Miten saa vuokra-asunnon?
Olen hakenut useampaa asuntoa, ja aina joku muu hakija on mennyt edelleni. Kyseessä ei ole hienosto- mutta eivät myöskään "huonoimmat" alueet, vaan ihan normaalit, kivat lähiöt (en kuitenkaan ole hakenut kaupungin vuokra-asuntoja). Olen alkanut ihmetellä, mitä teen väärin.
En tupakoi, ei ole lemmikkejä, käyn töissä, olen alakouluikäisen yksinhuoltaja (eikö tämä kuitenkin viittaa jonkinlaiseen rauhallisuuteen, oli lapsen kanssa kaksi aikuista tai yksi?), en juhli, luottotiedot on tallella, pukeudun siististi, en käyttäydy näytöissä ylimielisesti tai vaativasti. Olen valmis muuttamaan 1kk irtisanomisajan jälkeen.
Ajatuksia, mitä vuokranantajat haluavat? Ovatko lapset miinusta? Kenelle sinä mieluiten omistajana vuokraisit?
Kommentit (19)
Normaalin kivoista vuokra-asunnoista on kova kilpailu, eikä siinä riitä yleensä että on ihan ok. Pitää jäädä mieleen erityisen hyvänä vaihtoehtona, korostaa omaa erinomaisuuttaan ja ennen kaikkea olla vaan kaikin puolin miellyttävä tyyppi: hauska, ystävällinen ja iloinen.
Miten korostetaan omaa erinomaisuutta ilman että on liian ylimielinen tai innokas? Itse kokisin vähän epämukavana, jos vuokraisin asuntoa ja joku rupeaisi liiallisesti itsestään kertomaan.
Tarjoudu maksamaan vähän enemmän vuokraa, ku mitä pyyntö on. Sillä sen kämpän saat.
En tiedä missä asut, mutta Helsingissä esim newseciltä saa asunnon heti. Täytä asunnonhakukaavake ja sen jälkeen soitat sinne toimistolle, numero on netissä niin kuin se lomakekkin. Siihen hakemukseen voit laittaa vaikka jonkun tietyn asunnon joka on vapaana tai vapautumassa. Jos juuri se asunto on jo varattu kysy suoraan mitä olisi vapaana. Itse olen saanut aina asunnon tuolla tavalla.
Itse olen saanut kämpän siten, että olen aina laittanut oman ilmoituksen esim. sanomalehteen, jossa luotettava, siisti vuokralainen etsii asuntoa (+huonemäärä, kenties tyyli, rivitalo, mummonmökki tms.) ja varma vuokra! Siten omistajat soittavat minulle. Varaan aikaa näyttöön, kyselen ja koitan antaa positiivisen ja ystävällisen kuvan itsestäni. Kerron esim. miksi haluaisin asunnon juuri siltä paikalta (mikä kiinnostaa naapurustossa, onko mahdollisesti harrastusmahdollisuuksia lähellä, koulu, työpaikka tms.). Koittaa kertoa itsestään siten, ettei vuokranantaja koe vuokraavansa asuntoa täysin tuntemattomalle henkilölle ja itse kysellä miksi vuokranant. vuokraamassa asuntoa, eli hieman tutustua häneenkin. Ne joiden kanssa synkkaa, niin aina on vuokrasoppari kirjoitettu. Ja ainakin itse henk.koht. haluan mukavan vuokranantajan kenen kanssa tulen toimeen. Ei sitten arveluta ottaa yhteyttä joissain esim. remppa-asioissa tms.
Viimeksi kun hain vapaana olevaa vuokra-asuntoa kilpailin kymmentä muuta hakijaa vastaan, sain kämpän kun lupasin ottaa kämpän heti, eli vuokrasopimus kirjoitettiin alkavaksi seuraavana päivänä näytöstä. Jouduin makselemaan siis päällekkäin vuokraa 1½ kk kahteen asuntoon. Muut hakijat olisivat halunneet muuttaa vasta seuraavan kuun alussa... mutta mitäs muuta ne vuokranantajat haluaa kuin rahaa mahdollisimman nopeasti eivätkä halua pitää kämppää tyhjänä.
Oletko hakenut vain yksityiselle? Oletko kokeillut hakea esim. VVO:lle, SATOlle?
Vissiin menee pitkälti pärstäkertoimen mukaan. Itse olen melko kelmin näköinen tyyppi ihan luonnostani, isokokoinen ja totaalisen puustaveistetty naamavärkki. Pääsen yleensä aina ekaan näyttöön mutta sitten menee reisille. Luottotiedot kunnossa, hyvä työpaikka, ym. Hakemuksiani olen näyttänyt monille ja sanottu että todella hyviä. On käynyt niinkin, kun olen laittanut useamman haun saman välittäjäfirman välittämiin asuntoihin, että ensimmäisen näytön jälkeen on päivän sisällä tullut tieto myös ettei minua ole valittu seuraaviinkaan asuntoihin, joissa näyttötilaisuutta ei ole edes vielä ollut....
Noin se menee nykyään. Pitää olla hyvän hakemuksen, työpaikan ja päälle parin tonnin palkan( tuntuu että nykyään asunnon vuokrasta riippumatta) lisäksi erittäin katseen kestävä pärstäkerroin. Vissiinkin pitää osata se kahvikuppikeskustelu myös välittäjän kanssa. Itse en tuohon helvetin keikistelyyn ole ikinä lähtenyt mukaan...
Nainen haluaa vuokra-asunnon kiireesti. Vuokranmaksutavoista voidaan neuvotella.
Seuraavana aamuna sähköpostisi on täynnä.
Ala polttamaan sitä röökiä ja puhu rivoja äläkä vaadi. Kyllä se siitä!
Ainoa miinus minkä voisin keksiä oli tuo,että olisit valmis muuttamaan 1kk irtisanomisajan jälleen.Itse kyllä oon ilmoittanut olevani valmis vuokraamaan asunnon heti, kun se on vapaana.Olen sitten yhden kk maksanut tuplavuokraa (uuteen ja vanhaan). Toisaalta onpa ollut aikaa muuttaa rauhassa.Mutta vuokranantaja mielellään vuokraa sellaiselle,jonka kanssa ei tule yhtä vuokratonta kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa miinus minkä voisin keksiä oli tuo,että olisit valmis muuttamaan 1kk irtisanomisajan jälleen.Itse kyllä oon ilmoittanut olevani valmis vuokraamaan asunnon heti, kun se on vapaana.Olen sitten yhden kk maksanut tuplavuokraa (uuteen ja vanhaan). Toisaalta onpa ollut aikaa muuttaa rauhassa.Mutta vuokranantaja mielellään vuokraa sellaiselle,jonka kanssa ei tule yhtä vuokratonta kuukautta.
Tämä on totta, jos asunto on jo vapaa, niin se pitää olla valmis vuokraamaan heti (tai heti silloin kun edellinen muuttaa pois).
Muutenkin ap:n kannattaisi vuokrata isoilta yhtiöiltä Sato, Kodisto jne. niillä on aina vapaita asuntoja jotka saa nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta, jos asunto on jo vapaa, niin se pitää olla valmis vuokraamaan heti (tai heti silloin kun edellinen muuttaa pois).
Ahneutta.
Muutenkin ap:n kannattaisi vuokrata isoilta yhtiöiltä Sato, Kodisto jne. niillä on aina vapaita asuntoja jotka saa nopeasti.
Asumisoikeusasunto, tarpeeksi pieni jononumero ja saat asunnon. Aivan sama miltä näytät tai oletko töissä jne.
Yksityiset vuokranantajat antaa pakit naaman perusteella. Kävin katsomassa yhtä asuntoa ja se vuokranantaja heti kommentoi että minulla ei olisi rahaa maksaa vuokraa vaikka olin vakitöissä ja tienasin 2700 nettona. Mutta se oli melko tyly ja sanoi ettei vuokraa minulle , 430 olis ollut vuokra yksiössä ja sanoin sille lopuksi että tienaan sellaiset 2500 euroa kk. Se soitti minulle 3 kk päästä ja kysyi tarviinko vielä asuntoa ja sanoin että en todellakaan. Vuokrasin silloin yksiön osuuspankilta jossa olen nyt asunut 8 vuotta ja vuokrakin 387 euroa kk.
Isojen kaupunkien ongelma. Aina ollut. Sukulainen avuksi? Ellei joku ala tosissaan parantamaan ihmisten asemaa ja uusien asuntojen saatavuutta pienituloisillekin joka alueella, ja rahan saantia. Ahdistuneet kärsivät eniten, kun pelottaa saako asuntoa. 25 000 asukkaan kunnassa on joskus vanhoja vuokraluukkuja kalliilla, saa heti. Yksityistettyjä. Osa purkukunnossa eli niitä ei enää ole. Ellei tee uutta normaalia asuntokantaa, ei liian isoja kerrostaloja ja että olisi myös luhtitaloja.
Kysele, keskustele, kehu itseäsi vähän niin jäät mieleen. Siten olen itse napannut parhaat asunnot ;)