Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1v7kk lapseni osaa laskea ja laulaa useampisäkeistöisiä lauluja

Vierailija
21.04.2014 |

Onko ihan normaalia? En halua brassailla, mutta olishan se kiva, jos oma lapsi olisi poikkeuksellisen etevä.

Eli lapseni 1v7kk osaa laskea sormet 1-10. Sitten osaa laulaa hämä-hämä-häkin kaksi ekaa säkeistöä ja tehdä laululeikin liikkeet samalla.

Näitä ei olla mitenkään treenattu. Päiväkodissa laulelleet. Laskemisesta ei hajuakaan missä oppinut. Yhtäkkiä alkoi vaan tällä viikolla laulamaan tuota laulua ja laskemaan isänsä sormia.

Onko lapseni siis ihan ikäistensä tasolla?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tuo vaikuttaa suht normaalilta... tai siis oma lapseni oli ainakin tuossa iässä aika tarrakorva laulujen ja tarhassa hoetun suhteen. Tosin laskeminen meni aina sinne päin. 

Mutta muista nyt kuitenkin kehua sitä lasta! :) ... vaikka se vaan pärisis... 

Vierailija
22/32 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se nopeasti kehittynyt. On lapsia jotka oppii lukemaan 2-vuotiaina. Mulla on tällainen tuttu. Nyt 17-vuotiaana on äärettömän lahjakas muusikko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika pelas ton ikäisenä GTA:ta paremmin kuin äitinsä ja osasi kasata rynkyn säkki päässä ja puukapula suussa eli sokkona alle minuutissa. Aika normaalia, kuten elämä yleensäkin.

Vierailija
24/32 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on ikäisekseen hyvin kehittynyt. Muisti ilmeisesti aika terävä :) Oma juuri 2 vuotta täyttänyt lapseni osaa laskea kymmeneen ja pidän häntä (tietenkin!) älykkäänä :)

Vierailija
25/32 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhin tyttö oli samanlainen. Meillä on videoitakin, joissa tyttö laulaa 1,5-vuotiaana pitkät laulut ja höpöttelee yksikseen jalustalla seisovalle videokameralle. Ei se mitenkään tavatonta ole.

Vierailija
26/32 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan onneksi tajuttu kanssa ottaa videolle noita lauluesityksiä.

Lapset tosiaan kehittyy kukin omalla tavallaan, eikä kaikki opi samaa asiaa samana päivänä.

Jotenkin kai se äidin sydäntä lämmittäisi, että lapsi olisi etevä. Tosin mä haluaisin toisaalta, että lapsi olisi normaaliälyinen ja normaalilahjainen, sillai menisi ryhmässä niinkuin muutkin! /ap

Vierailija
27/32 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kuukauden vanhempi lapsi ja nyt jo jonkin aikaa lauleskellut paria laulua ja laskee myös kymmeneen, portaita, palikoita, milloin mitäkin. Uusia sanoja oppii lähes päivittäin. Se on joko niin, ettei lapsesi ole mitenkään erityisen etevä tai sitten meillä molemmilla kasvaa kotona huippuälykkäät yksilöt :)

Vierailija
28/32 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallisen lapsen keskinkertaista osaamista. Meillä poika osasi tuossa iässä automerkit ja laski sujuvasti kymmenestä ykköseen.

Vierailija
29/32 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 23:08"]

Mun vanhin tyttö oli samanlainen. Meillä on videoitakin, joissa tyttö laulaa 1,5-vuotiaana pitkät laulut ja höpöttelee yksikseen jalustalla seisovalle videokameralle. Ei se mitenkään tavatonta ole.

[/quote] Sama taalla, nyt alle kolmevuotiaana tavoittelee lukemista. AP, olet ollut hyva ja osallistuva aiti, jatka samaan tapaan. Sinulla on kiinnostunut ja oppivainen lapsi, nyt varmaan oppisi aakkoset helposti, elainten ja kasvien nimet jne. Kympin aiti!

Vierailija
30/32 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta kaverin 2v 1kk puhuu täysin sujuvasti kokonaisia lauseita, laulaa itse keksimiään lauluja ja ulkoa opittuja lauluja, ja on siis kielellisesti ihan samalla tasolla kuin viisivuotias. Eikä hän ainakaan mitenkään todella poikkeuksellinen ole. Lapset vaan kehittyvät vähän eri tahtisesti, ei se ennusta välttämättä kauheasti tulevaisuutta ennusta, koska ikätoverit ottavat kiinni jossain vaiheessa.

Vierailija
31/32 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se nyt minusta äidin ansiota kokonaan ole, jos lapsi on oppivainen. Kyllähän se on ennenkaikkea sen lapsen ansiota. Tämä lapsihan on sitäpaitsi päiväkodissa. Miten sellaisen äiti voisi av-mammojen mielestä ollenkaan olla kympin äiti. 

Vierailija
32/32 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

731 keskeistä sanaa
Tutkimukseen osallistuneet vanhemmat ruksasivat 731 sanan joukosta sellaiset, jotka heidän lapsensa ymmärsi – ”laivasta” ja ”pallosta” pronomineihin ”sinun” ja ”minun”. Se, mitä kukin lapsi missäkin vaiheessa ymmärsi, vaihteli suuresti. Gram Simonsen ottaa muutaman esimerkin.

– 50 prosenttia lapsista ymmärtää 50 sanaa ennen 11 kuukauden ikää.
– 50 prosenttia tuottaa itse 50 sanaa 1,5 vuoden iässä.
– Lapsen 20 kuukauden iässä ymmärtämien sanojen määrä vaihtelee 71 ja 394 välillä.
– Aktiivinen sanavarasto eli lapsen käyttämien sanojen määrä vaihtelee 2-vuotiailla 19 ja 615 sanan välillä.

Kun 50 prosenttia tytöistä sanoo 20 kuukauden iässä jo 200 sanaa, 50 prosenttia pojista sanoo samanikäisenä vain satakunta sanaa. Tytöt ovat selvästi poikia joutuisampia sanojen tuottamisessa ja kieliopin omaksumisessa. He ovat tässä vaiheessa suunnilleen pari kuukautta poikia edellä. 

Lyhyesti sanottuna: Vaikka käytettävissä ei vielä ole eri kielten välisiä vertailuja, vaikuttaa siltä, että kaikilla lapsilla on suunnilleen samanlainen kielenkehityksen profiili, joskin siinä voi olla jonkin verran sisäistä vaihtelua (vaihtelua on jo saman kielenkin oppimisprosesseissa). Norjalaislapset näyttävät sijoittuvan kirjon yläpäähän ja tanskalaislapset selvästi alimmaksi, eritoten varhaisimmissa kehitysvaiheissa.

Eniten muiden pohjoismaiden lapsista eroavat siis tanskalaislapset, jotka ovat jäljessä varsinkin puheen ymmärtämisessä ja jonkin verran myös ensimmäisten sanojen tuottamisessa. Oletamme sen johtuvan tanskan äännerakenteesta, joka on haastavampi kuin muissa kielissä. Tanskalaislasten on siksi vaikeampi tunnistaa sanoja puheesta, jota he kuulevat ympärillään.

http://www.vaukirja.fi/Lapset-ja-lukeminen/Ajankohtaista/Tyttojen-puheen-kehitys-on-ripeampaa/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän