Miksi syöpäkuoleman pitää vielä nykyaikana olla niin hirveän tuskallinen
Liian usein riittävää kipulääkitystä ei anneta edes saattohoidossa esim. sen vuoksi, että lääkäriä ei saada kiinni. Eikö kipupumppua voisi antaa hyvissä ajoin ennen kuin pahimmat kivut iskevät. Ei eläimiäkään saa kiduttaa, mutta ihmisten annetaan vielä nykyäänkin kärsiä ihan kohtuuttomia tuskia.
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Ja aina muistetaan mainita että kuolevalle voidaan antaa sedaatio. Niin voidaan vaan ei anneta, en ole tuntenut ketään joka olisi saanut, yhdestä olen kuullut puhuttavan.
Minä tunnen, tunsin, ihmisen joka sai sedaation Terho-kodissa. Hyvästeltyään perheensä hän oli valmis lähtemään kivuttomasti.
Kyllä sitä morfiinia saa ihan riittämiin , kipuja ei ollut . Saattohoidon tukihenkilöltä terveisiä teille. Ei tarvitse pelätä.
Minullakin on ollut syöpä ja tunnen useita, jotka sittemmin kuoli syöpään.
Heidät oli kyllä ihan nukutettu ja saivat kuolla ilman kipuja.
Jos tautini uusii, niin tlivon nukutusta tai pyydän omaiseni tukehduttamaan minut.
Kuolemansyyntutkintaa ei taida tulla, jos viimeisiään olen vetämässä.
Terveuskeskuksen vuodeosastolla huutamassa kivusta. Siinäpä vasta arvokas loppu. Kukaan ei auta koska ”oikeus elää”. Me olemme ansainneet koronamme.
Tästä syystä jos itse saan syöpädiagnoosin, hankin ensitöikseni jonkun keinon päättää itse päiväni.
Vierailija kirjoitti:
Joku saa perverssiä nautintoa ihmisen loppukitumisesta. Kuka se on? Kuka päättää?
Jumala.
Vierailija kirjoitti:
Mihin helkkariin sitä morfiinia säästetään?
Lievittäkää niitä kuolevan kiduttavia kipuja!
Juuri näin. Ja ihan rehellisesti, onko sillä oikeasti väliä, kuoleeko se viimeisiä päiviä elävä ihminen siihen, että kroppa muuten romahtaa sairauden takia, vai siihen, että morfiini aiheuttaa sen kuoleman? Kun se lääke tulee kuitenkin tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku saa perverssiä nautintoa ihmisen loppukitumisesta. Kuka se on? Kuka päättää?
Jumala.
Höpö höpö. Meillä on vaihtoehdot päättää kipu, vaan ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri voi menettää lupansa jos määrää liikaa kolmiolääkkeitä. Valviraa kiinnostaa "riippuvuus" vaikka ihminen ei eläisi enää kuin viikkoja.
Isäni kuoli suolistosyöpään, eikä saanut kuin Panadolia kipuihinsa.
Voiko ton Palliatiivisen sedaation saada jos on unettomuutta eikä nuku sit millään?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä morfiinia saa ihan riittämiin , kipuja ei ollut . Saattohoidon tukihenkilöltä terveisiä teille. Ei tarvitse pelätä.
Ime nyt elintä! Ei sitä muuten aina saa, älä valehtele! Tuo on törkeää!
Vierailija kirjoitti:
Tästä syystä jos itse saan syöpädiagnoosin, hankin ensitöikseni jonkun keinon päättää itse päiväni.
Miksi?
Olen elänyt 10 v diagnoosin jälkeen kivutta, miksi olisin päättänyt diagnoosin saatuani päiväni? Olisi jäänyt paljon kokematta ja näkemättä.
Diagnoosi ei ole kuolemantuomio.
Työskentelen itse saattohoito osastolla. Meillä saa kipulääkettä ja potilaita voidaan sedatoida. Se vaatii kuitenkin tietyt kriteerit, ei ihan noin vaan ihmisiä voi sedatoida. Yleensä silloin on hallitsemattomat oireet. Monet potilaat toivovat sedaatiota tullessa, mutta kun oireet saadaan hallintaan, niin usein mieli muuttuu. Huomitavaa on että kipu on yleensä "helppo" hoitaa, jos osaava lääkäri. Usein hengenahdistus tai pahoinvointi vaikeampi hoitaa, kuten myös henkinen hätä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Kivunhoito on tässä maassa ihan lapsenkengissä!
Eutanasia on keksitty, mutta sitä ei haluta käyttää. Miettikääs sitä.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi 9mm poistaa kivut.
Ja tarpeeksi kovat kombot valmiina kaapissa. Tämä on vain hoidettava ajoissa. Ei aikomustakaan jäädä odottelemaan saisiko sitä lääkettä vaiko ei! 😳
Vierailija kirjoitti:
Jotkut saavat, jotkut ei. Tästä on varmaankin kyse, että käytännöt eivät ole yhteneväiset kaikkialla. Hyvää hoitoa ja riittävää kivunlievitystä pitää saada, oli sitten hoidossa missä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen itse saattohoito osastolla. Meillä saa kipulääkettä ja potilaita voidaan sedatoida. Se vaatii kuitenkin tietyt kriteerit, ei ihan noin vaan ihmisiä voi sedatoida. Yleensä silloin on hallitsemattomat oireet. Monet potilaat toivovat sedaatiota tullessa, mutta kun oireet saadaan hallintaan, niin usein mieli muuttuu. Huomitavaa on että kipu on yleensä "helppo" hoitaa, jos osaava lääkäri. Usein hengenahdistus tai pahoinvointi vaikeampi hoitaa, kuten myös henkinen hätä.
Jos ihminen haluaa pois, ja on kuolemassa, miksi helvetissä pitää nukutukseen odottaa ”hallitsematonta kipua”?
Vierailija kirjoitti:
Osittain siksi kun ihmiset ovat niin sairaita paskoja että lemmikkieläimet ovat paremmassa asemassa saattohoidon suhteen kuin kanssaihmiset. Jotenkin kärsiminen ymmärretään kun se kohdistuu eläimeen mutta jos kyseessä on ihminen niin empatia ja ajattelu loppuu siihen.
Koska eläin harvemmin manipuloi ja suhmuroi toisiaan vastaan enemmän kuin on tarpeen ruoan saamiseksi.
Ihminen usein valitsee olla täysmulkku, vaikkei olisi mikään pakko tehdä niin.
Sedaatiossakin tuntee kipua. Se ei ole sama asia kuin esim. leikkauksissa käytettävä nukutus.