Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten olette ratkaisseet erotyisruokavalioisten vaatimukset perheenne jouluruokailussa?

Vierailija
06.12.2020 |

Vastaako erotyisruokavalioiset omista jouluruuistaan itse vai teetkö perheeni yhteisistä jouluruuista kaikille sopivia?

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs sukulainen alkoi viime vuonna urputtaa että pitää olla sitä ja tätä joulupöydässä kun hän ei voi syödä kalaa, maitoa ja pähkinöitä. Meidän vastaus oli että siinä tapauksessa tämä sukulainen ei ole meille tervetullut. Minä en lähde erikseen hyysäämään ja tekemään erityisruokavalioisille omia ruokia. Ja se pää pitää tänäkin vuonna.

Vierailija
62/81 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaikkiruokaisia allergiattomia sekasyöjiä ja kaksi lakto-ovoa, joista toinen ei kestä gluteenia. Laatikot ja muut kasvisjutut tehdään siis gluteenittomiksi. Yhtäkään vegaania ei porukassa ole, mutta riisipuuro tehdään kauramaitoon, ihan jo siksikin, että sitä ei ole kovin helppo polttaa pohjaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä luen aina kauhean hämmentyneenä siitä kuinka kiukutellaan vieraiden erikoisruokavalioista. Mulle on itsestäänselvää, kuten oli aikoinaan omassa lapsuudenkodissa ja mummolassakin että jos vieraita kutsutaan niin kaikki mahdollinen suunnitellaan ja tehdään niin että he viihtyisivät ja nauttisivat pöydän antimista. Sehän kuuluu ihan alkeellisimpiin käytöstapoihin.

Mitä metsäläisiä te oikein olette?

Vieraatkin ovat aina itse päättänee tulla, mutta ruuan tarjoamisen tarkoitus ei ole mielistellä ja nuoleskella vieraiden peppua. Jossakin sen vieraanvaraisuuden täytyy mennä. Joten vieraille kelvatkoon se mitä tarjotaan tai sitten jos ei kelpaa niin saavat olla ilman.

Moukka

Vierailija
64/81 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hemmetti, tekemällä ruoat g/l/v. Kaikki laatikot ja salaatit on helppo muokata. Kalaa ja kinkkua syövät ne, jotka haluavat.

Vierailija
65/81 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä luen aina kauhean hämmentyneenä siitä kuinka kiukutellaan vieraiden erikoisruokavalioista. Mulle on itsestäänselvää, kuten oli aikoinaan omassa lapsuudenkodissa ja mummolassakin että jos vieraita kutsutaan niin kaikki mahdollinen suunnitellaan ja tehdään niin että he viihtyisivät ja nauttisivat pöydän antimista. Sehän kuuluu ihan alkeellisimpiin käytöstapoihin.

Minä valmistan joulupöytään noin 15 eri ruokalajia. En kyllä todellakaan haluaisi enää tehdä niiden lisäksi muutamaa lisäruokaa vegaania varten, varsinkin kun kysymyksessä on täysin itse valittu ruokavalio. Minusta minulla on jo tarpeeksi työtä niiden 15 ruokalajin valmistamisessa. Enkä puolestani halua tarjota kaikille muille vieraille pahalta maistuvia laatikoita ja puuroa.

Voisin kyllä tehdä vegaanille oman version lanttu- ja perunalaatikoista, koska se vaatisi minulta vain noin 10 minuutin lisätyön, mutta muuten minusta on täysin kohtuullista, että vegaani osallistuu järjestelyihin tuomalla itse hänelle sopivia ruokia.

Jos olisin vegaani joka kutsuttaisiin kylään ja samaan hengenvetoon kehotettaisiin tuomaan omat ruuat jättäisin menemättä. Mä en kokkaa pahoja vegaaniruokia vaan teen niistä herkullisia niinkuin kaikesta muustakin tarjottavasta.

Siis ihan jokaisessa sun 15 ruokalajissa on eläinkunnan tuotteita?

Ei ihan jokaisessa. Meidän normijoulupöydässä vegaanille sopivia ovat keitetyt perunat, rosolli, luumut ja silputtu sipuli (jota muut syövät mädin kanssa). Tuskin olisit tyytyväinen, jos et saisi muuta.

Vierailija
66/81 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kaikkiruokainen sekasyöjä eikä mulle tuota pienintäkään ongelmaa ottaa huomioon vieraiden ruokavalioita tai mIeltymyksiä.

Mutta ymmärrän että jos on todella kokematon tai arka kokki niin omista tutuista resepteistä poikkeaminen varmaan pelottaa ja jännittää. Sallittakoon heille siis totaalinen joustamattomuus, vaikka sinänsä olisi kaikille hyväksi poistua joskus mukavuuslueeltaan.

Vierailija
67/81 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuat teen kun on vain yksi gluteeniton niin kinkun kuorrutus ja laatikot helppo tehdä gluteenittomia. Hän tekee itse kotonaan tarpeeksi torttua ja pipareita mitä haluaa syödä. Konvehteja löytyy meiltä.

Vierailija
68/81 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sikäli helppo tilanne, ettei tarvitse olla kuin gluteenitonta ja laktoositonta, yksi allergia on mutta jouluruuissa ei edes käytetä kyseistä ainesta. Tehdään kaikki kaikille sopivaksi niiltä osin kuin se suinkin on mahdollista. Keliaakikkomme ei syö lihaa, joten kinkku kuorrutetaan tavallisella korppujauholla. Jos pöydässämme olisi vegaani, tekisin hänelle omat laatikot ja mahdollisesti jotain muuta kasvislisäkettä, mutta pyytäisin vegaania tekemään itse kinkunkorvikkeen, koska en usko että osaisin amatöörinä tehdä kunnollista. Niitä laatikoita varten on todella helppo ottaa pieni määrä sosetta sivuun ennen kermojen lisäämistä. Jos sellaista ei viitsi tehdä niin sitten kyse on joko laiskuudesta tai ilkeydestä.

Vierailija
69/81 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sikäli helppo tilanne, ettei tarvitse olla kuin gluteenitonta ja laktoositonta, yksi allergia on mutta jouluruuissa ei edes käytetä kyseistä ainesta. Tehdään kaikki kaikille sopivaksi niiltä osin kuin se suinkin on mahdollista. Keliaakikkomme ei syö lihaa, joten kinkku kuorrutetaan tavallisella korppujauholla. Jos pöydässämme olisi vegaani, tekisin hänelle omat laatikot ja mahdollisesti jotain muuta kasvislisäkettä, mutta pyytäisin vegaania tekemään itse kinkunkorvikkeen, koska en usko että osaisin amatöörinä tehdä kunnollista. Niitä laatikoita varten on todella helppo ottaa pieni määrä sosetta sivuun ennen kermojen lisäämistä. Jos sellaista ei viitsi tehdä niin sitten kyse on joko laiskuudesta tai ilkeydestä.

Leivät, tortut ja piparit on tietysti keliaakikolle erikseen.

Vierailija
70/81 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä valmistan joulupöytään noin 15 eri ruokalajia. En kyllä todellakaan haluaisi enää tehdä niiden lisäksi muutamaa lisäruokaa vegaania varten, varsinkin kun kysymyksessä on täysin itse valittu ruokavalio. Minusta minulla on jo tarpeeksi työtä niiden 15 ruokalajin valmistamisessa. Enkä puolestani halua tarjota kaikille muille vieraille pahalta maistuvia laatikoita ja puuroa.

Voisin kyllä tehdä vegaanille oman version lanttu- ja perunalaatikoista, koska se vaatisi minulta vain noin 10 minuutin lisätyön, mutta muuten minusta on täysin kohtuullista, että vegaani osallistuu järjestelyihin tuomalla itse hänelle sopivia ruokia.

Jos olisin vegaani joka kutsuttaisiin kylään ja samaan hengenvetoon kehotettaisiin tuomaan omat ruuat jättäisin menemättä. Mä en kokkaa pahoja vegaaniruokia vaan teen niistä herkullisia niinkuin kaikesta muustakin tarjottavasta.

Ei ihan jokaisessa. Meidän normijoulupöydässä vegaanille sopivia ovat keitetyt perunat, rosolli, luumut ja silputtu sipuli (jota muut syövät mädin kanssa). Tuskin olisit tyytyväinen, jos et saisi muuta.

Meidän normijoulupöydässä vegaanille sopivia olisi ainoastaan rosolli ja vihersalaatti. Aika köyhää olisi. Jos jouluna pyytää vieraita, niin kyllä tarjoaisin heille kaikille sopivaa ruokaa. Jos en viitsisi nähdä sitä vaivaa, niin jättäisin kutsumatta. Toki aina voi kysyä, mitä vegaani haluaisi jouluna syödä ennen kuin lähtee erikseen valmistamaan jotain monimutkaista. Mahdollisesti tällöin vieras tarjoutuu tuomaan jotain mukanaan.

Vierailija
71/81 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidän maito- ja vehnäallerginen poika vaadi mitään. Hän syö mitä tarjotaan. Aika moni ruoka sopii hänelle sellaisenaan - joululaatikoista ei pidä muutenkaan. Leivonnaisia teen erikseen, en vielä tiedä mitä, tai sitten ostan kaupasta jotain, saa nyt nähdä. Kyllä mä pitäisin huolen, että jokainen saa mitä tarvitsee, mutta ei meillä ole muita erikoisruokavalioita laktoosi-intoleranssia lukuunottamatta ja se nyt on jo niin monella, että kaikki laktoositonta tai maidotonta muutenkin. Meillä ei ole vegaaneja pöydässä, mutta helppohan se ruokavalio on ja ihan edullisesti tehdä, munattomia ja maidottomia leivonnaisia on vaikka miten ja laktoositon sunnuntai ei ole voita kalliimpaa. Outoa että joillakin on kinkkua mutta ei kasviksia. Meillä on aina kasviksia pöydässä eikä isoa kinkkua osteta ikinä. Ei tavalliset kasvikset ole mitenkään kalliita, mutta jostain kumman syystä kun joku rupeaa vegaaniksi, lähipiiri alkaa katsoa vain huippuvuorilla kasvatettujen harvinaisten hömpelipuujauheiden hintoja. Porkkana tai lanttulaatikko vegaanisena ei ole vaikea ja halvempikin se on ilman kermaa. 

Vierailija
72/81 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitat asiaa. Kaikille ei todellakaan ole opetettu käytöstapoja. Miksi edes kutsua vieraita, jos ei halua heidän viihtyvän? 

Vierailija
73/81 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän joulupöydässä, jos olis vegaani, tekisin varmaan erikseen vegaaniset laatikot, jos muille ei ne kelpaa. Mulle kelpaa. Sitten tekisin piparkakkumausteisia muffinsseja, helppo tehdä ilman maitoa ja munaa ja kelpaisi kyllä luultavasti kaikille. Riisipuuroa voisin tehdä kauramaitoon tai veteen. Meillä on myös kaapissa aina kaikenlaisia kasviksia. Jos nyt vaikka pojat toisivat vegaanisen miniän, pyytäisin kyllä antamaan ostoslistan ja tulemaan keittiöön avuksi, että tulis oikea oppista. Mutta onhan meillä kaapissa mistä tehdä ihan tavallista vegaanista ruokaa, jos juhlaruuat eivät ole sopivia. Hirveän vähän teillä ihmisillä kyllä kuulostaa olevan vihanneksia jouluna, kai arkena kuitenkin enemmän? Hedelmiä meillä on aina, erityisesti omenoita jouluna ja pakastimessa paljon marjoja, eiköhän niistä jotain saa. Suolaista ruokaa saa juureksista. Herneitä meillä on kanssa joulupöydässä aina ja niistä saa vegaanikin proteiinia. 

Vierailija
74/81 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitat asiaa. Kaikille ei todellakaan ole opetettu käytöstapoja. Miksi edes kutsua vieraita, jos ei halua heidän viihtyvän? 

Kyllä ennen oltiin huomaavaisempia. Nykyäänhän diabeetikot välttävät hiilareita kokonaisuutena, ei enää sokeria suoraan kuten ennen. Mutta meillä ainakin aina muistettiin vielä kun se oli sitä sokerin välttelyä, ostaa se sokeriton pulla erikseen. Muita allergioita oli vähemmän, mutta anopin siskolla todettiin keliakia jo 80-luvulla. Oli selvää, että suvun juhlissa missä hän oli läsnä, oli kaikki kakut tehty gluteenittomina. Kukaan ei valittanut siitä. 

Vierailija
75/81 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä on laktoosi-intoleranssi, joten kaikki on laktoositonta tai hylaa. Ei muita erityisruokavalioita.

Vierailija
76/81 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän äiti ei oikein osaa kokata, joten hän tekee omat jouluruokansa. Olen vegaani ja mies on kasvissyöjä, joten me tehdään jouluruoista vegaaniset versiot ja viedään ne mukanamme. Jotain rosollia, joka sopii kaikille, me ei kanneta mukanamme.

Vierailija
77/81 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän joulupöydässä, jos olis vegaani, tekisin varmaan erikseen vegaaniset laatikot, jos muille ei ne kelpaa. Mulle kelpaa. Sitten tekisin piparkakkumausteisia muffinsseja, helppo tehdä ilman maitoa ja munaa ja kelpaisi kyllä luultavasti kaikille. Riisipuuroa voisin tehdä kauramaitoon tai veteen. Meillä on myös kaapissa aina kaikenlaisia kasviksia. Jos nyt vaikka pojat toisivat vegaanisen miniän, pyytäisin kyllä antamaan ostoslistan ja tulemaan keittiöön avuksi, että tulis oikea oppista. Mutta onhan meillä kaapissa mistä tehdä ihan tavallista vegaanista ruokaa, jos juhlaruuat eivät ole sopivia. Hirveän vähän teillä ihmisillä kyllä kuulostaa olevan vihanneksia jouluna, kai arkena kuitenkin enemmän? Hedelmiä meillä on aina, erityisesti omenoita jouluna ja pakastimessa paljon marjoja, eiköhän niistä jotain saa. Suolaista ruokaa saa juureksista. Herneitä meillä on kanssa joulupöydässä aina ja niistä saa vegaanikin proteiinia. 

Onhan joulupöydässä paljon vihanneksia mutta monella ne ovat laatikoissa, joihin tulee kermaa ja voita. Silloin ne eivät sovi vegaanille. Moni täällä kirjoittanut ei vain suostu tekemään laatikoista vegaanisia, koska siitä on liikaa vaivaa.

Vierailija
78/81 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan joulupöydässä paljon vihanneksia mutta monella ne ovat laatikoissa, joihin tulee kermaa ja voita. Silloin ne eivät sovi vegaanille. Moni täällä kirjoittanut ei vain suostu tekemään laatikoista vegaanisia, koska siitä on liikaa vaivaa.

Ei sen vegaani täysmaitoon ja voihin kuole. Mutta on oma vika jos ei voi yhtenä juhlapyhänä joustaa.

Vierailija
79/81 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö teillä syödä ollenkaan salaattia?

Vierailija
80/81 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä, laittaako teillä tosiaan yksi ihminen koko porukan ruuat? Meillä kaikki osallistui jo silloin kun asuttiin yhdessä ydinperheenä, ja nyt kun aikuiset lapset puolisoineen viettävät joulua meidän luona, jokainen tuo jotain mukanaan. Ei tulisi mieleenkään kaataa koko hommaa yhden niskaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi