Miten olette ratkaisseet erotyisruokavalioisten vaatimukset perheenne jouluruokailussa?
Vastaako erotyisruokavalioiset omista jouluruuistaan itse vai teetkö perheeni yhteisistä jouluruuista kaikille sopivia?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vähän jouluruuasta. Laatikot kaikille sopivana mutta esimerkiksi kinkku kinkkuna ja kasvissyöjille oma pieni lisänsä.
Kinkku kuuluu joulupöytään ja se on perinne. Samoin laatikoiden tekeminen punaiseen täysmaitoon. Tytär ryhtyi jossain vaiheessa vegaaniksi. Hänelle keitetään kinkun korvikkeeksi laatikosta ylijääneet porkkanat ja pöydässä on myös tarjolla vegaanista rosollia ja joululimppua. Rahaa kun meillä ei ole köyhänä perheenä paljoa ylimääräiseen.
Toivottavasti tytär saa kutsun jonkun kaverinsa empaattisempaan perheeseen jouluksi.
Siitä olen huolehtinut että meillä on edes pöydässä kinkku, kolme laatikkoa ja rosolli vaikka joka tekee rahassa tiukkaa. Lasten lahjat saadaan pelastusarmeijalta. Rahasta se on enemmänkin kiinni kuin minun empatiasta. Valvon öitä huolesta ja murheesta ja teen ylimääräisiä työvuoroja haaliakseni edesauttaa vähän enemmän rahaa joulua varten. Sekö ei ole mielestäsi riittävä uhraus äidiltä joka tekee kaiken lastensa vuoksi niissä rajoissa mitä kykenee ja pystyy?
Voi itku mitä p*skaa. Et muka voi ostaa muutamalla eurolla tofua tai papuja ja tehdä laatikoita maidon sijaan kaurajuomaan ja sitten olet niin kovin uhrautuva. Tasan tarkkaan et edes huomaisi niissä laatikoissa makueroa ja vaikka sattuisit huomaamaan, niin luulisi, että muut arvot olisivat hieman tärkeämmät.
Korona vie kuulema myös makuaistin. Eikö korona olekaan vasta vuoden vanha sairaus? Monet kasvissyöjät/vegaanit ovat menettäneet makuaistinsa jo vuosia sitten.
Noin 20 vuotta keliakiasta kärsinyt äitini on vakaasti sitä mieltä, että leivonnaisista ei maista lainkaan, onko ne tehty tavallisista vehnäjauhoista vai gluteenittomista jauhoista. Minulle makuero on selvä, mutta koska äitini on syönyt pelkästään gluteenittomia tuotteita 20 vuotta, niin hänen makuaistinsa on tottunut niihin ja hänen mielestään ne maistuvat oikeille.
Todennäköisesti samoin käy vegaaneillekin. Kun on vuosikausia tottunut kaura- tms. maidosta tehtyjen tuotteiden makuun, niin kuvittelee ihan vilpittömästi, että ne maistuvat samalta kuin oikeasta maidosta tehdyt, vaikka sekasyöjä maistaa heti eron.
Lapsille tai nuorille kokkaisin erityisruuat mutta en alkaisi aikuisille sitä vaivaa näkemään vaan saisivat kokata omat erityis eväänsä. Aikuisia en alkaisi passaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytär oli yhden joulun yli vegaani, nyttemmin syö kasvispainotteisesti, mutta syö mm. kalaa.
vegaanijouluna ostin jotain kasvisleikkeleitä muutaman siivun joulupöytään ja tein kasvispyöryköitä (joka on hemmetin hankalaa vegaanisena ilman kananmunaa). Oli oma rasia kasvismargariinia saaristolaisleivän päälle jne. Lisäksi oli muistaakseni tyyliin porkkanatikkuja, paprikaa, kurkkua. Tämä alkuruokien kanssa, joka on meillä isompi juttu kuin se ns. pääateria. Muille oli kaloja ja pateita useaa sorttia.
Pääruokana oli vegaanille erikseen tehty lanttulaatikko ja perunalaatikko, ne kasvispyörykät ja herneet. Olin ostanut quorn-kuutioita, joista olisin tehnyt jonkin korvikkeen kinkulle, mutta teini ei halunnut.
Juustoiksi ostin pari vegaanista juustoa.
Vegaaniset leikkeleet ja juustot jäi pääosin syömättä ja meni roskiin. Quornin käytin myöhemmin tortillojen täytteeseen broilerin kanssa sekoittaen.
Lakoto-ovon kanssa on helpompaa, varsinkin kun syö välillä kalaa.
Itse teen vain hyviä hyviä ruokia, niin ei tarvitse heittää mitään roskiin.
Teet siis itse vegaaniset leikkeleet ja juustotkin? Ne meni pääosin roskiiin, ei muut.
Keliakiasta kärsivä ei saa koskea jouluseitaniin. Kaikki muut soveltuu kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Lapsille tai nuorille kokkaisin erityisruuat mutta en alkaisi aikuisille sitä vaivaa näkemään vaan saisivat kokata omat erityis eväänsä. Aikuisia en alkaisi passaamaan.
Ööm?
Isoäitini tulee meille jouluna syömään, teen maidottomana hälle kaiken, tietenkin.
Minun tilanteessa laittaisin mummon väsäämään omat ruuat? 🙈
Vierailija kirjoitti:
Tytär oli yhden joulun yli vegaani, nyttemmin syö kasvispainotteisesti, mutta syö mm. kalaa.
vegaanijouluna ostin jotain kasvisleikkeleitä muutaman siivun joulupöytään ja tein kasvispyöryköitä (joka on hemmetin hankalaa vegaanisena ilman kananmunaa). Oli oma rasia kasvismargariinia saaristolaisleivän päälle jne. Lisäksi oli muistaakseni tyyliin porkkanatikkuja, paprikaa, kurkkua. Tämä alkuruokien kanssa, joka on meillä isompi juttu kuin se ns. pääateria. Muille oli kaloja ja pateita useaa sorttia.
Pääruokana oli vegaanille erikseen tehty lanttulaatikko ja perunalaatikko, ne kasvispyörykät ja herneet. Olin ostanut quorn-kuutioita, joista olisin tehnyt jonkin korvikkeen kinkulle, mutta teini ei halunnut.
Juustoiksi ostin pari vegaanista juustoa.
Vegaaniset leikkeleet ja juustot jäi pääosin syömättä ja meni roskiin. Quornin käytin myöhemmin tortillojen täytteeseen broilerin kanssa sekoittaen.
Lakoto-ovon kanssa on helpompaa, varsinkin kun syö välillä kalaa.
Mä (me) ollaan tehty lähes 20 vuotta myös vegaaninen joulupöytä. Kasvispyörykät saa tehtyä hyvin ilman kananmunaa, perunajauhoja tai gramjauhoja sidosaineena.
Ei ostella vegaanisia leikkeleitä ja juustoja, kun nehän on ihan kamalia. Eikä muutenkaan kuulu meidän joulupöytään.
Karjanlanpiirakat (osa) tehdään riismaitoon ja vegaanisessa keijussa uitetaan. Seitanin mies on tehnyt itse vehnäjauhoista ja nykyään saatavilla olevasta gluteenijauhoista.
Perunasalaattia (majoneesia en käytä, vaan kasviskermaa), rosollia, papusalaattia, vihersalaattia. Laatikoista osa tehdään siinä sivussa vegekermaan..
Sehän tietty on, mitä kenenkin joulupöytään kuuluu.
Noista on veget ja vegaanit olleet tyytyväisiä ja saaneet mahansa aina täyteen. On jotain juttuja, jotka kokeillaan per vuosi. Meillä ei ole kinkkua tms. ollut koskaan, en tykkää mausta. Mutta kalapöytä on sitten runsas. Niitä ei olla lähdetty vegaanisesti edes kokeilemaan, ei edes porkkalaa (typerä idea syntyessään ;))
Meillä on sekalainen seisova pöytä josta jokainen ottaa mitä haluaa. Onneksi ei ole tuollaisia ongelmia vielä ilmaantunut.
Teen mahdollisuuksien mukaan kaikki ruoat niin, että erityisruokavalioiset pystyy syömään kaikkea tai edes mahdollisimman montaa. Toki juustoja voi olla tarjolla, vaikka olisi maitoallerginen, mutta laatikot yms. teen kasvijuomiin.
Itselläni on allerginen lapsi, joka on otettu todella hyvin huomioon lähes aina, joten haluan antaa takaisin mahdollisimman hyvin muillekin.
Vierailija kirjoitti:
Teen mahdollisuuksien mukaan kaikki ruoat niin, että erityisruokavalioiset pystyy syömään kaikkea tai edes mahdollisimman montaa. Toki juustoja voi olla tarjolla, vaikka olisi maitoallerginen, mutta laatikot yms. teen kasvijuomiin.
Itselläni on allerginen lapsi, joka on otettu todella hyvin huomioon lähes aina, joten haluan antaa takaisin mahdollisimman hyvin muillekin.
Eikö lapsi voisi tuoda nyyttärimeiningillä omat ruuat joulupöytään tulleessaan jos ei pysty samoja ruokia syömään kuin muut? Tämä on lopulta helpoin ja yksinkertaisin keino joka vähentää stressiä kun kaikkia ruokia ei tarvitse kahteenkertaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vähän jouluruuasta. Laatikot kaikille sopivana mutta esimerkiksi kinkku kinkkuna ja kasvissyöjille oma pieni lisänsä.
Kinkku kuuluu joulupöytään ja se on perinne. Samoin laatikoiden tekeminen punaiseen täysmaitoon. Tytär ryhtyi jossain vaiheessa vegaaniksi. Hänelle keitetään kinkun korvikkeeksi laatikosta ylijääneet porkkanat ja pöydässä on myös tarjolla vegaanista rosollia ja joululimppua. Rahaa kun meillä ei ole köyhänä perheenä paljoa ylimääräiseen.
Toivottavasti tytär saa kutsun jonkun kaverinsa empaattisempaan perheeseen jouluksi.
Siitä olen huolehtinut että meillä on edes pöydässä kinkku, kolme laatikkoa ja rosolli vaikka joka tekee rahassa tiukkaa. Lasten lahjat saadaan pelastusarmeijalta. Rahasta se on enemmänkin kiinni kuin minun empatiasta. Valvon öitä huolesta ja murheesta ja teen ylimääräisiä työvuoroja haaliakseni edesauttaa vähän enemmän rahaa joulua varten. Sekö ei ole mielestäsi riittävä uhraus äidiltä joka tekee kaiken lastensa vuoksi niissä rajoissa mitä kykenee ja pystyy?
Kenellä tahansa suomalaisella on varaa muutama euro heittää ruokaan. Jos väität muuta, niin aivan varmasti keksin jotain mitä voisitte jättää ostamatta tai voisitte ostaa vaihtoehtoisen tuotteen.
Eli tytär voisi itse ostaa sen tofun palan? Jos ei jo omillaan asu ja osaa, on varmaan paikallaan opetella itse valmistamaan vegaaniruokaa.
Toki jos ap valmistaa laatikot itse, ne on helppo tehdä vegaanisina. Jos ostaa kaupasta halvinta valmista, ei onnistu. Ja jaksetaan toitottaa, että vegaaniruoka sopii kaikille. Ei sovi, itseltäni on soija (esim. tofu) kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö lapsi voisi tuoda nyyttärimeiningillä omat ruuat joulupöytään tulleessaan jos ei pysty samoja ruokia syömään kuin muut? Tämä on lopulta helpoin ja yksinkertaisin keino joka vähentää stressiä kun kaikkia ruokia ei tarvitse kahteenkertaa tehdä.
Voisi tietenkin ja vieraammille (esim. kaverisynttäreille) tarjoan aina sitä vaihtoehtoa, mutta poikkeuksetta kaikki haluavat tehdä itse edes jotain tai jopa kaikki tarjottavat. Sukulaiset ottaisivat jopa loukkauksena, jos olisi omat eväät mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi tietenkin ja vieraammille (esim. kaverisynttäreille) tarjoan aina sitä vaihtoehtoa, mutta poikkeuksetta kaikki haluavat tehdä itse edes jotain tai jopa kaikki tarjottavat. Sukulaiset ottaisivat jopa loukkauksena, jos olisi omat eväät mukana.
No sitten loukkaantuivat. Oppivat kyllä.
Miten nuoresta nyt on kyse? Vai oletko edes ap? Vapaaehtoisesti vegaani ei tietysti pahasti kärsi, vaikka ruuassa olisikin vahingossa vaikka voita tai maitoa. Ainakaan jos ei kovin pitkään ole ollut vegaani. Mutta keliakikko kärsii. Harva "ulkopuolinen" tajuaa edes, että lähes kaikki syötävä täytyy tarkista gluteenin varalta. Myös esim. jäätelö, suklaa, karkit...
Kaikki muu, mitä meidän jouluaterialla on tarjolla, kelpaa kaikille, paitsi kinkku ja mäti. Ostoslistalle siis seitankinkku ja merilevä"mäti". Rosollissa ei silliä.
Mä luen aina kauhean hämmentyneenä siitä kuinka kiukutellaan vieraiden erikoisruokavalioista. Mulle on itsestäänselvää, kuten oli aikoinaan omassa lapsuudenkodissa ja mummolassakin että jos vieraita kutsutaan niin kaikki mahdollinen suunnitellaan ja tehdään niin että he viihtyisivät ja nauttisivat pöydän antimista. Sehän kuuluu ihan alkeellisimpiin käytöstapoihin.
Mitä metsäläisiä te oikein olette?
Vierailija kirjoitti:
Mä luen aina kauhean hämmentyneenä siitä kuinka kiukutellaan vieraiden erikoisruokavalioista. Mulle on itsestäänselvää, kuten oli aikoinaan omassa lapsuudenkodissa ja mummolassakin että jos vieraita kutsutaan niin kaikki mahdollinen suunnitellaan ja tehdään niin että he viihtyisivät ja nauttisivat pöydän antimista. Sehän kuuluu ihan alkeellisimpiin käytöstapoihin.
Minä valmistan joulupöytään noin 15 eri ruokalajia. En kyllä todellakaan haluaisi enää tehdä niiden lisäksi muutamaa lisäruokaa vegaania varten, varsinkin kun kysymyksessä on täysin itse valittu ruokavalio. Minusta minulla on jo tarpeeksi työtä niiden 15 ruokalajin valmistamisessa. Enkä puolestani halua tarjota kaikille muille vieraille pahalta maistuvia laatikoita ja puuroa.
Voisin kyllä tehdä vegaanille oman version lanttu- ja perunalaatikoista, koska se vaatisi minulta vain noin 10 minuutin lisätyön, mutta muuten minusta on täysin kohtuullista, että vegaani osallistuu järjestelyihin tuomalla itse hänelle sopivia ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vieraatkin ovat aina itse päättänee tulla, mutta ruuan tarjoamisen tarkoitus ei ole mielistellä ja nuoleskella vieraiden peppua. Jossakin sen vieraanvaraisuuden täytyy mennä. Joten vieraille kelvatkoon se mitä tarjotaan tai sitten jos ei kelpaa niin saavat olla ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä valmistan joulupöytään noin 15 eri ruokalajia. En kyllä todellakaan haluaisi enää tehdä niiden lisäksi muutamaa lisäruokaa vegaania varten, varsinkin kun kysymyksessä on täysin itse valittu ruokavalio. Minusta minulla on jo tarpeeksi työtä niiden 15 ruokalajin valmistamisessa. Enkä puolestani halua tarjota kaikille muille vieraille pahalta maistuvia laatikoita ja puuroa.
Voisin kyllä tehdä vegaanille oman version lanttu- ja perunalaatikoista, koska se vaatisi minulta vain noin 10 minuutin lisätyön, mutta muuten minusta on täysin kohtuullista, että vegaani osallistuu järjestelyihin tuomalla itse hänelle sopivia ruokia.
Jos olisin vegaani joka kutsuttaisiin kylään ja samaan hengenvetoon kehotettaisiin tuomaan omat ruuat jättäisin menemättä. Mä en kokkaa pahoja vegaaniruokia vaan teen niistä herkullisia niinkuin kaikesta muustakin tarjottavasta.
Siis ihan jokaisessa sun 15 ruokalajissa on eläinkunnan tuotteita?
Kun kyse on erityisruokavaliosta niin kyse on itse valitusta ruokavaliosta. Joten kyllä siitä omasta erityisruokavaliosta voi ja kehtaa edes sen kerran vuodessa joustaa muiden mieliksi sekä joulumielen ja hyvänolon ylläpitämiseksi.
Meillä on onneksi vain laktoositon syöjä joten kaikki tehdään laktoosittomana.
Meillä on joulupöydässä niin montaa sorttia tarjolla että siitä varmasti löytyy jokaiselle jotakin.