Mitä syötte aamupalaksi?
Itse en voisi elää ilman aamupalaa! Herään joka aamu todella aikaisin vain sen takia, että ehdin tehdä nopean lenkin (siis oikeesti joku 15-20min), että kroppa herää, sen jälkee suihku ja rauhassa aamupala.
Tän alustuksen jälkeen päästäänki siihen, et mieheni jaksaa kauhistella joka aamu aamupalaani. Hän itse juo kupin kahvia ja syö jogurttipikarin. Itse syön moniviljapuuroa maustamattomalla jogurtilla ja marjoilla, 1-2kananmunaa, jonkun hedelmän (yleensä banaanin), lisöks joko ihan vaan sellasenaan paprika/kurkku ym. siivuja tai sitten todella nälkäsenä aamuna nekin menee leivän päällä, jossa on myös levite, kinkku ja juusto.
Noniin naiset: mitä teidän aamupalaanne kuuluu? Ja kuulostaako aamupalani hurjalta?
Vielä tähän pitää lisätä, kun sitä ekana kuitenkin epäillään, että olen täysin normaalipainoinen (174cm/68-70kg) ja terve 26v nainen. Ja myönnän, että aamupalani on varmaan päivän suurin/energiarikkain ateria. Lisäks syön lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan.
Kommentit (162)
Syön milloin mitäkin... tällä viikolla esim. riisipuuroa, yhtenä aamuna taas leivät kalkkunaleikkeleella ja kananmunalla... Huomenna ruisleipää maksamakkaralla, tomaatilla sekä jogurttia mustikoilla. Aina tietenkin kahvia maidolla. Aamupala on paras!
Arkiaamuna pelkkä kahvi mukaan otettavaksi. Vapaalla kaurapuuro mustikkakeitolla. Sillä pärjään iltaan asti.
Smoothien ainakin työaamuina. En ole aamuihmisiä mutta pakko saada paljon energiaa heti aamusta. Hedelmiä tai marjoja ja pähkinöitä on aina. Lisäksi soijajugua tai turkkilaista tai jotain hiutaleita. Nesteeksi nälän mukaan vettä, kasvimaitoa tai kookosmaitoa tai -kermaa.
Joka aamu näin:
1-2 keitettyä munaa runsaan voin kanssa
1dl Kreikkalaista rasvaista jugurttia tuoreilla marjoilla (n.1dl), vähän steviaa päällä
Kahvi kuohukermalla
Lusikallinen kookosöljyä
(-10kg viimeisen 6kk aikana)
- veteen tehtyä kaurapuuroa raejuustolla, marjoilla ja mehukeitolla
- maustamatonta jugurttia ja marjoja
- munia jossain olomuodossa 1-2, kasviksia
- ruis- tai kauraleipää tai hapankorppua leikkeleellä, juustolla ja kasviksilla
- smoothie, jossa marjoja ja/tai hedelmiä, avocadoa, banaania, rahkaa/jugurttia ja kaurahiutaleita ( jos en puuroa muuten ko. aamuna syö)
Jotain näistä mainituista siis. Joskus menee puuroa ja smoothieta, joskus pelkkää puuroa, joskus pelkkää smoothieta. Joskus ruisleipää ja tuota jugurttia. Riippuu vähän päivästä, miten tiedän ennalta, että ehdin syödä myöhemmin. Jos on kiireinen päivä, syön aamulla enemmän. Passaako lounaan hiilarit sitten aamupalan kanssa. Jos on aamulla tullut puputettua leipää ja puuroa, jätän perunat / pastat jne lounaalla välin.
Mun mielestäni aamiainen on aamiainen vaikka sitä ei söisikin heti herättyään. Esim. minä en todellakaan pysty syömään mitään oitis herättyäni, ei ole yhtään nälkä. 2-4h menee, sitten maistuu. Tuli vaan mieleen kun tästä on parin kaverin kanssa väännetty 😂
Jos herään klo. 6 ja syön aamupalan klo. 9 niin eihän se lounaskaan ole, vai?
Eniveis, vastauksena kysymykseen, ihan mitä sattuu tekemään mieli ja mitä kaapissa on. Eilen jogurttia höystettynä mustikoilla ja banaanilla sekä lasillinen mehua.
Tänään paahdettu ruisleipäviipale paistetulla munalla ja kurkulla plus pala eilistä mozzarellapizzaa.
Vaihtelu on siis suurta.
Ihan aamusta pari-kolme kupillista maitokahvia, se on välttämättömyys.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestäni aamiainen on aamiainen vaikka sitä ei söisikin heti herättyään. Esim. minä en todellakaan pysty syömään mitään oitis herättyäni, ei ole yhtään nälkä. 2-4h menee, sitten maistuu. Tuli vaan mieleen kun tästä on parin kaverin kanssa väännetty 😂
Jos herään klo. 6 ja syön aamupalan klo. 9 niin eihän se lounaskaan ole, vai?
Eniveis, vastauksena kysymykseen, ihan mitä sattuu tekemään mieli ja mitä kaapissa on. Eilen jogurttia höystettynä mustikoilla ja banaanilla sekä lasillinen mehua.
Tänään paahdettu ruisleipäviipale paistetulla munalla ja kurkulla plus pala eilistä mozzarellapizzaa.
Vaihtelu on siis suurta.
Ihan aamusta pari-kolme kupillista maitokahvia, se on välttämättömyys.
Mulla samoin. Herättyäni juon pari kuppia kahvia. Sitten lähden ulos noin tunniksi. Jos sataa, niin poljen kuntopyörää. Ulkoilun jälkeen touhuilen useammankin tunnin, ennen kuin syön eka kerran. Mulle se on "aamupala" ja silloin voin syödä leipää/puuroa/kananmunia/jugurttia/lihaa eli, mikä sattuu maistumaan.
Itselleni ainut toimiva laihdutustapa on ollut jättää aamiainen väliin. Syön lounaan, iltaruoan ja maksimissaan yhden välipalan jos pakko. Vain tällä olen saanut painon alas 72 - 61.5 kiloon. Kalorien laskeminen jne ei toiminut, vain tämä pätkäpaastoilu tuotti helposti tulosta, jonka voin myös pitää koska kyseessä ei ole kaalikeittokuuri tms. Siispä en syö aamupalaa lainkaan :).
Minulla ei ole erikseen aamiaisruokia; teen ruokaa yleensä kahdeksi päiväksi kerrallaan ja syön sitten samaa kaikilla aterioilla. Ainakin jotain aamulla, ennen töihin lähtöä pitää syödä. Viikonloppuisin juon yleensä vain kahvia pari kuppia ja syön myöhemmin. Esim. tänä aamuna aamiainen oli lautasellinen kasviskeittoa, samoin eilen. Toissapäivänä porsaanfilettä, 2 perunaa, paistettu tomaatti ja pinaattimuhennosta. Huomenna keitettyjä perunoita ja silliä. Töissä ensitöiksi kahviautomaatille. Työmatka on vain 5 minuuttia
Pyrin pitämään aamupalan mah. simppelinä. Ja raikkaana. Leipä tai puuro aamulla ei ole mun juttu.
Päivästä riippuen aamupala on esim joku näistä:
- banaani
- banaani pilkottuna maustamattomaan jugurttiin
- 2 kiiwiä
- 150-200g marjarahkaa tai maustettua jugurttia (soija tai perus)
Plus kupillinen vihreää teetä. N29v 170cm/59kg.
Tänään söin gluteenitonta omenapiirakkaa ihan vaan siksi kun se menee tänään vanhaksi.
Tänään loman herkkuaamiainen:
Matcha-teetä mantelimaitoon + kermaa, kookosöljyä 1 rkl
Mangosmoothie (mangoa, banaania, appelsiinimehua, sitruunamehua 2rkl, turkk.jogua)
2 croisanttia, toisessa salaattia, leikkelettä, juustoa, toisessa hilloa
Suklaamuroja ja maitoa
Loppupäivän voikin paastota.
Vaihtelee ja varsinkin sen mukaan kuinka olen illalla syönyt. Joskus siis on kurniva nälkä ja silloin syön joko puuroa (jos kiire) tai pari paahtissiivua/ruispalaa/karjalanpiirakkaa (mitä milloinkin on) juustolla/kinkulla ja rehuilla. Ja tietty kahvia. Joskus (kuten tänään) aion syödä myöhäisenä aamiaisena lounasaikaan eilen paistetun pakastepizzan jämät plus kasan ihan perussalaattia (salaatti, tomaatti, kurkku, sipuli).
Ensin juon tuopillisen vettä ja keitän kupin kahvia. Siinä sitten kaikessa rauhassa tunnin ajan lukee uutisia ja heräilee uuteen päivään. Noin 1-2 tunnin päästä sitten varsinainen aamupala / brunssi, jossa yleensä on aika perinteisiä osasia:
- munia keitettynä, paistettuna tai kokkelina
- pekonia / ilmakuivattua kinkkua / hyvää salamia
- juustoja
- leipää
- lisää kahvia
- hedelmiä ja marjoja
Kaikkea tuollaista helppoa ja nopeaa. Usein tulee tehtyä vain pari croque monsieuria. Toimii hyvin.
Nousen aamulla klo 5, menen töihin seitsämäksi ja työmatka kestää melkein 1,5 h. En ehdi syödä mitään.
Tuoremehussa ja jogurtti pikarissa on järkyttävissä määrin sokeria.. Hedelmä on hyvä vaihtoehto ja puuro.. Juomana kahvi/tee tai maito.
Apuasokeria kirjoitti:
Tuoremehussa ja jogurtti pikarissa on järkyttävissä määrin sokeria.. Hedelmä on hyvä vaihtoehto ja puuro.. Juomana kahvi/tee tai maito.
No kuule valitse se vähäsokerinen tai sokeriton vaihtoehto niin ei tarvitse panikoida.
Mun on aamupalani yleensä viikolla croisantti ja iso kahvi, viikonloppuisin yleensä joku täytetty sämpylä, hedelmiä, jogurttia yms. Tarvitsen heräämiseni ja aamupalan välille huomattavasti pidemmän aikavälin kuin mihin arkena on mahdollisuus, joten tästä syystä aamupalani on hieman mitä on. Juuri ennen työpaikkaa kahvilasta napatut vakkarieväät ovat juuri sopiva annos, joka ei saa minua huonovointiseksi. Rakastaisin esim. hotelliaamiaisia, mutta yleensä niissäkin käydään niin pian heräämisen jälkeen, ettei elimistöni ole lainkaan vastaanottavainen pöydän herkuille :(