Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omistusasunnon kustannukset, lasketaanpa!

Vierailija
20.04.2014 |

Aloitan, täydentäkää mitä en itse tajua heti tähän laittaa. Toimikoon myös apuna nuorille jotka omasta haaveilevat, että osataan suunnitella oikein.

Laina (korot, kulut, lyhennys

Kiinteistövero

Kiinteistövakuutus

Kotivakuutus (myös vuokralla asuessa)

Lämmityskustannukset (saattaa olla erikseen myös vuokralla)

Lämmitysjärjestelmien huolto/uusiminen

Jätemaksut

Remontit (julkisivu, kph, keittiö, tapetoinnit, parkettilattian hionta&vahaus, laminaatin/muovin vaihto, ikkunaremontit tarvittaessa, kattoremontti, piharemontti, lasten leikkikalusteet mm hiekkalaatikon hiekat, laudat, leikkimökki, keinut...)

Jatkakaa! :)

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpäs sitten, omistusasuja on maksanut asuntonsa, välillä vaihtanut uudempaan kuten me

Lainat on maksettu, asumiskulut ovat nyt noin 260€/ kk. Asumme viisi vuotta vanhassa asunnossa, neliöitä kahdelle henkilölle käytössä juuri sopivat  80 neliötä. Silloin kun maksoimme lainaa maksoimme asumiskuluina noin 800 euroa, sis vastikkeet ( emme ole halunneet omakotitaloon vaan olemme halunneet asua keskustassa), Vastaavasta asunnosta samalta alueelta olisimme maksaneet ainakin saman verran kuin omistusasunnosta. Kokeilimme sitäkin välillä kun jäimme asunnottomiksi( oma asunto myytiin ensimmäisellä viikolla myyntiin laitosta emmekä löytäneet uutta sopivaa heti).

Vuokralla keskustassa maksoimme enemmän kuin vastiketta ja lainaa (sis korot ja lyhennykset) omastaja kärsimme asunnon huonosta kunnosta vaikka talo oli vain kahdeksan vuotta vanha. Edelliset asukkaat olivat asuneet kuin pellossa.

Nyt asumiseen kuluu noin seitsemän prosenttia tuloista, silloin kun maksoimme myös lainaa kulut olivat  alle 15 % tuloista. Olemme olleet niin köyhiä aina ettei ole ollut varaa asua vuokralla kuin silloin asuntoa vaihtaessamme ja aivan nuorina. Ensimmäisen asunnon ostimme mieheni kanssa 22 vuotiaina ja emme ole katuneet kertaakaan.

Vierailija
42/92 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No kun viimeksi kävin kelalla työttömyyteni takia, niin sanoivat että tarpeen tullen he maksavat isyyspäivärahat, vastikkeet, päivärahat jne, kun olemme naimisissa ja meillä on muksu. Ihmettelin itsekkin asiaa, mutta näin sanoivat. Syy on se että emme ole koskaan juuri käyttäneet kelan palveluksia. Opiskeluaikana kela maksoi minun vuokrani ja opintorahani, jotka olivat yhteensä noin 700€, ennen veroja. Olin aikuisopiskelija ja hain silloin ensikertaa moisia tukia."

Ei kelassa koskaan mietitä mitä tukia olette aikaisemmin saaneet, ei kelan tuet ole tuollatavalla "harkinnanvaraisia" korkeintaan jotkut sairauksiin liittyvät tuet. Ei kela maksele tosiaankaan kuin ne normaalit asumistuet, lapsilisät, työttömyyskorvaukset, sairaspäivärahat ym. mitä säännöt sanoo. Mitähän sinä nyt sekoilet? Jos saat isyyspäivärahaa, niin et saa sen lisäksi mitään muuta päivärahaa, eikä vastikkeita makseta, vaan jos teillä tulot laskee todella alas, saatte asumislisää, joka lasketaan vastikkeen määrästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 13:39"]

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 13:30"][quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 13:25"]

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 13:11"][quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 13:08"][quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 12:55"]

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 12:50"]Ihan naurettavaa täällä tämä omistusasumisen tai vuora-asumisen väittely tai omakotiasumisen "ihanuus". Miksei kaikki voi tajuta että ihmisten mieltymykset ovat hyvinkin erilaiset asumisen suhteen. Jollekin se omakotitalo on se unelma ja kaikki muut vaihtoehdot ovat hirveitä ja toiselle taas se omakotiasuminen ei ole mitenkään ihannoitava tai varteenotettava vaihtoehto.

Ärsyttää eniten juuri tuo omakotitaloihmisten luulot siitä että kaikki muut haluaisivat muka oikeasti omakotitalon mutta eivät vaan voi hankkia sitä.

Ensinnäkin minä ja varmaan moni muukin ei ostaisi ikinä omakotitaloa vaikka rahaa olisi kun roskaa. Meillä sitä rahaa ei ole ostaa edes omaa mutta vaikka olisi en ostaisi omakotitaloa. Syyt miksi en on monia mutta lähinnä nyt voin mainita että en tykkää mistään niistä asioista mitä omakotitalo tarjoaa eli esim. puutarhatyöt, kodin nikkaroinnit ja kunnostukset tai lumityöt jne... Mieluiten ostaisin jonkun ökykalliin kerrostaloasunnon hyvältä paikalta.

Mutta sitten jos taas puhutaan yleisesti omistusasuminen vastaan vuokra-asuminen niin siitäkin väittely on mennyt ihmeelliseksi väittelyksi. Varmaan moni on samaa mieltä siitä että jos asumiskustannukset on samat omassa tai vuokrassa niin kai sitä nyt kannattaa tietenkin omassa asua. Minusta suurin kysymys on vain raha eli se onko mahdollisuutta ottaa lainaa vai ei ja näyttääkö oma taloudellinen tulevaisuus vakaalta että uskaltaa ottaa lainaa.

Mutta jos siis omistusasuminen tulee paljon kalliimmaksi niin että saa maksaa itsensä kipeäksi siitä, en näe mitään järkeä siinä. Meille tärkeintä on se paljon jää elämiseen rahaa per kuukausi ja jos omistusasumisen kustannukset ovat huomattavasti korkeammat kun vuokra-asuminen valitsemme vuokra-asumisen (vaikka tilanne olisi sellainen että saisimme pankista lainaa) koska en näe omistusasumista todellakaan minään meriittinä tai jakona siinä että kuuluisimme parempien ihmisten joukkoon silloin.

Meillä on sellainen tilanne että vastaava oma kerrostaloasunto maksaisi n.

250 000€ ja tällaisen lainan hoitokulut plus kaikki muut kulut eli esim. hoitovastike tarkottaisi sitä että asumiskulut olisivat n. 1600€/kk pitkällä maksuajalla ja jos korot nousisivat niin vielä enemmän. Meillä ei ole varaa maksaat tuollaista summaa mutta jos leikitellään ajatuksella että pankki suostuisi antamaan lainaa niin emme silti ostaisi omaa yksinkertaisesti siksi että tuollaisten asumiskulujen jälkeen jäisi aivan liian vähän elämiseen. (meidän nettotulot nyt 4100€)

Nyt maksamme vuokraa 900€/kk + sähkö 50€ ja rahaa jää 600€/kk enemmän kun jos asuisimme omassa. Se on paljon se, silloin kun on melko pienituloinen. Isompituloiselle varmaan sama 600 sinne tai tänne.

Onneksi meillä on mahdollisuus halpaan vuokra-asuntoon! Naapurit ovat hiljaiset, mukava ympäristö, loistavat palvelut mutta luontoakin lähellä, ihan naapurustossa on myös asumisoikeusasuntoja, omistusasuntoja ja kalliita vuokra-asuntoja joten asukasrakenne on alueella ihan monipuolinen enkä koe eläväni minkään rupusakin seassa.

Lisäksi vuokra-asumisessa on se puoli että silloin kun työttömyys iskee niin vuokran maksaa osaksi tai kokonaan Kela eikä tarvitse siitä ottaa päänsärkyä. (tällaisesta tilanteesta kokemusta) Tosin saahan omistusasumiseenkin anottua taukoa lainanlyhennyksiin mutta kyllä varmaan vähän stressaa kun koittaa aika jolloin maksuvapaa kausi alkaa loppua eikä työtä ole löytynyt....

[/quote]

Kela maksaa myöskin omistusasujan lainanlyhennykset, vastikkeet jne jos joutuu työttömäksi. Tälläistä kuulin viimeksi kelalla kun tuputtivat minulle isyysvapaata ja isyyspäivärahaa.

[/quote]

Kela ei maksa automaattisesti näitä vaan tuki lasketaan tarkkaan tulojen ja asumismenojen suhteen eli ymmärrät varmaan että nuo korot ja muut kulut ovat kuitenkin aina pienemmät kun esim. vuokra joten mahdollisuudet saada tukea ovat hyvin pienet tai sitä tulee hyvin vähän. Riippuu siis ihan perheen yhteisistä tuloista ja asumismenoista.

Vuokra hyväksytään aina kokonaan (ellei ole sitten suhteettoman kallis tai iso asunto) mutta omistusasunnosta todellakin vain nuo korot ja muut asumiskulut eli ei itse lainanmakusa. (ennenkuin joku saivartelee niin asumistukea voi saada kuitenkin maksimissaan 80% vuokrasta ja loput tulee sossusta jos tulojen mukaan on oikeus toimeentulotukeen mutta samoin omistusasumisessa maksimi tuki on 80% hyväksyttävistä asumiskuluista johin ei oteta mukaan lainanlyhennystä)

Ongelmahan on juuri tuo lainanmaksu työttömyyden iskiessä, ei ne muut asumiskulut! Ei pankki käy ikuisiksi ajoiksi odottamaan että löydät työtä ja pystyt taas alkamaan lyhentämään lainaa. Asumistukea voi saada vaikka kuinka pitkään.

Omisasujalla voi olla edessä pakkomyynti huonoon hintaa tai sitten asunto-velkaloukku pahimmassa tapauksessa.

[/quote]

Ja kun elämässä voi sattua mitä vain, vammautuu vaikka liukastuessaan niin ettei työhön enää kykene, silloin jos ei ole todella kattavaa (kallista) henkilövakuutusta, ei ole mitään saumoja maksaa eläkkeellä asuntolainaa.

[/quote]

No onneksi meillä on kaikki mahdolliset vakuutukset, liiton täysi tuki, sekä kelalta saadaan täysituki, kun vaimo on äitiyslomalla ja minä työttömänä. Ja rahaa ollaan kummatkin keretty säästämään. Ja kummankin vanhemmat auttavat myös, jos oikein hätä tulee. Itse olen nyt ollut viime toukokuusta kelan sairaspäivärahalla joulukuuhun asti, koska polvi leikattiin 3 kertaa viime vuonna. Nyt olen liiton työttömyyskassan päivärahalla joka on noin 2000€/kk. Kuitenkin saadaan helposti lyhenneltyä omistusasunnon lainanlyhennystä, maksettua vastike, vakuutukset, sähkölaskut, ruoka jne, sekä rahaa jää säästöönkin.

[/quote]

Jep, teillä on säästöjä, vanhempien tuki sekä hyvät liiton rahat. Kaikilla ei ole näitä kaikkia ja kyllä ne liitonkin rahat aikanaan loppuu. Silloin ei pahemmin lainanlyhennystä maksella. Ja mitäköhän tarkoitat Kelan "täydet" tuet. Esim. asumistukea tuskin edes saatte jos sinun tulot ovat noin hyvät ja vaimollakin tuloja koska tuki lasketaan täysin tulojen ja asumismenojen mukaan ja asumismenoina teillä huomioidaan vain sähkö ja vesi ja lämmityskustannukset sekä asuntolainan korot Kelan omien kohtuullisten rajojen mukaan.

[/quote]

No kun viimeksi kävin kelalla työttömyyteni takia, niin sanoivat että tarpeen tullen he maksavat isyyspäivärahat, vastikkeet, päivärahat jne, kun olemme naimisissa ja meillä on muksu. Ihmettelin itsekkin asiaa, mutta näin sanoivat. Syy on se että emme ole koskaan juuri käyttäneet kelan palveluksia. Opiskeluaikana kela maksoi minun vuokrani ja opintorahani, jotka olivat yhteensä noin 700€, ennen veroja. Olin aikuisopiskelija ja hain silloin ensikertaa moisia tukia.

[/quote]

Nyt olet pihalla kun kuu-ukko Kelan etuuksista! Kelan maksavat etuudet eivät riipu mitenkään siitä oletko ollut tai et ollut heidän asiakkaana. Kaikki tulosidonnaiset tuet kutenisyysraha, päiväraha tai asumistuki vastikkeeseen riippuu täysin perheen koosta, perheen yhteisistä tuloista ja kyseiseen tukeen vaikuttavasta menosta kuten hyväksyttävistä asumismenoista.

Vastiketta ei makseta kenellekään automaattisesti Kelalta vaan siihen on mahdollisuutta saada asumistukea joka lasketaan tarkkojen kriteereiden mukaan johon vaikuttaa eniten perheen koko ja tulojen määrä. Esim. liiton päivärahoja saava harvoin on oikeutettu enää asumistukeen jos asumiskuluina kyseessä on vain vastike joka on yleensä vai muutamia satoja.

Päiväraha esim. lliiton työttömyysäiväraha tai isyysraha lasketaan sinun edellisten tulojen mukaan tai sitten saat vain sen minimin jos tuloja ei ole ollut.Olitpa sinä kysynyt mitä tahansa vuonnaa xxxx niin sinulle on nyt jäänyt aika pahoja väärinkäsityksiä Kelan tukimuodosita ja niiden laskutavoista. Suosittelen tutustumaan www.kela.fi.

Vierailija
44/92 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Opiskeluaikana kela maksoi minun vuokrani ja opintorahani, jotka olivat yhteensä noin 700€, ennen veroja. Olin aikuisopiskelija ja hain silloin ensikertaa moisia tukia."

Ei kela maksele mitään vuokria, vaan olet saanut asumistukea, ja opintorahaa ihan normaalisti, normaalit tuet kuuluu kaikille jotka täyttävät ehdot. Mitä ihmettä sinä sekoilet? 

Vierailija
45/92 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 13:57"]

"Opiskeluaikana kela maksoi minun vuokrani ja opintorahani, jotka olivat yhteensä noin 700€, ennen veroja. Olin aikuisopiskelija ja hain silloin ensikertaa moisia tukia."

Ei kela maksele mitään vuokria, vaan olet saanut asumistukea, ja opintorahaa ihan normaalisti, normaalit tuet kuuluu kaikille jotka täyttävät ehdot. Mitä ihmettä sinä sekoilet? 

[/quote]

Täällä joku horisee joka ei ole ikinä ehkä saanut mitään tukia tai sitten ei todellakaan tiedä mitä on saanut ja millä perustein.  Lisäksi voi vielä todeta että Kelalta ei ikinä tule tukea 100% asumiskuluihin vaikka tulot olisi 0€ vaan lisätuki on haettava sossusta. Heillä on taas todella tarkat laskelmat eli tukea ei tipu jos näyttää että rahaa jää elämiseen tarpeeksi asumiskulujen jälkeen. Siellä katsotaan tiliotteet ja kaikki ja otetaan huomioon kaikki perheen tilille tulevat tulot ja summat ennenkuin mahdollisesti on oikeus tukeen.

Vierailija
46/92 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 14:02"]

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 13:57"]

[/quote]

Täällä joku horisee joka ei ole ikinä ehkä saanut mitään tukia tai sitten ei todellakaan tiedä mitä on saanut ja millä perustein.  Lisäksi voi vielä todeta että Kelalta ei ikinä tule tukea 100% asumiskuluihin vaikka tulot olisi 0€ vaan lisätuki on haettava sossusta. Heillä on taas todella tarkat laskelmat eli tukea ei tipu jos näyttää että rahaa jää elämiseen tarpeeksi asumiskulujen jälkeen. Siellä katsotaan tiliotteet ja kaikki ja otetaan huomioon kaikki perheen tilille tulevat tulot ja summat ennenkuin mahdollisesti on oikeus tukeen.

[/quote]

Ja vielä asumiskuluina myöskään sossussa ei oteta lainanlyhennystä eli jos ei ole varaa maksaa se on laitettava jäihin ja pyydettävä pankilta maksuvapaata.

Vierailija
47/92 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 13:14"]

Ja vuokraan taas saisi ilman muuta 80% asumistukea. Esimerkiksi tämä 1300e/kk perheen asunto, äiti työssä 1700e/kk ja isä eläkkeellä vammasta 1300e/kk niin siihen saa jo aika paljon apua! Jos asunto olis oma ja laina levännyt isän harteilla, nyt olis myynnin aika.

[/quote]

Ei muuten saa!

Olikohan tuloraja yhdeltä jotain 1300€ brutto, aika harvalla jää sen alle edes työttömyyskorvaus! Mun tyttäreni oli hyvin pienipalkkainen työuraansa aloittaessaan ja silloin tulot meni 23€ rajan yli - ei penniäkään asumistukea koskaan! Älkää tuudittautuko tuohon uskoon että tukea saa!!

Anoppi saa pientä eläkettä mutta kuitenkin taas rajan yli - 0€ asumistukea. En ymmärrä mistä nuo 80% tukikuvitelmat tulee....??

Itse sain aikoinani 3 lapsen yh:na minimi asumistuen vaikka tuloni oli lähes rajalla, syy: 4 huonetta 4 hengelle oli liikaa. 1 aikuinen ja 3 lasta olisi pitänyt mahtua 3 huoneeseen! Laita nyt 3 koululaista ja tarha-ikäinen samaan huoneeseen tai edes koululaiset kaksin (tyttö ja poika murrosikäisiä). Kuopus sitten majoittui mun kanssani samaan makkariin ja isot sai omat huoneet.

Vierailija
48/92 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

OIkeasti näissä jutuissa on niin paljon ihmisillä arvoja sisällä, että nuo laskelmat harvoin pohjautuvat todellisiin kuluihin ja koskaan esim. kukaan näissä ketjuissa ei asu putkiremontoimattomassa 70-luvun kerrostalossa tai talossa, johon olisi tulossa julkisivu- tai kattoremontti. Suurin osa kuitenkin Suomen asuntokannasta on tulossa remontti-ikään ja jotkut niissäkin asuu. Remontoiminen on kannattamatonta, mutta osakeyhtiöissä purkupäätöstä ei yleensä saada tehtyä vaan tehdään kalliita remontteja remontin perään. Heka yms., jotka oikeasti osaavat laskea pistävät taas lekan alle niitä taloja eli tälläkin hetkellä monessa kaupungissa puretaan 80-luvun kerrostaloja jo ja rakennetaan uusia tilalle.

Kannattaa myös muistaa, että aika moni vuokralla asuva voi saada tukea asumiseensa. Mikä voikaan olla parempi lottovoitto (taloudellisessa mielessä) kuin vaikka kaupungin vuokra-asunto Helsingistä 9-10 e/ neliövuokralla? Me itse kuulumme tuloissa varmaan ylimpään tai toiseksi ylimpään desiiliin, mutta meillekin - kahdelle töissäkäyvälle tarjottiin Hekan asuntoa! Vuokra olisi ollut 4h+k asunnosta 900 e kuussa. Sillä summalla ei kannata kyllä Helsingissä omaa asuntoa omistaa. Me ei tuohon oltaisi asumistukia yms. saatu, mutta joku olisi voinut saadakin tai sitten jollekin voi työantaja vaikka maksaa asuntoetua

"Asuntouskovaisuus" on kuitenkin Suomessa niin korkealla, että mikään järkevä perustekaan ei saa 80% ihmisistä uskomaan, että joillekin ihmisille se vuokralla asuminen on halvempaa kuin omassa vastaavassa asunnossa asuminen. Niille, jotka haluaisivat uskoa, mutta eivät ymmärrä muista sijoitusmuodoista kuin asunnoista mitään, voi miettiä tämmöistä:

vaihtoehto: omassa 300 000 euron asunnossa kulut 1800 e, laina lyhenee vaikka 1000 e kuussa

vuokralla vastaavassa asunnossa 1300 e kuussa, ottaa 300 000 e velkaa sijoitusasuntoihin ja ostaa vaikka 4 euron pikkukaupungin kaksioa ja saa niistä kustakin vuokraa 600 e kuussa. Luultavasti sijoitusasunnoilla kuittaa velan + vastikkeet kokonaan maksetuiksi, jolloin omaisuus kertyy ihan samalla tavalla kuin edellisellä, mutta omasta asumisesta maksaa vain sen 1300 eikä sitä 1800 e kuussa.

Vierailija
49/92 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 14:10"]

Ja vuokraan taas saisi ilman muuta 80% asumistukea. Esimerkiksi tämä 1300e/kk perheen asunto, äiti työssä 1700e/kk ja isä eläkkeellä vammasta 1300e/kk niin siihen saa jo aika paljon apua! Jos asunto olis oma ja laina levännyt isän harteilla, nyt olis myynnin aika.

[/quote]

Ei muuten saa!

Olikohan tuloraja yhdeltä jotain 1300€ brutto, aika harvalla jää sen alle edes työttömyyskorvaus! Mun tyttäreni oli hyvin pienipalkkainen työuraansa aloittaessaan ja silloin tulot meni 23€ rajan yli - ei penniäkään asumistukea koskaan! Älkää tuudittautuko tuohon uskoon että tukea saa!!

Anoppi saa pientä eläkettä mutta kuitenkin taas rajan yli - 0€ asumistukea. En ymmärrä mistä nuo 80% tukikuvitelmat tulee....??

Itse sain aikoinani 3 lapsen yh:na minimi asumistuen vaikka tuloni oli lähes rajalla, syy: 4 huonetta 4 hengelle oli liikaa. 1 aikuinen ja 3 lasta olisi pitänyt mahtua 3 huoneeseen! Laita nyt 3 koululaista ja tarha-ikäinen samaan huoneeseen tai edes koululaiset kaksin (tyttö ja poika murrosikäisiä). Kuopus sitten majoittui mun kanssani samaan makkariin ja isot sai omat huoneet.

[/quote]

Juu asumistuessa on omat rajat esim. neliöille jotka hyväksytään ja maksimivuokralle per neliö joka hyväksytään. Esim. perheelle jossa on 2-lasta ja 2-aikuista hyväksytään 90 neliömetriä ja esim. vuokra 1200€ jos on uudehko rakennus.

Kaikkein eniten asumistuessa häviää jos on ylimäärä neliöitä henkilömäärään nähden tai jos neliövuokra on yli hyväksyttävien rajojen. Neliövuokra menee taas rakennusvuoteen nähden eli uusista rakennuksista hyväksytään korkeammat vuokrat kun vanhoista tietenkin.

Jos asuntosi ei ylitä näitä hyväksyttäviä rajoja voit saada asumistukea maksimissaan 80% vuokrasta. Jos olet vaikka peruspäivärahalla tai muuten erittäin pienituloinen tai tuloton voit saada loppuosaan vuokraan tukea sossusta.

Vierailija
50/92 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei muuten saa!

[/quote]

4 huonetta ei ole yksinhuoltajallekaan liikaa jos perheessä on 1 aikuinen ja 3 lasta koska hyväksyttävät neliömäärät ovat neljälle henkilolle 90 neliömetriä. Sinun olisi pitänyt siis löytää neliö jossa ei ole tuon ylittäviä neliöitä. Niitä löytyy paljon, ainakin Helsingistä.

Vierailija
51/92 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 10:58"]

Kyllä mä mielummin omassa asun,kun on nähnyt noita vuokrakämppiä. Keittiöt rakennettu epäkäytännöllisiksi,vessoissa vanhat repsottavat muoviseinät,laminaatit laitettu miten sattuu. Omasta saa fiksun ja käytännöllisen,missä ei mene kaappitilaa hukkaan. Asuttiinpa hetki vuokrakämpässä jossa seinät reikiä täynnä,keittiössä ei minkäänlaisia kattilakaappeja ja niin epäkätännöllinen tiskiallas. Tiskipöydän puupinta ihan mustunut,halkeileva ja kuprulla. Nyt saa nauttia omasta,joka on huolella suunniteltu.

[/quote]

Niin kun joku osaa suunnitella. Me emme, ja siksi nautimme valmiista. Kun joku paikka hajoaa, sen tulee huoltomies korjaamaan. Ei tarvitse päätä vaivata jonkun osan tai kodinkoneen takia.

Vierailija
52/92 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 14:32"]

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 10:58"]

Kyllä mä mielummin omassa asun,kun on nähnyt noita vuokrakämppiä. Keittiöt rakennettu epäkäytännöllisiksi,vessoissa vanhat repsottavat muoviseinät,laminaatit laitettu miten sattuu. Omasta saa fiksun ja käytännöllisen,missä ei mene kaappitilaa hukkaan. Asuttiinpa hetki vuokrakämpässä jossa seinät reikiä täynnä,keittiössä ei minkäänlaisia kattilakaappeja ja niin epäkätännöllinen tiskiallas. Tiskipöydän puupinta ihan mustunut,halkeileva ja kuprulla. Nyt saa nauttia omasta,joka on huolella suunniteltu.

[/quote]

Niin kun joku osaa suunnitella. Me emme, ja siksi nautimme valmiista. Kun joku paikka hajoaa, sen tulee huoltomies korjaamaan. Ei tarvitse päätä vaivata jonkun osan tai kodinkoneen takia.

[/quote]

Totta tuo että vuokra-asujan ei tarvitse ottaa päänsärkyä samoista asioista mistä omistusasujan (ei kyllä naurata kun muistaa lapsuudenkodin jäätyneet putket tai vouhotukset lämmityskustannuksista) Mutta onhan toinen totuus taas se että usein omistusasunto on tasokkaampi ja kivemman näköinen ja paremmassa kunnossa kun vuokra-asunto varsinkin jos vertaa halpaan vuokra-asuntoon. Mutta sitten taas tulemme siihen kysymykeen että paljonko se asuminen saa maksaa ja mistä haluaa maksaa minkäkin verran. Mielummin asun itse vaatimattomasti kun maksan itseni kipeäksi ja elän kaurapuurolinajalla koska meille omistusasuminen tarkottaisi paljon isompia asumiskustannuksia ja  elinkustannuksissa todella kituuttamista.

Vierailija
53/92 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 14:17"]

[/quote]

Ei muuten saa!

[/quote]

Juu asumistuessa on omat rajat esim. neliöille jotka hyväksytään ja maksimivuokralle per neliö joka hyväksytään. Esim. perheelle jossa on 2-lasta ja 2-aikuista hyväksytään 90 neliömetriä ja esim. vuokra 1200€ jos on uudehko rakennus.

Kaikkein eniten asumistuessa häviää jos on ylimäärä neliöitä henkilömäärään nähden tai jos neliövuokra on yli hyväksyttävien rajojen. Neliövuokra menee taas rakennusvuoteen nähden eli uusista rakennuksista hyväksytään korkeammat vuokrat kun vanhoista tietenkin.

Jos asuntosi ei ylitä näitä hyväksyttäviä rajoja voit saada asumistukea maksimissaan 80% vuokrasta. Jos olet vaikka peruspäivärahalla tai muuten erittäin pienituloinen tai tuloton voit saada loppuosaan vuokraan tukea sossusta.

[/quote]

Tuo oli silloin kaupungin vuokra-asunto mutta lapsia ei lasketa neliötä kohti samoin kuin tienaavia aikuisia. Siksi tuo n 90m2 oli meille liian kallis. Asumistukea sain n 30% vuokrasta mutta sossusta en koskaan mitään. Vuokraan meni omista tuloista (palkka+minimielarit+lapsilisät) puolet

Vierailija
54/92 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 12:23"]

Lähes tulkoon aina näissä vertailuissa unohdetaan se työ, jota omistusasuja joutuu asuntonsa eteen ja kunnossapitämiseksi tekemään. Ja vuokralaisellahan näitä ylimääräisiä töitä ei ole ollenkaan. Siis kaikki lähtien vaikka siitä, että jos kodinkone hajoaa, vuokranantaja hoitaa paikalle uuden koneen: vertailee kaupoissa hintoja sekä hoitaa kuljetuksen ja asunnuksen. Vuokralainen ainoastaan odottaa että uusi kone on jälleen käyttökunnossa. Kaikki hallinnolliset asiat kuten yhtiökokoukset, verovähennykset ja ilmoitukset vuokratuloista...vuokralainen voi huoletta unohtaa. Ja puhumattakaan omakotiasumisesta, jossa työtä riittää aivan loputtomiin (pihan haravoiminen jne.) Jos omistusasuja tosiaan asuisi kuin vuokralainen ja teettäisi kaiken tämän työn ulkopuolisella, summa olisi melkoinen eikä se vuokralaisen maksama vuokra riittäisi tosiaankaan kattamaan kaikkea. Katsokaan vaikka isännöintipalvelujen hintoja. Itsetehtynä se on toki halvempaa, mutta vie aikaa.   

[/quote]Valta tuo vastuuta. Vuokralainen on täysin muiden armoilla.

Omat asumiskuluni 200 neliön omakotitalossa on noin 400€/kk. Vastaavan talon vuokra voisi olla ehkä 1600€/kk. Säästän siis vuokraan nähden 1200€/kk. Taloon jouu "uhraamaan" ehkä tunnin viikossa, jolloin tuntihinnaksi tekemälleen työlle saa noin 300€/h.

Vierailija
55/92 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Asuntouskovaisuus" on kuitenkin Suomessa niin korkealla, että mikään järkevä perustekaan ei saa 80% ihmisistä uskomaan, että joillekin ihmisille se vuokralla asuminen on halvempaa kuin omassa vastaavassa asunnossa asuminen. Niille, jotka haluaisivat uskoa, mutta eivät ymmärrä muista sijoitusmuodoista kuin asunnoista mitään, voi miettiä tämmöistä:"

Mistä se erotus tulee jos asunto muuttuu vuokraamalla omistamista halvemmaksi? Omistaja siis maksaa asunnosta enemmän kuin vuokralaisensa?  Ymmärrätkö että väite on idiootimainen?

Vierailija
56/92 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 13:18"]

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 13:11"]

Ja kun elämässä voi sattua mitä vain, vammautuu vaikka liukastuessaan niin ettei työhön enää kykene, silloin jos ei ole todella kattavaa (kallista) henkilövakuutusta, ei ole mitään saumoja maksaa eläkkeellä asuntolainaa.

[/quote]

No kysehän on siitä, kuinka paljon riskejä kukakin haluaa elämässään ottaa. Jos kaikki haluaisi elää riskillä, kaikki olisivat varmaan pokerinpelaajia. Nykyään kun työpaikat vaan eivät tunnu olevan kovin varmoja etenkään tietyillä aloilla, omistusasumisesta ja etenkin lainarahoituksesta on tullut riskialttiimpaa. 

[/quote]Itse en ainakaan ota enää koskaan sitä riskiä että asuisin vuokralla. Olen joutunut kolmesti muuttamaan vuokralla vasten tahtoani kun asunnot on myyty alta pois.

Vierailija
57/92 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisimme asuneet vuokralla kun jouduin lomautetuksi, olisimme olleet kusessa. Puolison palkka ja oma työttömyyskorvaus olisi ylittänyt tukirajat, joten se tuloista hävinnyt tonni olisi oikeasti ollut suoraan pois meidän käytettävissä olevista rahoista. Mutta kun olemme fiksusti omistusasujia ja asuntovelallisia, niin riitti että otettiin asuntolainaan lyhennysvapaata. Tonni pois tuloista ja tonni pois asunnon kuluista, käytettävissä olevat tulot itse asiassa nousivat lomautuksen ajaksi muutamalla kympillä.

Vierailija
58/92 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 15:41"]

Jos olisimme asuneet vuokralla kun jouduin lomautetuksi, olisimme olleet kusessa. Puolison palkka ja oma työttömyyskorvaus olisi ylittänyt tukirajat, joten se tuloista hävinnyt tonni olisi oikeasti ollut suoraan pois meidän käytettävissä olevista rahoista. Mutta kun olemme fiksusti omistusasujia ja asuntovelallisia, niin riitti että otettiin asuntolainaan lyhennysvapaata. Tonni pois tuloista ja tonni pois asunnon kuluista, käytettävissä olevat tulot itse asiassa nousivat lomautuksen ajaksi muutamalla kympillä.

[/quote]

Toimii hyvin lyhytaikaisessa työttömyydessä mutta varsinkin näinä aikoina kun työttömyys vain kasvaa on uhkana hyvinkin se että työttömyys pitkittyy vaikka vuosiksi ja vuosiksi taas ei voi lyhennysvapaata saada lainanlyhennyksestä joten vähän vaikeata sitten varmaan alkaa lyhentelemään lainaa peruspäivärahalla tai pelkästään puolison palkalla.

Toisin sanoen jos on hyväpalkkainen ja saa liiton rahoja ei varmaan ole huolen häivää aluksi ehkä noin vuoden ajaksi kun maksuvapaatakin voi saada mutta entäs sitten kun maksuvapaus loppuu ja töitä ei ole löytynyt? Entäs sitten? Kiireesti myymään asuntoa ja mikäköhän saattaa olla asuntomarkkinatilanne silloin? Ei sitä heti syövereihin joudu jos on omistusasunto ja työttömäksi joutuu mutta kauan ei tuollaista tilannetta kukaan kestä.

Jos taas asut vuokralla totta on se että pahimmassa tapauksessa elintaso tippuu työttömyyden myötä runsaasti jos ei saa edes asumistukea vaikka puolison tulojen takia mutta työttömyyden pitkittyessä tai vaikka toisenkin joutuessa työttömäksi on mahdollista saada asumistukea siinä vaiheessa kun tippuu peruspäivärahalle ja tukea voi saada vaikka hamaan tappiin asti eli siinä mielessä samanlaista takarajaa ei ole siihen työn löytymiseen kun jos olisi omistusasunto.

Vierailija
59/92 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan omistusasuminen järkevää. Vuokrat nousee kuitenkin, laina ei kasva. Sen lisäksi tulee säästettyä ja sekin päivä koittaa, kun laina loppuu, jolloin asuminen on todella halpaa. Lisäksi sinulla on se asunto laittaa "lihoiksi", jos on rahapula.

Vierailija
60/92 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 15:41"]

[/quote]

Entäs jos lomatuksen sijasta sinut olisi irtisanottu ja et olisi löytänyt töitä vielä silloin kun liiton rahat loppuu ja siirryt peruspäivärahalla 500 päivän jälkeen ja pankkikin ottaa yhteyttä että nyt maksuvapaat lyhennyskuukaudet on käytetty loppuun... pistät asunnon myyntiin ja saat myytyä mutta hirveällä tappiolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan