittäin toivottuja, mutta RASKAUDEN tila vaan on .. perseen reiästä.
Raskaudet ovat erilaisia. Esikoista odottaessa voin pahoin 10 kk, kärsin närästyksestä, iskiaskivuista ja löystyneestä lantiosta. Kaikkea kurjaa oli.
Toinen raskaus lähes täysin oireeton, pahin oire väsymys alkuraskaudessa. Puolivälistä lähtien iskiaskipuja, muuten vointi erinomainen. Uskomatonta, kyllä.
Heh, huippua ap :D Ei hätää, taitaa kuulua asiaan. Itse mietin juuri noihin aikoihin ja vielä jonkun aikaa myöhemminkin, että mitä hittoa on ne hehkuvat odottajat, eipä ole meillä näkynyt. Likainen, hikinen, ällö ja turvonnut olo koko ajan, pahoinvointia, vessassa juoksua, ailahtelua jne. Olin ihan kypsä. Mutta jotenkin se olo kuitenkin tasaantui kuin ensimmäiset 4kk oli ohi. Lapsen monimutkainen koodaus aika valmista, sen jälkeen oli tasaisempaa kun siirrytään pikkuhiljaa kasvatteluvaiheeseen. Olo normalisoitui ja tulin perusonnelliseksi. Eiköhän sinullakin fiilis parane kun pääset vähän eteenpäin :)
AP täällä: kiitokset "osanotosta". On vaan niin hitsin hankala olla, pääsiäisenä käytiin miehen kanssa pariin otteeseen kävelyllä, oli rankkaa kävellä sellainen viitisen kilometriäkin ja siitä tietenkin tuli sellainen olo että olen laiska p***a.
On se vaan erikoista, että sellainen reilun kilon painonnousu tekee olon näin tukalaksi.
Mulla rv 28, toinen raskaus ja ihan yhtä hirvee ku ensimmäinenki. Mitkään vaatteet ei mahdu päälle, paha olo ja väsyttää koko ajan. Mutta voin sanoa että on tää kärsimys sen arvosta, mitä sitten lopputulos on <3
Otan osaa. Kyllä itsellänikin on aina raskausaikoina tullut mieleen, että RASKAUS on osuva nimi tilalle, kkun kyllä se vaan niin jumalattoman raskasta on. Ensin pahoinvoinnit, sitten väsymykset, sitten erilaiset kivut...