Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi on nyt tässä asiassa väärässä, minä vai avovaimoni?

Vierailija
05.12.2020 |

Kun muutimme avovaimon kanssa yhteen, hän muutti minun omistamaani kerrostalo-osakehuoneistoon. Kulujärjestelyt menevät niin, että minä maksan asuntolainan lyhennyksen 500€/kk ja avovaimo yhtiövastikkeen 175€/kk.
Nyt hän on ruvennut kiukuttelemaan, että hän maksaa minun asuntoani, eli mielestään kerryttää minun omaisuuttani, mutta ei silti itse omista siitä mitään. Minä olen yrittänyt selittää, että ei yhtiövastike mitään asuntolainaa ole, eikä sen maksaminen lyhennä asuntovelkaa. Hän silti inttää, että hän osallistuu asumismenoihin, mutta ei omista mitään. Aiemmin yksin asuessaan hän maksoi 600 euron vuokraa ja ei silloinkaan omistanut asunnosta mitään, mutta ei siitä valittanut vuokranantajalle. Nyt hän saa asua 175 euron kuukausikuluilla, ei toki omista vieläkään asunnosta mitään, mutta vastapainoksi valittaa, vaikka asumismenot ovat edelliseen vuokra-asumiseen nähden 425 euroa kuukaudessa pienemmät.
Kumpi tässä nyt on oikeassa ja kumpi väärässä? Onko tässä jotain naisen logiikkaa takana, jota minä vain en miehenä ymmärrä? Kertokaa, olkaa hyvät.

Kommentit (464)

Vierailija
421/464 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten verottaja suhtautuu saamaasi vuokratuloon? Erikoista, jos tuo on sinulle kannattavaa, mutta jos olet keksinyt keinon, kerro ihmeessä se tähän ketjuun!

Olen eri, mutta eihän tuo ole mitään vuokratuloa, kun kyseessä on vastikkeen maksu eli kuluja. Minä maksoin suoraan taloyhtiön tilille vastikkeen, kun asuin eksän kanssa. Ei ne rahat näkyneet eksän tilillä. 

Sinulla on lupa lahjoittaa ilmoituksetta joka kuukausi muutama satanen ystävällesi, mutta kun kyseessä on vuokratuloon rinnastettava maksu, kiinteistön omistajalla on velvollisuus ilmoittaa antamasi summa verotuksessa.

Tuo on kulujen maksu kolmannelle osapuolelle eikä tarvitse ilmoittaa verottajalle. Tuo ei ole vuokratuloa laisinkaan. Toisen puolesta saa maksaa laskuja. 

Mikä ihmeen "kolmas osapuoli"? Kolmen kimppaa vai mitä. 

Se jolle laskuja maksetaan. Esim taloyhtiölle yhtiövastikkeita. Ap on yksi, avovaimo kaksi ja taloyhtiö kolme, kah kolmas osapuoli.

Vierailija
422/464 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suunnitellaan tyttöystävän kanssa yhteen muuttoa. Muuttaisi minun luo, kun minulla 2 kertaa suurempi asunto. Hänellä myös omistusasunto. Itse ehdotin tuota, että maksaisi puolet vastikkeesta. Päivittäistavarakuluista on tarkoitus että maksan 2/3 laitetaan yhteiselle tilille minä 700 ja hän 350 ja sille molemmille kortit. Muuten omat rahat molemmilla.

Tosin omat tuloni ovat paljon töitä tekevänä lääkärinä noin 15ke kuussa ja hänen alle 4ke. Mielestäni tuo on silti reilu sopimus. Syönkin 2x suurempana noin tuplasti mitä hän.

Kun aikanaan toivottavasti hankimme yhteisen talon nii se tulee puoliksi. Nyt hän saa tuon yhdessäoloajan toivottavasti kivasti säästöjä kun tuo vastikeki on hänen osaltaan vain 125e ja laittaa vanhan asuntonsa vuokralle. Talon ostamme sellaisen mihin molemmilla on hyvin varaa. Muuten kumpikin maksaa omat kulunsa mutta ravintolassa maksan minä.

Noin kovatuloiseksi ihmiseksi asut yllättävän kämäisessä luukussa (jos siis vastike on vain 250 €)

80 neliötä uudessa kerrostalossa rannassa keskustassa. En poikamiehenä kokenut suurempaa tarvitsevani.

Yllättävää. Jos minä tienaisin yhtä paljon, niin ensimmäiseksi upgreidaisin asuntoni. Nyt tuloni on karvan alle 5 ke, ja asun 70 m2 vanhassa talossa Stadissa, ei ihan rannassa, mutta meri näkyy kuitenkin. Vähintään tuplaneliöt vaadittaisiin oikeasti mukavaan asumiseen. Vastikkeeni on muuten 310 €. 

M40

Niin vastikkeeni ei itse asiassa ole edes 250 vaan 218. Autohallipaikasta ja vesimaksusta ja sähköstä toki lisäkuluja. Aika moni vieläli parempituloisempi kollega asuu vielä pienemmässä. Mutta ei hätää, haaveena on asua about 250neliöisessä omakotitalossa rannalla. Toki pitää katsoa miten tuo onnistuu kun ainaki nykyinen tyttöystävä haluaa omistaa mahdollisesta yhteisestä talosta puolet. Mutta en kyl yksikseni halunnut vaivoikseni yhtää enempää neliöitä. Avarat olohuone ja ruokailutilat, kiva makkari vaatehuoneella ja työhuone/vierashuone riittävät hyvin. Toki tilava saunallinen kylppäri löytyy ja pohjaratkaisu on hyvin tehokas. Toivottavasti päästään tästä silti siihen omakotitaloon parin kolmen vuoden sijaan. On munkin etu että tyttis säästää sen ajan mahdollisimman paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/464 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet pihi paska, enkä ikinä asuisi tai olisi tuollaisen miehen kanssa. Olet siis väärässä.

Vierailija
424/464 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

n74 kirjoitti:

Mies maksaa 500e/kk asumisesta, sähköstä, ruoasta, vedestä, vakuutuksista , auton kuluista jne jne minulle. Talo & auto ovat minun nimissäni. Ei ole ollut mitään ongelmia missään vaihessa asiasta.

Eikö miehesi omista itse mitään?

Melkoinen tossukka. 

aika halvalla mies pääsee vai kattaako nuo todelliset kulut hänen osuudesta?

Vierailija
425/464 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet pihi paska, enkä ikinä asuisi tai olisi tuollaisen miehen kanssa. Olet siis väärässä.

Hopi hopi sinne 600 euron vuokrakämppään. Fiksusti tehty. 

Vierailija
426/464 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

n74 kirjoitti:

Mies maksaa 500e/kk asumisesta, sähköstä, ruoasta, vedestä, vakuutuksista , auton kuluista jne jne minulle. Talo & auto ovat minun nimissäni. Ei ole ollut mitään ongelmia missään vaihessa asiasta.

Eikö miehesi omista itse mitään?

Melkoinen tossukka. 

aika halvalla mies pääsee vai kattaako nuo todelliset kulut hänen osuudesta?

On kyllä vähän, kun ruokakin kuuluu siihen. Hyvän diilin on mies tehnyt. 

Vierailija
427/464 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

*siis oleN pihi paska, enkä ikinä asuisi tai olisi tuollaisen miehen kanssa.

Vierailija
428/464 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kelpaa naisten ulista tasa-arvon perään, mutta sitten tehdä kaikki tasa-arvojeesustelut katteettomiksi tällaisella toiminnalla, jossa pyritään valikoimaan rusinat pullista näissä asumisjärjestelyissä. Yhyyy 175 euroa on aivan kohtuuton kustannus aikuisen ihmisen asumiskuluiksi :D :D 

Vierailija
429/464 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"aika halvalla mies pääsee vai kattaako nuo todelliset kulut hänen osuudesta?" 

Maalla on tosi halpa asua, mutta miehen maksama summa on suhteessa tuloihin. Minä tienaan 2-4 kertaa enemmän joka kuukausi, joten maksan myös enemmän.

Vierailija
430/464 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi maksaa se asuntolaina puoliksi, koska erossa nainen saa joka tapauksessa puolet asunnosta.

Vierailija
431/464 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me asutaan miehen omistamassa asunnossa. Ennen yhteenmuuttoa pohdittiin vaihtoehtoja, että muutetaanko yhdesaä vuokralle vai muutanko minä tänne. Todettiin, että helpompaa minun muuttaa tänne.

Sovittiin, että maksan puolet vastikkeesta ja puolet kuukausittaisista kuluista. Yhteensä noin 150€/kk. Lisäksi siirrämme molemmat rahaa ruokatilille ruokaostoksia ja muita yhteismenoja varten.

Mies vastaa yksin asuntolainasta eikä minulla ole aikomusta ostaa häneltä tästä puolikasta. Edullisten kustannusten takia minulla jää hyvin rahaa säästöön ja meillä onkin tarkoitus muutaman vuoden päästä ostaa yhteinen, isompi asunto.

Meille paras ohjenuora raha-asioiden sopimiseen on ollut se oivallus, että me ei pelata tässä toisiamme vastaan, vaan samassa tiimissä. Mies ei halua maksattaa minulla oman omaisuutensa karttumista ja itse en halua hyötyä epäreilulla tavalla taloudellisesti toisen kustannuksella.

Mies ei halua maksattaa sinulla oman omaisuutensa kartuttamista, mutta sinulle on ihan ok että mies rahoittaa sinulle sinun omaisuutesi kartuttamisen. Ymmärrän että hyvin että sopimus tuntuu sinusta hyvältä :-)

Hehän maksavat kaikki elinkustannukset puoliksi.

Sinusta siis olisi ihan oikeudenmukaista, että puolisosi sijoittaa kaikki rahansa ja sinä maksat kaiken muun? Erotilanteessa puoliso on säästänyt ja sinä olisit tuhlannut rahasi. Täsmälleen sama idea, jos sijoittamisen sijaan rahaa käytetään asuntovelan maksamiseen tilanteessa, jossa toinen omistaa asunnon yksin. Oikeudenmukaisinta on jakaa todelliset elinkulut ellei isotuloisempi halua maksaa enemmän. Aloittaja maksattaa omia asumiskulujaan avokilla, sillä puolet yhtiövastikkeesta on aloittajan asumiskuluja.

Oikeudenmukaisinta? Päteekö myös tilanteessa jossa molemmilla on oma asunto ja toisen asuntoon muutetaan? Eri reilua että toinen saa sekä omistusasumisen hyödyt (alhaiset asumiskulut) sekä asuntosijoittamisen tuotot omasta asunnostaan?

Vierailija
432/464 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miksi jengi suostuu tommosiin kuvioihin että muutetaan toisen omistamaan asuntoon.

Siitä joko saa ongelman tai sitten ei. Minä muutin mieheni asuntoon, koska olisi ollut todella typerää asua yhteisen lapsen kanssa erikseen. Ja ei tullut kummallekaan mieleen, että olisin maksanut vuokraa. Miehen asunto miehen menot. Lisäksi olin pitkään lasten kanssa kotona eikä siis olisi paljon ollut tulojakaan.

Avioiduimme myöhemmin (ilman avioehtoa) ja nykyisin maksan vastikkeen ja mies lainan. Muuten laskut maksetaan aika tasan.

Vierailija
433/464 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten verottaja suhtautuu saamaasi vuokratuloon? Erikoista, jos tuo on sinulle kannattavaa, mutta jos olet keksinyt keinon, kerro ihmeessä se tähän ketjuun!

Olen eri, mutta eihän tuo ole mitään vuokratuloa, kun kyseessä on vastikkeen maksu eli kuluja. Minä maksoin suoraan taloyhtiön tilille vastikkeen, kun asuin eksän kanssa. Ei ne rahat näkyneet eksän tilillä. 

Elatuslahjat ovat verottomia eli toisen laskuja saa maksaa niin paljon kun huvittaa, kunhan maksaa ne itse eikä siirrä toiselle rahaa niiden maksuun. Lainanlyhennyksiä ei tietenkään saa maksaa ilman lahjaveroa, mutta kaiken muun asumiseen liittyvän voi maksaa jos haluaa eikä verottajalla ole siihen mitään sanomista.b

Vierailija
434/464 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miksi jengi suostuu tommosiin kuvioihin että muutetaan toisen omistamaan asuntoon.

Siitä joko saa ongelman tai sitten ei. Minä muutin mieheni asuntoon, koska olisi ollut todella typerää asua yhteisen lapsen kanssa erikseen. Ja ei tullut kummallekaan mieleen, että olisin maksanut vuokraa. Miehen asunto miehen menot. Lisäksi olin pitkään lasten kanssa kotona eikä siis olisi paljon ollut tulojakaan.

Avioiduimme myöhemmin (ilman avioehtoa) ja nykyisin maksan vastikkeen ja mies lainan. Muuten laskut maksetaan aika tasan.

No ilman avioehtoa on sinänsä sama kuka maksaa vastikkeet ja kuka lainan. Noin muuten miehesi on kyllä oman monttunsa ihan omin käsin kaivanut jos joskus eroatte. Sinähän tuossa et voi kuin voittaa, eli ihan hyvin sumplittu.

Vierailija
435/464 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me asutaan miehen omistamassa asunnossa. Ennen yhteenmuuttoa pohdittiin vaihtoehtoja, että muutetaanko yhdesaä vuokralle vai muutanko minä tänne. Todettiin, että helpompaa minun muuttaa tänne.

Sovittiin, että maksan puolet vastikkeesta ja puolet kuukausittaisista kuluista. Yhteensä noin 150€/kk. Lisäksi siirrämme molemmat rahaa ruokatilille ruokaostoksia ja muita yhteismenoja varten.

Mies vastaa yksin asuntolainasta eikä minulla ole aikomusta ostaa häneltä tästä puolikasta. Edullisten kustannusten takia minulla jää hyvin rahaa säästöön ja meillä onkin tarkoitus muutaman vuoden päästä ostaa yhteinen, isompi asunto.

Meille paras ohjenuora raha-asioiden sopimiseen on ollut se oivallus, että me ei pelata tässä toisiamme vastaan, vaan samassa tiimissä. Mies ei halua maksattaa minulla oman omaisuutensa karttumista ja itse en halua hyötyä epäreilulla tavalla taloudellisesti toisen kustannuksella.

Mies ei halua maksattaa sinulla oman omaisuutensa kartuttamista, mutta sinulle on ihan ok että mies rahoittaa sinulle sinun omaisuutesi kartuttamisen. Ymmärrän että hyvin että sopimus tuntuu sinusta hyvältä :-)

Sinusta siis olisi ihan oikeudenmukaista, että puolisosi sijoittaa kaikki rahansa ja sinä maksat kaiken muun? Erotilanteessa puoliso on säästänyt ja sinä olisit tuhlannut rahasi. Täsmälleen sama idea, jos sijoittamisen sijaan rahaa käytetään asuntovelan maksamiseen tilanteessa, jossa toinen omistaa asunnon yksin. Oikeudenmukaisinta on jakaa todelliset elinkulut ellei isotuloisempi halua maksaa enemmän. Aloittaja maksattaa omia asumiskulujaan avokilla, sillä puolet yhtiövastikkeesta on aloittajan asumiskuluja.

Oikeudenmukaisinta? Päteekö myös tilanteessa jossa molemmilla on oma asunto ja toisen asuntoon muutetaan? Eri reilua että toinen saa sekä omistusasumisen hyödyt (alhaiset asumiskulut) sekä asuntosijoittamisen tuotot omasta asunnostaan?

Silloin hän ainakin maksaa verot sekä muut kustannukset, joita omistusasunnon vuokrauksesta koituu. - Laki nyt vaan on laki tässä asiassa. - Vai pitäisikö mielestäsi sen, jonka asunnossa asutaan, maksaa toisen omistamasta asunnosta osa vastikkeesta?

Vierailija
436/464 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin hän ainakin maksaa verot sekä muut kustannukset, joita omistusasunnon vuokrauksesta koituu. - Laki nyt vaan on laki tässä asiassa. - Vai pitäisikö mielestäsi sen, jonka asunnossa asutaan, maksaa toisen omistamasta asunnosta osa vastikkeesta?

Ei vaan hänen pitäisi kompensoida nuo saamansa vuokratulot toiselle, joka ei voi niitä saada koska hänen asunnossaan asutaan, tietenkin.  Eikö sinusta?

Vierailija
437/464 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet väärässä ja epäoikeudenmukainen. Ei jatkoon.

Vierailija
438/464 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sun kelpaa sitten eron tullessa viedä puolet asunnon arvosta. Lokki.

Vierailija
439/464 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suunnitellaan tyttöystävän kanssa yhteen muuttoa. Muuttaisi minun luo, kun minulla 2 kertaa suurempi asunto. Hänellä myös omistusasunto. Itse ehdotin tuota, että maksaisi puolet vastikkeesta. Päivittäistavarakuluista on tarkoitus että maksan 2/3 laitetaan yhteiselle tilille minä 700 ja hän 350 ja sille molemmille kortit. Muuten omat rahat molemmilla.

Tosin omat tuloni ovat paljon töitä tekevänä lääkärinä noin 15ke kuussa ja hänen alle 4ke. Mielestäni tuo on silti reilu sopimus. Syönkin 2x suurempana noin tuplasti mitä hän.

Kun aikanaan toivottavasti hankimme yhteisen talon nii se tulee puoliksi. Nyt hän saa tuon yhdessäoloajan toivottavasti kivasti säästöjä kun tuo vastikeki on hänen osaltaan vain 125e ja laittaa vanhan asuntonsa vuokralle. Talon ostamme sellaisen mihin molemmilla on hyvin varaa. Muuten kumpikin maksaa omat kulunsa mutta ravintolassa maksan minä.

Noin kovatuloiseksi ihmiseksi asut yllättävän kämäisessä luukussa (jos siis vastike on vain 250 €)

Ei vastikkeesta mitään voi päätellä. Helsingissä on myös vauraita taloyhtiöitä, jotka omistavat niin paljon liiketiloja, ettei vastikkeita peritä ollenkaan. Taloyhtiöillä saattaa olla myös asuntoja, joiden vuokrakuluilla katetaan osa omistajien asumiskustannuksista. 

Yksi tuttu asuu talossa, joka on alun perinkin rakennettu niin, että puolet asunnoista on vuokralla ja puolet omistusasuntoja. Yhtiö omistaa nämä vuokralla olevat asunnot ja vastike on jotain reilun alle euron neliöltä. 250€ vastike tarkoittaisi jo noin 300 neliön kämppää.

Vierailija
440/464 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hopi hopi sinne 600 euron vuokrakämppään. Fiksusti tehty. 

Ei onneksi tarvi, kun on jo omakotitalo.